Kategorie

Prawa konsumenta

Alimenty, kredyty, koszty sądowe - jakie długi w 2021 r.?

Wartość nieopłaconych w terminie bieżących rachunków, alimentów czy kosztów sądowych oraz rat kredytów po I kwartale 2021 r. wynosi prawie 80 mld zł.

Dr Anna Stasiak-Apelska: Hejt jest wszechobecny

„Hejtowanie w Internecie ma negatywne i poważne konsekwencje dla obydwu stron” – przekonuje dr Anna Stasiak-Apelska – radca prawny.

Czy konsumenci rozróżniają oryginalne i podrobione towary?

Konsumenci nadal mają trudności z rozróżnieniem towarów oryginalnych i podrobionych. Na problem zwraca uwagę Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.

Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta?

Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta dla siebie i dla dziecka? Co daje posiadanie takiego konta?

Czy boimy się ataku cyberprzestępców [BADANIE]

Prawie co czwarty Polak boi się, że w czasie pandemii padnie ofiarą hakerów wyłudzający dane osobowe. Czy wiemy, jakie działania należy podjąć w takim przypadku?

SN o prawie do oddychania czystym powietrzem

Prawo do oddychania czystym powietrzem nie jest dobrem osobistym. Nie zamyka to jednak drogi sądowej. Tak wynika z uchwały Sądu Najwyższego.

Bezpieczeństwo importowanych zabawek - wyniki kontroli

Czy zabawki importowane spoza Unii Europejskiej są bezpieczne? Sprawdziły to: UOKiK, KAS i IH.

Badania genetyczne online - wskazówki dla konsumentów

Badania genetyczne online wzbudzają żywe zainteresowanie konsumentów. Europejskie Centra Konsumenckie zwracają uwagę na regulacje prawne oraz możliwe ryzyko.

Odszkodowanie za odwołany lot a szczególne okoliczności

Odszkodowanie za odwołany lot nie przysługuje w przypadku szczególnych okoliczności. O obowiązujących zasadach przypomina Rzecznik Praw Pasażerów.

Odszkodowanie (rekompensata) za NOP

Odszkodowanie za NOP. Projekt ustawy powołującej Fundusz Kompensacyjny, według mojej wiedzy, ma zostać wniesiony na najbliższym lub kolejnym posiedzeniu Sejmu – powiedział 26 maja 2021 r. szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Michał Dworczyk. Nowe przepisy przewidywałyby świadczenia kompensacyjne dla osób, u których wystąpią niepożądane odczyny poszczepienne - nie tylko po szczepionkach przeciw COVID-19 ale po wszystkich szczepieniach ochronnych.

Umowa po śmierci abonenta - o czym pamiętać?

Co z umową po śmierci abonenta? Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina o jak najszybszym powiadomieniu operatora.

Jakie problemy najczęściej zgłaszają pacjenci w 2021 r.?

Z informacji przedstawionych przez Rzecznika Praw Pacjenta wynika, iż na początku 2021 r. problemy pacjentów często były spowodowane sytuacją epidemiologiczną.

"Smishing", czyli oszustwo wykorzystujące SMS

"Smshing", czyli oszustwa wykorzystujące komunikację SMS to odmiana phishingu. Urząd Komunikacji Elektronicznej ostrzega przed atakami.

Nowy standard telewizji naziemnej w 2022 r. - co oznacza?

Nowy standard naziemnej telewizji cyfrowej w 2022 r. rodzi wiele pytań. Czy będzie trzeba wymienić telewizor?

Bezpłatne leki dla kobiet w połogu?

Bezpłatne leki dla kobiet w połogu? Nad takim rozwiązaniem pracuje Senat. Obecnie uprawnienie to przysługuje kobietom w ciąży.

W pandemii konsumenci częściej zgłaszają problemy

W pandemii konsumenci częściej zgłaszają się o pomoc w rozwiązywaniu transgranicznych problemów. Czego dotychczas dotyczyły skargi?

Bon turystyczny. Czym jest Certyfikat Dobrych Praktyk?

Podmiot realizujący bon turystyczny może otrzymać Certyfikat Dobrych Praktyk. Co to oznacza dla turysty?

Czy biuro podróży może wymagać od turysty szczepienia?

Szczepień przeciw COVID-19 może wymagać organizujące wyjazd biuro podróży, przyjmujący turystę hotel czy przewoźnik. Czy jest to zgodne z prawem?

Bezpieczne hasło - czyli jakie?

Bezpieczne hasło jest pierwszą linią obrony przed cyberprzestępcami. Jak skutecznie tworzyć hasło i nie dać się hakerom?

Rejestracja na szczepienie COVID - 4 sposoby

Rejestracja na szczepienie COVID może odbyć się na 4 sposoby - infolinia, online, SMS i kontakt z konkretnym punktem szczepień. Jak zapisać się na szczepienie?

Fałszywe e-sklepy w pandemii częstym problemem

Na fałszywy e-sklep w pandemii nietrudno się natknąć. Czy potrafimy je rozpoznawać?

Jak nocować w lesie w 2021 r.?

Jak nocować w lesie? Od 1 maja 2021 r. można wybrać jedno z ponad czterystu nadleśnictw, realizujących program „Zanocuj w lesie”.

Skrócenie izolacji dla chorych z COVID-19 – projekt zmian

Skrócenie izolacji dla chorych z COVID-19 zakłada aktualnie rozpatrywany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia. Co to może oznaczać dla pacjentów?

Skierowanie do psychologa - czy potrzebne?

Skierowanie do psychologa nie jest potrzebne w czasie pandemii - przypomina Narodowy Fundusz Zdrowia. Do kiedy obowiązuje ten wyjątek?

Pies w parku narodowym?

Pies w parku narodowym może przebywać tylko w określonych przypadkach. Z tego powodu przed wędrówką warto zapoznać się z regulaminem.

Tłuszcze trans od kwietnia 2021 r. z ograniczeniami

Tłuszcze trans od kwietnia 2021 r. mogą występować w przekąskach w ograniczonej ilości. Co to oznacza dla przedsiębiorców i konsumentów?

Nowe problemy klientów branży odzieżowo-obuwniczej

Na nowe problemy konsumentów dotyczące branży odzieżowo-obuwniczej wskazuje Europejskie Centrum Konsumenckie. Czego obecnie dotyczą?

Świadczenie kompensacyjne dla pacjentów – projekt ustawy

Świadczenia kompensacyjne dla pacjentów, u których wystąpiły działania niepożądane po szczepieniu zakłada projekt przygotowany przez resort zdrowia.

Negatywny wynik testu a kwarantanna - 3 przypadki

Negatywny wynik testu na COVID zwalnia z kwarantanny? Wszystko zależy od tego, w jaki sposób kwarantanna została nałożona. Wymienia się 3 przypadki: kwarantanna graniczna, kwarantanna po skierowaniu na test, kwarantanna domownika osoby chorej na COVID-19.

Nowa ustawa deweloperska już wkrótce

Nowa ustawa deweloperska w niektórych obszarach może mieć znaczący wpływ zarówno na pozycję dewelopera, jak i nabywcy. Co się zmieni?

UOKiK o produktach bezglutenowych

UOKiK sfinansował badanie składu produktów bezglutenowych. Jak powinny być oznaczone takie produkty? Czy konsumenci mogą reklamować żywność?

Zmiany w o ochronie konkurencji i konsumentów - opinia BCC

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw - zdaniem BCC - powinien być przedmiotem dalszych, wnikliwych prac i szeroko zakrojonych konsultacji.

Ile trwa kwarantanna po kontakcie z chorym?

Ile trwa kwarantanna po kontakcie z chorym? Czy zakażenie musi być potwierdzone testem? Co z automatyczną kwarantanną po skierowaniu na test?

E-sport z brakiem adekwatnych regulacji prawnych

E-sport prawnie nie jest wystarczająco uregulowany. Jakie wyzwania stoją przed prawnikami? Jak rozwija się e-sport w czasie pandemii?

Akcja "Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci"

Akcja "Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci" ruszy 15 marca w Światowy Dzień Konsumenta i potrwa tydzień. Na czym będzie polegała?

Na co skarżyli się konsumenci w 2020 roku?

Na co skarżyli się konsumenci w 2020 roku? Ubiegły rok podsumowało Europejskie Centrum Konsumenckie działające przy UOKiK.

Jak konsument może pozbyć się długów?

Jak konsument może pozbyć się długów? Co w chwili utraty lub zatrzymania się płynności finansowej? W pandemii wiele osób ma problemy finansowe.

Upadłość konsumencka – rośnie liczba wniosków

Upadłość konsumencka jest coraz częściej orzekana przez sądy. Jak wygląda procedura? Czym skutkuje ogłoszenie upadłości konsumenckiej?

Środki spożywcze z CBD w Polsce - czy są legalne?

Środki spożywcze z CBD w Polsce zyskują na popularności. Czy wprowadzanie ich do obrotu jest legalne? Co na to prawo?

Skarga do UODO - o czym pamiętać?

Skarga do UODO inicjuje postępowanie w przypadku bezprawnego działania związanego z udostępnieniem naszych danych. Prezes UODO przypomina o konieczności wskazania kogo skarżymy. Urząd nie posiada bowiem kompetencji organów ścigania, by ustalić podmiot naruszający czyjeś prawa.

Portale randkowe a prawa konsumenta

Umowa z portalem randkowym często jest automatycznie przedłużana. To nie jedyny problem, z jakim mogą spotkać się konsumenci. O czym należy pamiętać przed zawarciem umowy? Czy można od niej odstąpić?

Nowa upadłość szansą na nowe życie

Nowa upadłość jest szansą na szybkie rozpoczęcie życia na nowo. Dzięki możliwościom, jakie daje nam ustawodawca, w chwili obecnej otwiera się furtka dla podmiotów, których zadłużenie sięgnęło horrendalnych wysokości.

Kwarantanna po powrocie do Polski - zgłoszenie do GIS

Kwarantanna po powrocie do Polski poza pewnymi wyjątkami dotyczy zarówno cudzoziemców, jak i Polaków wjeżdżających do kraju. Jakie są zasady zgłaszania się do GIS? Jakie obowiązują kary za złamanie kwarantanny?

Jakie prawa przysługują Ci po ogłoszeniu upadłości?

Co po upadłości? Coraz więcej konsumentów podejmuje działania celem odzyskania utraconej płynności finansowej i stara się o ogłoszenie bankructwa. Jakie zatem przysługują nam prawa w chwili otrzymania statusu upadłego?

2021 rokiem upadłości konsumenckiej?

2021 rokiem upadłości konsumenckiej? Ubiegły rok 2020 okazał się być rekordowy pod względem liczby upadłości konsumenckich. Jeśli spojrzymy na lata wcześniejsze, to stwierdzimy, że tendencja jest wyłącznie wzrostowa. Obecnie ogromnym ułatwieniem dla ludzi z poważnymi problemami finansowymi jest nowelizacja prawa upadłościowego, która weszła w życie 24 marca 2020 roku.

Początek roku dobrym momentem na oddłużenie

Oddłużanie warto zacząć już na początku roku. Nowy rok jest dla większości z nas motywatorem do działania. Staramy się podsumować miniony, a nawet oddzielić go grubą kreską od nadchodzącego roku i możliwości, jakie nam daje. Wielokrotnie podejmujemy działania w celu analizy naszych wydatków, które mogły okazać się niepotrzebne lub źle zaplanowane.

Jakie zobowiązania można umorzyć w upadłości konsumenckiej?

Upadłość konsumencka (czyli upadłość osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) daje możliwość uzyskania oddłużenia. Nie wszystkie zobowiązania można jednak umorzyć. W związku z tym zasadne jest wyjaśnienie jak wygląda kwestia oddłużenia oraz jakich zobowiązań nie można umorzyć w upadłości konsumenckiej.

Odpowiedzialność za szczepionki okiem prawnika

Kto ponosi odpowiedzialność za szczepionki, a kto wypłaci ewentualne odszkodowania? Co z odpowiedzialnością za działania niepożądane? O co tak naprawdę chodzi z wyłączeniem odpowiedzialności? Temat ponoszenia odpowiedzialności za szczepionki komentuje dr Joanna Uchańska, szef praktyki Life science & Healthcare, partner kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Brexit w pigułce – jakie zmiany dla konsumentów?

Jak Brexit wpłynie na polskich konsumentów? Od kiedy potrzebny będzie paszport? Co z zakupami online? Prezentujemy zestaw niezbędnych informacji.

Rękojmia - zmiany w projekcie ustawy o prawach konsumenta

Rękojmia ma być nieco mniej korzystna dla kupujących. Przewiduje to nowelizacja ustawy o prawach konsumenta. Jakie zmiany przewidziano w projekcie? Co będzie oznaczało ich wprowadzenie?