Zmiany w Funduszu Sprawiedliwości

Resort sprawiedliwości proponuje zmiany w Funduszu Sprawiedliwości / Shutterstock
Fundusz Sprawiedliwości. Możliwość zakupu nieruchomości ze środków Funduszu Sprawiedliwości oraz zwiększenie kosztów obsługi Funduszu z 2,5 proc. do 7 proc. planowanych przychodów to niektóre z kilkunastu zasadniczych zmian proponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości w projekcie rozporządzenia.

Fundusz Sprawiedliwości - zmiany

Jak uzasadnił resort, zmiany te związane są m.in. z wystąpieniem pokontrolnym Najwyższej Izby Kontroli dotyczącym realizacji zadań Funduszu. Z informacji NIK z początku sierpnia wynika, że podczas kontroli w Funduszu Sprawiedliwości wykryto istnienie mechanizmów korupcjogennych, w tym "pewnego rodzaju powiązań personalnych" między władzami organizacji pozarządowych, które korzystały ze środków z Funduszu Sprawiedliwości. Jak wskazano, chodzi o kilkanaście milionów złotych.

Prezes Izby Marian Banaś wystąpił do premiera Mateusza Morawieckiego i wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego o pilne działania naprawcze ws. Funduszu; z kolei od szefa CBA zażądał działań zmierzających do wyjaśnienia wykrytych nieprawidłowości.

Główne zmiany zaproponowane w projekcie opublikowanego w środę (18 sierpnia) rozporządzenia przewidują m.in. umożliwienie zakupu nieruchomości przy wykorzystaniu Funduszu Sprawiedliwości. W uzasadnieniu wskazano, że - obecnie obowiązujący - brak możliwości finansowania zakupu nieruchomości wielokrotnie uniemożliwia realizację inicjatyw oraz w "sposób sztuczny i krzywdzący" może ograniczać krąg beneficjentów z uwagi na kryterium majątkowe. Resort postuluje przy tym wprowadzenie dodatkowych mechanizmów kontrolnych, które mają redukować ryzyko związane z takimi inwestycjami.

Koszty obsługi Funduszu Sprawiedliwości

W projekcie zaproponowano również zwiększenie kosztów obsługi Funduszu z 2,5 proc. do 7 proc. planowanych przychodów. Jak uzasadnia resort, niemal trzykrotny wzrost kosztów obsługi funduszu wynika z konieczności zmian organizacyjnych podyktowanych zaleceniami NIK. Jak wskazano w uzasadnieniu, chodzi o m.in. wdrożenie struktur organizacyjnych, które pozwolą resortowi na sprawowanie skutecznego nadzoru nad prawidłowością wydatkowania środków Funduszu, polepszenie rozliczenia umów dotacyjnych oraz poprawę ściągalności należności Funduszu.

Źródła finansowania zadań Funduszu Sprawiedliwości

Resort chce też odejść od podziału źródeł finansowania zadań Funduszu Sprawiedliwości. Według ministerstwa dotychczasowa praktyka wykazała bezcelowość podziału źródeł finansowania. W uzasadnieniu wskazano, że zgodnie z Kodeksem karnym wykonawczym środki Funduszu przeznaczane są na wszystkie formy pomocy, co zdaniem resortu świadczy o tym, że obowiązujący podział, nie znajduje poparcia w przepisach ustawy. "Odejście od obowiązującego podziału przyczyni się do zwiększenia efektywności wydatkowania środków zgromadzonych w Funduszu i usprawni system pomocy" - wskazano w uzasadnieniu projektu.

Ministerstwo proponuje też doprecyzowanie niektórych pojęć występujących w rozporządzeniu Chodzi m.in. o termin "przeciwdziałanie przyczynom przestępczości", które jest jednym z kierunków przyznawanej pomocy. Zgodnie z projektem określanie to oznacza działania zmierzające do eliminowania przestępczości, jej skutków lub kształtowaniu pozytywnych postaw moralnych i społecznych.

Proponowane przepisy stanowią też, że podmiot, który realizuje zadania finansowane ze środków Funduszu Sprawiedliwości, powinien "podjąć działania informacyjne" wskazujące na udział tych środków w przedsięwzięciu. Jak wskazano, miejsca w których świadczona jest pomoc pokrzywdzonym muszą być oznakowane odpowiednią tablicą informującą o współfinansowaniu działalności danego ośrodka i lokalnego punktu ze środków Funduszu. Na tablicy ma znaleźć się m.in. logotyp Ministerstwa Sprawiedliwości i Funduszu Sprawiedliwości.

Zgodnie z projektem rozporządzenia z 30 do 60 dni wydłuży się termin weryfikacji merytorycznej ofert złożonych w otwartym konkursie oraz termin na odrzucenie oferty niespełniającej wymagań formalnych. Termin ten może zostać przedłużony. Rozporządzenie wprowadza także konieczność uzasadnienia decyzji o unieważnieniu konkursu z przyczyn niewymienionych w rozporządzeniu oraz określa procedurę pozanaborowego trybu, której przebiegu nie określono w jego poprzedniej wersji.

Kolejna zmiana zobowiązuje do gromadzenia i wydatkowania otrzymanych środków wyłącznie z odrębnego rachunku bankowego utworzonego specjalnie na potrzeby dotacji. Jak zaznaczono, obowiązek ten jest już zapisywany w umowach na realizację zadań. "Przekroczenie tego obowiązku stanowi jedno z najczęstszych uchybień w toku realizacji umów, stąd zaistniała potrzeba uregulowania kwestii w akcie prawnym" - uzasadniono.

W rozmowie z PAP wiceszef MS Marcin Romanowski podkreślił, że mimo pewnej zbieżności z wnioskami NIK powyższe zmiany - o charakterze "doprecyzowującym" i "doskonalącym" - głównie opierają się na analizie dotychczasowej praktyki stosowania rozporządzenia i dotyczą różnych aspektów funkcjonowania Funduszu Sprawiedliwości.

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie Funduszu Sprawiedliwości

Jak dodał, prace nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie Funduszu Sprawiedliwości rozpoczęły się na długo przed wystąpieniem pokontrolnym NIK. "Nie mają związku z bezpodstawnymi zarzutami przedstawionymi przez Izbę, co do których zdecydowanie wypowiedzieliśmy się najpierw w odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne, a następnie w stanowisku do Informacji o wynikach kontroli. Wskazaliśmy, że raport NIK zawiera w wielu miejscach nieprawdziwe dane, wnioski niepoparte faktami, stanowiska wykraczające poza kompetencje NIK oraz insynuacje zdarzeń, które w rzeczywistości nie miały miejsca" - zaznaczył.

Fundusz Sprawiedliwości gromadzi środki zasądzone od sprawców przestępstw. Jego dotacje mają być wykorzystywane do wspierania pokrzywdzonych, którzy odnieśli obrażenia m.in. w wypadkach drogowych będących wynikiem przestępstwa. Środki z funduszu w założeniu przeznaczane mają być na wsparcie prawne, psychologiczne i socjalne dla ofiar przestępstw.

autorzy: Mateusz Mikowski, Sonia Otfinowska

Prawo
Rząd i dziedziczenie subkonta: po śmierci emeryta nie może być mowy o bezwzględnym dziedziczeniu środków, gdyż służą one sfinansowaniu emerytur dla emerytów dłużej żyjących
11 maja 2025

Coraz więcej emerytów zauważa, że w interesie systemu emerytalnego jest to, aby …. emeryt umarł jak najszybciej po przejściu na emeryturę. Świadczą o tym ożywione i krytyczne dyskusje w Internecie. Niestety jedno z pism rządowych potwierdza tą cechę naszego systemu emerytalnego. Pismo jest odpowiedzią na postulat emerytki, aby korzystniejszym dziedziczeniem były objęte niewykorzystane środki kapitału emerytalnego zmarłego zapisane na subkoncie. Emerytka chciała, aby np. żona dziedziczyła środki z subkonta także wtedy, gdy jej mąż zmarł np. w wieku 72 lat, a nie maksymalnie tylko 68 lat.

66 mld zł na wsparcie dla setek tysięcy osób niepełnosprawnych = pusta sala sejmowa. „Choćbym miał mówić (bo krzyczeć nie potrafię) do pustej sali, to osiągnę cel”
11 maja 2025

W dniu 8 maja br. odbyło się posiedzenie sesji plenarnej w Sejmie, podczas którego wiceminister i Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń, przybliżał posłom zagadnienia związane z projektowanymi rozwiązaniami w zakresie wprowadzenia systemowego wsparcia w postaci asystencji osobistej osób niepełnosprawnych – jednej z najważniejszych usług wsparcia, która może realnie zmienić życie setek tysięcy osób z niepełnosprawnościami w Polsce (i kosztować skarb państwa ponad 66 mld zł). Sala sejmowa, niestety, świeciła wówczas pustkami. Czy kwestia poprawy niezależności i jakości życia osób niepełnosprawnych w Polsce nie zasługuje na uwagę polityków?

Już 30 emerytów wygrało. ZUS musi przeliczyć im emerytury. Przykładowo o 2800 zł w górę. Kolejni emeryci czekają [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.
11 maja 2025

Emeryt wywalczył ponowne przeliczenie emerytury i podwyżkę o około 2800 zł miesięcznie. Tak znaczna podwyżka wynika z wyroku Sądu Okręgowego Warszawa – Praga w Warszawie VII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 14 marca 2025 r. (sygn. akt VII U 1462/24). Wyrok w wykonaniu innego wyroku - tym razem Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. Spór dotyczył ponownego przeliczenia emerytury niesłusznie pomniejszonej o korzyści z emerytury wcześniejszej. Takie pomniejszenie pokrzywdziło co najmniej 150 000 osób w okresie od 2013 r. do dzisiaj.

Niepełnosprawni w pułapce systemu. Ekspert: To nie pomoc, to segregacja
10 maja 2025

Świadczenia dla niepełnosprawnych to gąszcz wykluczających się przepisów, który bardziej dzieli niż wspiera – uważa Piotr Figiel z fundacji Nowe Spojrzenie. W rozmowie z Infor.pl ekspert wskazuje, że obecne rozwiązania nie tylko nie odpowiadają na rzeczywiste potrzeby, ale też faworyzują wybrane grupy, pozostawiając resztę bez wsparcia. Tak się tworzy dyskryminacja.

Ekspertka BCC: Zakaz zawarcia umowy za mniejsze wynagrodzenie niż przewidziane w ogłoszeniu i zagrożenie karami jest niewłaściwym podejściem ustawodawcy
10 maja 2025

Przyjęta przez Sejm nowelizacja Kodeksu pracy, którą nakłada na pracodawców obowiązek przedstawienia w ogłoszeniach o pracę wysokości proponowanego wynagrodzenia. W ocenie ekspertek BCC, brak konsultacji społecznych tak ważnego projektu to poważny błąd.

Nowy sondaż prezydencki: Scenariusze drugiej tury – kto ma największe szanse? [SONDA]
10 maja 2025

Najnowszy sondaż Instytutu Pollster ujawnia aktualne preferencje Polaków tuż przed wyborami prezydenckimi. Kto zostanie nowym prezydentem RP? Co wydarzy się w drugiej turze?

Uzdrowiskowa Karta Korzyści: co daje i dla kogo?
10 maja 2025

Wciąż niewiele osób wie, że można uzyskać spore zniżki i profity posiadając specjalną kartę. To właśnie: Uzdrowiskowa Karta Korzyści(UKK) daje różne przywileje i rabaty. Jak można dostać Uzdrowiskową Kartę Korzyści, komu przysługuje i co daje? Podpowiadamy.

Koniec ze spowiadaniem dzieci poniżej 18 roku życia, bo „żadna obca osoba dorosła nie ma prawa przesłuchiwać dziecka sam na sam, bez nadzoru opiekunów i psychologów”? Sprawą zajęła się komisja sejmowa
11 maja 2025

Trwa sezon Pierwszych Komunii Świętych w Kościele katolickim, a wraz z nim – wiele dzieci przystępuje do spowiedzi. W październiku 2024 r., do Sejmu została wniesiona petycja obywatelska, w której jej autorzy wnieśli o podjęcie przez Komisję inicjatywy ustawodawczej, której skutkiem byłoby wprowadzenie zakazu „spowiadania dzieci poniżej 18 roku życia w Kościele katolickim i innych kościołach, jeśli ją stosują”, ponieważ w ich ocenie – „żadna obca osoba dorosła nie ma prawa przesłuchiwać dziecka sam na sam, bez nadzoru opiekunów i psychologów”. Nie chodzi jednak wyłącznie o praktyki kościoła Katolickiego, ale wszystkich związków wyznaniowych, które stosują spowiedź indywidualną. Petycja ta, była przedmiotem obrad Komisji do Spraw Petycji w dniu 3 kwietnia br.

Od sprzedaży nieruchomości trzeba będzie zapłacić wyższy podatek. Wyrok NSA wywraca rynek nieruchomości i staje się nowym narzędziem do kontroli podatkowych w rękach fiskusa
11 maja 2025

Zakup mieszkań, remont przy niskim nakładzie finansowym, a następnie sprzedaż z zyskiem stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu lokalami mieszkalnymi – orzekł NSA w wyroku o sygn. II FSK 823/22. O zarobkowym charakterze takich działań świadczy również fakt braku osobistego użytkowania nieruchomości. To niekorzystne rozstrzygnięcie dla tzw. flipperów, którzy od teraz będą zobowiązani do odprowadzania wyższych podatków, oraz będą musieli zarejestrować swoją działalność.

Orzeczenie z ZUS. Co daje w 2025 roku i czego dotyczą zmiany planowane na rok 2026?
09 maja 2025

Jakie świadczenia może uzyskać z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osoba z niepełnosprawnościami? Jak wygląda orzecznictwo ZUS i co może się wkrótce zmienić? Prezentujemy najważniejsze informacje.

pokaż więcej
Proszę czekać...