REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?
NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dobie rosnących zagrożeń cyfrowych i postępującej cyfryzacji infrastruktury, sektor telekomunikacyjny staje się jednym z głównych filarów bezpieczeństwa cybernetycznego. W związku z tym na dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej i dostawców publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej (czyli operatorów telekomunikacyjnych), nakładane są coraz bardziej rygorystyczne obowiązki - zarówno na poziomie prawa unijnego (NIS2, DORA), jak i krajowego (nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa – UKSC).

NIS2 – nowe ramy cyberodporności dla operatorów

Dyrektywa NIS2 (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS 2) (Dz. U. UE. L. z 2022 r. Nr 333, str. 80) zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia jednolitych standardów cyberbezpieczeństwa. Operatorzy telekomunikacyjni zostali w niej wprost zaklasyfikowani jako podmioty kluczowe lub ważne w zależności od rodzaju podmiotu, a także wielkości prowadzonego przez nich przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. a) dyrektywy NIS2, podmiotami kluczowymi są podmioty, które przekraczają kryteria przewidziane dla średnich przedsiębiorstw (posiadają status dużych przedsiębiorców) i jednocześnie działają w sektorach uznanych za kluczowe, określonych w załączniku 1 do dyrektywy NIS2. W sektorze „Infrastruktura cyfrowa” wymienieni są wprost m.in. dostawcy publicznych sieci łączności elektronicznej oraz dostawcy publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. b) dyrektywy NIS2 podmiotami kluczowymi są także dostawcy publicznych sieci łączności elektronicznej lub dostawcy publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej (czyli operatorzy telekomunikacyjni), którzy kwalifikują się jako średnie przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 3 ust. 2, podmiotami ważnymi są te, które należą do sektorów kluczowych lub ważnych, ale nie zostały uznane za podmioty kluczowe w rozumieniu dyrektywy NIS2. Oznacza to, że operatorzy telekomunikacyjni (dostawcy publicznych sieci łączności elektronicznej i dostawcy publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej) działający w sektorze „Infrastruktura cyfrowa”, którzy mają status mikro lub małych przedsiębiorców, powinni zostać zakwalifikowani jako podmioty ważne – zgodnie z art. 2 lit. a) pkt (i) dyrektywy NIS2.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród obowiązków, które zgodnie z dyrektywą NIS2 zostaną nałożone na operatorów telekomunikacyjnych w drodze implementacji tego aktu unijnego wymienić można = m.in. wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem, a także zgłaszanie do CSIRT wczesnych ostrzeżeń o wykrytych incydentach poważnych – 24 godziny od jego wykrycia oraz zgłaszanie samych incydentów – 72 godziny od jego wykrycia, a także przechodzenie przez kontrole organów nadzorczych.

Niedopełnienie wskazanych wymogów grozi karami finansowymi sięgającymi w maksymalnej wysokości 10 mln euro lub 2% rocznego obrotu prowadzonego przez ten podmiot przedsiębiorstwa za poprzedni rok obrotowy w przypadku podmiotu kluczowego, natomiast nałożona na podmiot ważny kara finansowa może wynieść maksymalnie 7 mln euro lub 1,4% obrotu prowadzonego przez ten podmiot przedsiębiorstwa za poprzedni rok obrotowy.

Dyrektywa NIS 2 została przyjęta jako tzw. instrument harmonizacji minimalnej, co oznacza, że państwa członkowskie mogą w ramach jej wdrażania wprowadzać do krajowych przepisów dodatkowe obowiązki, niewynikające wprost z treści samej dyrektywy. W praktyce oznacza to, że ustawodawca krajowy może rozszerzyć zakres regulacji i uszczegółowić wymagania wobec podmiotów objętych Krajowym systemem cyberbezpieczeństwa.

Piąta wersja projektu nowelizacji o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa

Choć termin implementacji dyrektywy NIS 2 minął 17 października 2024 r., w Polsce proces legislacyjny wciąż pozostaje w toku. 12 lutego 2025 r. opublikowano piątą wersję projektu nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (UKSC), mającą na celu wdrożenie przepisów dyrektywy do krajowego porządku prawnego. Nowa wersja wprowadza istotne zmiany względem poprzedniego projektu z grudnia 2024 r., koncentrujące się przede wszystkim na dwóch obszarach:

1) Zakres podmiotowy i obowiązki podmiotów publicznych – projekt przewiduje nową klasyfikację tych podmiotów jako „kluczowe” lub „ważne”, oraz ich obowiązków w obszarze cyberbezpieczeństwa;
2) Środki nadzoru – nowelizacja zakłada rozszerzenie kompetencji organów nadzorczych, a także wprowadzenie zmian w systemie sankcji i mechanizmów kontrolnych.

REKLAMA

Rozporządzenie DORA

Oprócz obowiązku implementacji dyrektywy NIS2, Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej przyjęły również rozporządzenie DORA (Rozporządzenie UE 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego), które weszło w życie 17 stycznia 2025 r. i - jako akt bezpośrednio obowiązujący - nie wymaga implementacji do prawa krajowego.

Choć DORA koncentruje się na instytucjach finansowych, ma także istotne znaczenie dla operatorów telekomunikacyjnych, którzy są traktowani jako dostawcy usług ICT - dostarczający infrastrukturę technologiczną niezbędną do działania sektora finansowego. W praktyce oznacza to, że operatorzy współpracujący z bankami, funduszami inwestycyjnymi czy ubezpieczycielami muszą już teraz spełniać wysokie standardy bezpieczeństwa, niezawodności i ciągłości działania usług ICT, poprzez wdrażanie mechanizmów ograniczających ryzyko incydentów ICT oraz zapewniających nieprzerwane świadczenie usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na co muszą przygotować się operatorzy telekomunikacyjni?

1) Audyt systemów bezpieczeństwa - Firmy powinny regularnie weryfikować infrastrukturę IT/OT, identyfikować luki i klasyfikować zasoby krytyczne.
2) Plany reagowania na incydenty - Operatorzy muszą mieć formalne, sprawdzone procedury postępowania na wypadek cyberataku lub awarii.
3) Szkolenia dla kadry - Zarówno zespoły techniczne, jak i menedżerowie muszą znać nowe obowiązki i procedury (np. raportowanie, reakcja na incydenty, współpraca z CSIRT).
4) Monitorowanie zmian prawnych - Ze względu na dynamiczne zmiany legislacyjne, firmy powinny na bieżąco analizować nowe przepisy i dostosowywać wewnętrzne polityki.
5) Gotowość do kontroli i raportowania - Wzmocnienie nadzoru administracyjnego (UKNF, NASK, CSIRT) oznacza konieczność utrzymywania rzetelnej dokumentacji i systematycznego raportowania.

Wdrożenie dyrektywy NIS2, poprzez nowelizację ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (UKSC) oraz rozporządzenia DORA wyznacza nowy standard cyberodporności w Unii Europejskiej, a sektor telekomunikacyjny znajduje się w samym jego centrum. Polski projekt ustawy wprowadza dalej idące wymagania w stosunku do operatorów telekomunikacyjnychniż unijna dyrektywa - obejmując regulacjami również mniejszych przedsiębiorców, wdrażając 5G Toolbox w sposób szerszy niż w innych państwach UE oraz wprowadzając mechanizmy dotyczące dostawców wysokiego ryzyka (DWR).

Dodatkowo, rozporządzenie DORA, obowiązujące od stycznia 2025 r., wymusiło już na części operatorów telekomunikacyjnych podniesienie standardów usług ICT świadczonych na rzecz instytucji finansowych. Dla operatorów telekomunikacyjnych to czas strategicznych decyzji – od przeprowadzenia audytów bezpieczeństwa i wzmocnienia procedur, przez dostosowanie się do rosnących wymogów dokumentacyjnych, po ścisłe monitorowanie zmian prawnych. Firmy, które odpowiednio wcześnie podejmą działania, nie tylko zminimalizują ryzyko sankcji, ale zyskają realną przewagę w zakresie zaufania i stabilności operacyjnej w coraz bardziej wymagającym środowisku cyfrowym.

Autor: Radca prawny Gabriela Wolsza z kancelarii Brightspot Legal Katarzyna Orzeł, Maciej Jojczyk sp.k.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

Osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł. Świadczenie pielęgnacyjne w 2026 r. Tylko stopień znaczny. Stopień umiarkowany poszkodowany w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Bo zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (stopień znaczny). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA

Najniższa krajowa 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

REKLAMA

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

Sąd: Jak liczyć zachowek od mieszkania [Wyrok w sprawie wydziedziczonego synka i trójki wnuków]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku dla rodziny, w której spadkodawca miał trójkę dzieci i trójkę wnuków. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

REKLAMA