Paszporty - nowe przepisy w 2022 r.

Paszporty - nowe przepisy w 2022 r. / Shutterstock
Prezydent podpisał ustawę o dokumentach paszportowych. Część nowych przepisów wejdzie w życie już w marcu 2022 r. Co się zmieni?

Informacja o ustawie z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych

Przyjęta regulacja określa ramy prawne budowanego, nowego, scentralizowanego Rejestru Dokumentów Paszportowych, który zastąpi w całości funkcjonujący dotychczas Paszportowy System Informacyjny (PSI). Nowy system po wdrożeniu nie tylko da możliwość uproszczenia procesu realizacji spraw paszportowych obywateli polskich, ale także udostępnieni nowe usługi dla obywatela. Dla zapewnienia referencyjności Rejestru Dokumentów Paszportowych przepisy ustawy zakładają przeprowadzenie procesu migracji danych z Paszportowego Systemu Informacyjnego.

Rejestr Dokumentów Paszportowych realizowany jest w ramach projektu „Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych”. Projekt ten ma na celu połączenie najważniejszych polskich rejestrów (w tym m.in. rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, rejestr stanu cywilnego czy Rejestr Danych Kontaktowych), dzięki czemu możliwa będzie prostsza i szybsza realizacja wielu spraw obywateli polskich związanych z szeroko rozumianą administracją oraz poszerzenie zakresu spraw, które obywatele będą mogli zrealizować drogą elektroniczną bez względu na miejsce inicjowania danej sprawy. Uruchomiony w 2015 r. System Rejestrów Państwowych obejmuje obecnie rejestry PESEL, dowodów osobistych i stanu cywilnego. Bezpośrednim i kluczowym powodem przyjęcia nowej regulacji ustawy o dokumentach paszportowych jest budowa nowego rejestru, który zostanie włączony do zintegrowanego Systemu Rejestrów Państwowych.

Ustawa z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych określa:

  1. osoby uprawnione do posiadania dokumentów paszportowych;
  2. rodzaje, formę i okresy ważności dokumentów paszportowych;
  3. zakres danych zamieszczanych w dokumentach paszportowych;
  4. zasady wydawania dokumentów paszportowych;
  5. zasady odbioru dokumentów paszportowych;
  6. zasady odmowy wydania, unieważnienia i stwierdzenia nieważności dokumentów paszportowych;
  7. zasady postępowania w sprawach utraty, uszkodzenia i fizycznego anulowania dokumentów paszportowych oraz nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych;
  8. zakres danych gromadzonych w Rejestrze Dokumentów Paszportowych oraz zasady prowadzenia tego rejestru;
  9. zasady udostępniania danych gromadzonych w Rejestrze Dokumentów Paszportowych i dokumentacji związanej z dokumentami paszportowymi;
  10. kompetencje ministra właściwego do spraw wewnętrznych, ministra właściwego do spraw informatyzacji, ministra właściwego do spraw zagranicznych, wojewodów oraz konsulów Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie spraw objętych przedmiotową regulacją.

Wniosek o paszport

Przyjęte przez Sejm i Senat rozwiązania umożliwią dokonanie zmian w procesie wnioskowania o paszport. Zgodnie z nową ustawą, nie będzie już potrzebne wypełnianie przez obywatela papierowego wniosku, który ze względu na specyficzne wymiary i odpowiednią gramaturę papieru jest dostępny wyłącznie w organie paszportowym, bez możliwości pobrania go wcześniej z Internetu. Od dnia wejścia w życie ustawy, wniosek będzie generowany bezpośrednio w Rejestrze przez urzędnika, a następnie jedynie podpisywany przez obywatela na dedykowanym urządzeniu.

Nowe e-usługi

Ponadto na podstawie ustawy, uruchomione zostaną nowe e-usługi. Wśród najważniejszych należy wymienić weryfikację ważności paszportu. Obywatel, a także uprawniony podmiot będzie mógł weryfikować, czy dokument paszportowy jest ważny. Ponadto będzie istniała możliwość weryfikacji, jakie dane są przetwarzane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych. Obywatel będzie mógł również w prosty sposób zgłosić utratę dokumentu paszportowego, skutkującą automatycznym unieważnieniem tego dokumentu.

Zmiany dla rodziców

Ustawa wprowadza ponadto możliwość wyrażenia zgody na wydanie paszportu dla dziecka czy złożenie wniosku o wydanie paszportu dla dziecka poprzez elektroniczne wyrażenie zgody przez jedno z rodziców i wysłanie tej zgody do organu paszportowego.

Odbiór paszportu

W ustawie uregulowano szereg kwestii usprawniających proces wydawania paszportów. Przy odbiorze paszportu, w miejsce bezwzględnego wymogu potwierdzenia tożsamości wyłącznie w oparciu o ważny dokument tożsamości, zaproponowano również możliwość potwierdzania tożsamości osoby na podstawie odcisku palca, przez porównanie odcisku osoby odbierającej z odciskiem zapisanym w odbieranym paszporcie.

Opłaty za wydanie paszportu

Zgodnie z uchwalonymi przepisami, do 12 lat obniżono granicę wiekową, od której wydawane są paszporty z 10-letnim terminem ważności oraz podpisem i odciskami palców. Poza tym usystematyzowano i uproszczono opłaty paszportowych – zrezygnowano z procentowego określania ulg na rzecz określania kwot wprost w przepisach. Uproszczono procedury ubiegania się o drugi paszport – przeniesiono obsługę wydawania drugich paszportów do wojewodów i konsulów, odstępując od uzyskania uprzedniej zgody ministra spraw wewnętrznych i administracji. Przewidziano także wydłużenie okresu ważności drugich paszportów do lat 3. Uregulowano wydawanie paszportów tymczasowych przez MSWiA, rozszerzono katalog podmiotów uprawnionych do posiadania paszportu tymczasowego i doprecyzowano przepisy dotyczące orzeczeń sądowych w zakresie władzy rodzicielskiej uwzględniając w tym względzie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wskazał, że zakres ograniczonej władzy rodzicielskiej musi wynikać wprost z orzeczenia.

Czy trzeba wymienić paszport?

Ważne! Dokumenty paszportowe wydane przed dniem 27 marca 2022 r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.

W przepisach przejściowych ustawy określono, iż sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy będą prowadzone w oparciu o przepisy niniejszej ustawy. Zastosowanie reguły, zgodnie z którą, sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia ustawy w życie będą – co do zasady – prowadzone na podstawie przepisów nowych, podyktowane jest tym, iż nowe regulacje są bardziej korzystne dla obywateli, od tych które obowiązywały dotychczas.

Jednocześnie, z uwagi na wprowadzoną w ustawie zmianę właściwości organu właściwego do unieważnienia dokumentu paszportowego, w sprawach o unieważnienie dokumentu paszportowego na wniosek złożony przez uprawnione organy, do wszczętych i niezakończonych spraw tego typu – zastosowanie będą miały przepisy dotychczasowe. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwoli na dokończenie prowadzonych postępowań o unieważnienie dokumentu paszportowego w oparciu o regulacje dotychczasowe, co nie będzie ingerowało w prawa obywateli (np. zagwarantowania prawa strony do czynnego udziału w toku postępowania) czy też w obowiązki organów związane z dokonaniem określonych czynności.

Od kiedy nowe przepisy?

Ustawa wejdzie w życie z dniem 27 marca 2022 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących uruchomienia usługi elektronicznej umożliwiającej wnioskowanie o paszport lub paszport tymczasowy dla osób do 12 lat, które wejdą w życie z dniem 30 września 2022 r., a także przepisów dotyczących wydawania przez wojewodów i konsulów paszportów tymczasowych w okresie bezpośrednio poprzedzającym wdrożenie Rejestru Dokumentów Paszportowych, który wejdzie w życie z dniem 21 marca 2022 r.

Prawo
Czy polskie służby korzystają z Pegasusa w 2025 roku? Koordynator Służb Specjalnych: to tajemnica
06 maja 2025

W interpelacji poselskiej jeden z posłów zapytał na początku kwietnia 2025 r., czy obecnie polskie służby specjalne (CBA, ABW, SSW, SKW) dysponują oprogramowaniem do prowadzenia kontroli operacyjnej typu „Pegasus”. Jeszcze w tym samym miesiącu odpowiedzi na interpelację udzielił Tomasz Siemoniak - minister - członek Rady Ministrów, Koordynator Służb Specjalnych.

Seniorzy tracą całe swoje majątki i są umieszczani w DPS-ach na koszt gmin przez niemoralną lukę prawną. Sprawa skierowana do MRPiPS
06 maja 2025

W dniu 18 marca br. Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski zwróciło się do MRPiPS o podjęcie interwencji w celu wyeliminowania dostrzeżonej przez samorządy głęboko niemoralnej i niesprawiedliwej społecznie luki w przepisach, która pozwala rodzinom seniorów na pozbawianie ich całego majątku (wartego nawet kilka milionów złotych) i umieszczanie ich w domach pomocy społecznej, za które finalnie koszt ponosi gmina, pomimo, że istnieje notarialna umowa zobowiązaniowa, na podstawie której rodziny tych seniorów powinny zapewniać im, do końca życia, opiekę i ponosić koszty ich utrzymania.

To koniec groszowych emerytur dla tych grup zawodowych: ZUS dopłaci do składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne [REWOLUCYJNY PROJEKT]
06 maja 2025

To koniec groszowych emerytur dla tych grup zawodowych. Jeśli dochody w 3. ostatnich latach podatkowych średniorocznie nie przekraczają 125% minimalnego wynagrodzenia, państwo dopłaci do składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Taki jest projekt. Nowa regulacja pozwoli na objęcie systemem ubezpieczeń i wsparcia finansowego. Artyści o niskich i nieregularnych dochodach będą mogli liczyć na dopłaty do składek, finansowane ze środków publicznych. Dzięki temu nie tylko uzyskają stabilność dochodową, ale także dostęp do świadczeń socjalnych na równych zasadach.

Rozwód pozasądowy – będzie można rozwiązać małżeństwo przed kierownikiem USC. Jaka będzie procedura? Są już założenia nowelizacji
06 maja 2025

W ramach deregulacji prawa Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło pod koniec kwietnia 2025 r. założenia nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw, która ma na celu wprowadzenie możliwości pozasądowego rozwiązania małżeństwa (tzw. rozwodu pozasądowego). W tym nowym trybie rozwiązanie małżeństwa następowało będzie w drodze czynności podejmowanych przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, który sprawdzi, czy zaistniały ustawowe przesłanki rozwodu pozasądowego i dokona odpowiednich wpisów w rejestrze stanu cywilnego. Ten nowy tryb rozwodu ma być wyjątkiem od zasady rozwiązania małżeństwa przez sąd.

Ile jest warta informacja czy akcja zdrożeje? Kolizja interesów prawnych i obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej a należyte wykonywanie zadań giełdowych. Przepisy i sankcje
05 maja 2025

W sytuacji kolizji pomiędzy obowiązkiem lojalnego wykonywania obowiązków służbowych a obowiązkiem zachowania tajemnicy i ochrony informacji poufnych, rozstrzygnięcie, które przyznaje pierwszeństwo temu drugiemu, opiera się na fundamentalnych zasadach prawa rynku kapitałowego oraz etyce zawodowej. Zasadniczo, ochrona rynku finansowego i zapobieganie nadużyciom w obrocie papierami wartościowymi mają nadrzędne znaczenie, a w związku z tym obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej w kontekście informacji poufnych staje się priorytetowy. Jest to nie tylko kwestia przestrzegania przepisów prawa, ale także zapewnienia uczciwości i przejrzystości w działaniach podejmowanych na rynku kapitałowym - pisze radca prawny K. Jakub Gładkowski. I wyjaśnia także jakie są sankcje i odpowiedzialność za tego typu naruszenia w unijnym i polskim porządku prawnym.

Rozwód w 2025 i 2026 r. [FAQ]
05 maja 2025

Co może się zmienić w procedurach rozwodowych? Jakie są aktualne przepisy? Co trzeba wiedzieć o rozwodzie w 2025 2026 r.? Oto odpowiedzi na najważniejsze pytania!

Sejm na żywo 5 maja: Komisja śledcza ds. Pegasusa
05 maja 2025

Przesłuchanie nadinsp. Adama Cieślaka, Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Emerytura i renta po śmierci seniora. Kiedy można ją zatrzymać, a kiedy trzeba zwrócić. ZUS musi wypłacić świadczenie jeżeli zmarły nabył do niego prawo
05 maja 2025

ZUS informuje, że po śmierci osoby pobierającej emeryturę lub rentę, ZUS wstrzymuje wypłatę świadczeń, ponieważ prawo do nich wygasa. Jeśli jednak emerytura lub renta została wypłacona po śmierci, ale w miesiącu, w którym ta śmierć miała miejsce, nie zawsze jest konieczne zwracanie tych pieniędzy do ZUS-u. W niektórych sytuacjach rodzina może zatrzymać ostatnią wypłatę, o ile zmarły miał do niej prawo.

Dwie decyzje w jednej kopercie prześle ZUS do emerytów i rencistów w maju 2025 r. Przeczytaj uważnie i sprawdź wysokość świadczeń
05 maja 2025

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę corocznej korespondencji do emerytów i rencistów. W jednej kopercie znajdą dwie decyzje – o waloryzacji z marca 2025 r. oraz przyznaniu dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego czyli tzw. trzynastki.

Grillowanie na balkonie i w parku – czy jest dozwolone?
05 maja 2025

Nadejście wiosny można poczuć nie tylko w zwiększonych temperaturach, ale także w zapachach unoszonych przez powietrze. Bowiem gdy tylko zaczyna się sezon, Polacy chętnie zaczynają grillować. Rośnie wtedy nie tylko sprzedaż grillowych akcesoriów, ale także statystyczna liczba mandatów udzielonych przez Straż Miejską plenerowym koneserom. Większość mieszkańców miast nie posiada własnego ogrodu, dlatego wielu zadaje sobie pytanie, czy grillowanie na balkonie lub w parku jest dozwolone.

pokaż więcej
Proszę czekać...