Ograniczenia w używaniu sprzętu ogrodniczego - co oznaczają w praktyce?
Czy władze samorządowe mogą wprowadzić każdy rodzaj ograniczenia tłumacząc to względami środowiskowymi? Jak ograniczenia w używaniu sprzętu ogrodniczego mogą wpłynąć na sytuację producentów i posiadaczy? »
Lex sportiva - współczesny charakter prawa sportowego
Współczesna lex sportiva to dziedzina prawa o wyjątkowo dynamicznej ścieżce rozwoju. Czym w zasadzie jest prawo sportowe? Gdzie leży linia kompromisu między przepisami prawa powszechnie obowiązującego, a uregulowaniami wewnętrznymi? »
Automatyczna procedura zwrotu towaru - jak uniknąć problemów?
Zwrot towaru za pomocą automatycznej procedury to rozwiązanie, które oferuje wiele sklepów internetowych. Jak wygląda zwrot? Co robić, gdy pojawią się problemy? Na te pytania odpowiada Europejskie Centrum Konsumenckie przy UOKiK. »
Gwarancja konsumencka – kompendium
Gwarancja to bardzo ważny dla konsumentów dodatek do kupowanych produktów. Czy jednak tak powinno być naprawdę? Co warto wiedzieć o gwarancji? »
Rękojmia - zmiany w projekcie ustawy o prawach konsumenta
Rękojmia ma być nieco mniej korzystna dla kupujących. Przewiduje to nowelizacja ustawy o prawach konsumenta. Jakie zmiany przewidziano w projekcie? Co będzie oznaczało ich wprowadzenie? »
Czy można uchylić się od oświadczenia woli złożonego pod wpływem groźby w myśl Kodeksu cywilnego?
Oświadczenie woli jest jednym z podstawowych pojęć prawa cywilnego. Jego celem jest wywołanie skutków prawnych w oparciu o swobodne i zrozumiałe dla wszystkich wyrażenie własnej woli przez stronę. Co w przypadku gdy wyrażenie woli wynika z groźby, czy można się uchylić od takiego oświadczenia? »
Rękojmia a odstąpienie od umowy - czym się różnią?
Rękojmia i odstąpienie od umowy to uprawnienia, które przysługują konusmentom. Czym się różnią? »
Świąteczne zakupy przez media społecznościowe - na co uważać?
Świąteczne zakupy przez media społecznościowe nie zawsze kończą się szczęśliwie. Jak wygląda proces zakupu? Jakie problemy najczęściej zgłaszają konsumenci? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada na co uważać, gdy dokonujemy zakupów, klikając w reklamy. »
Telefony na kartę - operator powinien zwrócić niewykorzystane pieniądze
Jeżeli masz telefon na kartę (pre-paid), a upłynie ważność konta (np. wskutek braku doładowania w określonym terminie), to jako konsument powinieneś otrzymać zwrot niewykorzystanych środków na tej karcie. Składając reklamację można powołać się np. na decyzję UOKiK z 22 stycznia 2020 r.. Jeżeli Twój operator komórkowy nie chce zwrócić tych pieniędzy - zgłoś sprawę do UOKiK. »
Brexit w pigułce – jakie zmiany dla konsumentów?
Jak Brexit wpłynie na polskich konsumentów? Od kiedy potrzebny będzie paszport? Co z zakupami online? Prezentujemy zestaw niezbędnych informacji. »
Opłata „covidowa" pod lupą UOKiK
Od 10 do nawet 350 zł wynosi tzw. opłata covidowa w niektórych prywatnych placówkach medycznych. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny apeluje do przedsiębiorców o uczciwość i rzetelne informowanie konsumentów o cenach i opłatach przed realizacją usług. Zweryfikuje to Inspekcja Handlowa. »
Ustawa o rynku mocy – 2018 r. – Sejmowa komisja jest ,,za''
W projekcie ustawy o rynku mocy zawarto propozycję wprowadzenia dwutowarowego rynku, na którym towarami będą energia i gotowość do jej dostarczenia. Za gotowość dostarczenia energii zapłacą jej odbiorcy w postaci tzw. ,,opłaty mocowej’’ jednak ma to być odczuwalne dopiero od 2021 r. Sejmowa komisja poparła projekt. »
Odpowiedzialności za szczepionki okiem prawnika
Kto ponosi odpowiedzialność za szczepionki, a kto wypłaci ewentualne odszkodowania? Co z odpowiedzialnością za działania niepożądane? O co tak naprawdę chodzi z wyłączeniem odpowiedzialności? Temat ponoszenia odpowiedzialności za szczepionki komentuje dr Joanna Uchańska, szef praktyki Life science & Healthcare, partner kancelarii Chałas i Wspólnicy. »
Upadłość konsumencka w 2021 r. nie będzie różnić się wiele od dotychczas obowiązujących przepisów. Główna zmiana polegać będzie na uruchomieniu Krajowego Rejestru Zadłużonych. Ustawodawca z dniem 1 lipca 2021 r. zakłada bowiem przeniesienie postępowań upadłościowych do systemu teleinformatycznego. Jest to długo wyczekiwana zmiana – w szczególności wśród praktyków prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego. Jest to rozwiązanie analogiczne do tego stosowanego w Anglii i powinno usprawnić przebieg postępowania upadłościowego. »
Jak UEFA radzi sobie z wpływem COVID-19 na mecze klubowe?
Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na ponadnarodowe rozgrywki klubowe organizowane przez UEFA? Czy działania podjęte przez Unię Europejskich Związków Piłkarskich są wystarczające? Poznajmy krótką historię oraz działań podjętych przez organizację. »
Przesyłanie życzeń świątecznych pomiędzy członkami rodziny bądź znajomymi ma charakter osobisty i domowy. W takim przypadku przepisy RODO nie mają zastosowania. Co jednak z wysyłaniem kartek do kontrahentów czy klientów? »
Leasing samochodu – kompendium
Leasing samochodu jest wygodną alternatywą dla kredytu bankowego. Co warto wiedzieć o leasingu? Jakie obowiązki ma leasingobiorca? Co się stanie po kradzieży leasingowanego samochodu? Czytaj kompendium Wieszjaka. »
Bezpieczny zakup nieruchomości na rynku wtórnym - 3 najważniejsze rady
Zakup nieruchomości na rynku wtórnym wiąże się z ryzykiem. Co zrobić, aby bezpiecznie kupić mieszkanie lub dom? Na co powinniśmy uważać, przy tego typu transakcjach? Oto 3 najważniejsze rady dla kupujących. »
Czym grozi kłamliwy opis towaru na Allegro?
Czym grozi kłamliwy opis towaru na Allegro? Wysoką grzywną, jak miała szansę przekonać się na własnej skórze spółka Multi-Import z Białegostoku. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę ponad 15 tys. zł kar za kłamliwy opis oferowanego na Allegro towaru. »
Jak się chronić przed naruszeniem własności intelektualnej?
Definicja własności intelektualnej jest niezwykle pojemna. Z jednej strony prawa autorskie i pokrewne, z drugiej prawa własności przemysłowej. Mówiąc prościej, mieści się w niej zarówno działalność artystyczna, twórcza i wynikające z niej prawa, jak i wszelkie wynalazki, znaki towarowe lub wzory przemysłowe. »
Zaliczka często jest mylona z zadatkiem. Obie te przedpłaty różnią się jednak swoją funkcją i konsekwencjami, w przypadku rezygnacji z umowy. »
Konsument może żądać zwrotu pieniędzy - nie musi godzić się na vouchery
Aktualizacja: 13.05.2020
Podróżni w UE mają prawo do zwrotu pieniędzy za anulowane bilety i wycieczki z powodu pandemii. To od nich zależy, czy skorzystają z voucherów - informuje KE w przedstawionym pakiecie dotyczącym turystyki. KE rekomenduje, żeby vouchery były atrakcyjniejszą alternatywą dla zwrotu kosztów. »
Powikłania po szczepieniach przeciwko COVID–19. Państwo wypłaci odszkodowanie