Oznaczanie reklam w Polsce - rekomendacje dla influencerów

KIEŁTYKA GŁADKOWSKI KG Legal
Kancelaria prawna
rozwiń więcej
Oznaczanie reklam w Polsce - rekomendacje dla influencerów / Shutterstock
Popularne problemy topowych marek branży influencerskiej w USA jak w pigułce pokazują w jakim kierunku z pewnością będzie również w Polsce ewoluował stan prawny przeciwdziałania nieuczciwym praktykom w kwestii oznaczania reklam przez influencerów.

Aktualne amerykańskie tytuły prasowe zwracają uwagę na – jak się okazuje - dość restrykcyjne podejście organów nadzoru do coraz częstszego w Polsce a powszechnego w USA zjawiska promowania przez osoby znane ale nie związane z „rynkiem crypto, CFD i PRIIP”, najbardziej nowoczesnych usług finansowych i inwestycyjnych opartych o wysokie ryzyko i nowoczesną wirtualną dostępność do rynku kapitałowego i wirtualnego. Mowa bowiem o promowanie platform tradingowych, tworzonych z myślą o możliwości technologii protokołu rozproszonego w sektrze Fintech. Dzięki dużym zasięgom osób powszechnie znanych, influencerskie promowanie takich usług nastawione jest na dotarcie z informacją do masowego kręgu użytkowników końcowych, którzy z założenia przeznaczenia portali społecznościowych nie mają specjalistycznej wiedzy na temat zasad ryzyka oraz potencjału zagrożeń inwestowania nie tylko w powszechnie znaną tzw. kryptowalutę, ale również w instrumenty finansowe pochodne przy pomocy CFD, dźwigni, i metod lewarowania potencjału inwestycyjnego w ramach masowej liczby rozproszonej mapy inwestorów indywidualnych.

Sprawa „Kim Kardashian” i legalność promocji influencerskiej instrumentów rynku finansowego i wirtualnego

Media amerykańskie skupiły niedawno uwagę na problem legalności promocji portalu kryptowalut przez znaną markę influencerską należącą do znanej amerykańskiej celebrytki.

Chodzi o sprawę Kim Kardashian, która jak podaje Wall Street Journal[1] została ukarana za promowanie kryptowaluty przez amerykański organ „SEC” (skrót nazwy własnej amerykańskiej instytucji, której pewien zakres działania jest zbliżony do polskich: KNF i UOKiK). Zdaniem mediów, w sprawie zostanie zapłacona kwota powyżej 1 miliona dolarów – w tym 1 milion jako kara, a pozostała część w uproszczeniu jako zwrot otrzymanych kwot za taką pośrednią reklamę. Jak wynika z doniesień prasowych celem takiego influencerskiej informacji było pokazanie obserwującym, że kryptotokeny są bezpieczne i łatwe do nabycia. Taka ocena organu wynikała rzekomo z faktu, że na koncie influencerskim został opublikowany post zawierający link do strony, która zawierała instrukcję, jak zainwestować w kryptotokeny. Ta sytuacja to przykład, że przepisy dotyczące przeciwdziałania nieuczciwym praktykom są potrzebne do uniknięcia problemów związanych z nieoznaczonymi reklamami. Przepisy blokujące więc działania influencerskie powinny więc uwzględniać ryzyko promocji dedykowanej bezpośrednio do osób niebędących profesjonalistami, a dotyczącej nowoczesnych produktów inwestycyjnych, czy to w kryptowaluty czy też w instrumenty rynku finansowego za pomocą wirtualnych platform inwestycyjnych. Są to więc inwestycje na platformach tradingowych związane nie tylko z kryptowalutą, ale również z innymi instrumentami inwestycyjnymi możliwymi na wirtualnych platformach inwestycyjnych (przykładowo handel z dźwignią finansową dostępny na CFD na pary walutowe, surowce, indeksy giełdowe, kryptowaluty, obligacje, ETF-y). Chodzi więc o produkty wysokiego ryzyka z perspektywy nieprofesjonalistów rynku kapitałowego i wirtualnego, których opłacalność z założenia wiąże się z nabyciem takich produktów w niewielkiej ilości w sposób masowy przez dużą ilość użytkowników końcowych. Dzięki influenserom działania promocyjne adresowane są więc do masowych odbiorców. Są one reklamowane w oparciu o założenie szybkiego zysku i z tych powodów taki przedmiot informacji kanałów społecznościowych nosi duży potencjał ryzyka. Dlatego w świetle organów nadzorujących interesy rynku finansowego, a w przypadku walut wirtualnych rynku konsumenckiego takie działania mogą być uznane za ryzykowne i szkodliwe dla odbiorców końcowych. Powstaje pytanie, czy są to jednak powody, dla których oznaczanie reklam jest tak ważne i czy ryzyko informacyjne usprawiedliwia ingerencję organów nadzoru to tego, aby wymuszać oznaczenie, że informacja osoby znanej publicznej na jej koncie społecznościowym jest udostępniona przez tą osobę z uwagi na współpracę promocyjną z podmiotem udostępniającym takich produkt lub usługę

Powody, dla których powstały Rekomendacje dla influencerów dotyczące oznaczania reklam w Polsce

W Polsce odpowiednik wskazanej w powyższym przykładzie amerykańskiej „SEC” byłby przede wszystkim Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którego rolą z natury swoich funkcji w obrocie gospodarczym jest zwrócenie uwagi na oznaczanie reklam dla bezpieczeństwa obserwujących, subskrybentów i widzów. Należy wskazać, że problem nadzoru polskiego UOKIK nad aktywnością informacji portali społecznościowych nie jest jedynie „wirtualny”. Urząd bowiem wszczynał postępowania, aby wyjaśnić sytuację kilku polskich influencerów, którzy robili rzekome „niebezpieczne” (szkodliwe) treści dla ich obserwujących. Przy braku współpracowali z UOKIK, ostatecznie zostali ukarani karą finansową (pieniężną).

Polskie przepisy

UOKIK opublikował aktualnie wytyczne dla influencerów dotyczące tzw. „reklam”. Influencerzy, którzy operują w Polsce powinni więc tych reguł przestrzegać. Podstawę prawną tych rekomendacji można w niektórych przypadkach upatrywać przykładowo w artykule 24 ustawy o UOKiK, który stanowi, że zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Skoro więc polski UOKIK uprawniony jest do prowadzenia tego typu postępowań antymonopolowych, to w związku z tym można spodziewać się pewnych bezpośrednich działań wyjaśniających.

UOKIK podkreśla, że prawidłowe oznaczanie reklam jest obowiązkowe dla influencerów. Prawo w Polsce jasno stanowi, że treści reklamowe nie mogą wprowadzać w błąd konsumentów. Odpowiedzialność za to ponoszą influencerzy, agencje reklamowe i reklamodawcy, dlatego również powszechnie znani właściciele kont portali społecznościowych są właśnie adresatami tych wytycznych UOKIK.

Celem wydanego instrukcyjnego dokumentu UOKIK jest takie aktywne oddziaływanie na podmioty tworzące kontent aplikacji społecznościowych, aby pośrednio wpływać na lepsze informowanie obserwujących profile osób znanych o fakcie, że konkretna treść jest reklamą lub współpracą podjętą przez influencerów z innymi podmiotami.

Należy zauważyć, że wprowadzana do internetu treść może być oceniana jako nieuczciwa praktyka rynkowa, którą prawo antymonopolowe w Polsce definiowane jest jako:

- zaniechanie wprowadzające w błąd, które pomija informacje, na podstawie których obserwujący, subskrybenci lub widzowie będą podejmować decyzję na przykład o kupnie lub podpisaniu,

- kryptoreklama jako ukryta reklama – brak informacji, że jest to treść płatna (opłacona przez podmiot zewnętrzny),

- czyn nieuczciwej konkurencji – treść, która zachęca do kupienia produktu lub usługi, ale daje wrażenie neutralnej informacji.

Jeżeli więc influencer ma wątpliwości co do konkretnej treści, powinien ją oznaczyć jako reklamę. Jeżeli reklama promuje własną markę także ona powinna być oznaczona jako reklama.

Jeżeli influencer otrzymał pierwszy prezent na przykład od agencji reklamowej lub działu PR danej marki i podejmie decyzję o publikacji treści z tym prezentem, nie ma obowiązku do oznaczenia jako reklamy, ale powinien on poinformować, że jest to prezent. Według wytycznych UOKIK, formy wynagrodzenia nie mają przy tym znaczenia. To może być produkt, usługa, voucher, zniżka, bonus, bilet do kina, koszty noclegu lub cokolwiek innego. Bez znaczenia na charakter treści reklamowych jest również fakt, że reklamodawca miał lub nie miał wpływu na taką treść. Jest to bowiem część umowy między stronami, dzięki której treść informacyjna została przekazana do wiadomości odbiorców końcowych. Jeżeli influencer otrzymuje produkt do testowania, to ma on obowiązek poinformować obserwujących, subskrybentów lub widzów od kogo to jest, oraz że jest to bezpłatne lub z obowiązkiem zwrotu.

Sposoby na oznaczenie reklamy

Oznaczenia powinny być czytelne, jasne i zrozumiałe dla odbiorców. Z jednej strony jest to truizm. Z drugiej strony być może takie wytyczne mogą stanowić wątpliwe pole do unikania odpowiedzialności za tzw. „kontent influencerski” względem polskiego UOKIK. W mediach społecznościowych jest funkcja do oznaczania reklam. Polska instytucja rekomenduje dwupoziomowe oznaczanie. Pierwszy poziom to oznaczanie poprzez funkcje w mediach społecznościowych do tego celu. Drugi poziom to oznaczanie przez influencera na przykład hashtagami.

Zalecane zwroty to: #reklama #współpracareklamowa #postsponsorowany #storysponsorowane #płatnawspółpraca #płatnypost #płatnestory #autopromocja #autoreklama #własnamarka #prezent #pierwszyprezent

Postępowania wyjaśniające lub „quasi” antymonopolowe godzące w interesy ogółu

Prezes UOKiK może więc w przypadku problemu kryptoreklamy wszcząć postępowanie wyjaśniające lub jako organ antymonopolowy rozpocząć postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów na podstawie artykułu 47 i następnych ustawy o UOKiK w konkretnej sprawie, aby wyjaśnić kwestie poddane w wątpliwość. Wówczas co do zasady influencerzy zawodowo zajmujący się swoim wizerunkiem w internecie, jako „przedsiębiorcy” mają obowiązek przekazania do Prezesa wszelkich wymaganych informacji i dokumentów. Prezes może przesłuchiwać świadków i powołać biegłych w kwestiach, które wymagają wiadomości specjalnych. Na zakończenie postępowania Prezes UOKiK wydaje decyzję. Może on nałożyć karę finansową. Od tej decyzji przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie. Tak więc rzeczywistość urzędnicza przede wszystkim dotyczy przedsiębiorców, co na pierwszy rzut oka nie pokrywa się z pojęciem działalności „influencerskiej”. Nie mniej jednak należy spodziewać się ewentualnych kroków urzędowych skierowanych do wszystkich tych podmiotów, które przy pomocy popularności influencerów, kreują kontent w portalach społecznościowych. Przynajmniej takie możliwości prawne dają obecne ramy prawne przywołane powyżej. Skoro więc wskazane powyżej wytyczne mają za swój przedmiot ogólny kontent reklamowy, to tym bardziej zasięgiem prawnych konsekwenci w Polsce objęte są przekazywane przez influencerów informacje o możliwościach inwestycyjnych dedykowanych dla osób, które mogą nie być przygotowane na ryzyka związane ze stratą inwestycyjną opisaną powyżej.

Polscy influencerzy, agencje reklamowe i reklamodawcy, którzy nie przestrzegają powyższych wytycznych mogą być ukarani na gruncie polskiego prawa administracyjnego poprzez karę pieniężną, zobowiązanie do zaniechania praktyk, które naruszały zbiorowe prawa konsumentów, do usunięcia skutków naruszenia lub do publikacji decyzji Prezesa UOKiK.

Konsumenci i konkurenci, którzy są ofiarami (są poszkodowani) nieuczciwych praktyk rynkowych na gruncie polskiego prawa cywilnego mogą się domagać co do zasady naprawienia szkody (na przykład unieważnienia umowy ze zwrotem pieniędzy), zaniechania tej praktyki, usunięcia skutków naruszenia lub przeprosin.

 

[1] https://www.wsj.com/articles/kim-kardashian-paying-1-26-million-to-settle-sec-investigation-into-role-in-crypto-deal-11664798793?mod=Searchresults_pos1&page=1

Prawo
Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA
23 gru 2025

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę
23 gru 2025

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]
22 gru 2025

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?
23 gru 2025

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.
22 gru 2025

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy
22 gru 2025

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?
22 gru 2025

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy
22 gru 2025

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?
22 gru 2025

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?
23 gru 2025

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

pokaż więcej
Proszę czekać...