Odwołany lot, uszkodzony bagaż - procedura reklamacyjna krok po kroku

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
rozwiń więcej
Lotnisko, podróże. Fot. Fotolia / Fotolia
W przypadku odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się odszkodowania. Linie lotnicze ponoszą również odpowiedzialność za uszkodzony bagaż. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak wygląda procedura reklamacyjna krok po kroku.

Powakacyjne roszczenia lotnicze

Czas wakacji obfituje w przyjemne wspomnienia. Czasami jednak są one przeplatane gorszymi doświadczeniami… np. wielogodzinnym oczekiwaniem na samolot, zniszczonym czy zagubionym przez linię lotniczą bagażem. Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego zapraszają na bezpłatny webinar oraz przypominają, na czyją pomoc mogą liczyć pasażerowie w takich sytuacjach.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami PREMIUM

„Powakacyjne roszczenia lotnicze” - webinar

4 września 2018 r. (wtorek) w godz. 17.00 - 18.00 zapraszamy na spotkanie internetowe z prawnikami Europejskiego Centrum Konsumenckiego i Komisji Ochrony Praw Pasażerów Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań ekspertom na czacie. Udział jest bezpłatny. Wystarczy wejść na stronę: konsument.gov.pl/wydarzenia

Spóźniony powrót do domu…

”Lot Pani Joanny z Grecji był opóźniony. Razem z dziećmi musiała czekać na lotnisku ponad 6 godzin. Przewoźnik nie zaproponował ani posiłku, ani napoju dla pasażerów. Po przylocie do domu, konsumentka złożyła reklamację do linii lotniczej…”

Odwołany/opóźniony lot - prawa pasażera

  • Jeśli lot został odwołany lub opóźniony o ponad 5 godzin pasażer ma prawo do wyboru pomiędzy uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu, który zaproponuje przewoźnik.
  • Przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę zawsze, gdy oczekiwanie na lot się przedłuża lub połączenie zostało odwołane.
  • Opieka oznacza nie tylko informowanie na bieżąco o sytuacji oraz przysługujących prawach, ale także zapewnienie bezpłatnych posiłków i napojów. Jeśli czas oczekiwania wymagałby spędzenia nocy na lotnisku, przewoźnik powinien zapewnić pasażerom darmowe zakwaterowanie w hotelu.
  • W przypadku opóźnienia o co najmniej 3 godziny lub odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się również odszkodowania w wysokości od 125 EUR do 600 EUR w zależności od długości lotu, np. za odwołanie lotu na trasie Warszawa – Heraklion pasażer może otrzymać 400 EUR.

Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli że odwołanie lub duże opóźnienie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności tj. destabilizacji politycznej, złych warunków meteorologicznych, czy pojawienia się nieoczekiwanych wad samolotu mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu.

Procedura reklamacyjna krok po kroku:

  • Wniosek o odszkodowanie składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika.
  • Jeżeli linia lotnicza odmawia wypłaty odszkodowania, można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (zobacz formularz). Skargę można złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło 30 dni.
  • Należy do niej dołączyć kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika, kopię udzielonej przez niego odpowiedzi, bądź wskazanie, że pomimo upływu terminu 30 dni odpowiedź na reklamację nie została udzielona oraz kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.

Gdzie jest mój bagaż?

„Pan Szczepan leciał wraz z żoną na tygodniowy urlop do Lizbony. Po przylocie na miejsce okazało się, że jego bagaż został zagubiony. Walizkę odnaleziono dopiero po trzech dniach…”

Uszkodzony/opóźniony bagaż – prawa pasażera

  • Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 5800 PLN).
  • Szkodę należy zgłosić na lotnisku przed opuszczeniem strefy bagażowej w punkcie informacyjnym lub biurze rzeczy znalezionych, wypełnić formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report) i zachować jego kopię.

UWAGA: Przewoźnik, który zgubił lub zniszczył bagaż nie ma obowiązku zakupu nowej walizki, przepisy nakazują mu natomiast wypłatę odszkodowania w formie pieniężnej.

Procedura reklamacyjna krok po kroku:

  • Reklamacje powinniśmy złożyć w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Wartość bagażu jest wyceniana na podstawie udowodnionej straty.
  • Do oszacowania wartości poniesionej szkody niezbędne są rachunki za przedmioty, które znajdowały się w bagażu (np. ubrania, kosmetyki itp.).
  • W sytuacji odmowy wypłaty odszkodowania przez linie lotnicze zarejestrowane na terenie Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii, konsument może skierować sprawę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wysyłając e-mail na adres: ECCNET-PL@ec.europa.eu

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Prawo
Zewnętrzne zagrożenie bezpieczeństwa państwa. Prezydent skierował projekt ustawy do Sejmu
03 maja 2024

Prezydent RP Andrzej Duda skierował do Sejmu projekt ustawy o działaniach organów władzy państwowej na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa. Projekt zakłada m.in. powołanie nowego Dowództwa Połączonych Rodzajów Sił Zbrojnych oraz likwidację niejasności w obszarach kompetencyjnych organów władzy publicznej.

Czy można robić grilla na balkonie w bloku? Jakie są przepisy?
02 maja 2024

Majówka zwykle zaczyna sezon na grillowanie. Co roku wracają te same pytania np. o to czy można robić grilla na balkonie w bloku? Jakie są przepisy? Sprawdźmy, czy można dostać mandat za grilla na balkonie.

Marszałek Hołownia: jestem absolutnie przekonany, że teraz idzie czas flagi
02 maja 2024

Te czasy flagi, bo jestem absolutnie przekonany, że teraz idzie czas flagi, pokazują, że jak mamy flagę to mamy siebie, nawzajem. Flaga była po to, żeby ludzie gromadzili się wokół; dzisiaj tego bycia ze sobą bardzo nam trzeba - powiedział marszałek Sejmu Szymon Hołownia w Dzień Flagi RP.

Matura 2024 r. Sprawdź czy rozwiążesz maturę z matematyki 2023 r. [Formuła 2023 r. arkusz egzaminacyjny CKE]
02 maja 2024

Sprawdź, czy rozwiążesz arkusz z matematyki z "Matura 2023 r."

Wreszcie podwyżki w samorządach. O 700 zł - 1000 zł [rozporządzenie, projekt]
02 maja 2024

Podwyżka wyniesie od  700 do 1000 zł. I dotyczy osób zarabiających najmniej w samorządach.

Dodatkowe 100 zł miesięcznie dopłaty do prądu. Niezależnie od bonu energetycznego. Sprawdź, kto dostanie. Budżet to 30 mln zł.
02 maja 2024

Dodatkowe 100 zł miesięcznie dopłaty do prądu. Niezależnie od bonu energetycznego. Ma to zapobiec rezygnacji z leczenia. PFRON przeznaczy na ten cel 30 mln. złotych.

System kaucyjny: Zwrot butelek szklanych w każdym sklepie. Projekt ustawy trafił do konsultacji
02 maja 2024

Projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi trafił do konsultacji społecznych i uzgodnień. Projektowane regulacje dotyczą systemu kaucyjnego, który ma obowiązywać od 2025 r.

Bon senioralny od 1 stycznia 2026 r. Komu będzie przysługiwał, na jakich zasadach, w jakiej wysokości? Pieniądze w ramach KPO
02 maja 2024

W ramach finansowania z KPO, od 1 stycznia 2026 r. wprowadzony zostanie bon senioralny przysługujący osobom w wieku powyżej 75. lat, które będą potrzebowały pomocy w codziennych czynnościach. Wartość bonu senioralnego ma wynosić maksymalnie 2150 zł miesięcznie. Komu dokładnie będzie przysługiwał, na jakich zasadach?

Matury 2024. Harmonogram i szczegóły
02 maja 2024

Matury 2024 to ważne wydarzenie dla wielu młodych Polaków. Egzaminy pisemne odbędą się od 7 do 24 maja, a egzaminy ustne od 11 do 25 maja. Poniżej przedstawiamy szczegółowy harmonogram i informacje na temat nadchodzących egzaminów.

pokaż więcej
Proszę czekać...