Niekiedy organizatorzy turystyki uzależniają powodzenie wycieczki od ilości otrzymanych zgłoszeń. Wtedy faktycznie można spodziewać się, że wycieczka, którą wykupiliśmy zostanie odwołana, ponieważ nie cieszyła się dużym zainteresowaniem klientów. Jednak nawet w tym przypadku takie rozwianie powinno być przewidziane w umowie. Powinna ona również określać termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu podróży.
W innych przypadkach, jeśli biuro podróży poinformuje nas o zrezygnowaniu ze świadczenia usługi turystycznej mamy do czynienia ze zmianą istotnych warunków umowy. Wówczas konsument ma prawo wyboru:
- uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie;
- żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.
Niekiedy samo odstąpienie od umowy i żądanie zwrotu pieniędzy nie uchroni nas przed poniesieniem szkody. Ze względu bowiem na czas, w jakim wykupujemy wycieczkę różne są ich ceny. Obecnie dość powszechne stają się oferty tzw. first minute. Biura podróży zaczynają akcje promocyjne już zimą w zamian za obniżki cen na podróży, które odbywają się w sezonie letnim. Jeżeli wycieczka, która wykupiliśmy po atrakcyjnej cenie zostanie odwołana, to trudno jest znaleźć w krótkim czasie równie interesującą podróż. Zazwyczaj konsument chcąc wyjechać na wakacje musi zapłacić więcej. Różnica między ceną nowej wycieczki a tą, którą wykupiliśmy pierwotnie i która została odwołana jest dla nas szkodą. Można wówczas dochodzić stosownego odszkodowania. Nie jest to możliwe tylko, gdy odwołanie imprezy turystycznej nastąpiło z powodu:
- zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie, a organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodnionym terminie;
- siły wyższej.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. nr 223, poz. 2268 z późn. zm.).