Kwoty zwrócone do Funduszu Alimentacyjnego a przychód dłużnika

Kwoty zwrócone do Funduszu Alimentacyjnego a przychód dłużnika / Shutterstock
Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż kwoty zwrócone do Funduszu Alimentacyjnego nie pomniejszają przychodu dłużnika.

NSA: kwoty zwrócone do Funduszu Alimentacyjnego nie pomniejszają przychodu dłużnika

Kwoty zwrócone lub ściągnięte na rzecz Funduszu Alimentacyjnego od dłużnika, który ubiega się o świadczenie z pomocy społecznej, nie pomniejszają jego miesięcznych przychodów - wynika z poniedziałkowego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego.

NSA rozstrzygnął zagadnienie prawne

W poniedziałek siedmioosobowy skład NSA rozstrzygnął zagadnienie prawne sformułowane w czerwcu br. przez Prokuratora Generalnego ws. kryterium dochodowego uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej. W swoim wniosku Prokurator Generalny zapytał, czy przepisy dopuszczają pomniejszenie sumy miesięcznych przychodów osoby ubiegającej się o świadczenia z pomocy społecznej o kwoty potrącone od tej osoby na rzecz funduszu alimentacyjnego.

Prokurator Generalny wyraził tym samym wątpliwości dotyczące interpretacji art. 8. ust. 3 pkt 3 ustawy o pomocy społecznej. Przepis ten odnosi się do kryterium dochodowego uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej. Zgodnie z nim za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów (...) bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania pomniejszoną o kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

NSA odpowiadając na to zagadnienie prawne w podjętej w poniedziałek uchwale orzekł, że alimenty, o których mowa w spornym przepisie nie stanowią należności uiszczanych przez dłużnika alimentacyjnego, czy to dobrowolnie czy też podlegających ściągnięciu w drodze egzekucji, na rzecz funduszu alimentacyjnego. Według NSA zapłaty alimentów nie można utożsamiać z kwotami wyegzekwowanymi lub zwróconymi przez dłużnika do Funduszu Alimentacyjnego.

Sąd nie podzielił w poniedziałek poglądu, zgodnie z którym kwoty należności ściągnięte od dłużnika alimentacyjnego na rzecz funduszu alimentacyjnego mają charakter kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób i stanowią podstawę do odliczenia ich od przychodu.

NSA zwrócił uwagę, że z przeważającej liczby orzeczeń wynika, iż należności zwrócone za alimenty wypłacone z funduszu alimentacyjnego nie mogą pomniejszać przychodów dłużnika starającego się o przyznanie świadczenia z pomocy społecznej.

Uzasadnienie rozstrzygnięcia

Uzasadniając to rozstrzygnięcie NSA podkreślił, że sam termin alimenty wiąże się z ukształtowaną w prawie instytucją obowiązku alimentacyjnego. "Celem tego obowiązku na płaszczyźnie moralnej jest uczynienie zadość wynikającemu z więzów rodzinnych świadczenia pomocy tym członkom rodziny, którzy własnymi siłami i środkami nie mogą zaspokoić swych potrzeb bytowych" - wskazał sąd.

Prokurator Generalny we wniosku na który w poniedziałek odpowiedział NSA wskazał, że w orzecznictwie sądów administracyjnych pojawiły się rozbieżności w stosowaniu tej normy. Chodzi o przypadek osoby, która stara się o przyznanie świadczenia z pomocy społecznej, a jednocześnie musi zwrócić należności za alimenty wypłacone uprawnionej osobie z funduszu alimentacyjnego.

Według pierwszego stanowiska, kwoty potrącone od dłużnika na poczet zaległości wobec funduszu alimentacyjnego, w dalszym ciągu mają charakter alimentów świadczonych na rzecz "innych osób" i stanowią podstawę do odliczenia ich od przychodu. Z kolei zgodnie z drugim, przeciwstawnym poglądem, nie jest dopuszczalne pomniejszenie dochodu wnioskodawcy o zwrot świadczeń wypłacanych z funduszu alimentacyjnego.

W swoim wniosku Prokurator Generalny wniósł o podzielenie poglądu, zgodnie z którym należności wyegzekwowane od osoby ubiegającej się o świadczenia z pomocy społecznej na rzecz funduszu alimentacyjnego lub kwoty zwrócone przez tę osobę nie mogą pomniejszać sumy miesięcznych przychodów.(PAP)

autor: Mateusz Mikowski
mm/ godl/

Prawo
Program mieszkaniowy “Na Start” wciąż nie trafia do Sejmu, a jedyne, co na ten moment otrzymaliśmy to opublikowany 8 kwietnia pierwszy projekt ustawy
31 maja 2024

Program mieszkaniowy “Na Start” wciąż nie trafił do Sejmu, a jedyne, co na ten moment otrzymaliśmy to opublikowany 8 kwietnia pierwszy projekt ustawy. Z nowego programu mieszkaniowego “Na Start” skorzystają przede wszystkim rodziny. Co już wiemy o programie?

Od 1 czerwca instytucje finansowe w Polsce mają obowiązek sprawdzić numer PESEL klienta. Co daje zastrzeżenie numeru PESEL?
31 maja 2024

Zastrzeżenie numeru PESEL oznacza, że przestępcy nie będę mogli go wykorzystać do zaciągnięcia kredytu czy pożyczki na cudze dane. Instytucja finansowa, która udzieli tego typu kredytu, nie będzie mogła dochodzić z tego tytułu roszczeń wobec ofiary przestępstwa. To czy numer PESEL jest zastrzeżony będą sprawdzać także notariusze i operatorzy telekomunikacyjni.

ZUS: część osób dostanie 800 plus na nowy okres świadczeniowy już 31 maja 2024 r.
31 maja 2024

Nowy okres rozliczeniowy w programie 800 plus rozpoczyna się 1 czerwca 2024 roku, ale już pod koniec maja część rodziców i opiekunów otrzymało pieniądze na konta. Pierwszy przelew ZUS na łączną kwotę ponad pół miliarda złotych dotyczy osób, których termin wypłaty świadczenia przypada 2 dnia każdego miesiąca.

Bon energetyczny nie dla każdego. Kto otrzyma to świadczenie i jak je uzyskać?
31 maja 2024

W ramach rekompensaty za częściowe odmrożenie cen energii elektrycznej niektóre osoby mogą otrzymać bon energetyczny. Jest to jednorazowe świadczenie dla osób z niskim dochodem.

Od 2025 r. renta socjalna z dodatkiem. Na jakich zasadach, kto się załapie na dodatek?
31 maja 2024

Od 2025 r. renta socjalna ma zostać zwiększona o dodatek, w taki sposób, żeby łączna suma świadczeń była równa minimalnemu wynagrodzeniu za pracę ustalonemu na dzień 31 grudnia 2024 roku. Kto się załapie na dodatek do renty socjalnej? Od kiedy?

Rząd niemiło zaskoczył emerytów. Czternasta emerytura w 2024 roku będzie mniejsza o 869 zł niż w zeszłym roku! Zmienią zdanie przed wyborami?
01 cze 2024

Czternasta emerytura będzie w 2024 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak rok wcześniej. "Czternastka" wyniesie w 2024 roku 1780,96 zł, a więc tyle, ile wynosi najniższa emerytura. To mniej niż w 2023 roku o ponad 869 zł. Tak wynika z projektu rozporządzenia Rady Ministrów przyjętego przez rząd Donalda Tuska na posiedzeniu 28 maja 2024 r.

Od 1 lipca będą podwyżki. Od 700 do 1000 zł. Jest już projekt rozporządzenia. Ale czy to nadal nie jest za mało?
01 cze 2024

Od 1 lipca będą podwyżki. Od 700 do 1000 zł. Jest już projekt rozporządzenia. Ale czy to nadal nie jest za mało? Wysokość minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w niektórych kategoriach zaszeregowania nadal będzie poniżej poziomu minimalnego wynagrodzenia.

Jaka będzie wysokość renty wdowiej? Został ustalony próg, w oparciu o przeciętną emeryturę
31 maja 2024

Wysokość renty wdowiej nie będzie mogła być wyższa od trzykrotności miesięcznej kwoty przeciętnej emerytury wypłacanej przez ZUS z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Tak wynika z projektowanej ustawy o rencie wdowiej. Jakie jeszcze reguły będą obowiązywały?

Dzień Dziecka 2024 - atrakcje w Warszawie
31 maja 2024

Dzień Dziecka 2024. Jakie atrakcje czekają na najmłodszych i ich rodziny w stolicy? Jest dużo propozycji. 

pokaż więcej
Proszę czekać...