UOKiK: Bank ma obowiązek zwrotu konsumentowi kwoty nieautoryzowanej transakcji płatniczej. 13 miesięcy na zgłoszenie. Postępowania wobec 6 banków

UOKiK: Bank ma obowiązek zwrotu konsumentowi kwoty nieautoryzowanej transakcji płatniczej. 13 miesięcy na zgłoszenie. Postępowania wobec 6 banków / Shutterstock

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) poinformował 14 lutego 2024 r., że wszczął 6 postępowań wobec banków. Są to Alior Bank, Bank Handlowy, Bank Ochrony Środowiska, Pekao SA, PKO BP, Plus Bank. Postępowania dotyczą sposobu rozliczania się z konsumentem oraz odpowiedzi na reklamacje w przypadku nieautoryzowanych transakcji.

UOKiK: Bank ma obowiązek zwrotu konsumentowi kwoty nieautoryzowanej transakcji

Podkreślono, że zgodnie z prawem banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed wystąpienia takiej transakcji do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu

Wyjątkiem są dwie sytuacje
- zgłoszenie konsumenta nastąpiło później niż 13 miesięcy po transakcji lub 
- istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa ze strony konsumenta, o czym bank zawiadomił policję lub prokuraturę.

Kiedy dochodzi do nieautoryzowanych transakcji płatniczych

UOKiK poinformował, że do nieautoryzowanych transakcji najczęściej dochodzi wskutek cyberataków, np. wyłudzenia przez oszustów haseł do bankowości elektronicznej i mobilnej, kodów do autoryzacji przelewów, danych z karty. Jak wyjaśniono w tym celu oszuści podszywają się pod pracowników banków, namawiając do instalowania oprogramowania, które rzekomo ma uratować środki konsumentów, a w rzeczywistości przechwytują dane do wykonania przelewu. 
Często też wykorzystują portale sprzedażowe, przesyłając kupującemu linki kierujące do fałszywych stron internetowych rzekomo w celu wykonania płatności, podczas gdy w rzeczywistości przechwytują dane do logowania do bankowości internetowej. W wyniku nieuczciwych działań konsument traci pieniądze.

Banki nie zawsze oddają pieniądze

Jak poinformował prezes UOKiK Tomasz Chróstny, banki nie zawsze wywiązują się z obowiązku zwrotu pieniędzy poszkodowanym konsumentom. "Odmawiają lub oddają je po terminie. Problemem są również wprowadzające w błąd informacje udzielane w odpowiedzi na złożone reklamacje. Postawiliśmy kolejne zarzuty bankom, które nie rozliczają się z konsumentami w sytuacji zgłoszenia nieautoryzowanej transakcji i wprowadzają w błąd. Nasze działania dotyczą już łącznie 15 banków. Przypominam, że za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów możemy nałożyć na przedsiębiorcę karę do 10 proc. obrotu" - podkreślił prezes UOKiK.

Z analizy UOKiK wynika, że banki nie oddają w ogóle skradzionych pieniędzy lub nie robią tego w terminie (Bank Handlowy, Bank Ochrony Środowiska, Pekao SA, Plus Bank). Dwa z nich (Alior Bank, PKO BP) wprowadziły tzw. „zwrot warunkowy” – oddają pieniądze na czas rozpatrywania reklamacji, a jeśli po analizie sprawy stwierdzają, że odpowiedzialność ponosi konsument, w konsekwencji automatycznie pobierają zwróconą wcześniej kwotę z rachunku konsumenta. Jak zaznaczył UOKiK, PKO BP w odpowiedzi na reklamacje konsumentów odpisuje w taki sposób, że konsument może nie zorientować się, z jakiego powodu bank odmownie rozpatrzył jego reklamację oraz nie przedstawia dowodów, które świadczyłyby o tym, że wina leży po stronie klienta.

Ważne

Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych, bank w terminie D+1, tj. do końca kolejnego dnia roboczego po zgłoszeniu nieautoryzowanej transakcji powinien zwrócić konsumentowi skradzioną kwotę. Jeśli jednak stwierdzi, że konsument przez rażące zaniedbanie przyczynił się do wykonania transakcji nieautoryzowanej, może żądać, aby ten oddał wcześniej zwrócone przez bank pieniądze.

Nie daj się zwieść bankowi - znaj swoje prawa. 13 miesięcy na zgłoszenie

Zaznaczono również, że banki odrzucają reklamacje klientów z tytułu nieautoryzowanej transakcji, powołując się na to, że w systemie podane zostały dane niezbędne do zrealizowania przelewu, czyli transakcja została - w ich mniemaniu - prawidłowo uwierzytelniona. Natomiast nie biorą pod uwagę, że transakcję mógł wykonać ktoś inny bez zgody i wiedzy konsumenta. W rezultacie wiele osób może rezygnować z dochodzenia swoich praw.

Podkreślono, że Alior Bank oraz Plus Bank mogą wprowadzać w błąd ograniczając liczbę reklamacji, które może złożyć konsument (maks. 15) i skracając czas na zgłaszanie roszczeń do 120 dni od wystąpienia zdarzenia. Prawo nie limituje ilości reklamacji, a czas na zgłaszanie roszczeń wynosi 13 miesięcy.

"Obowiązek banku nie kończy się na wykazaniu prawidłowości uwierzytelnienia przy wykonywaniu transakcji. Istotne jest zapewnienie przez instytucje finansowe takich środków bezpieczeństwa, które ograniczą działania oszustów. Transakcja jest autoryzowana jedynie wtedy, gdy jej uwierzytelnienie nastąpiło za wiedzą i zgodą konsumenta. Liczymy na to, iż sektor dostosuje swoje działania do obowiązującego od lat prawa, z korzyścią dla konsumentów" - podkreślił prezes UOKiK.

bk/ huw/

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Prawo
Egzamin ósmoklasisty 2024. Już jutro uczniowie sprawdzą swoją wiedzę z języka polskiego
13 maja 2024

Między 14 a 16 maja 2024 r. odbędzie się egzamin ósmoklasisty. Na pierwszy ogień - język polski. Do egzaminu przystąpi ponad 226 tys. uczniów. Jest to warunek ukończenia szkoły podstawowej. 

Wyrównanie do wynagrodzenia minimalnego a podstawa zasiłkowa
13 maja 2024

Wynagrodzenie minimalne za pracę w 2024 roku zmienia się dwukrotnie. Kolejna zmiana nastąpi od lipca. W związku z tym przyjrzyjmy się, jak wyrównanie do wynagrodzenia minimalnego wpływa na podstawę zasiłkową?

Nowela o dodatkach do wynagrodzeń dla rodzin zastępczych czeka na podpis prezydenta. Kiedy pieniądze dla tej grupy
13 maja 2024

Chodzi o 1000 zł brutto od 1 lipca 2024 r. dla zawodowych rodzin zastępczych i osób prowadzących rodzinne domy dziecka. Senat nie wniósł poprawek do nowelizacji ustawy, nowela teraz oczekuje na podpis prezydenta Andrzeja Dudy.

Druga zmiana minimalnego wynagrodzenia za pracę w lipcu 2024 r. Czy wymaga przygotowania drugiego aneksu?
13 maja 2024

Druga podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie miała miejsce już w miesiącu lipcu 2024 r. Czy w związku z tą zmianą pracodawca powinien przygotować drugi aneks do umowy z pracownikiem?

Te terminy wpływają na zasiłek dla bezrobotnych
13 maja 2024

Na te terminy zwróć uwagę, jeśli planujesz zarejestrować się w urzędzie pracy, od nich będzie zależało, czy zostanie Ci przyznany zasiłek dla bezrobotnych. 

Nawet 450 zł dodatkowo dla pracowników na umowie o pracę. Pracodawca musi je wypłacić. Sprawdź zasady.
13 maja 2024

Nawet 400 zł dodatkowo dla pracowników na umowie o pracę. Mogą oni ubiegać się o refundację zakupu okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza.

Świadczenia dla pracowników z funduszu świadczeń socjalnych. W 2024 r. już nie skorzystasz z 2000 zł. Pozostał jedynie 1000 zł
13 maja 2024

Niektóre świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podlegają zwolnieniu podatkowemu. W 2024 r. limit uległ jednak zmianie.

Matura 2024. 13 maja m.in. rozszerzony angielski
13 maja 2024

Maturzyści dziś rano przystąpią do pisemnych egzaminów z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym i na poziomie dwujęzycznym. Po południu odbędzie się pisemny egzamin z filozofii.

W 2024 r. pracodawca musi udzielić pracownikom tych 2 dni wolnego. Jeśli nie, grozi mu grzywna do 30.000 zł
12 maja 2024

Sprawdź, komu w 2024 r. pracodawca musi udzielić dodatkowych dni zwolnienia od pracy. Trzeba je wykorzystać do końca roku – później przepadną. Pracodawcy, który się nie wywiąże z obowiązku, może grozić grzywna nawet do 30.000 zł.

Zwolnienie z powodu siły wyższej. Stracisz nie tylko przy wypłacie. Sprawdź, ile będzie Cię to kosztowało na koniec roku
12 maja 2024

Pracownicy chętnie korzystają ze zwolnienia z powodu siły wyższej. Pracodawcy twierdzą wręcz, że go nadużywają. Tymczasem to zwolnienie nie tylko obniża wynagrodzenie. Wpływa również na wysokość trzynastki.

pokaż więcej
Proszę czekać...