Niedozwolone klauzule operatorów komórkowych

Magdalena Galas
rozwiń więcej
inforCMS
Operatorzy komórkowi bardzo często w umowach, a także wzorach umów, zawierają klauzule, których skutki są niekorzystne dla konsumentów. Czytając uważnie umowę warto zastanowić się czy nie zawiera ona niedozwolonych klauzul umownych, zwanych inaczej klauzulami abuzywnymi.

Klauzule abuzywne są to takie postanowienia, które nie zostały uzgodnione indywidualnie, jeżeli kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający jego interesy.

Przykłady takich klauzul można znaleźć między innymi w art. 3853 Kodeksu Cywilnego. Są to między innymi klauzule stawiające jako warunek odstąpienia od umowy zapłacenie kary, przyznające kontrahentowi konsumenta uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji umowy lub wyłączające odpowiedzialność przedsiębiorcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania.

Dużo większą liczba takich postanowień umownych, które zostają uznane za niedozwolone można znaleźć w rejestrze klauzul niedozwolonych, gdzie są wpisywane na mocy prawomocnego wyroku Sądu UOKIK. Można je znaleźć między innymi na stronie internetowej UOKiK


Istotą niedozwolonej klauzuli umownej poza tym, iż kształtuje prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający jego interesy, jest fakt, iż nie wiąże konsumenta, a zatem nie ma on obowiązku stosowania się do jej postanowień.


Dla konsumentów kwalifikacja danego postanowienia jako niedozwolonego postanowienia umownego jest najprostsza w przypadku, gdy postanowienie w sposób precyzyjny wypełnia znamiona okoliczności opisanych w art. 3853 Kodeksu Cywilnego, lub odpowiada jednemu z niedozwolonych zapisów wpisanych do rejestru. Nie zawsze jednak przychyli się do tego przedsiębiorca.

Zobacz również: Klauzule niedozwolone

Konsument, który ma wątpliwości co do tego, że umowa, którą przedstawia mu do podpisania przedsiębiorca, zawiera postanowienie niedozwolone, powinien zwrócić przedsiębiorcy uwagę na ten fakt. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie wyraża zgody na zmianę kwestionowanych punktów kontraktu, zwykle bez uciekania się do zmiany kontrahenta albo środków prawnych trudno nam będzie go przekonać. Musimy przy tym pamiętać, iż za klauzule niedozwolone uznaje się takie postanowienia, które nie zostały uzgodnione indywidualnie. Podobnie jeżeli przedsiębiorca będzie uważał za wiążące konsumenta klauzule niedozwolone zawarte w już podpisanej umowie.

W takim wypadku należy zwrócić się do sądu powszechnego o uznanie danego postanowienia za niewiążące.

Na przykład, jeżeli w warunkach umowy znajduje się postanowienie pozbawiające wyłącznie konsumenta prawa do odstąpienia od umowy a my chcemy od niej odstąpić, to możemy powołać się na niedozwolony (a zatem niewiążący) charakter postanowienia umownego i jeżeli przedsiębiorca nie uwzględni naszych racji, dochodzić swych roszczeń sądownie. 


Możemy przy tym skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów lub jednej z finansowanych z budżetu Państwa organizacji konsumenckich.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadza kontrole wzorców stosowanych przez przedsiębiorców w umowach z konsumentami i jeśli, jego zdaniem, trafił na niedozwoloną klauzulę kieruje pozew do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prawo składania pozwów do SOKiK przysługuje również miejskim (powiatowym) rzecznikom konsumentów, a także organizacjom pozarządowym oraz konsumentom. Od momentu wpisania do Rejestru klauzul niedozwolonych postanowienia umowne uznane prawomocnym wyrokiem SOKiK za niedozwolone stosowanie ich w obrocie z konsumentami staje się zakazane.

Zobacz również: Krzywdzące umowy operatorów komórkowych

W ostatnich miesiącach dość powszechny stał się temat klauzul umownych zawieranych w umowach przez operatorów sieć komórkowych.

28 kwietnia 2010 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niezgodny z prawem zapis, który pozwala operatorowi rozwiązać z klientem umowę ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia, w przypadku, gdy abonent zalega z płatnościami. Ponadto operator komórkowy nie może zawiesić świadczenia usług telekomunikacyjnych bez odszkodowania w przypadku nieuregulowania przez abonenta rachunków za świadczenie usług telekomunikacyjnych. Przedsiębiorca, będący operatorem powinien najpierw zawiadomić abonenta o zaległościach, wysyłając jednocześnie do zapłaty i wyznaczyć dodatkowy termin na spłatę zobowiązań. Dopiero w chwili, gdy tego rodzaju ostrzeżenie nie odniesie skutku, operator będzie mógł zgodnie z prawem rozwiązać umowę z nierzetelnym konsumentem.


Niedozwoloną klauzulą są także postanowienia, w myśl których operator może według własnej woli rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania wypowiedzenia. To samo dotyczy postanowień które dają operatorowi możliwość zawieszenia świadczenia usług bez odszkodowania w przypadku działania klienta na jego szkodę lub korzystania z usługi niezgodnie z prawem lub umową.


Niedozwolony jest także zapis dający operatorowi prawo do naliczania opłat związanych zpowiadamianiem abonenta o istniejących zaległościach w opłatach, ustawowych odsetek karnych, oraz kosztów za ponowne przyłączenie.

Zobacz także: Niedozwolone praktyki na rynku telefonii komórkowej


Ponadto niewiążące jest klauzula umożliwiająca operatorowi jednostronne i bez zachowania okresu wypowiedzenia rozwiązanie umowy w przypadku, gdy zastosowana przez operatora technologia nie pozwoli na osiągnięcie w lokalu wymaganych parametrów łącza telekomunikacyjnego lub gdy parametry te ulegną, z przyczyn niezależnych od operatora, pogorszeniu.


SOKiK uznał za niewiążącą także klauzulę dającą operatorowi możliwość uwzględniania w bieżącym rachunku opłat za wykonane usługi telekomunikacyjne także tych opłat, które nie zostały uwzględnione w rachunkach za poprzednie okresy rozliczeniowe. Klauzula taka daje operatorowi dużą dowolność w zakresie przenoszenia opłat do innego okresu rozliczeniowego i powoduje rażącą nierówność stron.

Podpisując umowę warto pamiętać o jednym z podstawowych uprawnień konsumentów jakim jest prawo do rzetelnej informacji ze strony przedsiębiorcy i prosić go o wyjaśnienie postanowień niezrozumiałych oraz budzących wątpliwości.

Prawo
Papież Franciszek: nie zostawiajcie seniorów samych, nie wystarczą programy pomocy
27 kwi 2024

Papież Franciszek zaapelował, by nie pozostawiać osób starszych samych. Nie wystarcza opracowanie „programów pomocy” - mówił w sobotę podczas spotkania z 6 tysiącami seniorów i wnuków w Watykanie. Opowiadał o swoim dzieciństwie w Argentynie, spędzonym z dziadkami - włoskimi imigrantami.

Bezrobotni rozczarowani: Chcemy ubezpieczenia zdrowotnego (autonomicznego) bez rejestracji w PUP
27 kwi 2024

Wynika to z pominięcia w projekcie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia możliwości dania bezrobotnym ubezpieczenia zdrowotnego bez rejestracji w urzędzie pracy. Można to było rozwiązać bardzo prosto wprowadzając zasadę, że ubezpieczenie zdrowotne przysługuje np. przez rok od utraty pracy. 

Zaskoczenie przed majówką. Lepiej nie wchodzić do lasów obok Trójmiasta - zalecenie pomorskiego lekarza weterynarii
26 kwi 2024

W dniu 26 kwietnia 2024 r. pomorski lekarz weterynarii zalecił, aby nie wchodzić do trójmiejskich lasów. Powodem jest wykrycie u martwych dzików wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF).

Google schowa nasz adres IP. Reklamodawcy nas nie znajdą? Privacy Sandbox zamiast cookies
26 kwi 2024

Realizowany przez Google projekt Privacy Sandbox, który domyślnie ma zastąpić pliki cookies, ma na celu ochronę prywatności użytkowników w sieci. Tym razem Google chce schować nasz adres IP, przez co reklamodawcy nie namierzą naszej lokalizacji. Czy będzie lepiej? Według niektórych regulatorów niekoniecznie, bo rozwiązanie proponowane przez Google będzie „preferowało rozwiązania reklamowe technologicznego giganta”. 

3 milionom Polaków grozi grzywna 5000 zł. Sprawdź, co zrobić, aby uniknąć kary
26 kwi 2024

W bieżącym roku ponad trzy miliony Polaków staną przed koniecznością uzyskania nowego dowodu osobistego. Liczba dokumentów, które utracą ważność, przekracza dwa miliony. Pozostałe przypadki to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument. Czy Twój dowód jest wciąż ważny? Sprawdź to już teraz!

Kiedy można stracić prawo do zasiłku chorobowego?
26 kwi 2024

Na wstępie odróżnić trzeba brak prawa do zasiłku chorobowego od jego utraty. W drugim wypadku prawo takie początkowo przysługuje, ale na skutek zachowań ubezpieczonego zdefiniowanych w art. 17 ustawy z 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa dochodzi do jego utraty.

Bon senioralny - dla kogo 2150,00 zł miesięcznie? Na jakie usługi dla seniora?
27 kwi 2024

Wartość bonu senioralnego wyniesie maksymalnie 2150,00 zł, co odpowiada połowie minimalnego wynagrodzenia w drugiej połowie 2024 roku. Osobą uprawnioną do korzystania z usług świadczonych w ramach bonu senioralnego będzie osoba, która ukończyła 75. rok życia w przypadku, której jest możliwe zidentyfikowanie określonych potrzeb w zakresie podstawowych czynności dnia codziennego.

Tymczasowe aresztowanie. Czy na pewno tymczasowe?
26 kwi 2024

Pozbawienie wolności, umieszczenie kogoś w więzieniu jest naturalną karą za popełnienie ciężkiego przestępstwa. Realizuje ono wiele funkcji, między innymi daje poczucie sprawiedliwości. Jest to jednak czynione po przeprowadzeniu stosownego postępowania oraz skazaniu. Tymczasem  funkcjonuje też środek zapobiegawczy, który może odizolować od świata oskarżonego, podejrzanego, czyli osobę, co do której dopiero toczy się postępowanie karne i nie wiadomo jeszcze czy zasługuje ona na jakąkolwiek karę. 

PFRON: Stawka w programie "Rehabilitacja 25 plus” wynosi 3200 zł miesięcznie. Wnioski tylko do 7 czerwca 2024 r.
26 kwi 2024

PFRON przyjmuje wnioski do programu "Rehabilitacja 25 plus” (od 29 kwietnia 2024 r.)

pokaż więcej
Proszę czekać...