Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymują w całej Polsce wezwania do zwrotu od 10 000 zł do 42 000 zł. Chodzi o świadczenie pielęgnacyjne wypłacane w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie poziomu wsparcia (często okres roku i więcej). Nie można łączyć świadczenia wspierającego i pielęgnacyjnego. Rodziny osób niepełnosprawnych twierdzą, że nie wiedziały o konieczności zwrotu np. 13 000 zł. MOPS twierdzą, że pod koniec 2023 r. wysłały każdej osobie mającej stare świadczenie pielęgnacyjne ulotkę z taką informacją.
Z ulotki osoby niepełnosprawne dowiedziały, że nie wolno łączyć świadczenia pielęgnacyjnego i wspierającego. Ale to inna informacja niż to, że trzeba będzie oddawać np. 14 000 zł świadczenia pielęgnacyjnego za okres oczekiwania na przyznanie przez WZON
Świadczenie wspierające zostało wstecznie przyznane od 1 lutego 2024 r., ale decyzja o poziomie potrzeby wsparcia (92 punkty) ma datę „marzec 2025 r.”. Za cały okres oczekiwania na przyznanie 92 punktów (od 1 lutego 2024 r. do marca 2025 r.) opiekun osoby niepełnosprawnej (stopień znaczny) otrzymywał świadczenie pielęgnacyjne. Po przyznaniu przez ZUS np. w czerwcu 2025 r. MOPS będzie domagał się zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego.
Nowe zasady prawne dla starego świadczenia pielęgnacyjnego - obowiązują od 1 stycznia 2024 r.
Wypłata świadczenia pielęgnacyjnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym, lub zasiłku dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, podlega wstrzymaniu, jeżeli osoba wymagająca opieki lub osoba uprawniona do jej reprezentowania złożyła wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego.
Z kolei MOPS twierdzą, że przecież pod koniec 2023 r. każda osoba otrzymująca świadczenie pielęgnacyjne otrzymała ulotkę informującą o zmianach w przepisach. Opiekunowie osób niepełnosprawnych przyznają, że taką ulotka otrzymali, ale nie zrozumieli jej znaczenia. Ulotka zawierała zapis, że nie można łączyć świadczenia pielęgnacyjnego i wspierającego. Ale z tego zdania nie wynika obowiązek zwrotu już wypłaconego świadczenia pielęgnacyjnego. A takie roszczenia wysyłają MOPS do każdego opiekuna, Który otrzymywał stare świadczenie pielęgnacyjne przed nowym świadczeniem wspierającym.
Sprzeczne wyroki WSA w sprawie zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego (starego). Trzeba poczekać na ostateczne rozstrzygnięcie NSA
Sądy w tych sprawach wydają sprzeczne orzeczenia. Są wyroki, które stają po stronie rodzin osób niepełnosprawnych - nie musza oddawać pieniędzy. Są też takie, które taki nakaz zawierają. Kwoty wahają się w przedziale od 10 000 zł do około 30 000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Kwoty zależą od tego, ile trwało postępowanie o przyznanie poziomu potrzeby wsparcia - w tym czasie było wypłacane świadczenie pielęgnacyjne i ostatecznie za ten sam czas zostało przyznane świadczenie wspierające.
Przykładem jest wyroku z 13 marca 2025 r. WSA w Białymstoku (II SA/Bk 796/24). Link do wyroku. Spór dotyczył zwrotu 17.515,90 zł.
Opiekun osoby niepełnosprawnej twierdził:
1) Wskazany przez MOPS okres pobierania 17.515,90 zł wynikał z przewlekłości w przyznaniu świadczenia wspierającego.
2) 17.515,90 zł to rekompensata za zwłokę w wydaniu decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia.
3) 17.515,90 zł jako świadczenie pielęgnacyjne jest swojego rodzaju stosunkiem pracy, gdyż zaliczone jest do lat pracy zgodnie z kodeksem pracy. Zdaniem roszczenia MOPS nie mogą działać wstecz i naruszać prawa już nabytego
WSA się z tymi argumentami nie zgodził i stwierdził:
Zgodnie z brzmieniem art. 61 ust. 11 u.ś.w., za nienależnie pobrane świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym, albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, uważa się świadczenie lub zasiłek wypłacone za okres, za który osoba wymagająca opieki otrzymała świadczenie wspierające.
Mamy w sprawie pouczenie o warunkach przyznania prawa do świadczenia i okolicznościach, w następstwie których prawo to ustanie, a wypłacone świadczenie podlegać będzie zwrotowi. Jest to istotne z uwagi na określony w art. 30 ust. 2 pkt 1 u.ś.r. wymóg, aby osoba, która otrzymała nienależne świadczenie, została prawidłowo pouczona o braku prawa do pobierania konkretnego świadczenia (por. m. in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 czerwca 2020 r., I OSK 2465/19, czy z 8 września 2017 r., I OSK 3175/15 – przytaczane orzeczenia dostępne są w bazie CBOSA, orzeczenia.nsa.gov.pl). NSA wyjaśniając cel regulacji art. 30 ust. 2 pkt 1 u.ś.r. stwierdził, że wprowadzając powyższy warunek ustawodawca zmierzał do tego, aby obowiązek zwrotu świadczenia nienależnie pobranego ciążył wyłącznie na osobach, które pobierały dane świadczenie w sposób w pełni świadomy w tym znaczeniu, że zdawały sobie sprawę, iż świadczenie im nie przysługuje. W sprawie niniejszej Skarżący pismem z 28 września 2023 r. został poinformowany o zmianie w zasadach dotyczących uprawnień do świadczenia pielęgnacyjnego. Informacja ta, udzielona na podstawie art. 63 ust. 16 u.ś.w., została doręczona Skarżącemu 4 października 2023 r. Skarżący miał zatem świadomość pobierania nienależnego świadczenia pielęgnacyjnego w okresie od 5 lutego do 31 lipca 2024 r.
Polecamy VAT 2025. Podatki część 2