| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Prawa konsumenta

Co nowego

Platforma ODR czyli jak rozwiązać spór przez internet

Platforma ODR (ang. Online Dispute Resolution) obsługiwana przez Komisję Europejską to narzędzie internetowe pozwalające na rozwiązanie sporu z e-sprzedawcą z Polski lub innego kraju UE. Z użyciem ODR możesz łatwo i szybko rozwiązać spór ze sprzedawcą lub klientem bez wychodzenia z domu. »

Twoje prawa

Uważaj na to co zjesz w majówkę - UOKiK ostrzega i radzi

Zbliża się majówka. Wielu Polaków szykuje się na wyjazd, podczas którego będą jadać w restauracjach. Jak pokazują wyniki kontroli Inspekcji Handlowej, nie zawsze można wierzyć temu, co napisano w karcie dań. Zdarza się, że kucharze używają tańszych składników lub nakładają mniejsze porcje. »

Zwrot i wymiana

Co zrobić z uszkodzoną przesyłką?

Problematykę odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki w transporcie reguluje ustawa Prawo przewozowe, a w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie - kodeks cywilny. »

Gwarancja

Gwarancja konsumencka – kompendium

Gwarancja to bardzo ważny dla konsumentów dodatek do kupowanych produktów. Czy jednak tak powinno być naprawdę? Co warto wiedzieć o gwarancji? »

Reklamacja

Zaginiona przesyłka – co robić?

Zdarza się, że przesyłki – te małe i te trochę większe, a zwłaszcza te nadawane za pośrednictwem Poczty Polskiej, giną w drodze do adresata. Co więc można na to poradzić? Czy jest jakiś sposób aby uzyskać zadośćuczynienie? Odpowiedź jest jedna: należy wnieść reklamację do operatora pocztowego, u którego przesyłka została nadana. Ile czasu ma operator na odpowiedź na reklamację i jakie odszkodowanie możesz uzyskać? »

Umowy

Krótszy ogólny termin przedawnienia i większa ochrona konsumenta

Od 23 stycznia br. Sejm pracuje nad skróceniem ogólnego terminu przedawnienia. Przedmiotem obrad jest projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Dla wierzycieli ważne jest to, że zgodnie z zapisami projektu nowe przepisy będą miały zastosowanie także do roszczeń powstałych przed dniem wejścia w życie nowelizacji. »

Sprzedaż towarów

Bezpieczne zabawki - na co zwrócić uwagę?

Inspekcja Handlowa w I kwartale 2018 r. w 8 województwach przeprowadziła kontrole zabawek. Wyniki są niepokojące – inspektorzy mieli zastrzeżenia aż do 30,7 proc. sprawdzonych zabawek. Na co zwrócić uwagę, jeśli chcemy kupić dziecku bezpieczną zabawkę? »

Konsument - telekomunikacja

Telefon z zagranicy? Oddzwaniaj z głową - UKE ostrzega!

Urząd Komunikacji Elektronicznej ostrzega przed podejrzanymi telefonami z numerów międzynarodowych i oddzwanianiem na te numery - jest to oszustwo, które może skończyć się naliczeniem wysokich opłat przez operatora. Numery zagraniczne, z których dzwonią oszuści do złudzenia przypominają krajowe numery stacjonarne. Sprawdź numer i oddzwaniaj z głową! »

Konsument - turystyka

Kiedy przewoźnik odpowiada za zgubiony lub skradziony bagaż?

Kluczową kwestią dotyczącą odpowiedzialności przewoźnika za zgubiony lub skradziony bagaż jest miejsce, w którym zostawiliśmy nasze walizki, torby czy plecaki. Zgodnie z prawem, jeżeli podróżny nie może sam pilnować rzeczy i pozostawił je w miejscu specjalnie przeznaczonym na bagaż, a rzeczy te zaginęły, wówczas pełną odpowiedzialność poniesie przewoźnik. Kiedy jednak sam pasażer odpowiada za zaginiony bagaż? »

Konsument - usługi

Jak się odwołać od opłaty dodatkowej ZTM?

Każda z osób korzystających z usług Zarządu Transportu Miejskiego ma świadomość tego, że jazda autobusem, tramwajem, metrem itd. bez biletu może skończyć się wezwaniem pasażera do uiszczenia opłaty dodatkowej. W pewnych przypadkach pasażer może skutecznie odwołać się od nałożonej na niego opłaty. »

Usługi komunalne

Ustawa o rynku mocy – 2018 r. – Sejmowa komisja jest ,,za''

W projekcie ustawy o rynku mocy zawarto propozycję wprowadzenia dwutowarowego rynku, na którym towarami będą energia i gotowość do jej dostarczenia. Za gotowość dostarczenia energii zapłacą jej odbiorcy w postaci tzw. ,,opłaty mocowej’’ jednak ma to być odczuwalne dopiero od 2021 r. Sejmowa komisja poparła projekt. »

Prawa pacjenta

Internetowe Konto Pacjenta 2019 - jakie ułatwienia dla chorych?

Już w 2019 r. zacznie funkcjonować Internetowe Konto Pacjenta 2019. Nowe rozwiązania pozwolą na skoncentrowanie w jednym miejsc wyników badań, zaplanowanych wizyt, historii leczenia oraz wystawionych zwolnień lekarskich. Ponadto dzięki ustawie wprowadzającej IKP pielęgniarki i położne będą mogły wystawiać recepty. »

Konsument w sądzie

Jak wybrać właściwe postępowanie restrukturyzacyjne?

Nowe prawo restrukturyzacyjne służy temu, aby niewypłacalna lub zagrożona niewypłacalnością firma uniknęła ogłoszenia upadłości poprzez zawarcie układu z wierzycielami w ramach restrukturyzacji, a w kontekście postępowania sanacyjnego – poprzez przeprowadzenie działań sanacyjnych. Powyższe możliwe jest na skutek czterech procedur: postępowania o zatwierdzeniu układu, przyspieszonego postępowania układowego, postępowania układowego oraz postępowania sanacyjnego. Wybór właściwego postępowania jest zależny od kilku czynników, m.in. od sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa i ilości wierzytelności spornych. Nieoceniona w kontekście wyboru właściwej procedury może być rola doradcy restrukturyzacyjnego. »

Konsument w UE

Odwołany lot, uszkodzony bagaż - procedura reklamacyjna krok po kroku

W przypadku odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się odszkodowania. Linie lotnicze ponoszą również odpowiedzialność za uszkodzony bagaż. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak wygląda procedura reklamacyjna krok po kroku. »

Leasing konsumencki

Leasing samochodu – kompendium

Leasing samochodu jest wygodną alternatywą dla kredytu bankowego. Co warto wiedzieć o leasingu? Jakie obowiązki ma leasingobiorca? Co się stanie po kradzieży leasingowanego samochodu? Czytaj kompendium Wieszjaka. »

Konsument - dom

Grillowanie - sąsiedzi i prawo

"W majówkę chciałabym zaprosić znajomych na grilla. Mieszkamy w domu szeregowym pod miastem. Nasza działka sąsiaduje bezpośrednio z dwiema innymi. Czy nasi sąsiedzi mogą nam zarzucić, że grillowanie jest niezgodne z prawem?" - pyta pani Dorota. »

Konsument - internet

Czym grozi kłamliwy opis towaru na Allegro?

Czym grozi kłamliwy opis towaru na Allegro? Wysoką grzywną, jak miała szansę przekonać się na własnej skórze spółka Multi-Import z Białegostoku. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę ponad 15 tys. zł kar za kłamliwy opis oferowanego na Allegro towaru. »

Inne

Oświadczenie pracownika o zachowaniu w tajemnicy danych osobowych – WZÓR

RODO zaczęło obowiązywać od 25 maja 2018 r. a w raz z nim nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Jak powinno wyglądać oświadczenie pracownika o zachowaniu w tajemnicy danych osobowych? »

Słownik

Zaliczka

Zaliczka często jest mylona z zadatkiem. Obie te przedpłaty różnią się jednak swoją funkcją i konsekwencjami, w przypadku rezygnacji z umowy. »

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Tax Care

Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »