REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?
NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dobie rosnących zagrożeń cyfrowych i postępującej cyfryzacji infrastruktury, sektor telekomunikacyjny staje się jednym z głównych filarów bezpieczeństwa cybernetycznego. W związku z tym na dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej i dostawców publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej (czyli operatorów telekomunikacyjnych), nakładane są coraz bardziej rygorystyczne obowiązki - zarówno na poziomie prawa unijnego (NIS2, DORA), jak i krajowego (nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa – UKSC).

NIS2 – nowe ramy cyberodporności dla operatorów

Dyrektywa NIS2 (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS 2) (Dz. U. UE. L. z 2022 r. Nr 333, str. 80) zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia jednolitych standardów cyberbezpieczeństwa. Operatorzy telekomunikacyjni zostali w niej wprost zaklasyfikowani jako podmioty kluczowe lub ważne w zależności od rodzaju podmiotu, a także wielkości prowadzonego przez nich przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. a) dyrektywy NIS2, podmiotami kluczowymi są podmioty, które przekraczają kryteria przewidziane dla średnich przedsiębiorstw (posiadają status dużych przedsiębiorców) i jednocześnie działają w sektorach uznanych za kluczowe, określonych w załączniku 1 do dyrektywy NIS2. W sektorze „Infrastruktura cyfrowa” wymienieni są wprost m.in. dostawcy publicznych sieci łączności elektronicznej oraz dostawcy publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. b) dyrektywy NIS2 podmiotami kluczowymi są także dostawcy publicznych sieci łączności elektronicznej lub dostawcy publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej (czyli operatorzy telekomunikacyjni), którzy kwalifikują się jako średnie przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 3 ust. 2, podmiotami ważnymi są te, które należą do sektorów kluczowych lub ważnych, ale nie zostały uznane za podmioty kluczowe w rozumieniu dyrektywy NIS2. Oznacza to, że operatorzy telekomunikacyjni (dostawcy publicznych sieci łączności elektronicznej i dostawcy publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej) działający w sektorze „Infrastruktura cyfrowa”, którzy mają status mikro lub małych przedsiębiorców, powinni zostać zakwalifikowani jako podmioty ważne – zgodnie z art. 2 lit. a) pkt (i) dyrektywy NIS2.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród obowiązków, które zgodnie z dyrektywą NIS2 zostaną nałożone na operatorów telekomunikacyjnych w drodze implementacji tego aktu unijnego wymienić można = m.in. wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem, a także zgłaszanie do CSIRT wczesnych ostrzeżeń o wykrytych incydentach poważnych – 24 godziny od jego wykrycia oraz zgłaszanie samych incydentów – 72 godziny od jego wykrycia, a także przechodzenie przez kontrole organów nadzorczych.

Niedopełnienie wskazanych wymogów grozi karami finansowymi sięgającymi w maksymalnej wysokości 10 mln euro lub 2% rocznego obrotu prowadzonego przez ten podmiot przedsiębiorstwa za poprzedni rok obrotowy w przypadku podmiotu kluczowego, natomiast nałożona na podmiot ważny kara finansowa może wynieść maksymalnie 7 mln euro lub 1,4% obrotu prowadzonego przez ten podmiot przedsiębiorstwa za poprzedni rok obrotowy.

Dyrektywa NIS 2 została przyjęta jako tzw. instrument harmonizacji minimalnej, co oznacza, że państwa członkowskie mogą w ramach jej wdrażania wprowadzać do krajowych przepisów dodatkowe obowiązki, niewynikające wprost z treści samej dyrektywy. W praktyce oznacza to, że ustawodawca krajowy może rozszerzyć zakres regulacji i uszczegółowić wymagania wobec podmiotów objętych Krajowym systemem cyberbezpieczeństwa.

Piąta wersja projektu nowelizacji o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa

Choć termin implementacji dyrektywy NIS 2 minął 17 października 2024 r., w Polsce proces legislacyjny wciąż pozostaje w toku. 12 lutego 2025 r. opublikowano piątą wersję projektu nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (UKSC), mającą na celu wdrożenie przepisów dyrektywy do krajowego porządku prawnego. Nowa wersja wprowadza istotne zmiany względem poprzedniego projektu z grudnia 2024 r., koncentrujące się przede wszystkim na dwóch obszarach:

1) Zakres podmiotowy i obowiązki podmiotów publicznych – projekt przewiduje nową klasyfikację tych podmiotów jako „kluczowe” lub „ważne”, oraz ich obowiązków w obszarze cyberbezpieczeństwa;
2) Środki nadzoru – nowelizacja zakłada rozszerzenie kompetencji organów nadzorczych, a także wprowadzenie zmian w systemie sankcji i mechanizmów kontrolnych.

REKLAMA

Rozporządzenie DORA

Oprócz obowiązku implementacji dyrektywy NIS2, Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej przyjęły również rozporządzenie DORA (Rozporządzenie UE 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego), które weszło w życie 17 stycznia 2025 r. i - jako akt bezpośrednio obowiązujący - nie wymaga implementacji do prawa krajowego.

Choć DORA koncentruje się na instytucjach finansowych, ma także istotne znaczenie dla operatorów telekomunikacyjnych, którzy są traktowani jako dostawcy usług ICT - dostarczający infrastrukturę technologiczną niezbędną do działania sektora finansowego. W praktyce oznacza to, że operatorzy współpracujący z bankami, funduszami inwestycyjnymi czy ubezpieczycielami muszą już teraz spełniać wysokie standardy bezpieczeństwa, niezawodności i ciągłości działania usług ICT, poprzez wdrażanie mechanizmów ograniczających ryzyko incydentów ICT oraz zapewniających nieprzerwane świadczenie usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na co muszą przygotować się operatorzy telekomunikacyjni?

1) Audyt systemów bezpieczeństwa - Firmy powinny regularnie weryfikować infrastrukturę IT/OT, identyfikować luki i klasyfikować zasoby krytyczne.
2) Plany reagowania na incydenty - Operatorzy muszą mieć formalne, sprawdzone procedury postępowania na wypadek cyberataku lub awarii.
3) Szkolenia dla kadry - Zarówno zespoły techniczne, jak i menedżerowie muszą znać nowe obowiązki i procedury (np. raportowanie, reakcja na incydenty, współpraca z CSIRT).
4) Monitorowanie zmian prawnych - Ze względu na dynamiczne zmiany legislacyjne, firmy powinny na bieżąco analizować nowe przepisy i dostosowywać wewnętrzne polityki.
5) Gotowość do kontroli i raportowania - Wzmocnienie nadzoru administracyjnego (UKNF, NASK, CSIRT) oznacza konieczność utrzymywania rzetelnej dokumentacji i systematycznego raportowania.

Wdrożenie dyrektywy NIS2, poprzez nowelizację ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (UKSC) oraz rozporządzenia DORA wyznacza nowy standard cyberodporności w Unii Europejskiej, a sektor telekomunikacyjny znajduje się w samym jego centrum. Polski projekt ustawy wprowadza dalej idące wymagania w stosunku do operatorów telekomunikacyjnychniż unijna dyrektywa - obejmując regulacjami również mniejszych przedsiębiorców, wdrażając 5G Toolbox w sposób szerszy niż w innych państwach UE oraz wprowadzając mechanizmy dotyczące dostawców wysokiego ryzyka (DWR).

Dodatkowo, rozporządzenie DORA, obowiązujące od stycznia 2025 r., wymusiło już na części operatorów telekomunikacyjnych podniesienie standardów usług ICT świadczonych na rzecz instytucji finansowych. Dla operatorów telekomunikacyjnych to czas strategicznych decyzji – od przeprowadzenia audytów bezpieczeństwa i wzmocnienia procedur, przez dostosowanie się do rosnących wymogów dokumentacyjnych, po ścisłe monitorowanie zmian prawnych. Firmy, które odpowiednio wcześnie podejmą działania, nie tylko zminimalizują ryzyko sankcji, ale zyskają realną przewagę w zakresie zaufania i stabilności operacyjnej w coraz bardziej wymagającym środowisku cyfrowym.

Autor: Radca prawny Gabriela Wolsza z kancelarii Brightspot Legal Katarzyna Orzeł, Maciej Jojczyk sp.k.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy w zakresie ochrony zdrowia pracowników – aktualne przepisy 2025

Badania okresowe, szkolenia BHP, profilaktyka i zdrowie psychiczne – to nie przywilej, lecz obowiązek pracodawcy. Zobacz, jak firmy w 2025 roku muszą dbać o bezpieczeństwo i dobrostan swoich pracowników.

Ostatnie dwa miesiące na uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy dla swojej działki – właściciele nieruchomości, którzy to przeoczą, później już tylko stracą [LISTA NAJWAŻNIEJSZYCH ZMIAN I TERMINÓW]

Decyzję o warunkach zabudowy, której uzyskanie jest niezbędne m.in. do posadowienia na swojej działce domu (o ile na danym obszarze nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), na „starych zasadach”, które dawały właścicielowi nieruchomości największą „wolność” w zakresie realizowanej przez niego inwestycji – będzie można uzyskać jeszcze tylko przez najbliższe dwa miesiące. Decyzje WZ wydane przez gminy po tym terminie, będą już bowiem podlegały nowym, zdecydowanie bardziej restrykcyjnym regulacjom.

Koniec z leasingiem auta na full wypas. To już nie będzie się tak opłacać

Niezły samochód za atrakcyjną cenę. Taki dobry biznes mogli do końca grudnia robić przedsiębiorcy, którzy korzystali z aut w ramach umowy leasingowej. Kiedy leasing się kończył kupowali auta do celów prywatnych, po oferowanych przez firmy, preferencyjnych stawkach. Te praktyki, które pozwalały na niepłacenie podatków zostały ukrócone trzy lata temu. Nieskutecznie? Prawna furtka pozwala na ich ominięcie. Teraz i ona zostanie zatrzaśnięta.

Przełomowy wyrok NSA - skarbówka przegrywa w sądzie, bo stosowała zawyżone stawki akcyzy dla samochodów osobowych. Takie samochody powinny być tańsze

Przełomowy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) jest faktem. NSA stwierdził, że stawki akcyzy od tysięcy aut były błędnie określane przez skarbówkę na zawyżonym poziomie. To powodowało finalnie wyższą cenę samochodu, za co płacił klient. Wszystko oczywiście przez niekorzystną dla podatników interpretację przepisów stosowaną latami.

REKLAMA

Koniec z opłatami za wjazd na cmentarz – na Wszystkich Świętych zaparkujesz za darmo. Przełomowy wyrok WSA w Olsztynie [Święto Zmarłych 2025]

Organy samorządowe nie mogą ustanawiać (a cmentarze – na tej postawie) pobierać jakichkolwiek opłat, które są niezwiązane z pochówkiem zmarłych, tj. m.in. opłat za wjazd na cmentarz i korzystanie z cmentarza – orzekł WSA w Olsztynie. W związku ze zbliżającym się Wszystkich Świętych i wzmożonym ruchem na cmentarzach – warto, aby osoby, które będą odwiedzać groby swoich bliskich, znały te zasady.

Komisja w PZON i WZON uzdrawia niepełnosprawnych ze świadczenia pielęgnacyjnego. Trzema pytaniami. Tak prostymi, że trudno wierzyć w medycynę

Jeżeli dziecko odpowie, to rodzice tracą około 40 000 zł - to przybliżona roczna wartość świadczenia pielęgnacyjnego, które po takim badaniu tracą rodzice. Badanie medyczne w postaci trzech pytań lekarze stosują wobec dzieci ze spektrum autyzmu. Jeżeli dziecko odpowie zostaje automatyczne uznane za niebędące osobą niepełnosprawną. Piszą do nas o tym rodzice dzieci, którym odbiera się w 2025 r. orzeczenia o niepełnosprawności w taki sposób, aby rodzice nie mieli świadczenia pielęgnacyjnego 3287 zł miesięcznie. Podobnie odbierane są orzeczenia dzieciom z zespołem Aspergera, Chodzi tu o dzieci, które dysponowały właściwymi (dla tego świadczenia) orzeczeniami w okresie kilku ostatnich lat. Rodzice uważają, że ich dzieci zostały cudownie "uzdrowione". Najczęściej odbywa się to poprzez tzw. punkt 7 orzeczenia. Jest to wskazanie "konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji". Jeżeli dziecko nie wymaga tego, to nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Z listów rodziców wynika, że usunięcie z orzeczenia pkt 7 toobecnie nie incydenty a seria orzeczeń w PZON i WZON w całej Polsce.

Osoby niepełnosprawne walczą o rozszerzenie dodatku dopełniającego. I dla socjalnej renty. I dla osób niezdolnych do pracy

Podwyżka ta podniosłaby rentę socjalną w 2026 r. do kwoty 4806 zł brutto. Nie została zrealizowana. Do redakcji Infor.pl trafiają stale listy osób niepełnosprawnych walczących o przeprowadzenie przez Sejm dwóch ustaw (albo nowelizacji istniejących) w związku z obietnicą z 2023 r. zrównania renty socjalnej i pensji minimalnej : 1) ZMIANY W RENCIE CHOROBOWEJ w postaci obiecanej ustawy wprowadzającej dodatek dopełniający w kwocie 2610,72 zł brutto miesięcznie każdemu renciście socjalnemu (dziś tylko dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji mających rentę socjalną). 2) ZMIANY W RENCIE CHOROBOWEJ. Druga ustawa dotyczy rencistów chorobowych (renta z tytułu niezdolności do pracy) i jej nowelizacji tak, aby osoby z tym świadczeniem także otrzymały odpowiednik dodatku dopełniającego. Będący w identycznej sytuacji renciści chorobowi nie mają tego dodatku. Z listów do Infor.pl wynika bezradność osób niepełnosprawnych i prośba do dziennikarzy o to, aby ich próba przekonania najważniejszych ośrodków władzy była znana społeczeństwu. Aby ich starania nie przykryło milczenie i cisza. Przykładowe prośby o wsparcie informacyjne w artykule.

ZUS dla osób z niepełnosprawnościami. Świadczenia i planowane zmiany na 2026 rok

Jakie świadczenia mogą otrzymać z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osoby z niepełnosprawnościami? Jak uzyskać orzeczenie? Co może się zmienić w 2026 roku? Oto najważniejsze przepisy i kwoty!

REKLAMA

Resort klimatu uspokaja samorządy: system kaucyjny pomoże osiągnąć cele recyklingowe

Wdrożenie systemu kaucyjnego ma pozytywnie wpłynąć na możliwość osiągania przez gminy wymaganych poziomów recyklingu i pomóc im uniknąć kar za niezrealizowane cele – zapewniła wiceminister klimatu Anita Sowińska. Wiceszefowa resortu odniosła się w ten sposób do interpelacji posłów Prawa i Sprawiedliwości, którzy wskazali na szereg wątpliwości związanych z wdrażaniem nowego systemu.

Nowelizacja Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – nowe zasady łączenia spraw i udziału organizacji społecznych

Od 5 listopada 2025 roku wejdą w życie przepisy zmieniające procedurę przed sądami administracyjnymi. Nowelizacja Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ma usprawnić tok rozpoznawania spraw, ograniczyć przewlekłość postępowań i wprowadzić nowe uprawnienia sądów, w tym możliwość zwrócenia się do organizacji społecznych lub organów administracji publicznej o przedstawienie istotnego dla sprawy poglądu. Zmiany mają charakter systemowy i dotyczą także zasad potwierdzania umocowania przedstawicieli ustawowych.

REKLAMA