Inflacja i wysokie koszty utrzymania: rząd rozważy drugą w tym roku waloryzację emerytur

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
"Fakt" poinformował, że ZUS przygotował dla dziennika raport o głodowych emeryturach / Druga w roku waloryzacja emerytur: czy przy tej inflacji jest prawdopodobna w 2025 roku / ShutterStock

Po kilku latach dwucyfrowej waloryzacji emerytur w marcu, w 2025 r. waloryzacja jest skromna, zaledwie wskaźnikiem 1,055. To niewiele, biorąc pod uwagę, iż według pierwszych wyliczeń inflacja w styczniu wynosiła 5,3 procent. Przy rosnących kosztach utrzymania oznacza to nawet spadek realnej wartości emerytur i innych świadczeń wypłacanych przez ZUS.

Do tego dochodzi brak waloryzacji kwoty wolnej w PIT. Sprawia on, że emeryci, którzy przed waloryzacją nie płacili PIT, bo ich emerytura była niższa niż 2500 zł – a takich są miliony – po waloryzacji znów muszą zapłacić podatek dochodowy. Oznacza to wypłatę na rękę niższą o 12 procent.
Poza więc warunkami ekonomicznymi i prawnymi – inflacja powyżej 5 procent – za drugą waloryzacją przemawiają względy czysto społeczne, ludzkie.

Będzie druga waloryzacja emerytur w 2025 roku, bo inflacja ciągle za wysoka?

Druga waloryzacja emerytur w tym samym roku: czy prawo na nią pozwala ZUS

Według wstępnych danych za luty, inflacja wciąż jest bliska 5 procent – GUS oszacował ją dokładnie jako 4,9-procentowy wzrost towarów i usług, przy czym najmocniej, bo prawie o 7 procent wzrosły koszty utrzymania mieszkań.
Nie rokuje to dobrze przynajmniej w okresie kilku najbliższych miesięcy. To sprawia, że warunek dla przeprowadzenia drugiej w roku inflacji emerytur jest bliższy realnej realizacji niż w roku ubiegłym, kiedy to inflacja w pierwszych miesiącach roku spadła na tyle, że jej powrót w drugim kwartale „uśrednił” ją dla pierwszej połowy roku poniżej 5 procent.

Druga w roku waloryzacja emerytur: na jakich zasadach

Ten spadek inflacji sprawił, iż nie tylko nie doszło do drugiej waloryzacji emerytur w 2024 roku, ale rząd po zaakceptowaniu projektu ustawy wprowadzającej drugą waloryzację zdecydował się nie kierować jej do prac sejmowych – uznając to za zbyteczne.
Ważne jednak jest to, iż taki projekt – przygotowany i zaakceptowany przez Radę Ministrów – w obrocie prawnym już funkcjonuje. Oznacza to, że w każdej chwili rząd może go skierować do prac sejmowych, a polski parlament – uchwalić stosowną ustawę.

Czy do tego dojdzie? Jeśli inflacja nadal będzie tak wysoka jak obecnie, a rząd uwzględni spadek realnych dochodów emerytów, o czym było na początku tego artykułu, szanse na drugą waloryzację emerytur w 2025 roku wzrosną.
Wskazują na to niektórzy eksperci i rozpisują się o tym media.

Zgodnie z rządowym projektem ustawy druga waloryzacja przeprowadzana byłaby z początkiem września, a jej wskaźnik byłby potem uwzględniany przy ustalaniu poziomu waloryzacji rocznej waloryzacji w marcu kolejnego roku.
W uproszczeniu więc nie byłaby to waloryzacja ekstra, jak np. dodatkowe emerytury: trzynasta i czternasta, czyli ujmując rzecz w uproszczeniu – bardziej zaliczkowa wypłata jesiennych emerytur na konto kolejnej standardowej rocznej waloryzacji, która zgodnie z ustawą ma miejsce zawsze w marcu kolejnego roku.

Druga waloryzacja emerytur 2025: projekt nowelizacji ustawy

Druga waloryzacja emerytur: dlaczego trzeba zmienić ustawę

Waloryzacja emerytur i rent odbywa się raz w roku, począwszy od 1 marca. Oznacza to, że w warunkach wysokiej inflacji, emeryci i renciści, szczególnie pobierający niskie świadczenia, odczuwają nadmiernie wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w ciągu roku, a ich świadczenia tracą na wartości realnej i często nie wystarczają na zaspokojenie podstawowych potrzeb.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji.
Nowelizacja zakłada wprowadzenie, obok obowiązujących przepisów w zakresie rocznej waloryzacji świadczeń, dodatkowej waloryzacji w przypadku, gdy wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu roku, w którym przeprowadzona była roczna waloryzacja od dnia 1 marca, przekroczy 5%.

Tym samym proponuje się, by waloryzacja odbywała się:

  • raz w roku, gdy inflacja w pierwszym półroczu nie przekroczy 5% – wówczas zastosowanie będą miały dotychczasowe zasady rocznej waloryzacji świadczeń,
  • dwa razy w roku w sytuacji wzrostu inflacji w pierwszym półroczu powyżej 5% – wtedy przeprowadzona zostanie zarówno waloryzacja roczna, jak i dodatkowa waloryzacja świadczeń.

Dodatkowa waloryzacja (tzw. interwencyjna/okresowa) ma być działaniem mającym na celu ochronę świadczeniobiorców (przede wszystkim emerytów i rencistów pobierających najniższe świadczenia) przed skutkami wysokiego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w trakcie roku.
Nowelizacja zakłada, że dodatkowa waloryzacja przeprowadzana była od dnia 1 września, w sytuacji gdy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu danego roku przekroczy 105%.
Analogicznie jak ma to miejsce w przypadku waloryzacji rocznej, dodatkowa waloryzacja będzie polegała na pomnożeniu kwoty świadczenia i podstawy jego wymiaru, w wysokości przysługującej 31 sierpnia roku, w którym przeprowadza się dodatkową waloryzację, przez wskaźnik dodatkowej waloryzacji. Dodatkowa waloryzacja obejmie emerytury i renty przyznane przed terminem tej waloryzacji.

Infor.pl
Ukrywanie majątku przed komornikiem: czy grozi za to więzienie? Komornik wyjaśnia
01 maja 2025

Coraz więcej dłużników lokuje swoje pieniądze na aplikacjach takich jak Revolut czy Zen. Czy to bezpieczne rozwiązanie? Niekoniecznie. W Polsce celowe ukrywanie majątku przed egzekucją komorniczą może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym kary pozbawienia wolności.

Grill na balkonie? Uważaj - może kosztować Cię nawet 5 500 zł, a ognisko w ogrodzie - nawet 11 500 zł
02 maja 2025

Można śmiało powiedzieć, że majówka to narodowe święto grilla (a w nieco mniejszym zakresie - również ogniska). Mieszkańcy bloków - z przyczyn oczywistych - mogą zdecydować się wyłącznie na to pierwsze, a posiadacze własnych ogródków - rozniecić nieco większy płomień. Czy jednak takie przyjemności - w obrębie własnych balkonów i ogródków są legalne? Okazuje się, że nie w każdym przypadku, a ich nieroztropnych amatorów, mogą niekiedy spotkać niemiłe konsekwencje.

Rząd szykuje zmiany w emeryturach – grupa pracowników popracuje do 70 roku życia
01 maja 2025

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zmian w przepisach, które mają wydłużyć maksymalny wiek pełnienia funkcji przez komorników sądowych oraz ich asesorów. Zgodnie z planowanymi regulacjami, osoby wykonujące te zawody miałyby obowiązek pozostawać aktywne zawodowo nawet do 70. roku życia.

Groźna nimfa kleszcza. Jak się chronić po spacerze w lesie? Ekspert radzi
01 maja 2025

Nimfa kleszcza, choć wielkości główki od szpilki, może przenosić groźne choroby. Dlatego po powrocie z lasu warto dokładnie obejrzeć ciało, wytrzepać ubrania i wziąć prysznic – przypomina główny inspektor sanitarny Paweł Grzesiowski.

1200 zł podwyżki emerytury i (jednak!) 64 tys. zł wyrównania dla 120 tys. emerytów (bez pomijania roczników 1949-1952) – jest zupełnie nowa specustawa przeliczeniowa dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.
02 maja 2025

W dniu 29 kwietnia 2025 r. do laski marszałkowskiej został złożony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który zakłada ponowne przeliczenie emerytur (i ich podwyżkę) oraz wypłatę wyrównań za okres pobierania świadczeń w zaniżonej wysokości dla wszystkich emerytów objętych zakresem podmiotowym wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. (sygn. akt sygn. akt SK 140/20). W przeciwieństwie do tego co proponuje rząd – specustawa przeliczeniowa w tej wersji – nie pozbawia emerytów prawa do wyrównania (w wysokości 64 tys. zł dla każdego uprawnionego) i obejmuje również poszkodowane kobiety z roczników 1949-1952, które MRPiPS chce pozbawić nie tylko ww. wyrównania, ale również podwyżki bieżących świadczeń emerytalnych.

Co z podwyżkami dla nauczycieli od września? Są pierwsze odpowiedzi na postulaty ZNP
01 maja 2025

Związek Nauczycielstwa Polskiego apeluje o 10 proc. podwyżki dla nauczycieli od września tego roku. Rząd na razie nie odpowiedział na te żądania, ale pojawiły się już pierwsze komentarze samorządowców. Uważają oni, że mogliby wypłacić podwyżki, ale musi zostać spełniony jeden, podstawowy warunek.

Trzeba wypłacać pieniądze na czarną godzinę. Apelują o to banki. To wezwanie budzi prawdziwą trwogę
01 maja 2025

Unieruchomione pociągi i metro, paraliż na lotniskach, brak internetu, niedziałająca sieć komórkowa i tłumy ludzi w sklepach. Szturmowali je tylko ci, którzy w portfelach mieli pieniądze, bo kartą płacić się nie dało. Ten horror wydarzył się w Hiszpanii. To tam, niczym grom z jasnego nieba, spadł blackout. Czy spełnił się czarny scenariusz, jaki wieszczyły europejskie banki? Już cztery miesiące temu apelowały do swoich klientów, żeby w domu trzymali gotówkę na czarną godzinę.

Skrócenie czasu pracy – potrzebna zmiana czy kosztowny eksperyment?
01 maja 2025

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło w poniedziałek, 28 kwietnia 2025 r. rozpoczęcie pilotażowego programu skrócenia czasu pracy. Na jego realizację przewidziano 10 mln zł z Funduszu Pracy. ekspertka BCC ds. prawa pracy, radca prawny w Rycak Kancelaria Prawa Pracy i HR dr Magdalena Rycak o skróceniu czasu pracy.

Zakaz używania urządzeń telekomunikacyjnych na egzaminie – konsekwencje prawne
01 maja 2025

Niedługo rozpoczną się egzaminy maturalne. Warto pamiętać, że zakazane jest korzystanie z jakichkolwiek pomocy niedozwolonych. Każde takie działanie narusza zasady uczciwości egzaminacyjnej i grozi unieważnieniem egzaminu.

Prawne ryzyka używania AI przez pracowników. Odpowiedzialność pracodawcy wobec osób trzecich. Prawo pracy, prawo autorskie, ochrona danych poufnych i osobowych
30 kwi 2025

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi dużą pomoc w pracy, ułatwiając ją i przyspieszając w znacznym stopniu. Zdają sobie z tego sprawę zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Tak jednak ze strony pracodawców lub potencjalnych pracodawców wobec pracowników lub kandydatów, jak po ze strony pracowników, nieodpowiedzialne korzystania z AI może rodzić określone ryzyka prawne, które możemy ocenić przez pryzmat prawa pracy. Świadomość tych ryzyk jest ważna pod kątem znalezienia rozwiązań przed nimi zabezpieczających w sytuacji w której prawo powszechne takiego zabezpieczenia nie przewiduje.

pokaż więcej
Proszę czekać...