Zakupy internetowe coraz częściej przez media społecznościowe. Teraz social media mają własny social e-commerce

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
Zakupy coraz częściej za pośrednictwem mediów społecznościowych - czy to dobre rozwiązanie? / Shutterstock

Media społecznościowe zyskują status strategicznego kanału sprzedaży. Aż 40 proc. konsumentów w Polsce oczekuje możliwości robienia zakupów na wielu platformach jednocześnie – w social mediach, na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych.

Ponadto 38 proc. użytkowników deklaruje większą lojalność wobec marki, jeśli mają możliwość zakupu bezpośrednio po zapoznaniu się z produktem na platformach społecznościowych.

Zakupy w social mediach? Codzienność dla 31 proc. konsumentów

40 proc. polskich konsumentów oczekuje możliwości robienia zakupów na wielu platformach jednocześnie – w social mediach, na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych – wynika z najnowszego badania „Adyen Index: Retail Report 2025”.
Z social commerce korzysta regularnie 31 proc. badanych, a trend obejmuje nie tylko młodsze pokolenia. Tymczasem tylko 24 proc. firm planuje inwestycje w tym obszarze.

Aż 77 proc. konsumentów robiących zakupy w mediach społecznościowych korzysta z tego kanału do pięciu razy w miesiącu, przy czym niemal połowa z nich (48 proc.) wydaje podczas pojedynczej transakcji do 250 zł.
Najaktywniejsze w social commerce są generacja Z (36 proc.), millenialsi (35 proc.) i generacja X (33 proc.), jednak coraz częściej sięgają po nie także baby boomers (20 proc.). Najwyższe jednorazowe wydatki odnotowują z kolei millenialsi (910 zł), generacja Z (711 zł) oraz generacja X (599 zł).

Warto zwrócić uwagę na wyraźne różnice w poziomie wydatków między pokoleniami. Baby boomers najczęściej decydują się na zakupy do 250 zł – ten przedział cenowy wybiera aż 65 proc. z nich. Dla porównania, wśród generacji Z tylko 39 proc. robi zakupy w tej kwocie, a co czwarty (25 proc.) wybiera produkty o wartości od 250 do 500 zł.
– Wyniki badania „Adyen Index: Retail Report 2025” pokazują, że starsze pokolenia coraz częściej korzystają z mediów społecznościowych robiąc mniejsze, ale regularne zakupy co może uczynić ten kanał konkurencyjnym wobec tradycyjnych form sprzedaży takich jak np. telezakupy. Zakupy przez media społecznościowe to już nie tylko domena młodych. To realna zmiana w sposobie, w jaki Polacy kupują – mówi Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Social media – poza reklamą i promocją przejmują rolę e-sklepu

Media społecznościowe zyskują status strategicznego kanału sprzedaży. Aż 40 proc. konsumentów w Polsce oczekuje możliwości robienia zakupów na wielu platformach jednocześnie – w social mediach, na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych.
Ponadto 38 proc. użytkowników deklaruje większą lojalność wobec marki, jeśli mają możliwość zakupu bezpośrednio po zapoznaniu się z produktem na platformach społecznościowych.

Popularność produktów prezentowanych w social media przekłada się na realne wzrosty aktywności zakupowej – 31 proc. respondentów częściej sięga po artykuły uznawane za modne w tych kanałach.
Istotną rolę odgrywają rekomendacje – 34 proc. konsumentów jest bardziej skłonnych do zakupu, gdy widzi, że dany produkt polecają lub stosują influencerzy, celebryci czy osoby z najbliższego otoczenia. Co więcej, aż 24 proc. badanych darzy większym zaufaniem rekomendacje influencerów niż tradycyjne formy reklamy.

– Social media to dziś coś więcej niż tylko platformy do komunikacji. Coraz częściej pełnią funkcję efektywnych kanałów sprzedaży, pozwalając markom dotrzeć do klientów w sposób szybki, autentyczny i angażujący. Znaczenie rekomendacji, interakcji i możliwości zakupu bezpośrednio w aplikacji stale rośnie – a to zmienia sposób, w jaki konsumenci podejmują decyzje zakupowe – dodaje Matouš Michněvič z Adyen.
Pomimo rosnącej popularności zakupów dokonywanych za pośrednictwem mediów społecznościowych tylko 24 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że planuje w tym roku inwestycje w sprzedaż poprzez social media. Powodem może być nie tylko ostrożność w testowaniu nowych kanałów, ale również wyzwania związane z technologią i integracją systemów sprzedażowych.

Aż 32 proc. firm korzysta z różnych dostawców płatności w kanałach online i offline. Oznacza to, że mogą mieć trudność z zapewnieniem klientom spójnego i wygodnego doświadczenia zakupowego we wszystkich kanałach, w tym w mediach społecznościowych.
Co więcej, 28 proc. przedsiębiorstw prowadzi działania sprzedażowe w kanałach online i offline jako oddzielne jednostki z własnymi budżetami i celami. To przekłada się na brak centralizacji danych, rozproszenie wiedzy o kliencie i trudności w realizacji strategii unified commerce, która opiera się na integracji wszystkich kanałów i systemów.

Tymczasem konsumenci – zwłaszcza młodsze pokolenia – nie rozróżniają już kanałów sprzedaży. Dla nich marka powinna być obecna wszędzie tam, gdzie oni spędzają czas.
Dla wielu firm social commerce mógłby być naturalnym krokiem w rozwoju strategii sprzedażowej, ale bez uporządkowania fundamentów – integracji systemów płatności, logistyki i CRM – potencjał ten może pozostać niewykorzystany.

Infor.pl
Nie jest łatwo uzyskać znaczny stopień niepełnosprawności. Nawet ze złamaniami kompensacyjnymi kręgosłupa [List czytelnika]
16 cze 2025

Do redakcji infor.pl przychodzą stale listy osób, które uważają, że WZON obniżył im liczbę punktów do poziomu wykluczającego przyznanie świadczenia wspierającego przez ZUS. Np. osoba niewidoma otrzymała 61 punkty, a sparaliżowany od pasa w dół mężczyzna 43 punkty. Z listów wynika, że trudno jest także uzyskanie samego stopnia niepełnosprawności (zwłaszcza znacznego). Urazy kręgosłupa to za mało. Tak przynajmniej wynika z listu czytelnika.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły
16 cze 2025

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

MRPiPS: Zasiłek pogrzebowy będzie wypłacany w ciągu 14 dni bez decyzji ZUS - gdy koszty pogrzebu poniosła jedna osoba z rodziny zmarłego. Już w 2025 roku?
16 cze 2025

Ustalenie prawa do zasiłku pogrzebowego oraz jego wysokości - co do zasady - nie będzie wymagało wydania decyzji przez ZUS - jeżeli zasiłek pogrzebowy przysługuje w kwocie 4000 zł niezależnie od kwoty poniesionych kosztów pogrzebu (od 1 stycznia 2026 r. będzie to kwota 7000 zł), tj. gdy koszty te poniosła jedna osoba – członek rodziny zmarłego. Tak wynika z założeń projektu deregulacyjnego dot. ustawy emerytalnej, nad którym pracuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Propozycja zakłada też skrócenie terminu wypłaty zasiłku do 14 dni.

KP do zmiany: sprawy kadrowe już nie na piśmie a elektronicznie lub w postaci papierowej [PROJEKT z 10 czerwca 2025 r.]
16 cze 2025

Kodeks Pracy znowu do zmiany? Tak, bo sprawy kadrowe już teraz będzie się załatwiało nie na piśmie a elektronicznie lub w postaci papierowej. Ustawodawca a raczej Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaproponowało projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej jako: projekt).

Renat wdowia z KRUS. Już wiadomo kiedy pierwsze wypłaty świadczenia!
16 cze 2025

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) wydała już 54 111 decyzji przyznających rentę wdowią emerytom i rencistom rolniczym – poinformowało biuro prasowe instytucji. Nowe świadczenia ruszają pełną parą – pierwsze wypłaty zaplanowano na 7 lipca br.

NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?
16 cze 2025

W dobie rosnących zagrożeń cyfrowych i postępującej cyfryzacji infrastruktury, sektor telekomunikacyjny staje się jednym z głównych filarów bezpieczeństwa cybernetycznego. W związku z tym na dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej i dostawców publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej (czyli operatorów telekomunikacyjnych), nakładane są coraz bardziej rygorystyczne obowiązki - zarówno na poziomie prawa unijnego (NIS2, DORA), jak i krajowego (nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa – UKSC).

Znaczny stopień niepełnosprawności – kompletny przewodnik na 2025 r.
16 cze 2025

Orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności to przepustka do realnego wsparcia finansowego, ulg podatkowych i codziennych przywilejów, które mogą radykalnie ułatwić życie. W tym przewodniku krok po kroku pokazujemy, jak w 2025 r. uzyskać orzeczenie, z jakich świadczeń skorzystać najłatwiej i gdzie szukać dofinansowań. Mogą być one znaczne i sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców
16 cze 2025

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Czy spadek stóp procentowych wpłynął na rynek mieszkaniowy?
16 cze 2025

Czy majowa obniżka stóp procentowych, poprawiająca dostępność kredytów, przełożyła się na wzrost sprzedaży nowych mieszkań i liczbę rezerwacji? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana
16 cze 2025

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

pokaż więcej
Proszę czekać...