Jakie kompetencje mogą być oceniane podczas rozmowy rekrutacyjnej

Magdalena Dąbrowska
Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  
rozwiń więcej
Skuteczna rekrutacja i selekcja jest kluczem do sukcesu organizacji, gdyż od tego zależy jakim potencjałem ludzkim dysponuje przedsiębiorstwo. Najważniejszym zadaniem procesu rekrutacji i selekcji jest trafne zdiagnozowanie potrzeb personalnych firmy, a następnie skuteczne dotarcie do właściwych kandydatów.

W celu zatrudnienia najbardziej odpowiednich kandydatów, pracodawcy określają kompetencję, które powinni posiadać kandydaci ubiegający się o stanowisko w danej organizacji. Czym więc są kompetencje?

Kompetencja to kompleks zachowań, wiedzy, zdolności, umiejętności i motywacji decydujący o jakości wykonywania określonego zadania/grupy zadań

Kompetencja - czynnik decydujący o możliwości odniesienia sukcesu w pracy

Kompetencje = Kwalifikacje

Kim jest osoba kompetentna?

  • Posiada określony zasób wiedzy, zdolności i umiejętności praktycznych, niezbędny do skutecznej realizacji zadań.
  • Jej kompetencję widać w działaniu i zachowaniu - potrafi posiadaną wiedzę, zdolności i umiejętności wykorzystać przy wykonywaniu zadań.
  • Jest odpowiednio zmotywowana do pełnego wykorzystania posiadanych kompetencji przy wykonywaniu zadań.
  • Kompetencje kluczowe.
  • Kompetencje związane z rolą w organizacji.
  • Kompetencje funkcyjne.

Obszary i metody oceny kompetencji

Obszar oceny kompetencji

Metody analizy i oceny kompetencji

Czy pracownik posiada odpowiedni zasób wiedzy, zdolności umiejętności?

  Ćwiczenia

  Testy zdolności i umiejętności

Czy w pracy pracownik wykorzystuje swoją wiedzę, zdolności i umiejętności?

 Rozmowa z pracownikiem na temat jego doświadczeń zawodowych i osiągnięć

 Rozmowa z przełożonym na temat doświadczeń i osiągnięć pracownika

Czy jest odpowiednio zmotywowany/zmotywowana do realizacji określonych zadań

 Rozmowa z pracownikiem o jego planach i aspiracjach zawodowych

 Testy

Metoda selekcji powinna zwiększać przewidywaną trafność całego procesu, charakteryzować się rozsądnymi kosztami, być praktyczna, a także powinna być akceptowana i przejrzysta dla osób selekcjonujących, menedżerów oraz kandydatów. Przy wyborze metod selekcjonowania kandydatów, należy uwzględniać przede wszystkim właściwości, cechy i umiejętności, które są w danym przypadku kryteriami selekcji. Determinują one bowiem wybór technik selekcyjnych. Ważne są również względy ekonomiczne, dostępność poszczególnych metod selekcji oraz wiarygodność i przewidywany efekt końcowy.
Przykładowe kompetencje wraz ze wskaźnikami

Karta kompetencji szczegółowych

 

ocena w skali
1 – 5

1.       Umiejętności interpersonalne i społeczne; w tym umiejętność skutecznej komunikacji i porozumiewania się – umiejętność trafnej interpretacji społecznego kontekstu sytuacji, właściwego rozpoznawania, budowania i kierowania kontaktem ze Współpracownikami oraz Klientami Firmy; w tym umiejętność rozumienia oraz przekazywania wiedzy i informacji w sposób precyzyjny, zrozumiały i atrakcyjny;

 

2.       Umiejętność skutecznej komunikacji i porozumiewania się –umiejętność rozumienia oraz przekazywania wiedzy i informacji w sposób precyzyjny, zrozumiały i atrakcyjny;

 

3.       Podstawa prokliencka – pozytywny stosunek do Klientów Wewnętrznych i Zewnętrznych Firmy; obsługa Klientów w sposób natychmiastowy, skuteczny i zindywidualizowany;

 

4.       Umiejętność autoprezentacji i prezentacji oraz kultura osobista - umiejętność zaprezentowania siebie lub zadania w sposób budzący zaufanie, szacunek i autorytet oraz umiejętność zachowania się w sposób taktowny i uprzejmy, umiejętność dostosowania własnego wyglądu i zachowania do miejsca i sytuacji;

 

5.       Autorytet, pewność siebie oraz poczucie osobistego wpływu i sprawczości - umiejętność kształtowania w sobie konstruktywnego poczucia pewności siebie i wpływu, wysoki poziom osobistej skuteczność i efektywności działania w procesach kierowania lub w sytuacji reprezentowania Firmy;

 

6.       Umiejętność wywierania wpływu i perswazji oraz umiejętność negocjowania – umiejętność przekonywania do własnych racji, umiejętność wpływania na postawy, decyzje i zachowania Współpracowników lub Klientów, budowania ich opinii i zaangażowania;

 

7.       Umiejętność adaptacji i elastyczność w działaniu – otwartość na zmiany, umiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków i sytuacji oraz możliwie najefektywniejsze ich wykorzystanie w działaniu;

 

8.       Twórczość i zdolności kreowania – postawa otwartości na nowości i zachowania innowacyjne; poszukiwanie i realizowanie rozwiązań i działań oryginalnych, nietypowych, niekonwencjonalnych i jednocześnie skutecznych w procesach kierowania lub w kontakcie z Klientem;

 

9.       Zmysł analityczny i umiejętność rozwiązywania problemów – umiejętność szybkiego analizowania faktów i informacji oraz trafny wybór skutecznych i optymalnych działań i rozwiązań;

 

10.   Planowanie i organizowanie pracy własnej i pracy Zespołu - planowanie oraz systematyczna i efektywna koordynacja i organizowanie zasobów niezbędnych do realizacji wyznaczonych zadań lub celów pracy własnej i Zespołu;

 

11.   Poczucie odpowiedzialności i zaangażowanie, pozytywne nastawienie, postawa entuzjazmu, wytrwałość i orientacja na cel – przyjmowanie „osobistej” odpowiedzialności i „utożsamianie się” z realizowanymi zadaniami pracy  lub zobowiązaniami, postawa szczególnej aktywności, sumienność i wytrwałość w działaniu, dyspozycyjność i zdolność do dużego wysiłku przez dłuższy czas przy zachowaniu wysokiej jakości pracy i wysokiego poziomu zaangażowania;

 

12.   Decyzyjność i umiejętność podejmowania ryzyka, zmysł przedsiębiorczości oraz nastawienie komercyjne – umiejętność szybkiej analizy sytuacji lub problemu i szybkiego podejmowania trafnych decyzji przy jednoczesnej orientacji na zysk, umiejętności szacowania opłacalności działań, wczesnego dostrzegania i wykorzystywania sygnałów „okazji” lub „zagrożenia”;

 

13.   Myślenie strategiczne – skuteczne kreowanie i wyznaczanie celów oraz misji Zespołu lub Firmy;

 

14.   Umiejętność skutecznego działania w sytuacjach trudnych oraz odporność na stres i opanowanie – umiejętność zachowania spokoju, obiektywizmu i kontroli w sytuacjach trudnych, umiejętność utrzymywania stałej jakości pracy mimo działania czynnika stresowego;

 

15.   Umiejętność budowania Zespołu i kierowania – umiejętność optymalnego wykorzystania wszystkich zasobów pracy poprzez skuteczną organizację i koordynację zadań i właściwe zagospodarowania Ludzi, dostępnych środków i narzędzi;                    

 

16.   Umiejętność delegowania (zadań, uprawnień, odpowiedzialności) oraz kształcenie i instruowanie Pracowników – umiejętność trafnego przydzielania Pracownikom obowiązków z uwzględnieniem ich umiejętności i wymogów zadań, wspieranie, doradzanie oraz dbałość o rozwój zawodowy Pracowników i umiejętne przekazywanie im wiedzy;

 

17.   Umiejętność motywowania – umiejętność mobilizowania Współpracowników do efektywniejszej pracy, zwiększenia zaangażowania i entuzjazmu w działaniu, stosowanie motywacji dostosowanej do indywidualnych potrzeb Pracownika;

 

18.   kontrolowanie i ocenianie pracy i Pracowników oraz ich dobór na stanowiska i przygotowanie ich do pracy – nadzór sposobów i jakości pracy Podwładnych w sposób rozwijający i motywujący, umiejętność rzetelnego ocenienia kompetencji, wiedzy i jakości pracy Pracownika lub Zespołu, umiejętność przekazania informacji zwrotnej – zarówno (konstruktywnej) krytyki, jak i uznania;

 

19.   zdolności przywódcze – umiejętność wpływania na postawy, decyzje i zachowania Współpracowników; stymulowania ich osobistego zaangażowania współodpowiedzialności oraz budowania poczucia jedności i siły;

 

Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl

www.targetcc.pl

Prawo
Ceny gazu ziemnego wzrosną o 45 proc. w lipcu? Posłowie PiS chcą nowej ustawy
29 kwi 2024

Politycy partii Prawo i Sprawiedliwość wystąpili z inicjatywą przyjęcia przez Sejm ustawy, która miałaby na celu zamrożenie cen gazu ziemnego. W obliczu zbliżających się podwyżek, posłowie chcą chronić interesy polskich rodzin.

Od 300 do 1200 zł – tyle będzie wynosił bon energetyczny. A próg dochodowy? Od 1700 do 2500 zł. Decyzje zapadną 7 maja.
29 kwi 2024

Stały Komitet Rady Ministrów w poniedziałek przyjął nie tylko rewizję KPO i Plan Finansowy Państwa na lata 2024–2027, ale także projekt ustawy o bonie energetycznym – podał na platformie X szef Stałego Komitetu RM Maciej Berek. Projektem w sprawie bonu rząd zajmie się 7 maja.

Termin zwrotu VAT nie będzie krótszy. Będzie też jeden termin wdrożenia KSeF dla wszystkich podatników. Opublikowano projekt ustawy
29 kwi 2024

W związku ze zdiagnozowanymi problemami konieczne jest przesunięcie terminu wdrożenia KSeF. Obowiązek obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT) w jednym terminie, tj. 1 lutego 2026 r. Skrócenie terminu zwrotu VAT również zostaje odroczone.

Ograniczenie nocnej sprzedaży alkoholu w Warszawie. Od 6 maja konsultacje
29 kwi 2024

W Warszawie 6 maja 2024 r. rozpoczną się konsultacje społeczne w sprawie ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu. Potrwają do końca czerwca. Swoją opinię można przekazać bezpośrednio bądź elektronicznie – poinformował stołeczny ratusz.

Przepisy o e-prywatności będą zawieszone do 2026 r. Platformy będą korzystały ze specjalnych technologii przetwarzania danych
29 kwi 2024

Część przepisów dotyczących e-prywatności będzie zawieszonych do 2026 r. Umożliwi to platformom internetowym korzystanie ze specjalnych technologii przetwarzania danych w celu wykrywania treści przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Unia Europejska wciąż nie ma jednolitych przepisów dotyczących zwalczania wykorzystywaniu dzieci w internecie.

We wtorek zbierze się rząd. W planach m.in. rewizja KPO i przedłużenie ochrony tymczasowej dla Ukraińców
29 kwi 2024

Rząd będzie pracował we wtorek, 30 kwietnia, nad rewizją KPO, przedłużeniem ochrony tymczasowej dla Ukraińców uciekających przed wojną i Wieloletnim Planem Finansowym Państwa.

Ważny wyrok w sprawie organizacji koncertu WOŚP, podczas którego zamordowano Pawła Adamowicza
29 kwi 2024

W styczniu 2019 roku doszło do tragicznego zabójstwa prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza, podczas finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Organizatorzy tej imprezy, razem z policjantami i urzędnikami, stanęli przed sądem. Ostatecznie, prawomocnie uniewinniono organizatorów WOŚP, w tym obecną ministra ds. społeczeństwa obywatelskiego, Agnieszkę Buczyńską, dwóch policjantów oraz urzędnika Zarządu Dróg i Zieleni. Jednak szef firmy ochroniarskiej został skazany, a wyrok wobec kierownika ochrony uchylono z powodu braku obrońcy podczas jednej z rozpraw.

Majówkowa noc w lesie. Czy to legalne?
29 kwi 2024

Tegoroczna majówka jest wyjątkowo długa i… wyjątkowo ciepła. To może być pierwsza dobra okazja do przenocowania na zewnątrz, czyli na przykład w lesie. A czy to jest w ogóle legalne? Sprawdzamy.

Boże Ciało w 2024 roku. Kiedy wypada i czy jest dniem wolnym od pracy?
29 kwi 2024

Boże Ciało już niebawem. W 2024 r. święto to wypada dość nietypowo. Czy uda się zorganizować tzw. długi weekend? Co z zakupami?

Dokument potwierdzający tożsamość Ukraińca - zmiany w ustawie pomocowej
29 kwi 2024

Dokumentem potwierdzającym tożsamość Ukraińca ma być okazanie ważnego dokumentu podróży. RPO ma wiele wątpliwości co do zamian w ustawie pomocowej dla obywateli Ukrainy przebywających w Polsce.

pokaż więcej
Proszę czekać...