Istotna informacja dla wszystkich, którzy zbliżają się do wieku emerytalnego, o której ZUS woli nie informować, bo – nieświadomym może wstrzymać wypłatę świadczenia

Aleksandra Rybak
rozwiń więcej
emerytura, ZUS, zawieszenie, praca, pracodawca / Istotna informacja dla wszystkich, którzy zbliżają się do wieku emerytalnego, o której ZUS woli nie informować, bo – nieświadomym może wstrzymać wypłatę świadczenia / shutterstock

Kontynuowanie zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy (u którego wykonywano pracę bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury) – powoduje zawieszenie tej emerytury, nawet w odniesieniu do osób, które osiągnęły już powszechny wiek emerytalny (czyli – 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn). Istnieje jednak bardzo prosty sposób na obejście przepisów, który pozwala na kontynuowanie dotychczasowej pracy i jednoczesne pobieranie świadczenia emerytalnego. Dzięki niemu – emeryci nie muszą wybierać pomiędzy dalszym pozostawaniem w stosunku zatrudniania i otrzymywaniem wynagrodzenia, a zrezygnowaniem z pracy i uzyskiwaniem wyłącznie emerytury.

W jakich sytuacjach prawo do emerytury ulega zawieszeniu?

Sytuacje, w których prawo do emerytury ulega zawieszeniu, zostały ściśle uregulowane w ustawie z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i jest to:

  1. osiąganie przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, tj.:
    1. zatrudnienia,
    2. służby,
    3. innej pracy zarobkowej lub
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności, w tym również wykonywanej za granicą (w tym przypadku – za przychód uważa się przychód stanowiący podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne),
    5. czynnej służby wojskowej w Wojsku Polskim lub zastępczych form tej służby lub
    6. działalności kombatanckiej, działalności równorzędnej z tą działalnością,

przez osoby, które nie osiągnęły jeszcze powszechnego wieku emerytalnego (czyli – 60 lat w przypadku kobiet i odpowiednio – 65 lat w przypadku mężczyzn), w wysokości, która przekracza 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa GUS. Aktualnie, tj. od 1 marca 2025 r. – zgodnie z komunikatem Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 14 lutego 2025 r. w sprawie kwot przychodu odpowiadających 70 % i 130 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za IV kwartał 2024 r. stosowanych przy zmniejszaniu albo zawieszaniu emerytur i rentlimit przychodu, powyżej którego świadczenie emerytalno-rentowe ulega zawieszeniu, wynosi 11 020,40 zł (które stanowi równowartość 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za IV kwartał 2024 r.). Od 1 czerwca 2025 r. natomiast – zgodnie z informacją przekazaną przez regionalnego rzecznika prasowy ZUS województwa podlaskiego, Katarzynę Krupicką (ponieważ komunikat ZUS w sprawie kwot przychodu odpowiadających 70 % i 130 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za I kwartał 2025 r. stosowanych przy zmniejszaniu albo zawieszaniu emerytur i ren – nie został jeszcze podany do publicznej wiadomości) – limit przychodu, powyżej którego świadczenie emerytalno-rentowe ulegać będzie zawieszeniu, wynosić będzie 11 651,00 zł.

Osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny, czyli 60 lat (w przypadku kobiet) lub 65 lat (w przypadku mężczyzn) – co do zasady – mogą natomiast dorabiać bez ograniczeń. Jest jednak pewien wyjątek (o którym mowa w pkt 2 poniżej), w którym – pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, dalsza praca zarobkowa – również spowoduje zawieszenie prawa do emerytury.

  1. Kontynuowanie zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy (czyli pracodawcy na rzecz którego dana osoba wykonywała pracę bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego), bez względu na wysokość uzyskiwanego przychodu z tego tytułu (czyli również, jeżeli przychód ten nie przekracza limitu, o którym mowa w pkt 1 powyżej) i również w przypadku osób, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny, czyli 60 lat (w przypadku kobiet) lub odpowiednio – 65 lat (w przypadku mężczyzn).

Legalny „wytrych” dla seniorów: można kontynuować zatrudnienie u dotychczasowego pracodawcy i jednocześnie pobierać emeryturę

Istnieje jednak legalny „wytrych” dla seniorów, który pozwala im na jednoczesne kontynuowanie zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy (u którego pozostawali zatrudnieni bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego) i pobieranie emerytury. Uniknięcie zawieszenia przez ZUS emerytury, w powyższych okolicznościach, umożliwia – rozwiązanie umowy z dotychczasowym pracodawcą na przynajmniej jeden dzień (np. w ramach porozumienia zawartego w tym przedmiocie z pracodawcą) i następnie jej ponowne zawarcie. Z przepisów nie wynika bowiem zakaz ponownego zawarcia umowy z tym samym pracodawcą, u którego wykonywano pracę przed nabyciem prawa do emerytury, jak i nie wynika minimalny okres, na jaki stosunek pracy ma zostać rozwiązany. W praktyce przyjmuje się więc, że – wystarczy rozwiązanie stosunku pracy przynajmniej na jeden dzień, aby emeryt mógł następnie kontynuować zatrudnienie u dotychczasowego pracodawcy, bez wpływu na prawo do pobierania świadczenia emerytalnego. Jeżeli osiągnął już wiek emerytalny – nie obowiązuje go również limit przychodu, o którym była mowa w pkt 1 powyżej.

Kiedy powinno nastąpić rozwiązanie stosunku pracy (na przynajmniej jeden dzień), aby móc następnie go kontynuować i jednocześnie pobierać emeryturę? [przykład]

Rozwiązanie stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą, na wspomniany powyżej – przynajmniej jeden dzień, co pozwoli na ponowne zatrudnienie u tego samego pracodawcy i jednoczesne pobieranie emerytury – zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 6 czerwca 2023 r., sygn. akt II USKP 47/22 – może nastąpić nawet w okresie pomiędzy złożeniem wniosku o przyznanie emerytury, a wydaniem przez ZUS decyzji o przyznaniu świadczenia. W takiej sytuacji – ZUS nie powinien zawiesić wypłaty emerytury na podstawie art. 103a ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż przed podjęciem decyzji w tym przedmiocie (tj. w przedmiocie zawieszenia prawa do świadczenia) – powinien „dokładnie wyjaśnić okoliczności sprawy” (tj. czy i kiedy doszło do zawieszenia stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą), gdyż „organ rentowy ma obowiązek działania na korzyść ubezpieczonego”.

Przykład

ZUS decyzją z dnia 5 maja 2025 r. (na podstawie wniosku z dnia 14 kwietnia 2025 r.) przyznaje emeryturę od dnia osiągniecia wieku emerytalnego, tj. np. od dnia 29 kwietnia 2025 r. Tego dnia, tj. 29 kwietnia 2025 r. (jak i w dniu poprzedzającym) ubezpieczony pozostaje w stosunku pracy, który rozwiązuje na zasadzie porozumienia stron w dniu następnym tj. 30 kwietnia 2025 r. Prawo do emerytury ulega wówczas zawieszeniu z mocy prawa od dnia 29 kwietnia 2025 r. (tj. od dnia od którego została przyznana emerytura) do dnia 30 kwietnia 2025 r. (tj. do dnia, w którym nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą). Od dnia 1 maja 2025 r. ustają natomiast przyczyny zawieszenia prawa do emerytury, a od dnia 2 maja 2025 r. (tj. po zachowaniu jednodniowej przerwy) emeryt może ponownie nawiązać stosunek pracy z dotychczasowym pracodawcą, co nie spowoduje już zawieszenia prawa do emerytury.

Jak wynika z powyższego przykładu – jednodniowa przerwa w zatrudnieniu, która nastąpiła w okresie pomiędzy złożeniem przez ubezpieczonego wniosku o przyznanie emerytury (14 kwietnia 2025 r.), a wydaniem przez ZUS decyzji o przyznaniu świadczenia (5 maja 2025 r.) i miała miejsce w dniu 1 maja 2025 r. W takim przypadku – zgodnie z przytoczonym powyżej orzeczeniem SN – wydając decyzję o przyznaniu emerytury w dniu 5 maja 2025 r. – ZUS nie powinien już zawieszać prawa do świadczenia na podstawie art. 103a ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż została spełniona przesłanka rozwiązania stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą (przynajmniej na jeden dzień).

Jednodniowa przerwa w zatrudnieniu – może również nastąpić po wydaniu przez ZUS decyzji o przyznaniu świadczenia i zwieszeniu jego wypłaty. Wówczas – z dniem rozwiązania stosunku pracy – ustaje przyczyna zawieszenia i – na podstawie wniosku emeryta – ZUS powinien rozpocząć wypłatę świadczenia, a emeryt może ponownie nawiązać stosunek pracy z dotychczasowym pracodawcą.

Czy zawieszenie prawa do emerytury spowoduje również kontynuowanie zatrudnienia, bez jego uprzedniego rozwiązania, u dotychczasowego pracodawcy z innego państwa członkowskiego UE?

Kontynuowanie zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy z innego państwa członkowskiego UE (u którego dana osoba wykonywała pracę bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury), bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z tym pracodawcą (przynajmniej na jeden dzień) – spowoduje dokładnie ten sam skutek, co kontynuowanie zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy (bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy) na terenie Polski. Na podstawie art. 103a ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w związku z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/04 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego – prawo do emerytury ulegnie zawieszeniu, bez względu na wysokość przychodu, gdy ubezpieczony kontynuuje (bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy) zatrudnienie w innym państwie członkowskim UE.1 Wystarczy jednak rozwiązanie stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą z innego państwa członkowskiego UE na przynajmniej jeden dzień (na opisanych powyżej zasadach odnoszących się do zatrudnienia u polskiego pracodawcy) – aby przyczyna zawieszenia prawa do emerytury odpadła.

1 zob. wyrok SN z dnia 4 grudnia 2018 r., sygn. akt I UK 339/17

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1631 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 22.07.1992 r. w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury lub renty (Dz.U. z 1992 r., nr 58, poz. 290 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.U. UE L 2004.166.1)
Infor.pl
Tusk obiecuje: Kwota wolna wzrośnie do 60 tys. zł, ale nie w tym roku
23 maja 2025

Premier Donald Tusk nie owija w bawełnę: podniesienie kwoty wolnej od podatku to jego priorytet, ale w 2025 roku Polacy nie mają na co liczyć. „To moja twarda obietnica – zrealizuję ją w tej kadencji” – zapowiada. Warunek? Deficyt musi trzymać się w ryzach, bo inaczej grozi nam utrata miliardów z UE.

W którym mieście szanse na własne mieszkanie są największe?
23 maja 2025

Rynek wtórny na ogół wygrywa z pierwotnym pod względem dostępności mieszkań na przeciętną kieszeń. Portal GetHome.pl sprawdził, w których miastach wojewódzkich jest ona największa.

Ubezpieczenie mieszkania na wynajem krótkoterminowy – co musisz wiedzieć?
23 maja 2025

Wynajem krótkoterminowy jest coraz popularniejszą formą zarabiania na nieruchomościach, ale niesie ze sobą także pewne ryzyka. Co powinna zawierać dobra polisa dla najmu krótkoterminowego? Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie?

Tydzień, maksymalnie dwa. Wielu pracowników nie czeka dłużej na wynik rekrutacji
23 maja 2025

6 na 10 badanych pracowników fizycznych deklaruje, iż maksymalny czas rekrutacji, jakiego oczekują od potencjalnego pracodawcy, to dwa tygodnie. Tak wynika z badania „Rynek pracowników fizycznych”, przeprowadzonego na zlecenie serwisu Pracuj.pl.

Darowizna w gotówce od matki: Skarbówka nie odpuszcza – liczy się forma przekazania środków
23 maja 2025

Choć darowizny między najbliższymi krewnymi często korzystają z pełnego zwolnienia z podatku, fiskus nie pozostawia miejsca na dowolność w ich dokumentowaniu. Najnowsza interpretacja podatkowa pokazuje, że nawet spełnienie podstawowych warunków, takich jak zgłoszenie darowizny w terminie i jej otrzymanie od członka rodziny, nie wystarczy, jeśli środki przekazano w gotówce. Taka forma – mimo zgłoszenia – może oznaczać konieczność zapłaty podatku.

Rola społeczności lokalnych w ochronie dziedzictwa kulturowego
23 maja 2025

Obowiązek ochrony zabytków nie dotyczy wyłącznie organów administracji czy właścicieli zabytkowych obiektów. Przepisy prawa nakładają ten obowiązek na każdego, kto z dziedzictwem kultury ma kontakt. To fundamentalna zasada, której konsekwencje praktyczne często są niedoceniane.

Obniżenie wieku emerytalnego dla kolejnej grupy zawodowej już w 2026 r.? Resort pracy daje minus Senatorom [PROJEKT]
23 maja 2025

Trwają prace nad obniżeniem wieku emerytalnego dla kolejnej grupy zawodowej. Chodzi o projekt nowelizacji o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o emeryturach pomostowych wniesiony przez senatorów 18 grudnia 2024 r. Projekt trafił do sejmu na początku maja 2025 r.

Specjalny dodatek z ZUS trafił do 133,6 tys. osób w Polsce. Sprawdź konto
23 maja 2025

Specjalny dodatek z ZUS trafił do 133,6 tys. osób w Polsce. Warto zweryfikować swoje konto, ponieważ w wielu przypadkach ZUS wypłacił świadczenie automatycznie, bez składania wniosku. Wielu osobom należą się bowiem z urzędu dodatkowe pieniądze i to nie miało, bo z wyrównaniem od stycznia i z uwzględnieniem marcowej waloryzacji.

Second home (dom rekreacyjny) nie tylko dla bogatych. Ile kosztuje taka przyjemność w 2025 roku?
23 maja 2025

W Polsce obserwujemy rosnące zainteresowanie tzw. „second home”, czyli domem rekreacyjnym. To trend, który dotyczy nie tylko najbogatszych, ale również klasy średniej. Jakie kierunki wybierają Polacy? Góry, morze czy zagraniczne kurorty? Jakie udogodnienia są dla nich kluczowe? I wreszcie – ile są w stanie zapłacić za swój azyl od codzienności?

Czerwiec 2025: kalendarz do druku [PDF]
23 maja 2025

Pobierz kalendarz czerwca 2025 do druku z miejscem na notatki. Czerwiec 2025 roku zawiera dwa święta ustawowo wolne od pracy. W tym miesiącu jest również Dzień Dziecka i Dzień Ojca. Najważniejsze daty już są zaznaczone. Wydrukuj i dopisz ważne notatki.

pokaż więcej
Proszę czekać...