Czy zawsze trzeba iść do serwisu

Anna Śmigulska
rozwiń więcej
Gdzie należy złożyć reklamację?/ fot. Fotolia / inforCMS
Pierwszą myślą jaka pojawia się w przypadku zauważenia, że posiadany przez nas towar jest wadliwy jest: trzeba złożyć reklamacje w serwisie. Ale przecież nie zawsze jesteśmy skazani na gwarancje. Możemy złożyć reklamacje również w sklepie, w którym zakupilismy wadliwy produkt.

Gwarancja

Najpierw należy sprawdzić czy takie uprawnienie w ogóle nam przysługuje. To znaczy czy została nam udzielona gwarancja na dany towar. Pamiętać należy o tym, że gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem woli zamieszczonym w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie. Musi ono zawierać obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego jeśli właściwość danego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie można mylić gwarancji z paragonem, który jest jedynie dowodem zakupu.

Następnie należy dokładnie ją przeczytać. To że po trzech naprawach kuchenki mikrofalowej mogliśmy żądać jej wymiany nie oznacza, że taki sam zapis będzie znajdował się w gwarancji udzielonej na telewizor. Ze względu na jej dobrowolny charakter dokumenty gwarancyjne mogą różnić się trochę od siebie pod względem okresu jej trwania, roszczeń jakie przysługują konsumentowi oraz czasy wykonywania naprawy/wymiany.

Gwarantem zazwyczaj jest producent w sporadycznych przypadkach zdarza się aby gwarantem był sam sprzedawca. W gwarancji znajdują się również informacje o tzw. punktach serwisowych, w których reklamacje należy składać. Należy pamiętać, że od gwaranta konsument ma prawo żądać tylko tego co jest określone w dokumencie gwarancyjnym, czyli to do czego zobowiązał się gwarant.

Odpowiedzialność sprzedawcy

Jeśli natomiast okaże się, że na towar, który zakupiliśmy nie posiadamy dokumentu gwarancyjnego – nie popadajmy w panikę. Zawsze można złożyć reklamacje do sprzedawcy z mocy ustawy (ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego).

Sprzedawca jest odpowiedzialny przez 2 lata za towar niezgodny z umową. Niezgodność towaru z umową występuje wtedy, gdy towar nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. To samo dotyczy sytuacji jeżeli nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub nie ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru.

Towar niezgodny z umową to również towar, który jest niezgodny z publicznymi zapewnieniami sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela. W każdym z tych przypadków konsument ma dwa miesiące na poinformowanie sprzedawcy o niezgodności, licząc od momentu jej stwierdzenia.

WZÓR REKLAMACJI DO SPRZEDAWCY

Roszczenia jakie przysługują konsumentowi w stosunku do sprzedawcy to wg kolejności:

  • naprawa albo wymiana,
  • obniżenia ceny albo odstąpienie od umowy

Warunkiem dzięki któremu można powołać się na niezgodność towaru z umową jest fakt, iż niezgodność ta miała miejsce w chwili wydania towaru konsumpcyjnego, jedynie ujawniła się w czasie późniejszym.

Sprzedawca może uchylić od obowiązku doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową, jeśli wykaże że konsument o tej niezgodności wiedział w momencie zakupu albo oceniając rozsądnie powinien był wiedzieć.

Zobacz więcej na www.www.infor.pl/prawo/reklamacje

Prawo
Czy można robić grilla na balkonie w bloku? Jakie są przepisy?
02 maja 2024

Majówka zwykle zaczyna sezon na grillowanie. Co roku wracają te same pytania np. o to czy można robić grilla na balkonie w bloku? Jakie są przepisy? Sprawdźmy, czy można dostać mandat za grilla na balkonie.

Marszałek Hołownia: jestem absolutnie przekonany, że teraz idzie czas flagi
02 maja 2024

Te czasy flagi, bo jestem absolutnie przekonany, że teraz idzie czas flagi, pokazują, że jak mamy flagę to mamy siebie, nawzajem. Flaga była po to, żeby ludzie gromadzili się wokół; dzisiaj tego bycia ze sobą bardzo nam trzeba - powiedział marszałek Sejmu Szymon Hołownia w Dzień Flagi RP.

Matura 2024 r. Sprawdź czy rozwiążesz maturę z matematyki 2023 r. [Formuła 2023 r. arkusz egzaminacyjny CKE]
02 maja 2024

Sprawdź, czy rozwiążesz arkusz z matematyki z "Matura 2023 r."

Wreszcie podwyżki w samorządach. O 700 zł - 1000 zł [rozporządzenie, projekt]
02 maja 2024

Podwyżka wyniesie od  700 do 1000 zł. I dotyczy osób zarabiających najmniej w samorządach.

Dodatkowe 100 zł miesięcznie dopłaty do prądu. Niezależnie od bonu energetycznego. Sprawdź, kto dostanie. Budżet to 30 mln zł.
02 maja 2024

Dodatkowe 100 zł miesięcznie dopłaty do prądu. Niezależnie od bonu energetycznego. Ma to zapobiec rezygnacji z leczenia. PFRON przeznaczy na ten cel 30 mln. złotych.

System kaucyjny: Zwrot butelek szklanych w każdym sklepie. Projekt ustawy trafił do konsultacji
02 maja 2024

Projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi trafił do konsultacji społecznych i uzgodnień. Projektowane regulacje dotyczą systemu kaucyjnego, który ma obowiązywać od 2025 r.

Bon senioralny od 1 stycznia 2026 r. Komu będzie przysługiwał, na jakich zasadach, w jakiej wysokości? Pieniądze w ramach KPO
02 maja 2024

W ramach finansowania z KPO, od 1 stycznia 2026 r. wprowadzony zostanie bon senioralny przysługujący osobom w wieku powyżej 75. lat, które będą potrzebowały pomocy w codziennych czynnościach. Wartość bonu senioralnego ma wynosić maksymalnie 2150 zł miesięcznie. Komu dokładnie będzie przysługiwał, na jakich zasadach?

Matury 2024. Harmonogram i szczegóły
02 maja 2024

Matury 2024 to ważne wydarzenie dla wielu młodych Polaków. Egzaminy pisemne odbędą się od 7 do 24 maja, a egzaminy ustne od 11 do 25 maja. Poniżej przedstawiamy szczegółowy harmonogram i informacje na temat nadchodzących egzaminów.

Czy Polska może stać się centrum kwalifikowanej opieki senioralnej w Europie?
02 maja 2024

Celem niniejszego artykułu jest li tylko zainicjowanie wprowadzenia na forum debaty publicznej w gronie ekspertów branży opieki senioralnej oraz polityków odpowiedzialnych za ten dział spraw społecznych w Polsce tematu: "Polska jako centrum kwalifikowanej opieki senioralnej w Europie".

pokaż więcej
Proszę czekać...