| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Prawa konsumenta

Co nowego

Jakich świadczeń od 2019 roku nie zabierze konsumentowi ani syndyk ani komornik?

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje znowelizowana treść przepisów o stosowaniu limitu potrąceń oraz kwoty wolnej od zajęcia do świadczeń powtarzających się innych niż wynagrodzenie za pracę. Reguły te przeważnie dotyczą pracodawców (a także podmiotów wypłacających inne świadczenia, takich jak zleceniodawcy), z uwagi na procedurę zajmowania świadczeń przez komorników i syndyków (chociaż w tym drugim przypadku zależy to od przyjętej praktyki). »

Twoje prawa

Kontrole UODO w praktyce (wywiad)

Kontrole UODO mają indywidualny charakter. "Czynnościami kontrolnymi mogą być objęte wszelkie obszary czy sposoby przetwarzania danych. Kontrolujący mają prawo wejść do budynków i pomieszczeń, w których odbywa się przetwarzanie danych. Mogą mieć wgląd do dokumentów i informacji związanych z zakresem kontroli" - mówi Weronika Kowalik, dyrektor Zespołu ds. Sektora Prywatnego w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych. »

Zwrot i wymiana

Jak zwrócić towar w Allegro Smart?

Usługa Allegro Smart od jakieś czasu funkcjonuje na rynku i zdobywa coraz większą popularność. Zakupy w kwocie min. 40 zł można bezpłatnie odebrać w placówkach pocztowych, sklepach Żabka, stacjach Orlen i kioskach oraz salonikach Ruchu. Z Allegro Smart klienci mają również możliwość bezpłatnego zwrotu zakupów - jak to zrobić? »

Gwarancja

Gwarancja konsumencka – kompendium

Gwarancja to bardzo ważny dla konsumentów dodatek do kupowanych produktów. Czy jednak tak powinno być naprawdę? Co warto wiedzieć o gwarancji? »

Reklamacja

Zaginiona przesyłka – co robić?

Zdarza się, że przesyłki – te małe i te trochę większe, a zwłaszcza te nadawane za pośrednictwem Poczty Polskiej, giną w drodze do adresata. Co więc można na to poradzić? Czy jest jakiś sposób aby uzyskać zadośćuczynienie? Odpowiedź jest jedna: należy wnieść reklamację do operatora pocztowego, u którego przesyłka została nadana. Ile czasu ma operator na odpowiedź na reklamację i jakie odszkodowanie możesz uzyskać? »

Umowy

Kopiowanie dowodu osobistego a RODO

Jeżeli administrator kopiuje dowody osobiste, to musi przeprowadzić dla tej czynności ocenę skutków zgodnie z RODO oraz zastosować środki ochrony danych. Kiedy kopiowanie i przechowywanie dowodów osobistych jest zgodne z prawem? »

Sprzedaż towarów

Zakupy a RODO

Jak RODO chroni nasze dane osobowe podczas zakupów? Kiedy musimy wyrazić zgodę na wykorzystanie danych? Czy prawo do bycia zapomnianym działa w każdej sytuacji? Przeczytaj, aby nie dać się nabrać. »

Konsument w sieci

Prawa konsumenta kupującego w internecie

Nadchodzą święta - czas prezentów. Jak co roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzmaga działania informacyjne w zakresie praw konsumenckich. UOKiK radzi i przypomina Mikołajom kupującym prezenty przez internet o podstawowych prawach jakie im przysługują: np. prawie do zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny lub prawie do reklamacji. »

Konsument - telekomunikacja

Usługi telekomunikacyjne - w życie weszły ważne zmiany w przepisach

W dniu 12.12.2018 r. w życie weszła duża nowelizacja prawa telekomunikacyjnego. Korzystne dla konsumentów zmiany precyzują przepisy dot. odstąpienia od umowy - konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, nawet jeśli przedsiębiorca uruchomił usługi. Co więcej, zmieniają się zasady dot. SMS-ów premium - po nowelizacji prawa telekomunikacyjnego dostawca usługi premium, musi uzyskać zgodę konsumenta zanim zacznie ją świadczyć. Wprowadzona zostanie również możliwość określenia u operatora kwoty, do której wyrażasz gotowość ponoszenia wydatków na SMS-y premium - domyślna to 35 zł. »

Konsument - turystyka

Rzecznik Praw Pasażerów i wiele innych - zmiany w Prawie Lotnicznym

Nachodzą duże zmiany w Prawie Lotniczym - rząd w dniu 30 października 2018 r. przyjął projekt nowelizacji tej ustawy. Nowe przepisy zakładają m.in. powołanie rzecznika praw pasażerów - podmiotu uprawnionego do pozasądowego rozwiązywania sporów między pasażerem a przewoźnikiem, organizatorem wycieczki lub sprzedawcą biletów. »

Konsument - usługi

Jak się odwołać od opłaty dodatkowej ZTM?

Każda z osób korzystających z usług Zarządu Transportu Miejskiego ma świadomość tego, że jazda autobusem, tramwajem, metrem itd. bez biletu może skończyć się wezwaniem pasażera do uiszczenia opłaty dodatkowej. W pewnych przypadkach pasażer może skutecznie odwołać się od nałożonej na niego opłaty. »

Usługi komunalne

Ustawa o rynku mocy – 2018 r. – Sejmowa komisja jest ,,za''

W projekcie ustawy o rynku mocy zawarto propozycję wprowadzenia dwutowarowego rynku, na którym towarami będą energia i gotowość do jej dostarczenia. Za gotowość dostarczenia energii zapłacą jej odbiorcy w postaci tzw. ,,opłaty mocowej’’ jednak ma to być odczuwalne dopiero od 2021 r. Sejmowa komisja poparła projekt. »

Konsument w sądzie

Jak wybrać właściwe postępowanie restrukturyzacyjne?

Nowe prawo restrukturyzacyjne służy temu, aby niewypłacalna lub zagrożona niewypłacalnością firma uniknęła ogłoszenia upadłości poprzez zawarcie układu z wierzycielami w ramach restrukturyzacji, a w kontekście postępowania sanacyjnego – poprzez przeprowadzenie działań sanacyjnych. Powyższe możliwe jest na skutek czterech procedur: postępowania o zatwierdzeniu układu, przyspieszonego postępowania układowego, postępowania układowego oraz postępowania sanacyjnego. Wybór właściwego postępowania jest zależny od kilku czynników, m.in. od sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa i ilości wierzytelności spornych. Nieoceniona w kontekście wyboru właściwej procedury może być rola doradcy restrukturyzacyjnego. »

Konsument w UE

Wyjazd na narty a prawa konsumenta

Jakie prawa mamy jako konsumenci podczas wyjazdów na narty? Co warto wiedzieć, jeśli podróżujemy pociągiem lub samolotem? Przydatne rady dla miłośników sportów zimowych przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie. »

Konsument w Święta

Jak bezpieczenie robić internetowe zakupy?

"Bez zakupów online wielu z nas nie wyobraża sobie już życia. Warto pamiętać o ryzykach związanych z internetowymi transakcjami. Bezpieczeństwo przede wszystkim" - mówi Juliusz Brzostek, dyrektor Pionu Centrum Cyberbezpieczeństwa w NASK. Jak zatem robić zakupy online, aby nie paść ofiarą oszustów? »

Leasing konsumencki

Leasing samochodu – kompendium

Leasing samochodu jest wygodną alternatywą dla kredytu bankowego. Co warto wiedzieć o leasingu? Jakie obowiązki ma leasingobiorca? Co się stanie po kradzieży leasingowanego samochodu? Czytaj kompendium Wieszjaka. »

Konsument - dom

Kim jest deweloper?

W związku ze szczegółowym uregulowaniem przez ustawę o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, zwaną również „ustawą deweloperską”, zasad dotyczących pierwotnego rynku nieruchomości rodzi się pytanie kim jest deweloper i jakie szczególne warunki musi spełnić podmiot, aby uzyskać status dewelopera. »

Konsument - internet

Czym grozi kłamliwy opis towaru na Allegro?

Czym grozi kłamliwy opis towaru na Allegro? Wysoką grzywną, jak miała szansę przekonać się na własnej skórze spółka Multi-Import z Białegostoku. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę ponad 15 tys. zł kar za kłamliwy opis oferowanego na Allegro towaru. »

Inne

Oświadczenie pracownika o zachowaniu w tajemnicy danych osobowych – WZÓR

RODO zaczęło obowiązywać od 25 maja 2018 r. a w raz z nim nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Jak powinno wyglądać oświadczenie pracownika o zachowaniu w tajemnicy danych osobowych? »

Słownik

Zaliczka

Zaliczka często jest mylona z zadatkiem. Obie te przedpłaty różnią się jednak swoją funkcją i konsekwencjami, w przypadku rezygnacji z umowy. »

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Podkarpackie Biuro Analiz Podatkowych

K. Pysz Kancelaria Doradcy Podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »