Zbliża się szczyt zachorowań na COVID-19 – czy to oznacza powrót uczniów do nauki zdalnej?

Aleksandra Rybak
rozwiń więcej
nauka zdalna, COVID-19, zagrożenie epidemiczne, zawieszenie zajęć lekcyjnych, szkoła / Zbliża się szczyt zachorowań na COVID-19 – czy to oznacza powrót uczniów do nauki zdalnej? / Shutterstock

W Polsce, od lipca 2024 r. odnotowywany jest znaczny wzrost liczby zachorowań na COVID-19. We wrześniu, do jeszcze większego przyrostu zakażeń wirusem SARS-CoV-2, przyczynił się powrót uczniów do szkół i przedszkoli, a na przełomie października i listopada – przewiduje się wystąpienie szczytu zachorowań. Czy w związku z powyższym – uczniom grozi powrót do nauki zdalnej? W jakich przypadkach – ze względu na sytuację epidemiologiczną – w szkołach może zostać wprowadzona nauka zdalna? 

Czy wystąpienie zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną, może stanowić podstawę do zawieszenia zajęć w szkołach? 

Wystąpienie zagrożenia epidemicznego, to jedna z przyczyn, dla której ustawodawca dopuszcza zawieszenie zajęć w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub w innej placówce (w tym m.in. w placówce oświatowo-wychowawczej, placówce kształcenia ustawicznego oraz placówce artystycznej). Zawieszenia zajęć – ze względu na aktualnie panującą w kraju sytuację epidemiologiczną, jeżeli może ona stanowić zagrożenie dla zdrowia uczniów (lub przedszkolaków) – może dokonać dyrektor szkoły, przedszkola lub innej placówki, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną – osoba kierująca tą inną formą wychowania przedszkolnego, pod warunkiem uzyskania uprzedniej: 

  • zgody organu prowadzącego (którym w przypadku szkoły jest minister, jednostka samorządu terytorialnego bądź inna osoba prawna lub fizyczna) oraz 

  • pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego

Zawieszenie zajęć dokonywane jest na czas oznaczony i może dotyczyć całej szkoły lub innej placówki, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć, albo odpowiednio – określonej grupy, grupy wychowawczej, oddziału, klasy lub etapu edukacyjnego. W przypadku przedszkoli natomiast – dopuszczalne jest wyłącznie zawieszenie zajęć obejmujące całą placówkę. 

W jakich przypadkach – ze względu na wystąpienie zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną – w szkołach może zostać wprowadzona nauka zdalna?

Jeżeli – ze względu na zagrożenie związane z sytuacją epidemiologiczną – zawieszenie zajęć w szkole, przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub odpowiednio – innej placówce – dokonywane jest na okres powyżej dwóch dni wówczas, dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną – osoba kierująca tą inną formą wychowania przedszkolnego, zobowiązani są do zorganizowania dla uczniów (lub odpowiednio – przedszkolaków) zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (czyli tzw. nauki zdalnej). Zajęcia te, muszą zostać zorganizowanie nie później niż trzeciego dnia zawieszenia zajęć. Od organizacji dla uczniów (lub odpowiednio – przedszkolaków) nauki zdalnej, w przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni – dyrektor szkoły, przedszkola lub innej placówki może odstąpić wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Jakie są zasady organizacji nauki zdalnej?

Nauka zdalna organizowana jest z przede wszystkim z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji pomiędzy nauczycielem, uczniem i rodzicem. Może być jednak również realizowana poprzez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się przez niego ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych zadań, jak i w dowolny inny sposób, o ile umożliwia on kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.

Dyrektor szkoły przedszkola lub odpowiednio – innej placówki, zobowiązany jest do organizacji nauki zdalnej z uwzględnieniem:

  • równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodniach,

  • zróżnicowania zajęć w każdym dniu,

  • możliwości psychofizycznych uczniów w podejmowaniu intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,

  • łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,

  • ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć oraz

  • konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.

W przypadku, gdy nauka zdalna jest wprowadzana na okres powyżej 30 dni – dyrektor szkoły zobowiązany jest ponadto do zapewnienia uczniom i rodzicom (w miarę ich potrzeb i możliwości organizacyjnych szkoły) – możliwości konsultacji z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne. Konsultacje te – również w miarę możliwości – powinny odbywać się w bezpośrednim kontakcie ucznia z nauczycielem.

W przypadku uczniów z niepełnosprawnością – jeżeli, ze względu na rodzaj tej niepełnosprawności – nie mogą oni realizować zajęć w formie nauki zdalnej w swoim miejscu zamieszkania – dyrektor, na wniosek rodziców ucznia, organizuje dla takiego ucznia zajęcia na terenie danego przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki:

  • w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia lub

  • w formie nauki zdalnej,

jeżeli możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie tego przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki oraz jeżeli na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu ucznia.

Czy w przypadku wprowadzenia przez szkoły nauki zdalnej – rodzicom przysługuje zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia lub zasiłku opiekuńczego? 

W przypadku nieprzewidzianego zamknięcia przedszkola lub szkoły, do których uczęszcza dziecko (do którego zaliczyć można również zawieszenie zajęć spowodowane zagrożeniem związanych z panującą sytuacją epidemiologiczną) – rodzice dziecka, posiadający ubezpieczenie chorobowe (zarówno te obowiązkowe, np. wynikające ze stosunku pracy, jak i dobrowolne, np. wynikające z prowadzenia własnej działalności gospodarczej) – mogą skorzystać z 60 dni opieki nad dzieckiem, za czas której przysługiwać im będzie zasiłek opiekuńczy, w wysokości 80% podstawy wymiaru zasiłku, czyli – w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę – przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego za okres ostatnich 12 miesięcy, a jeżeli okres zatrudnienia jest krótszy – za pełne miesiące kalendarzowe podlegania ubezpieczeniu chorobowemu. Co bardzo istotne – uprawnienie to nie obejmuje jednak wszystkich dzieci, a wyłącznie te, które nie ukończyły jeszcze 8 roku życia. W powyższych okolicznościach, płatna opieka nie będzie również przysługiwała rodzicowi, jeżeli we wspólnym gospodarstwie domowym – zamieszkuje inny członek rodziny (np. babcia lub dziadek), który może zaopiekować się dzieckiem

W celu otrzymania zasiłku opiekuńczego na powyższych zasadach – rodzic musi złożyć u pracodawcy (płatnika składek ubezpieczeniowych) lub odpowiednio – bezpośrednio w ZUS – wniosek o zasiłek opiekuńczy na druku Z-15A z załączonym do niego oświadczeniem o nieprzewidzianym zamknięciu przedszkola lub szkoły.

Odnotowywanych jest coraz więcej zachorowań na COVID-19 – czy uczniom grozi powrót do nauki zdalnej?

Według danych Ministerstwa Zdrowia – w dniu wczorajszym (tj. 23 września 2024 r.), w Polsce, przeprowadzono 5 794 testy w kierunku zakażenia wirusem SARS-COV-2, z których 3 021 dało wynik pozytywny. Eksperci ostrzegają jednak, że realna liczba zakażeń może być jeszcze wyższa, gdyż wiele osób nie zgłasza objawów choroby lub nie wykonuje testów. W ostatnim czasie, przychodnie POZ i apteki alarmują również, że brakuje szczepionek i testów na COVID-19. Informację tę potwierdził lek. Tomasz Zieliński z Porozumienia Zielonogórskiego – „Obecnie nie ma możliwości zapisania się na szczepienia przeciw COVID-19 w poradniach POZ i aptekach. Zabrakło dawek nowych szczepionek.” Dyrektorzy szkół natomiast, apelują do uczniów o zachowanie szczególnej higieny – „Staramy się przypominać, że trzeba myć ręce. Jeżeli jesteś chory, to załóż maseczkę, żeby nie zarazić innych” – mówiła Angelika Mróz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 126 w Krakowie, jak poinformowało TVP3 Kraków. 

Zgodnie z informacjami przekazanymi w pierwszej połowie września przez ww. telewizję – rośnie także liczba małych pacjentów na Oddziale Chorób Infekcyjnych i Pediatrii Szpitala S. Żeromskiego w Krakowie. Jest problem z wolnymi łóżkami i to nie tylko z powodu COVID-u. Lek. Agnieszka Juranek z Oddziału Chorób Infekcyjnych i Pediatrii Szpitala S. Żeromskiego w Krakowie przekazała, że na oddziale „pojawiały się dzieci z silnymi bólami głowy, gorączką, wymiotami i u bardzo wielu z nich potwierdziliśmy enterowirusowe zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, czego aż w takim nasileniu w zeszłych latach nie obserwowaliśmy”. Jerzy Karpiński, dyrektor Wydziału Zdrowia w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku, w rozmowie z reporterką TVN24, przyznał natomiast, że – „szczyt zachorowań przewidywany jest na koniec października i początek listopada”

Czy w związku z powyższym, uczniom, w najbliższym czasie, grozi powrót do nauczania zdalnego? Na chwilę obecną, dyrektorzy placówek jeszcze go nie wprowadzają, a rządzący nie zabrali głosu w tej sprawie. Podstawy prawne do wprowadzenia nauki zdalnej ze względu na aktualnie panującą w kraju sytuację epidemiologiczną, jeżeli zacznie ona stanowić zagrożenie dla zdrowia uczniów, jednak istnieją, dlatego – warto bacznie przyglądać się obrotowi wydarzeń. 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 737)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1604)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28.08.2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1520)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2.09.2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r., poz. 1903)

  • Ustawa z dnia 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2780)

Prawo
Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]
22 gru 2025

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Które sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku? W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?
22 gru 2025

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.
22 gru 2025

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy
22 gru 2025

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?
22 gru 2025

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy
22 gru 2025

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?
22 gru 2025

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?
22 gru 2025

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prezenty stanowią nawet do 40 proc. świątecznych wydatków większości Polaków [BADANIE]
22 gru 2025

Polacy wskazują, jaką część ich bożonarodzeniowego budżetu stanowią wydatki na prezenty. Spośród 10 wariantów odpowiedzi najczęściej wybierane są przedziały 20-30% oraz 30-40% – odpowiednio 18,5% i 18,2%. Na trzecim miejscu jest zakres 40-50%, podawany przez 12,9% rodaków. Na czwartej pozycji widać 10-20% – 11,3% wskazań. Z kolei 10,2% ankietowanych jest niezdecydowanych. 8,4% respondentów deklaruje 50-60%. Natomiast 6,6% badanych nie kupuje żadnych prezentów.

Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?
22 gru 2025

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

pokaż więcej
Proszę czekać...