Handel w Polsce wyraźnie się zmienia. Sieci convenience i hipermarkety coraz bardziej ogrywają dyskonty

oprac. Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
rozwiń więcej
konsumenci, sklep, czas, dostępność, handel, hipermakety / Handel w Polsce wyraźnie się zmienia. Sieci convenience i hipermarkety coraz bardziej ogrywają dyskonty / shutterstock

Sieci convenience cały czas rosną, dlaczego? Bo stają się pierwszym wyborem w codziennych i szybkich zakupach. Badania potwierdzają, że duże miasta i mobilni konsumenci coraz chętniej stawiają na convenience. Konsumenci coraz bardziej cenią sobie czas i dostępność ponad najniższą cenę [RAPORT]

Konsumenci coraz bardziej cenią sobie czas i dostępność ponad najniższą cenę [RAPORT]

Sieci convenience cały czas rosną, dlaczego? Bo stają się pierwszym wyborem w codziennych i szybkich zakupach. Badania potwierdzają, że duże miasta i mobilni konsumenci coraz chętniej stawiają na convenience.

Kiedy jest kolejna niedziela handlowa?

Kolejna niedziela handlowa jest 31 sierpnia 2025 r., tuż przed rokiem szkolnym.

Co to znaczy sklep convenience?

Sklepy typu convenience są średniej wielkości placówkami handlowymi (100–200 m2) zapewniającymi klientom oszczędność czasu i wygodne zakupy w jednym miejscu. Wygoda korzystania z nich często oznacza dla klientów nieco wyższe ceny, ale też oszczędność czasu.

Handel w Polsce wyraźnie się zmienia. Sieci convenience i hipermarkety coraz bardziej ogrywają dyskonty

W II kwartale 2025 roku ruch wzrósł rdr. w supermarketach o 0,6%, w dyskontach – o 2,7%, a w hipermarketach – o 5,5%. Największy skok rdr. – o 6,6% – zanotowały sklepy typu convenience. W omawianym okresie zwiększyła się także częstotliwość zakupów we wszystkich analizowanych formatach – szczególnie w sklepach typu convenience. Eksperci komentujący ww. dane uważają, że dominacja tego segmentu to potwierdzenie długoterminowego trendu, zgodnie z którym konsumenci coraz bardziej cenią sobie czas i dostępność ponad najniższą cenę, zwłaszcza w kontekście zakupów uzupełniających i impulsowych.

Sprawdzono i przeanalizowano, jak wyglądał w drugim kwartale 2025 roku ruch w różnego typu sklepach spożywczych. Z raportu Proxi.cloud i Grupy Blix wynika, że w analizowanym okresie tzw. footfall wzrósł rdr. w każdym z badanych formatów. W convenience zwiększył się o 6,6%, w hipermarketach – o 5,5%, w dyskontach – o 2,7%, a w supermarketach – o 0,6%. Mateusz Nowak z Proxi.cloud wyjaśnia, że wyniki mogą mieć związek z przypadającymi w badanym okresie świętami wielkanocnymi.

– Największy wzrost wystąpił w sklepach convenience, na co wpływ mogła mieć również ekspansja niektórych sklepów tego formatu. Innym potencjalnym powodem może być popularyzacja aplikacji gazetkowych, przez co większa część klientów uzupełnia koszyk zakupowy w różnych formatach sklepów w oparciu o dostępne promocje, zwiększając w ten sposób ruch w placówkach – dodaje ekspert.

Biorąc pod uwagę unikalnych użytkowników w poszczególnych formatach, widzimy, że w II kwartał br. wzrost rdr. nastąpił w sieciach typu convenience – o 1,2%, a także w hipermarketach – o 0,7%. Natomiast spadki rdr. dotyczą supermarketów – o 1,8%, jak również dyskontów – o 1,5%. Ten stan komentują eksperci branżowi. Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix zauważa, że dane pokazują bardzo stabilną sytuację rynkową.

– Spadki poniżej 1,5% to w rzeczywistości naturalne wahania, wynikające z wysokiego nasycenia rynku. Dyskonty nadal bardzo dobrze sobie radzą, a przewaga segmentu convenience wynika przede wszystkim z jego roli w szybkich zakupach. Ten format wygrywa dostępnością, elastycznymi godzinami i zakupami, podczas gdy dyskonty i supermarkety wciąż dominują przy większych zakupach planowanych, szczególnie spożywczo-chemicznych. Kolejność odzwierciedla nie tylko fizyczną dostępność, ale też zmianę zachowań. Konsumenci kupują mniej, ale za to częściej – mówi Marcin Lenkiewicz.

Stabilizacja polskiego rynku detalicznego w 2025 r.

Z kolei dr Wojciech Duranowski, adiunkt z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Opolskiego, dodaje, że niewielkie wzrosty częstotliwości świadczą o stabilizacji polskiego rynku detalicznego w 2025 roku. W jego ocenie, można mówić o przyzwyczajeniu konsumentów do określonych schematów zakupowych – po latach intensywnych zmian wypracowali optymalne rytmy wizyt.

– To oznacza dojrzałość rynku i większą przewidywalność dla sprzedawców. Pokazuje też, że dla klienta coraz bardziej liczy się wygoda, którą daje format convenience. Czas to pieniądz. Konsument często przekłada wygodę i czas nad nawet potencjalne oszczędności, które mógłby osiągać w ramach bitwy handlowej między dyskontami – wyjaśnia dr Duranowski.

Ponadto wiadomo, że w II kwartale br. nieznacznie zmienił się udział poszczególnych formatów sklepów w łącznej liczbie wizyt w badanych punktach sprzedaży (POS). Na czele znajduje się convenience – 43,3% (rok wcześniej – 42,3%). Dalej widzimy dyskonty – 31,5% (poprzednio – 31,9%), supermarkety – 19,3% (20%), a także hipermarkety – 5,9% (5,8%). Weronika Piekarska z Proxi.cloud zauważa, że zmiany udziału poszczególnych formatów w łącznej liczbie wizyt są stosunkowo niewielkie, co potwierdza stabilność preferencji konsumenckich.

Handel

Handel

ShutterStock

– Taka kolejność wynika przede wszystkim z charakteru dokonywanych zakupów. Sklepy convenience zaspokajają potrzeby „tu i teraz”. Są łatwo dostępne i dobrze dopasowane do rytmu życia konsumentów. Z kolei dyskonty, mimo nieznacznego spadku udziału, wciąż stanowią główny kanał dla bardziej planowanych zakupów o charakterze podstawowym. Supermarkety i hipermarkety mają ugruntowaną, ale mniejszą rolę – często pełnią funkcję uzupełniającą lub okazjonalną, np. przy większych zakupach – wyjaśnia ekspertka.

Natomiast dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito również jest zdania, że dominacja formatu convenience to potwierdzenie długoterminowego trendu, zgodnie z którym konsumenci cenią sobie czas i dostępność ponad najniższą cenę, zwłaszcza w kontekście zakupów uzupełniających i impulsowych. Dodaje on, że wzrost różnicy między convenience a dyskontami wynika z rosnącej segmentacji celów zakupowych.

– Jak widać, rodzaj zakupów ma tu kluczowe znaczenie. Convenience dominuje oczywiście w zakupach codziennych i produktów pierwszej potrzeby, a także dokonywanych pod wpływem impulsu. Dyskonty przyciągają klientów robiących większe, przemyślane zakupy, gdzie cena ma już duże znaczenie. Supermarkety i hipermarkety tracą udziały, bo konsumenci coraz rzadziej robią duże, czasochłonne zakupy na zapas – uzupełnia dr Orpych.

W II kwartale 2025 roku częstotliwość zakupów wzrosła rdr. we wszystkich formatach, tj. w convenience (w II kw. br. średnia miesięczna liczba wizyt w POS przypadająca na 1 shoppera – 10,1, w II kw. ub.r. – 9,6), w dyskontach (w II kw. br. – 7,6, w II kw. ub.r. – 7,3), w supermarketach (w II kw. br. – 5,5, w II kw. ub.r. – 5,4) i w hipermarketach (w II kw. br. – 3,2, w II kw. ub.r. – 3). Weronika Piekarska postrzega wzrost częstotliwości jako dowód na wspomniane już utrwalające się schematy zakupowe.

Największy wzrost dotyczy convenience, co ponownie potwierdza rosnące znaczenie zakupów spontanicznych, szybkich i lokalnych. W innych formatach zmiany są bardziej symboliczne, co może świadczyć o tym, że klienci znaleźli już swoją „optymalną” częstotliwość wizyt. Dla rynku i sieci handlowych oznacza to, że w najbliższym czasie trudno będzie o rewolucyjne zmiany w zachowaniach zakupowych. Kluczowe będzie raczej umacnianie pozycji w ramach już ustalonych schematów. Zaostrzy się walka o lojalność klienta poprzez jakość doświadczenia zakupowego, dostępność produktów i personalizację oferty – podsumowuje ekspertka, Weronika Piekarska.

Źródło: MondayNews

Prawo
Nowelizacja kodeksu pracy i ustawy o zfśs w II poł. 2025 r. Zmiany w rozliczaniu ekwiwalentu za urlop i inne nowości. Rada Ministrów przyjęła projekt
29 lip 2025

W dniu 29 lipca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (projekt deregulacyjny), przedłożony przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Zmiany zawarte w tym projekcie dotyczą rozliczenia ekwiwalentu za urlop przy rozwiązywaniu umowy o pracę.

NIK: oceny maturalne nie zawsze obiektywne i sprawiedliwe. 40 proc. wniosków o weryfikację wyniku egzaminu było zasadnych. Wyniki kontroli za lata 2021-2024
29 lip 2025

W latach 2021-2024 system sprawdzania i oceniania egzaminów maturalnych oraz weryfikacji wyników nie funkcjonował w pełni skutecznie, w konsekwencji oceny nie zawsze były obiektywne i sprawiedliwe - poinformowała 29 lipca 2025 r. dyrektor delegatury NIK w Poznaniu Karolina Wirszyc-Sitkowska. Kontrola NIK wykazała liczne błędy egzaminatorów przy ocenianiu egzaminów maturalnych.

Ustawa o asystencji osobistej to nie luksus. To prawo. Czas, by Sejm je w końcu zagwarantował
29 lip 2025

Ustawa o asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami wciąż nie trafia do Sejmu. Polska 2050 i Lewica apelują o szybkie działania i zapowiadają własny projekt, jeśli rząd nie zareaguje do września. To test dla polityków i sprawdzian z człowieczeństwa.

W systemie kaucyjnym nie będzie wyjątków. MKiŚ: Dla zachowania szczelności systemu wszyscy sprzedawcy muszą uczestniczyć w obiegu kaucji
29 lip 2025

System kaucyjny obejmie nie tylko sklepy spożywcze, ale także apteki sprzedające napoje w opakowaniach objętych nowymi przepisami. Posłanka Gabriela Lenartowicz zwróciła się z interpelacją do Ministerstwa Klimatu i Środowiska w sprawie wyłączenia aptek i suplementów diety z tego obowiązku. Odpowiedź resortu nie pozostawia wątpliwości. Sprawdź, czego dotyczyła interpelacja i jak ją uzasadniono.

Średnia pensja to już 22 769 zł. Największe wzrosty od lat – branża IT znów przyspiesza!
29 lip 2025

Branża IT znów przyspiesza – średnie wynagrodzenie wzrosło o 12% r/r, osiągając 22 769 zł. Rośnie liczba ofert pracy, ale tylko dla doświadczonych specjalistów. Juniorzy nadal mają pod górkę, a wymagania są coraz wyższe. Sprawdź, co napędza rynek i które technologie są dziś na topie.

Pieniądze dla rolników 2025. Te dokumenty i informacje trzeba złożyć do 31 lipca [Komunikat MRiRW]
28 lip 2025

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało w komunikacie z 28 lipca 2025 r., że rolnicy ubiegający się o płatność dobrostanową, płatność ekologiczną lub o płatność rolno-środowiskowo-klimatyczną w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 zobowiązani są do 31 lipca 2025 r. do złożenia w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) następujących dokumentów i informacji:

Handel w Polsce wyraźnie się zmienia. Sieci convenience i hipermarkety coraz bardziej ogrywają dyskonty
29 lip 2025

Sieci convenience cały czas rosną, dlaczego? Bo stają się pierwszym wyborem w codziennych i szybkich zakupach. Badania potwierdzają, że duże miasta i mobilni konsumenci coraz chętniej stawiają na convenience. Konsumenci coraz bardziej cenią sobie czas i dostępność ponad najniższą cenę [RAPORT]

Eksperci: kryptowaluty dadzą w tym roku porządnie zarobić. Rynek czeka kilkumiesięczna hossa
28 lip 2025

Rynek kryptowalut idzie na rekord. Dalczego? Jeszcze w tym roku BTC może kosztować nawet 200 tys. USD. Wykresy kursowe do końca roku utrzymają się w zielonym trendzie a eksperci zapowiadają kolejną falę rekordów. Poniżej dane, analizy i komentarze ekspertów.

Resort rolnictwa na sierpień 2025 r. wydał ważny komunikat dla rolników, kierowców, mieszkańców wsi i służb mundurowych
28 lip 2025

Przed nami ważny okres na polskich wsiach. W związku z tym resort rolnictwa na sierpień 2025 r. wydał istotny komunikat dla rolników, pracodawców, pracowników, kierowców, mieszkańców wsi i służb mundurowych. Oprócz tego przytaczamy informację z Państwowej Inspekcji Pracy - która dokonuje kontroli na obszarach wiejskich. KRUS z kolei organizuje konkurs w zakresie promowania dobrostanu rolników - te wielowątkowe działania mają wpływać na zwiększenie ochrony zdrowia, życia ale i pracy na roli.

Polska na finansowym rozdrożu: wydatki państwa biją rekordy, dług rośnie lawinowo
28 lip 2025

Państwo wydaje coraz więcej, a ponieważ nie ma na to pełnego pokrycia w dochodach, rośnie też dług publiczny – wynika z najnowszego raportu „Rachunek od państwa” przygotowanego przez Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR), na który w poniedziałkowym wydaniu powołuje się „Rzeczpospolita”.

pokaż więcej
Proszę czekać...