Tak
Można nie wyrazić zgody na przetwarzanie swoich danych osobowych w celach marketingowych. Należy w tym celu złożyć sprzeciw do administratora danych, którym w tym przypadku jest firma wysyłkowa. Nie jest potrzebne podawanie przyczyny
Przetwarzanie danych po złożeniu sprzeciwu jest niedopuszczalne. Administrator danych może jednak pozostawić w zbiorze imię lub imiona i nazwisko osoby oraz numer PESEL lub adres wyłącznie w celu uniknięcia ponownego wykorzystania danych tej osoby w celach objętych sprzeciwem.
Zobacz też: Co może rzecznik konsumentów
Warto jest wspomnieć również o tzw. liście Robinsona. Jest ona prowadzona przez Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego. W zbiorze tym znajdują się dane ludzi, którzy nie chcą otrzymywać reklam pod różnymi postaciami.
Podstawa prawna:
art. 32 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta