Na polskich przedsiębiorców ale i konsumentów, już za miesiąc, bo w czerwcu 2025 r. czekają kolosalne zmiany dot. takich usług i produktów: bankomaty, terminale płatnicze, wpłatomaty, laptopy, smartfony, tablety, automaty biletowe, routery, modemy, piloty i inne. O co chodzi?
- Kolosalne zmiany dot. takich usług i produktów: bankomaty, terminale płatnicze, wpłatomaty, laptopy, smartfony, tablety, automaty biletowe, routery, modemy, piloty i inne. Już od czerwca 2025 r.
- European Accessibility Act (Dyrektywa 2019/882)
- Wiele produktów i usług, których używamy na co dzień, stanie się bardziej przyjaznych, wygodnych i prostych w obsłudze
- Jakie produkty będą musiały spełniać wymagania dostępności?
- Jakie usługi będą musiały spełniać wymagania dostępności?
Kolosalne zmiany dot. takich usług i produktów: bankomaty, terminale płatnicze, wpłatomaty, laptopy, smartfony, tablety, automaty biletowe, routery, modemy, piloty i inne. Już od czerwca 2025 r.
Przedsiębiorców czekają ważne zmiany i już w czerwcu 2025 r. będą musiały być wdrożone nowe przepisy i nowe zasady funkcjonowania w wielu usługach. Zmiany są oczywiście na korzyść konsumentów, w tym też na np. rzecz osób z niepełnosprawnościami. Na mocy nowej ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (tzw. Polski Akt o Dostępności) będą musiały być dostosowane usługi użyteczności publicznej. Ustawa ma obowiązywać od 28 czerwca 2025 r. i ma dotyczyć dostosowania wybranych produktów i usług do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Nowe wymogi oznaczają przede wszystkim konieczność dostosowania np. bankomatów i terminali płatniczych, biletomatów czy stron oraz sklepów internetowych.
Ta ww. ustawa jest wdrażana do polskiego prawa na skutek unijnej dyrektywy w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, tzw. Europejski Akt o Dostępności (EAA).
European Accessibility Act (Dyrektywa 2019/882)
European Accessibility Act (Dyrektywa 2019/882) to akt prawny, który ma zagwarantować, że określone produkty i usługi (w tym strony internetowe i aplikacje mobilne) będą dostępne dla jak najszerszego grona odbiorców – również tych z ograniczeniami sensorycznymi, ruchowymi czy poznawczymi.
Wiele produktów i usług, których używamy na co dzień, stanie się bardziej przyjaznych, wygodnych i prostych w obsłudze
Rząd informuje: To początek kolejnego etapu budowania dostępnego, niewykluczającego nikogo społeczeństwa: 28 czerwca 2025 r. od tej daty przedsiębiorcy będą musieli wprowadzać na rynek produkty i oferować oraz świadczyć usługi, które spełniają wymagania dostępności. Dzięki temu wiele produktów i usług, których używamy na co dzień, stanie się bardziej przyjaznych, wygodnych i prostych w obsłudze. Dla wszystkich, bez względu na wiek, stopień sprawności, czy trwałe lub czasowe ograniczenia. Kogo dotyczy Polski Akt o Dostępności? Nowe obowiązki będą dotyczyły podmiotów gospodarczych, które oferują produkty lub usługi wymienione w ustawie. Chodzi o przedsiębiorców w całym łańcuchu dostaw:
- producentów,
- upoważnionych przedstawicieli,
- importerów (też tych, którzy sprowadzają produkty spoza UE!)
- dystrybutorów.
Ustawą objęci są też usługodawcy (z wyjątkiem mikroprzedsiębiorstw świadczących usługi).
Jakie produkty będą musiały spełniać wymagania dostępności?
Między innymi takie produkty będą musiały spełnić wymagania dostępności:
- samoobsługowe terminale wolnostojące (np. bankomaty, wpłatomaty, automaty biletowe, urządzenia do odprawy na lotnisku, interaktywne terminale informacyjne),
- sprzęt komputerowy i systemy operacyjne (np. osobiste komputery stacjonarne, laptopy, smartfony, tablety),
- terminale płatnicze (np. terminale w sklepach),
- urządzenia do świadczenia usług telekomunikacyjnych (np. routery, modemy),
- urządzenia dostępu do audiowizualnych usług medialnych (np. piloty, urządzenia typu set-top box, odtwarzacze multimedialne),
- czytniki książek elektronicznych.
Jakie usługi będą musiały spełniać wymagania dostępności?
Między innymi takie usługi będą musiały spełnić wymagania dostępności:
- usługi dostępu do audiowizualnych usług medialnych (np. służące obsłudze platform VOD, telewizji hybrydowej),
- usługi łączności elektronicznej (telefonicznej, internetowej, w tym łączność alarmowa),
- usługi cyfrowe w transporcie pasażerskim (np. usługi informacyjne, bilety elektroniczne),
- usługi bankowości detalicznej, w tym punkty informacji („helpdeski”),
- sklepy internetowe (sprzedaż w Internecie wszelkich produktów i usług),
- rozpowszechnianie (czyli tworzenie, oferowanie, sprzedaż) książek elektronicznych.
Przykładowo EAA nakłada obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej dajmy na to sklepu internetowego, w takim zakresie:
- Możliwość obsługi strony bez użycia myszy – np. przez klawiaturę czy urządzenia wspomagające.
- Możliwość złożenia zamówienia przez osobę z niepełnosprawnością bez konieczności pomocy osób trzecich.
- Teksty alternatywne dla zdjęć (tzw. alt text) i dostępne formaty dokumentów.
- Przystępny język i czytelna nawigacja.
- Zgodność z międzynarodowym standardem WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines).
- Spójne i zrozumiałe komunikaty o błędach (np. w formularzach).
Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze
Europejski Akt w sprawie dostępności - European Accessibility Act (Dyrektywa 2019/882)