Płaca minimalna 2026 – kto chce ile? Rząd, związki i pracodawcy z rozbieżnymi propozycjami

Adam Kuchta
rozwiń więcej
Płaca minimalna 2026 – kto chce ile? Rząd, związki i pracodawcy z rozbieżnymi propozycjami / shutterstock

Rada Ministrów przedstawiła już propozycję, która może wpłynąć na portfele milionów Polaków. Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2026 roku ma wynieść 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. To o 140 zł więcej niż obecnie, czyli zaledwie 3-procentowa podwyżka. Nie wszyscy są zadowoleni – związki zawodowe żądają znacznie większego wzrostu, a pracodawcy ostrzegają przed negatywnymi skutkami gospodarczymi.

rozwiń >

W 2026 roku minimalne wynagrodzenie ma wzrosnąć do 4806 zł brutto – taką propozycję przedstawił rząd. Wzrost o 140 zł oznacza 3-procentową podwyżkę, która – według wielu – nie nadąża za inflacją i realnymi kosztami życia. Minimalna stawka godzinowa miałaby wynosić 31,40 zł. Teraz propozycją zajmie się Rada Dialogu Społecznego. Tymczasem związki zawodowe żądają 5015 zł, a pracodawcy postulują jedynie 50 zł podwyżki. Spór o płacę minimalną nabiera tempa – a jego rozstrzygnięcie wpłynie na sytuację finansową milionów Polaków.

Rząd proponuje: 4806 zł brutto od stycznia 2026

Zgodnie z oficjalnym komunikatem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w czwartek 12 czerwca rząd przyjął propozycję dotyczącą przyszłej wysokości płacy minimalnej. Od 1 stycznia 2026 roku najniższe wynagrodzenie w Polsce ma wynosić 4806 zł brutto, co oznacza wzrost o 140 zł względem obowiązującej w 2025 r. stawki (4666 zł brutto). Proporcjonalnie wzrosłaby także minimalna stawka godzinowa, z 30,20 zł do 31,40 zł.

Choć propozycja wpisuje się w ustawowe minimum, dla wielu pracowników może okazać się rozczarowująca – realny wzrost wynagrodzenia, przy utrzymującej się inflacji i rosnących kosztach życia, jest niewielki.

Teraz głos ma Rada Dialogu Społecznego

Zgodnie z procedurą, propozycje rządowe trafią teraz do Rady Dialogu Społecznego (RDS) – forum, w którym zasiadają przedstawiciele pracowników, pracodawców i rządu. RDS ma 30 dni na wypracowanie wspólnego stanowiska. Jeśli to się nie uda, rząd samodzielnie ustali wysokość minimalnego wynagrodzenia w drodze rozporządzenia, które musi zostać ogłoszone do 15 września w Dzienniku Ustaw.

Ważne

Przedstawiciele pracowników, pracodawców i rządu na rozmowy i wypracowanie wspólnego stanowiska mają 30 dni. Jeżeli Rada Dialogu Społecznego nie uzgodni minimalnego wynagrodzenia w terminie, rząd ustala je w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, a to do 15 września jest ogłaszane w Dzienniku Ustaw.

Związki zawodowe: pensja minimum 5015 zł!

Rządowa propozycja nie zadowala związków zawodowych, które we wspólnym stanowisku – podpisanym przez NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) i Forum Związków Zawodowych (FZZ) – postulują znacznie większy wzrost. Chcą, by minimalna pensja w 2026 roku wyniosła co najmniej 5015 zł brutto, czyli aż o 349 zł więcej niż obecnie. To wzrost o 7,48 proc.

Związki zawodowe podkreślają, że przy obecnej inflacji i rosnących kosztach życia, mniejsze podwyżki oznaczają realny spadek siły nabywczej najniższych wynagrodzeń. Domagają się również, by:

  • wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej wynosił nie mniej niż 9,05 proc.,
  • wzrost płac w sferze budżetowej osiągnął poziom co najmniej 12 proc.

Prezes OPZZ Piotr Ostrowski zauważył, że rządowa propozycja podwyżki płacy minimalnej jest na poziomie równym prognozowanej przyszłorocznej inflacji. „Oznacza to, że osoby, które zarabiają płacę minimalną, będą miały zerowy wzrost płacy realnej. To jest duże rozczarowanie” – powiedział.

Pracodawcy ostrożni: tylko 50 zł podwyżki i nowy system od 2027 r.

Zupełnie odmienne stanowisko prezentują organizacje pracodawców. Business Centre Club, Konfederacja Lewiatan, Pracodawcy RP, Związek Rzemiosła Polskiego, Polskie Towarzystwo Gospodarcze oraz Związek Przedsiębiorców i Pracodawców wskazują, że proponowana podwyżka jest zbyt wysoka.

Według nich wzrost powinien być zgodny z obowiązującym mechanizmem ustawowym i nie przekraczać 50 zł. Jednocześnie postulują wprowadzenie od 2027 r. nowego modelu ustalania płacy minimalnej – jako 60 proc. mediany wynagrodzeń w gospodarce narodowej. Ich zdaniem byłby to bardziej przewidywalny i sprawiedliwy system.

„3 proc. wzrostu to znacznie mniej niż w poprzednich latach i bardziej nawiązuje do elementu związanego z inflacją, która nas czeka, więc jest to ochrona realnej wartości płacy minimalnej. Docelowo ten mechanizm powinien gwarantować wzrost płacy minimalnej na poziomie połowy przeciętnego wynagrodzenia albo 60 proc. mediany wynagrodzeń w gospodarce narodowej” – powiedział prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

„To, co proponuje rząd, jest jednak taką propozycją wyjściową, więc pracodawcy są trochę na przegranej pozycji. W dialogu z centralami związkowymi bardziej podkreślaliśmy, że widzimy przesłanki do tego, aby zwiększyć tempo i wysokość podwyżek w państwowej sferze budżetowej, która od lat jest niedoinwestowana. Tutaj widzieliśmy przestrzeń większych wzrostów” – zaznaczył Męcina.

Natomiast Piotr Rogowiecki z Pracodawców RP stwierdził, że trudno teraz spodziewać się zmiany stanowiska rządu pod naporem pracodawców czy też związków zawodowych. „Biorąc pod uwagę propozycję Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, czyli 5020 zł, to dzisiejsza propozycja rządu jest bardziej wychodząca naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców. To więcej niż minimalny wzrost wynikający z ustawy, ale już nie tak dolegliwy, jak przy propozycji resortu” – ocenił Rogowiecki.

Racjonalne podejście do płacy minimalnej: rząd uwzględnia głos przedsiębiorców

„Propozycja rządu wychodzi naprzeciw apelowi BCC i Rady Przedsiębiorczości, aby do kwestii płacy minimalnej podejść w sposób racjonalny. Nie było żadnych przesłanek gospodarczych, aby wzrost był tak wysoki, jak pierwotnie proponowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Choć przedstawiona propozycja nie jest z naszego punktu widzenia idealna, to jednak jest zbliżona do naszych oczekiwań” – ocenił prezes Związku Pracodawców Business Centre Club, Łukasz Bernatowicz.

„W ostatnich latach w Polsce płaca minimalna rosła skokowo, co stanowiło ogromne obciążenie dla wielu przedsiębiorców i przyczyniło się do zamknięcia licznych firm. Wciąż oczekujemy na działania rządu, które zniwelują negatywne skutki tzw. Polskiego Ładu. W tej sytuacji ponowny, znaczący wzrost płacy minimalnej byłby dużym błędem” – dodał Łukasz Bernatowicz.

Co mówi prawo o wynagrodzeniu minimalnym?

Obowiązujące przepisy gwarantują, że minimalne wynagrodzenie rośnie co roku co najmniej o prognozowany wskaźnik inflacji. Dodatkowo, jeśli w pierwszym kwartale danego roku minimalna pensja jest niższa niż połowa przeciętnego wynagrodzenia, wówczas musi zostać powiększona o 2/3 prognozowanego realnego wzrostu PKB.

To oznacza, że w praktyce rząd ma ograniczone pole manewru – ale wybór konkretnej stawki zależy od przyjętych prognoz i interpretacji danych ekonomicznych.

Walka o minimalną pensję dopiero się zaczyna

Choć rządowa propozycja została już przyjęta, prawdziwa batalia o przyszłe stawki rozegra się w najbliższych tygodniach. Rada Dialogu Społecznego będzie zapewne miejscem trudnych negocjacji między stroną społeczną a biznesem. Na stole leżą trzy różne wizje: rządowa ostrożność, pracownicze żądania i powściągliwość pracodawców.

Decyzja, jaka zapadnie do połowy września, będzie miała ogromne znaczenie dla ponad 3 milionów pracowników w Polsce zarabiających płacę minimalną. Dla wielu to kwestia być może nie tylko godnego życia, ale i finansowego przetrwania.

Tabela 1: Płaca minimalna 2026 – kto chce ile? Rząd, związki i pracodawcy z rozbieżnymi propozycjami

Wokół przyszłorocznej płacy minimalnej rozpętała się gorąca debata. Rząd proponuje 4806 zł brutto, związki zawodowe domagają się co najmniej 5015 zł, a pracodawcy postulują znacznie skromniejszy wzrost – jedynie o 50 zł. Zobacz, jak wyglądają konkretne propozycje w uproszczonym zestawieniu.

Kto proponuje?Ile proponuje (brutto)?

Rząd (Rada Ministrów)

4806 zł

Związki zawodowe (NSZZ „S”, OPZZ, FZZ)

5015 zł

Pracodawcy

4716 zł

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (propozycja robocza)

5020 zł

Tabela 2: Zmiany pensji minimalnej w Polsce w latach 2015-2025

Oto tabela pokazująca wysokość najniższej krajowej w Polsce na przestrzeni lat 2015-2025. W 2023 r. oraz 2024 r. płaca minimalna była podwyższana dwa razy w roku – w styczniu i lipcu.

Rok

Wynagrodzenie od 1 stycznia

Wynagrodzenie od 1 lipca

2025 r.

4666 zł brutto

-

2024 r.

4242 zł brutto

4300 zł brutto

2023 r.

3490 zł brutto

3600 zł brutto

2022 r.

3010 zł brutto

-

2021 r.

2800 zł brutto

-

2020 r.

2600 zł brutto

-

2019 r.

2250 zł brutto

-

2018 r.

2100 zł brutto

-

2017 r.

2000 zł brutto

-

2016 r.

1850 zł brutto

-

2015 r.

1750 zł brutto

-

płaca minimalna wynagrodzenie stawka godzinowa

Shutterstock

Infor.pl
Nie jest łatwo uzyskać znaczny stopień niepełnosprawności. Nawet ze złamaniami kompensacyjnymi kręgosłupa [List czytelnika]
16 cze 2025

Do redakcji infor.pl przychodzą stale listy osób, które uważają, że WZON obniżył im liczbę punktów do poziomu wykluczającego przyznanie świadczenia wspierającego przez ZUS. Np. osoba niewidoma otrzymała 61 punkty, a sparaliżowany od pasa w dół mężczyzna 43 punkty. Z listów wynika, że trudno jest także uzyskanie samego stopnia niepełnosprawności (zwłaszcza znacznego). Urazy kręgosłupa to za mało. Tak przynajmniej wynika z listu czytelnika.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły
16 cze 2025

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

MRPiPS: Zasiłek pogrzebowy będzie wypłacany w ciągu 14 dni bez decyzji ZUS - gdy koszty pogrzebu poniosła jedna osoba z rodziny zmarłego. Już w 2025 roku?
16 cze 2025

Ustalenie prawa do zasiłku pogrzebowego oraz jego wysokości - co do zasady - nie będzie wymagało wydania decyzji przez ZUS - jeżeli zasiłek pogrzebowy przysługuje w kwocie 4000 zł niezależnie od kwoty poniesionych kosztów pogrzebu (od 1 stycznia 2026 r. będzie to kwota 7000 zł), tj. gdy koszty te poniosła jedna osoba – członek rodziny zmarłego. Tak wynika z założeń projektu deregulacyjnego dot. ustawy emerytalnej, nad którym pracuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Propozycja zakłada też skrócenie terminu wypłaty zasiłku do 14 dni.

KP do zmiany: sprawy kadrowe już nie na piśmie a elektronicznie lub w postaci papierowej [PROJEKT z 10 czerwca 2025 r.]
16 cze 2025

Kodeks Pracy znowu do zmiany? Tak, bo sprawy kadrowe już teraz będzie się załatwiało nie na piśmie a elektronicznie lub w postaci papierowej. Ustawodawca a raczej Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaproponowało projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej jako: projekt).

Renat wdowia z KRUS. Już wiadomo kiedy pierwsze wypłaty świadczenia!
16 cze 2025

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) wydała już 54 111 decyzji przyznających rentę wdowią emerytom i rencistom rolniczym – poinformowało biuro prasowe instytucji. Nowe świadczenia ruszają pełną parą – pierwsze wypłaty zaplanowano na 7 lipca br.

NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?
16 cze 2025

W dobie rosnących zagrożeń cyfrowych i postępującej cyfryzacji infrastruktury, sektor telekomunikacyjny staje się jednym z głównych filarów bezpieczeństwa cybernetycznego. W związku z tym na dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej i dostawców publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej (czyli operatorów telekomunikacyjnych), nakładane są coraz bardziej rygorystyczne obowiązki - zarówno na poziomie prawa unijnego (NIS2, DORA), jak i krajowego (nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa – UKSC).

Znaczny stopień niepełnosprawności – kompletny przewodnik na 2025 r.
16 cze 2025

Orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności to przepustka do realnego wsparcia finansowego, ulg podatkowych i codziennych przywilejów, które mogą radykalnie ułatwić życie. W tym przewodniku krok po kroku pokazujemy, jak w 2025 r. uzyskać orzeczenie, z jakich świadczeń skorzystać najłatwiej i gdzie szukać dofinansowań. Mogą być one znaczne i sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców
16 cze 2025

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Czy spadek stóp procentowych wpłynął na rynek mieszkaniowy?
16 cze 2025

Czy majowa obniżka stóp procentowych, poprawiająca dostępność kredytów, przełożyła się na wzrost sprzedaży nowych mieszkań i liczbę rezerwacji? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana
16 cze 2025

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

pokaż więcej
Proszę czekać...