Jak przenieść na inny podmiot decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji?

Agnieszka Poniewierka Kancelaria Radcy Prawnego
Kancelaria Radców Prawnych i Mediatorów
rozwiń więcej
Prawo, decyzja środowiskowa/ fot. Fotolia
Prejudycjalny charakter decyzji środowiskowej powoduje, iż z uwagi na zmiany w otoczeniu rynkowym, podmiot który uzyskał tą decyzję nie zawsze jest tym, który inwestycję budowlaną finalnie zrealizuje. Powyższe zatem w przypadku zmian wynikających z przejęć, przekształceń, podziałów, likwidacji, upadłości, czy prostej zmiany planów rynkowych, wymusza konieczność rezygnacji z zamiaru realizacji inwestycji przez jednych, a równoczesne ujawnienia zainteresowania inwestycjami przez inny podmiot. Możliwość przeniesienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest odpowiedzią na wskazane zmiany rynkowe.

Czym jest decyzja środowiskowa?

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia jest aktem administracyjnym o charakterze wstępnym, określającym czy planowane przedsięwzięcie tj. parametry realizacji inwestycji następuje w kształcie zgodnym z wymaganiami środowiskowymi obszaru na którym planowana inwestycja ma zostać zrealizowana.

Co szczególnie istotne decyzja środowiskowa, jako rozstrzygnięcie prejudycjalne dotyczy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. W tym miejscu należy zaznaczyć, że uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest konieczne, gdyż jest to akt administracyjny wstępny w przypadku m.in. następujących rodzajów pozwoleń:

a) decyzja o pozwoleniu na budowę, decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzja o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych,

b) decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

c) decyzja o pozwoleniu wodnoprawnym na regulację wód, pozwolenie wodnoprawne na wykonywanie urządzeń wodnych, pozwolenie wodnoprawne na wydobywanie z wód kamienia, żwiru oraz innych minerałów,

d) decyzji o zmianie lasu na użytek rolny,

e) decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji kolejowej,

f) decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej.

Oczywiście przytoczone rodzaje rozstrzygnięć są tymi, które najczęściej występują w praktyce codziennej, a pełna ich lista została zawarta w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r. poz. 1405 – o.o.ś.).

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest rozstrzygnięciem wstępnym. Konieczność jej uzyskania ma miejsce w przypadku inwestycji zawsze znacząco odziaływujących na środowisko oraz inwestycji mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Kontynuując powyższe należy wskazać, iż okres „ważności” decyzji środowiskowej rozumiany, jako możliwość uzyskania na jej podstawie dalszych koniecznych w procesie inwestycyjnym rozstrzygnięć, wynosi co do zasady 6 lat, a w przypadku inwestycji realizowanych etapowo, jak również w przypadku obiektów takich jak terminale, obiekty energetyki jądrowej oraz obiekty towarzyszące, okres ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji wynosi 10 lat.

Okres możliwości wykorzystania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji dla uzyskania innego rozstrzygnięcia koniecznego w procesie inwestycyjnym wynosi 6 lat.

W przypadku inwestycji realizowanej etapowo, względnie w przypadku inwestycji związanych z inwestycją w terminale, inwestycjami w energetykę jądrową lub inwestycje powiązane, okres możliwości skorzystania z warunków określonych w decyzji wynosi 10 lat.

Czy istnieje możliwość przeniesienia decyzji środowiskowej na inny podmiot?

Podstawową zasadą obowiązującą w przypadku wydawanych decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia jest przypisanie uprawnień wynikających z wydanego rozstrzygnięcia administracyjnego wyłącznie na rzecz podmiotu w stosunku do którego decyzja została wydana. Powyższe wywołuje istotne komplikacje, gdyż każdorazowa zmiana po stronie podmiotu planującego realizację przedsięwzięcia, wymusza konieczność bądź uzyskania nowej decyzji środowiskowej, bądź przeniesienia poprzednio uzyskanej decyzji na nowy podmiot. W związku z powyższym należy wskazać, iż ustawodawca wprowadził możliwość przeniesienia decyzji środowiskowej na inny podmiot w ramach postępowania, w którym krąg stron jest ograniczony do dwóch podmiotów – dysponującego uprawnieniem wynikającym z decyzji oraz zainteresowanym przeniesieniem uprawnienia wynikającego z decyzji na jego rzecz. Równocześnie procedura przeniesienia decyzji środowiskowej inicjowana jest poprzez wniosek o przeniesienie uprawnień wynikających z decyzji składany przez podmiot uprawniony do przejęcia uprawnień wynikających z rozstrzygnięcia administracyjnego. Ów podmiot składa wniosek o przeniesienie decyzji środowiskowej do organu, który wydał decyzję merytoryczną w sprawie, zawierający oświadczenie dotychczasowego podmiotu uprawnionego z decyzji administracyjnej
o wyrażeniu zgody na przeniesienie uprawnień z niej wynikających na nowy podmiot, jak również oświadczenie nowego podmiotu o przyjęciu uprawnień wynikających z przejmowanego rozstrzygnięcia administracyjnego.

Wniosek o przeniesienie uprawnień z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji należy wnieść do organu, który wydał decyzję w sensie rozstrzygnięcia merytorycznego. Wniosek składa podmiot zainteresowany nabyciem uprawnień, a ów wniosek zaopatrzony jest w oświadczenia podmiotu zainteresowanego przejęciem uprawnień oraz oświadczeniem o zgodzie na przeniesienie uprawnień złożonych przez dotychczasowy podmiot uprawniony z decyzji administracyjnej.

Jednocześnie finalizując informacje o zasadach przeniesienia decyzji środowiskowych należy wskazać, że wątpliwości budzi możliwość przeniesienia uprawnień z niej wynikających w części (części uprawnień) na inny podmiot.

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Prawo
Nie każdego zatrudnianego pracownika trzeba skierować na badania. Dlaczego? Przepisy jasno to wskazują
21 gru 2025

Aby pracodawca zgodnie z przepisami mógł dopuścić zatrudnianego pracownika do pracy, ten musi legitymować się wymaganym orzeczeniem lekarskim o braku przeciwskazań do jej wykonywania. Jednak ta zasada nie obowiązuje w każdym przypadku. Dlaczego?

Od grudnia uważaj na dane udostępniane w czasie rekrutacji. Przepisy się zmieniają, a mało kto zwraca na to uwagę
20 gru 2025

Katalog danych, których udostępnienia można żądać od kandydata przed zatrudnieniem jest ograniczony. W grudniu 2025 r. w tym zakresie zajdzie też jedna mała, ale niezwykle istotna zmiana. Mało się o niej mówi, a wiele osób w ogóle nie zwraca na to uwagi.

Gorzka niespodzianka dla korzystających z kominków i centralnego ogrzewania. Można zapłacić wysoką grzywnę
21 gru 2025

Jak co roku wraz z rozpoczęciem sezonu grzewczego ponownie da się wyczuć duszący zapach dymu unoszącego się z kominów. Niestety, nie każdy korzysta wyłącznie z dozwolonych paliw, powodując tym samym smog oraz zwiększając zanieczyszczenie powietrza. Osoby, które wrzucają do pieców i kominków śmieci, muszą liczyć się z dotkliwymi karami.

Czy w tym roku na Wigilię obowiązuje zakaz sprzedaży żywego karpia? Czy grożą za to kary? Co mówią przepisy?
20 gru 2025

Co roku przed świętami Bożego Narodzenia wraca debata o sprzedaży żywych karpi. Istnieje grono zwolenników tradycji, a także ich przeciwników. Czy w 2025 roku obowiązują jakieś nowe przepisy zakazujące handlu żywymi karpiami? Jakie kary ewentualnie grożą za łamanie prawa? Sprawdzamy aktualny stan prawny i wyjaśniamy na co zwrócić uwagę podczas rybnych świątecznych zakupów.

Jak WIBOR wpływa na ratę kredytu? Radca prawny objaśnia cały mechanizm i tłumaczy z „bankowego” na nasze
20 gru 2025

WIBOR, czyli Warsaw Interbank Offered Rate. Brzmi to trochę jak nazwa skomplikowanej procedury technicznej i szczerze mówiąc - dla Twojego domowego budżetu ma podobne znaczenie. To właśnie ten parametr, niczym niewidzialna ręka, steruje wysokością rat milionów kredytów hipotecznych i leasingów w Polsce. Ale tu pojawia się pewien paradoks. Mimo że ten wskaźnik zagląda do portfela niemal każdemu z nas, zasady jego powstawania są dla większości ludzi - a nawet i przedsiębiorców - równie czytelne, co instrukcja obsługi promu kosmicznego.

Tego wniosku nie składaj pracodawcy z wyprzedzeniem. Rozpatrzy go odmownie i będzie miał rację
19 gru 2025

Pewnych spraw nie należy odkładać na ostatnią chwilę. Innych z kolei nie można załatwiać zbyt wcześnie. Dotyczy to również relacji między pracodawcą a pracownikiem. Każdorazowo trzeba rozważyć, który moment będzie najlepszy na dopełnienie konkretnego obowiązku.

Zasiłek pielęgnacyjny. Ważne terminy, o których warto pamiętać
19 gru 2025

Kiedy najlepiej składać wniosek o zasiłek pielęgnacyjny z MOPS? Jaki jest termin na wniesienie odwołania do SKO? Ubiegając się o świadczenia warto pamiętać o procedurach i wymaganych formalnościach.

POLSTR zastąpi WIBOR do końca 2027 r. Będzie też spread korygujący dla wcześniej zawartych umów kredytowych. MFiG wyda rozporządzenie
19 gru 2025

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania PAP poinformowało, że wyznaczenie zamiennika WIBOR nastąpi w formie rozporządzenia, który wyda Minister Finansów i Gospodarki. Resort nie wyklucza także ujemnego wskaźnika (spreadu) korygującego dla zamiennika WIBOR przy wcześniej zawartych umowach kredytowych.

Planowanie urlopów wypoczynkowych na 2026 rok inne niż zwykle. O co chodzi? Zmieniają się przepisy i trudniej będzie zrobić dobry plan
19 gru 2025

Planowanie urlopów to w bardziej skomplikowanych organizacjach konieczność. Jednak w 2026 roku będzie ono inne niż zwykle. Dlaczego? Bo zmieniają się przepisy, a zrobić dobry plan będzie trudniej. Trzeba więc z góry wiedzieć, co nas czeka.

Rewolucja w L4: w czasie zwolnienia, pracownik (od czasu do czasu) będzie musiał odebrać telefon od szefa i odpisać na e-maila, ale będzie też mógł pobierać jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia? Jest decyzja Senatu
21 gru 2025

W dniu 21 listopada 2025 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, która zakłada wprowadzenie istotnych zmian w zakresie tego co wolno, a czego nie wolno pracownikowi w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim (L4) – począwszy od podejmowania sporadycznych, incydentalnych czynności, będących przejawami aktywności zawodowej, a na wykonywaniu pracy u innego pracodawcy (tym samym – pobierając jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia) skończywszy. Tym samym – trafiła ona do Senatu, który zgłosił do ustawy kilka poprawek.

pokaż więcej
Proszę czekać...