Co Polacy piją w pracy

Agnieszka Gorczyca puste
rozwiń więcej
Kawę i herbatę pijamy hektolitrami w domu, w kawiarniach, w restauracjach, a także w pracy. Wielu nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki gorącego, aromatycznego napoju. Ale co wiemy o tych napojach ?


Pierwsza kawiarnia w Polsce powstała za Żelazną Bramą w Warszawie w 1724 r. Jej właścicielem był Meyerhofer. Kawiarnia zbankrutowała, ponieważ warszawiacy początkowo nie chcieli pić kawy w miejscach publicznych.

Co roku mieszkańcy Ziemi wypijają 400 mld filiżanek kawy. Podstawowe gatunki kawy to arabika i robusta. Arabika pochodzi z Etiopii i jest najcenniejszym gatunkiem. Jest delikatniejsza, bardziej aromatyczna oraz droższa od robusty. Uprawia się ją w Afryce, Ameryce Południowej i w Azji.

Pierwsza na świecie kawa rozpuszczalna powstała 70 lat temu. To specjaliści koncernu Nestlé jako pierwsi opracowali i wprowadzili w 1938 r. technologię jej produkcji. Od tego czasu Nescafé pozostaje ulubioną i najlepiej sprzedającą się marką kawy na świecie. Co sekundę na kuli ziemskiej wypija się 3 tys. filiżanek Nescafé.

Za ojczyznę herbaty uznaje się z kolei Chiny. Po raz pierwszy została przywieziona do Europy przez żeglarzy portugalskich w 1517 r., jednak poza granice Portugalii nie dotarła. Do spopularyzowania herbaty w XVIII w. przyczyniły się herbaciarnie i specjalistyczne salony z herbatą, w których można było - prócz wypicia filiżanki herbaty - kupić jeden z licznych jej gatunków oraz zaopatrzyć się w akcesoria do jej parzenia.

 

Zasady konesera herbaty
• Należy używać wysokiej jakości herbaty sypkiej lub w torebkach.
• Herbatę trzeba przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku w temperaturze pokojowej.
• Woda, którą zaparzamy herbatę, powinna stygnąć po zagotowaniu około 4 minut.
• Nie należy stosować wody zagotowanej powtórnie. Woda zawierająca dużo tlenu uwypukla aromat i walory smakowe herbaty. Woda gotowana powtórnie zawiera mniej tlenu, co pogarsza smak herbaty.
• Przed nasypaniem herbaty czajniczek powinien być wyparzony przegotowaną
wodą i podgrzany.
• Trzeba uważnie odmierzyć ilość potrzebnej herbaty.

 

HERBATA

ILOŚĆ

TEMP. WODY

CZAS PARZENIA

Biała

1 łyżeczkę/ filiżankę

70-85 °C

7-9 min.*

Zielona gunpowder

1 łyżeczkę/ filiżankę

70-80 °C

3-4 min.**

Zielona Chun Mee

1 łyżeczkę/ filiżankę

70 °C

3-4 min.

Zielona chińska

1 łyżeczkę/ filiżankę

75-90 °C

3-4 min.

Zielona japońska

1 łyżeczkę/ filiżankę

60-75 °C

do 2 min.

Czarna

pół łyżeczki/ filiżankę

95 °C (biały wrzątek)***

4-5 min.

Czarna Darjeeling

pół łyżeczki/ filiżankę

95°C

3 min.

Czerwona Oolong

pół łyżeczki/ filiżankę

95 °C

5 min.

Czerwona Pu Erh

pół łyżeczki/ filiżankę

95 °C

3-5 min.

Rooibos

1 łyżeczkę/ filiżankę95 °C3-5min

Mate

1 łyżeczkę/ filiżankę70 °C3-5min.

LaPacho

1 łyżeczkę/ filiżankęgotować na wolnym ogniu5-15 min. -odstawić na 5 min.-odcedzić

* Woda w 3-4 min po zagotowaniu osiąga 90°C , w 12-14 min spada do 75°C
** Herbata zielona z pierwszego parzenia ma działanie pobudzające, z drugiego i trzeciego uspokajające
*** Stan gotującej się wody tuż przed mocnym wrzeniem,


www.eherbata.pl



Herbaciano-kawowy raj nad Wisłą

Angielska, czarna czy funkcjonalna? Herbaty, bez względu na rodzaj, sprzedają się coraz lepiej. Polska jest jednym z największych odbiorców herbaty w Europie. Roczna sprzedaż czarnej herbaty utrzymuje się na poziomie około 30 tys. ton, obroty szacuje się na 1 mld zł, a łącznie z herbatami owocowymi i ziołowymi jest to kwota około 1,3 mld zł. Pod względem spożycia herbaty na jednego mieszkańca Polska plasuje się na trzecim miejscu w Europie.

Rynek kawy jest jednym z większych rynków FMCG w Polsce (jego wartość to około 3 mld zł) oraz bardzo dynamicznie rosnącym. - Wzrost wartościowy całego rynku kawy za ostatni rok (MAT ON’07 do MAT ON’08, AC Nielsen) to 15%, a wzrost konsumpcji kawy mierzony w filiżankach to 6,8%. Dzieje się to głównie za sprawą szybkiego wzrostu rynku kawy rozpuszczalnej, na poziomie odpowiednio: 15,6% wartościowo i 11,3% w filiżankach - mówi Zbigniew Skarżyński, Marketing Manager w Dziale Napojów Nestlé Polska.

Obecnie na rynku najbardziej liczą się firmy z udziałem kapitału zagranicznego, takie jak: Nestlé Polska Sp. z o.o, Tchibo Warszawa Sp. z o.o., Prima SA, Elite Polska Sp. z o.o., Kraft Foods Sp. z o.o. oraz MK Cafe and Tea. Dalsze miejsca zajmują firmy: Woseba, PPK Astra, Sido, Celmar oraz Galaxia. Polacy wciąż preferują kawę mieloną. Według wielu konsumentów jest ona bardziej naturalna, ma lepszą jakość, wyższe walory smakowe, bogatszy aromat i bardziej nadaje się do poczęstunku gości czy nawet wręczenia jako prezent niż kawa instant.

Na przestrzeni ostatnich 10 lat spożycie kawy w Polsce wzrosło o ponad 80%. Według wewnętrznych danych Nestlé w 1996 r. wypijano około 280 filiżanek kawy per capita, a 10 lat później już ponad 510 filiżanek. - Wśród wypijanej kawy coraz większy udział zajmuje kawa rozpuszczalna, która obecnie stanowi 43% całego rynku kawy mierzonego w filiżankach i ponad 47% wartości całego rynku (AC Nielsen, MAT ON’07). Dziesięć lat temu było to zaledwie 15%. Ponad 80% Polaków deklaruje, że pije kawę regularnie - podkreśla Zbigniew Skarżyński.

 

 


Coraz ważniejszy vending

Chociaż wielu z nas nie może się obyć bez fantastycznego smaku kaw parzonych w kawiarniach i barach kawowych, to nie sposób nie zauważyć, że coraz ważniejszym kanałem dystrybucji instantów stają się kawomaty. Początki polskiego rynku vendingu to wczesne lata 90. Początkowo polski vending opierał się niemal w 100% na automatach sprzedających gorące napoje.

Stopniowo pojawiały się automaty do przekąsek, urządzenia umożliwiające sprzedaż kanapek, sałatek czy gotowych dań obiadowych. Pojawiły się, głównie za sprawą Coca-Coli i Pepsi-Coli, automaty sprzedające schłodzone napoje w puszkach i butelkach. Obecnie na polskim rynku działa ponad 100 firm operatorskich.

Ważnym segmentem, który kształtuje kulturę picia kawy, są biura i miejsca pracy, gdzie kawa jest podstawowym napojem. - Z obszaru serwowania kawy łyżeczką i zalewania wrzątkiem przesuwamy się do obszaru ekspresów ciśnieniowych i maszyn serwujących bogaty asortyment kaw i napojów na gorąco - mówi Beata Gajewska, Prezes ABG Centrum Promocji Biznesu Sp. z o.o. Już dzisiaj duże biura potrzebują od dwóch do trzech typów urządzeń do serwowania kawy i napojów gorących.

W pokoju prezesa znajduje się ekspres ciśnieniowy, w aneksie kuchennym - ekspres serwujący szeroki asortyment napojów gorących, a na korytarzach do publicznego użytku stoją duże urządzenia samoobsługowe. - Spędzamy coraz więcej czasu w biurach, gdzie kawa dla wielu jest najważniejszym napojem.

Zapracowani i zabiegani menedżerowie chętnie sięgają po kubek gorącej kawy - dodaje Gajewska. - Sporządzenie filiżanki lub kubka herbaty to okazja, żeby na kilka minut oderwać się od pracy i przygotować umysł do realizacji kolejnych zadań - podkreśla Tomasz Witomski, Prezes Gourmet Foods Sp. z o.o., producent marki DILMAH. Obecnie liczba sprzedawanych automatów kształtuje się na poziomie poniżej 3 tys. sztuk w skali roku. Największą grupą automatów sprzedawanych w Polsce pozostają urządzenia do sprzedaży napojów gorących.

Według badań z końca 2004 r. (IPSOS) ponad 20% biur ma już jakikolwiek typ urządzenia kawowego (ekspres przelewowy, ciśnieniowy itp.). Wolnym krokiem przechodzimy z kultury picia kawy zalewanej wrzątkiem do obszaru szybkiego serwowania napojów o takiej samej, niezmiennej jakości. I to jest właśnie kierunek, w którym podąża Nestlé FoodServices, jak również wszyscy poważni, niezależni operatorzy vendingowi.

Polska, ze względu na niedługi okres trwania gospodarki wolnorynkowej, jest jednym z krajów rozszerzonej Unii Europejskiej, które mają bardzo niski stosunek liczby urządzeń do liczebności populacji.

- Tym samym tworzy to szansę dla wszystkich firm rozpoczynających działalność vendingową w Polsce, podczas gdy na przykład w Stanach Zjednoczonych nie ma praktycznie wolnych miejsc na rozmieszczanie urządzeń, a konkurencja pomiędzy firmami jest ogromna - podkreśla Mariusz Buk, Wiceprezes Zarządu PB Sp. z o.o., dystrybutora maszyn oraz produktów vendingowych.

- Najbliższa przyszłość to dalszy rozwój, na dotychczasowym poziomie, naszych rodzimych firm operatorskich oraz otwarcie drzwi polskiego rynku vendingu dla firm zagranicznych - dodaje Buk. W ciągu ostatnich kilkunastu lat rynek zarówno herbaty, jak i kawy przeszedł ogromne zmiany. Dziś konsument, kupując herbatę bądź kawę, może wybierać spośród szerokiego asortymentu.


Agnieszka Gorczyca

 

 

 

 

Infor.pl
QUIZ Kultowe filmy świąteczne. Jak dobrze je znasz?
23 gru 2025
Filmy świąteczne – bez nich nie ma Świąt Bożego Narodzenia. Rozwiąż quiz i zobacz, jak dobrze je znasz!
QUIZ Kolędy i świąteczne piosenki. Na pewno dobrze je znasz?
23 gru 2025
Kolędy i świąteczne piosenki śpiewane są co roku, ale czy na pewno ich teksty są tak dobrze znane, jak się wydaje? Sprawdzamy w quizie. 10/10 raczej zdobędą tylko mistrzowie.
Zmiany w emeryturach w 2026 roku. Waloryzacja, 13. i 14. emerytura, limity dorabiania
23 gru 2025

Rok 2026 przyniesie zmiany w emeryturach, które nie będą jednorazową decyzją, ale zbiorem konkretnych zasad wpływających na wysokość wypłat, dodatków i możliwość dorabiania. Zmienią się kwoty po waloryzacji, obowiązywać będą nowe limity przy łączeniu emerytury z pracą, a wypłata 13. i 14. emerytury ponownie będzie zależna od określonych warunków. Choć rząd nie zapowiada przebudowy systemu, dla części seniorów oraz osób przechodzących na emeryturę w 2026 r. różnice będą odczuwalne w domowym budżecie już od pierwszych miesięcy roku. Wyjaśniamy, co dokładnie się zmieni, kogo to dotyczy i na co trzeba zwrócić uwagę.

Pomoc z MOPS w 2026 r. Sprawdź listę świadczeń i limity dochodowe
23 gru 2025

Świadczenia wypłacane przez MOPS w 2026 r. stanowią kontynuację dotychczasowych form pomocy społecznej, kierowanych do osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. W artykule przedstawiamy aktualną listę świadczeń pieniężnych i form wsparcia oferowanych przez MOPS, obowiązujące kryteria dochodowe oraz zasady ich przyznawania, w tym najważniejsze informacje dotyczące zasiłków, dodatków i pomocy dla opiekunów.

Prezydent Nawrocki podpisał postanowienie - 350 żołnierzy Wojska Polskiego w misji za granicą
23 gru 2025

Prezydent Karol Nawrocki wyznacza na kolejne pół roku misję Polskiego Kontyngentu Wojskowego poza granicami Polski. Do 350 żołnierzy i pracowników wojska będzie służyć na mocy postanowienia w pierwszej połowie 2026 roku. Ich zadaniem pozostaje walka z terroryzmem w ramach operacji międzynarodowych.

Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA
23 gru 2025

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Dorabianie do emerytury i renty w 2026 roku. Limity zarobków i zasady ZUS
23 gru 2025

Dorabianie do emerytury lub renty w 2026 roku jest możliwe, ale nie dla wszystkich na tych samych zasadach. Część świadczeniobiorców może pracować bez żadnych ograniczeń, inni muszą pilnować limitów przychodu, bo ich przekroczenie oznacza zmniejszenie albo zawieszenie wypłat z ZUS. Wyjaśniamy, kto i ile może dorobić w 2026 r. oraz kiedy obowiązują progi zarobkowe.

Ile kosztuje wigilijna kolacja w 2025 r.? Ceny rosną, tradycja się zmienia
23 gru 2025

Przygotowanie tradycyjnej kolacji wigilijnej dla czterech osób kosztuje w tym roku niemal 4% więcej niż w 2024 r. Tymczasem coraz więcej Polaków rezygnuje z klasycznego zestawu 12 potraw – jak podaje „Rzeczpospolita”.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?
23 gru 2025

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

Święta pełne prezentów i rachunków? Polacy coraz częściej pożyczają na upominki
23 gru 2025

Na świąteczne upominki dla najbliższych statystyczny Polak zamierza wydać średnio niemal 800 zł. Kilkanaście procent badanych deklaruje, że bierze na tę okazję kredyt lub pożyczkę - czytamy „Rzeczpospolitej”.

pokaż więcej
Proszę czekać...