Nowe zasady L4: w czasie choroby, pracownik będzie mógł jednocześnie pobierać zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia za pracę

Aleksandra Rybak
rozwiń więcej
L4, zwolnienie lekarskie, zasiłek chorobowy, wynagrodzenie, praca / Nowe zasady L4: w czasie choroby, pracownik będzie mógł jednocześnie pobierać zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia za pracę / shutterstock

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114) – zakłada wprowadzenie istotnej zmiany w zakresie możliwości wykonywania pracy zarobkowej w czasie zwolnienia lekarskiego. Pracownik, który posiada dwie lub więcej umów, na podstawie których wykonuje pracę zarobkową – w ramach jednej umowy będzie mógł przebywać na zwolnieniu lekarskim i pobierać z tego tytułu zasiłek chorobowy, a w ramach drugiej umowy (jeżeli ze względu na rodzaj pracy i brak przeciwwskazań do jej wykonywania, będzie tak wynikało z orzeczenia lekarskiego) – wykonywać (w tym samym czasie) pracę zarobkową i pobierać za nią 100 proc. wynagrodzenia.

rozwiń >

Aktualnie – praca w czasie zwolnienia lekarskiego, pozbawia prawa do zasiłku chorobowego

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa – ubezpieczony wykonujący w okresie orzeczonej niezdolności do pracy pracę zarobkową lub wykorzystujący zwolnienie od pracy w sposób niezgodny z celem tego zwolnienia – traci prawo do zasiłku chorobowego za cały okres tego zwolnienia. Utrata prawa do zasiłku chorobowego na podstawie tego przepisu, dotyczy dwóch, odrębnie ujmowanych sytuacji związanych z działaniami podejmowanymi przez ubezpieczonego pozostającego na zwolnieniu lekarskim:

  1. Pierwsza okoliczność – dotyczy wykonywania w tym okresie pracy zarobkowej;
  2. Druga okoliczność natomiast – polega na wykorzystywaniu zwolnienia od pracy w sposób niezgody z celem tego zwolnienia.

Stwierdzenie jednej z ww. okoliczności – w toku kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnienia od pracy zgodnie z jego celem, przeprowadzanej przez ZUS lub płatnika składek (czyli najczęściej – pracodawcę) – jest przesłanką utraty prawa do zasiłku chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Pierwsza z ww. przesłanek, która dotyczy wykonywania podczas zwolnienia lekarskiego pracy zarobkowej, napotyka przy tym na problemy interpretacyjne, ponieważ pojęcie „pracy zarobkowej” nie zostało zdefiniowane w przepisach prawnych z zakresu ubezpieczeń społecznych. Dlatego też – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114), który ma tę kwestię doprecyzować.

Jak długo można pobierać zasiłek chorobowy?

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa – zasiłek chorobowy przysługuje przez okres trwania niezdolności do pracy z powodu choroby lub niemożności wykonywania pracy z następujących przyczyn:

  1. w wyniku decyzji wydanej przez właściwy organ albo uprawniony podmiot na podstawie przepisów o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
  2. wskutek poddania się obowiązkowi kwarantanny, izolacji w warunkach domowych albo izolacji, o której mowa w przepisach o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
  3. z powodu przebywania w:
    1. stacjonarnym zakładzie lecznictwa odwykowego w celu leczenia uzależnienia alkoholowego,
    2. szpitalu albo innym zakładzie leczniczym podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne w celu leczenia uzależnienia od środków odurzających lub substancji psychotropowych albo
  4. wskutek poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów,

nie dłużej jednak niż przez 182 dni, a jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana gruźlicą lub występuje w trakcie ciąży – nie dłużej niż przez 270 dni.

Za okres niezdolności do pracy lub niemożności wykonywania pracy z przyczyn określonych w pkt 1-4 powyżej, przypadający po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego natomiast – zasiłek chorobowy przysługuje nie dłużej niż przez 91 dni. Nie dotyczy to jednak niezdolności do pracy powstałej wskutek poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów oraz zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów, jak również spowodowanej gruźlicą lub występującej w trakcie ciąży.

W myśl art. 9 ww. ustawy natomiast – do okresu trwania niezdolności do pracy, za który należy się zasiłek chorobowy – wlicza się:

  • wszystkie okresy nieprzerwanej niezdolności do pracy,
  • okresy niemożności wykonywania pracy z przyczyn określonych w pkt 1-4 powyżej, jak również
  • okresy poprzednich niezdolności do pracy, jeżeli przerwa pomiędzy ustaniem poprzedniej a powstaniem ponownej niezdolności do pracy nie przekraczała 60 dni.

Do okresu zasiłkowego nie wlicza się natomiast:

  • okresów niezdolności do pracy przypadających przed przerwą nie dłuższą niż 60 dni, jeżeli po przerwie niezdolność do pracy wystąpiła w trakcie ciąży oraz
  • okresu niezdolności do pracy przypadającego w tzw. okresach wyczekiwania – tj. w okresie 30 lub odpowiednio – 90 dni, po upływie których ubezpieczony dopiero nabył prawo do zasiłku chorobowego.

Maksymalna długość okresu zasiłkowego jest zatem oceniania w kontekście nieprzerwanego trwania czasowej niezdolności do pracy lub niemożności wykonywania pracy i wynosi odpowiednio 182 dni lub – w przypadku niezdolności do pracy spowodowanej gruźlicą lub przypadającej na okres ciąży – 270 dni. Maksymalna długość okresu zasiłkowego nie jest przy tym ograniczona w zakresie roku kalendarzowego, lecz zdeterminowana poprzez trwanie tzw. ryzyka socjalnego, czyli nieprzerwaną, czasową niezdolność do pracy (z powodu choroby) lub niemożność wykonywania pracy. Zasadniczo, po przerwie związanej z odzyskaniem zdolności do pracy – w razie ponownego stwierdzenia tej niezdolności – okres zasiłkowy biegnie od początku, chyba, że przerwa pomiędzy ustaniem poprzedniej a powstaniem ponownej niezdolności do pracy, nie przekraczała 60 dni.

Po zmianie – u jednego płatnika składek, będzie można przebywać na zwolnieniu lekarskim i pobierać zasiłek chorobowy, a u innego – pracować i pobierać 100 proc. wynagrodzenia

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114) – w zakresie art. 17 nowelizowanej ustawy – przewiduje dodanie do niego ust. 1d, zgodnie z którym – „W przypadku spełniania warunków do podlegania ubezpieczeniom społecznym z co najmniej dwóch tytułów do tych ubezpieczeń, niezdolność do pracy z powodu choroby dotyczy każdego z tych tytułów, chyba że wystawiający zwolnienie od pracy wskaże w orzeczeniu, że praca zarobkowa w ramach określonego tytułu może być wykonywana z uwagi na rodzaj tej pracy.”

Zgodnie z powyższym – w przypadku, gdy osoba posiadająca ubezpieczenie chorobowe – spełniać będzie warunki do podlegania ubezpieczeniom społecznym z co najmniej dwóch tytułów do tych ubezpieczeń (czyli będzie zatrudniona u dwóch płatników składek, np. w jednym miejscu na podstawie umowy o pracę, a w drugim – na podstawie umowy zlecenia) – co do zasady – stwierdzona przez lekarza niezdolność do pracy z powodu choroby, dotyczyć będzie każdego z tych tytułów ubezpieczenia. Jednakże – zgodnie z zastrzeżeniem zawartym w proponowanym przepisie – jeżeli wystawiający zwolnienie od pracy lekarz wskaże w orzeczeniu, że praca zarobkowa w ramach określonego tytułu może być wykonywana z uwagi na rodzaj tej pracy – niezdolność do pracy z powodu choroby, będzie orzekana w ramach określonego tytułu, a w ramach innego – praca będzie mogła być wykonywana, jeżeli rodzaj tej pracy nie będzie uzasadniał orzeczenia o niezdolności do tej pracy w przypadku danej choroby (np. chirurg ze złamanym palcem, pozostający niezdolnym do pracy chirurga w szpitalu – będzie mógł z powodzeniem wykonywać pracę nauczyciela akademickiego prowadzącego wykłady z chirurgii). Wynika z tego, że – możliwe będzie jednoczesne pobieranie zasiłku chorobowego z jednego tytułu, a z drugiego tytułu 100 proc. wynagrodzenia za pracę. Oznacza to odejście od dotychczasowej zasady stosowanej przez ZUS, zgodnie z którą – każde wykonywanie pracy zarobkowej na rzecz jednego płatnika składek, w okresie pobierania zasiłku chorobowego z tytułu zatrudnienia u innego płatnika składek – pozbawiało ubezpieczonego prawa do zasiłku za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Jak wynika z uzasadnienia projektu zakładającego wprowadzenie ww. zmiany – praktyka taka (polegająca na pozbawianiu ubezpieczonego prawa do zasiłku chorobowego w związku z wykonywaniem przez niego pracy u jednego pracodawcy, podczas przebywania przez niego na zwolnieniu lekarskim u innego innego pracodawcy) jest nieuzasadniona, ponieważ utrata prawa do zasiłku nie powinna dotyczyć sytuacji, gdy pracownik zatrudniony jest u różnych pracodawców, ale otrzymane zwolnienie lekarskie przedkłada tylko w jednym zakładzie pracy, w drugim natomiast pracę świadczy. Zgodnie z poglądem wyrażonym w doktrynie prawniczej – Tego typu praktyka [red. polegająca na pozbawianiu ubezpieczonych – w ww. sytuacjach – prawa do zasiłku chorobowego] bierze się z błędnego utożsamiania niezdolności do pracy ze stanem zdrowia. Tymczasem niezdolność do pracy jest pojęciem rodzajowo odrębnym od pojęcia choroby. Niezdolność do pracy jako rodzaj ryzyka ubezpieczeniowego jest pojęciem prawnym, na którego treść składa się określony rodzaj wpływu choroby na zdolność do pracy. Możliwe są zatem sytuacje, że stan zdrowia pracownika wpłynie niekorzystnie na możność wykonywania jednej z prac, jeżeli są różnego rodzaju (np. chrypka uniemożliwi dziennikarzowi prowadzenie audycji w telewizji, ale nie stanowi przeszkody do pracy w redakcji lub innej instytucji). Jakkolwiek więc orzeczenie lekarskie o niezdolności do pracy zwalnia od wszystkich wykonywanych prac, to niewykorzystanie przez pracownika posiadanego zwolnienia lekarskiego „w całości” nie może powodować generalnie utraty prawa do zasiłku chorobowego w zakładzie pracy, w którym powstrzymuje się od świadczenia pracy.”1

Jeżeli zatem – ww. zmiana, finalnie doczeka się swojego wejścia w życie – możliwe stanie jednoczesne:

  • przebywanie na zwolnieniu lekarskim i pobieranie z tego tytułu zasiłku chorobowego nawet przez 182 lub odpowiednio – 270 dni oraz
  • świadczenie pracy u innego pracodawcy i pobieranie z tego tytułu 100 proc. wynagrodzenia.

W tym celu – konieczne będzie jednak wyraźne zaznaczenie przez lekarza wystawiającego zwolnienie lekarskie, że w ramach określonego tytułu ubezpieczenia, ze względu na rodzaj wykonywanej pracy (który nie „koliduje” z daną chorobą) – praca może być wykonywana w czasie pozostawania przez pracownika niezdolnym do wykonywania pracy w ramach innego tytułu ubezpieczenia. W przeciwnym wypadku – zostanie uznane, że orzeczona niezdolność do pracy, dotyczy wszystkich tytułów ubezpieczenia.

W ramach projektowanej regulacji – MRPiPS proponuje ponadto (w ramach art. 17 ust. 1a ustawy) zdefiniowanie pojęcia „pracy zarobkowej” poprzez określenie, iż jest to każda czynność mająca charakter zarobkowy, niezależnie od stosunku prawnego będącego podstawą jej wykonania, z wyłączeniem czynności incydentalnych, których podjęcia w okresie zwolnienia od pracy wymagają istotne okoliczności.

Przebywając na zwolnieniu lekarskim w pracy, w której jest się zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, będzie zatem można wykonywać pracę w ramach innego stosunku (np. na podstawie umowy zlecenia) – jeżeli rodzaj tej pracy nie będzie uzasadniał orzeczenia przez lekarza niezdolności do pracy w przypadku danej choroby.

Opiniujący projekt zwracają uwagę na ryzyko nadużyć za strony pracodawców

W ramach opiniowania projektu ustawy zakładającej wprowadzenie powyższej zmiany –Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (w piśmie z dnia 26 listopada 2024 r.) zwróciło uwagę, że regulacja polegająca na umożliwieniu pracownikowi przebywania na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy i jednoczesnego świadczenia pracy w ramach innego stosunku – choć z pozoru korzystana dla pracownika – stwarza ryzyko nadużyć ze strony pracodawców, którzy mogą – z wykorzystaniem powyższego – poszukiwać „furtki” do obchodzenia przepisów, by z ich polecenia (a nie z powodu braku przeciwwskazań do jej wykonywania ze względu na rodzaj danej pracy) – pracownicy wykonywali pracę, przebywając na zwolnieniu lekarskim. „Z uwagi na powyższe – OPZZ z wielką ostrożnością podchodzi do tych rozwiązań, obawiając się, że mogą przynieść pracownikom mniej korzyści niż się zakłada w projekcie” – w ramach opinii do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podsumował wiceprzewodniczący OPZZ, Sebastian Koćwin.

Zastrzeżenia co do zaproponowanej regulacji zgłosił również ZUS (w piśmie z dnia 26 listopada 2024 r.), domagając się doprecyzowania przepisu m.in. w zakresie tego czy – w odniesieniu do osoby, która posiada więcej niż jeden tytuł ubezpieczenia chorobowego – wystawiający zwolnienie lekarskie lekarz będzie mógł sam dokonać rozstrzygnięcia czy w danym przypadku zachodzą przesłanki medyczne do orzeczenia, że ramach jednego z tytułów ubezpieczenia, praca (ze względu na jej rodzaj) może być wykonywana, pomimo niezdolności do pracy w ramach innego tytułu ubezpieczenia czy – rozstrzygnięcie we wskazanym zakresie dokonywane będzie wyłącznie na wniosek zainteresowanej osoby. Przyjmując – zgodnie z aktualnym brzmieniem przepisu – że powyższe będzie dokonywane wyłącznie na wniosek zainteresowanej osoby – w ocenie ZUS – może dochodzić do sytuacji, w których orzeczenia lekarskie będą oparta na nieobiektywnych przesłankach, ponieważ – mimo, iż lekarz uzna, że dana osoba może wykonywać pracę u jednego z pracodawców, bez zgody/wniosku tej osoby – nie będzie mógł dokonać takiego rozstrzygnięcia.

Istnieje jednak również ryzyko nadużyć ze strony pracowników

Wprowadzenie możliwości jednoczesnego przebywania na zwolnieniu lekarskim u jednego pracodawcy (pobierając z tego tytułu zasiłek chorobowy) i wykonywania pracy zarobkowej u innego pracodawcy (otrzymując z tego tytułu 100 proc. wynagrodzenia) – rodzi nie tylko ryzyko nadużyć ze strony pracodawców, ale również pracowników. W tym zakresie – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (w ramach opinii do projektowanej regulacji, z 26 listopada 2024 r.) zwróciło uwagę m.in. na dwie hipotetyczne sytuacje, których ryzyko wystąpienia może się się zwiększyć:

  1. pracownicy, „idąc” na zwolnienie lekarskie, będą wybierać ten tytuł ubezpieczenia, w ramach którego otrzymują wyższe wynagrodzenie, aby otrzymywać wyższy zasiłek chorobowy i w tym samym czasie będą wykonywać pracę tzw. incydentalną lub z tytułu umowy o dzieło;
  2. pracownicy będą nadużywać zwolnień lekarskich z tytułu chorób / zaburzeń psychicznych, które są najczęściej długoterminowe (i trudne do zweryfikowania w ramach kontroli ZUS) i w tym samym czasie – wykonywać pracę zarobkową w ramach innej umowy. Zgodnie z danymi ZUS za okres od stycznia do września 2024 r.wskutek zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania, pracownicy wzięli zwolnienie od pracy na łącznie 22,3 mln dni, przy czym należy mieć na względzie, że jest to stan prawny, w którym za podjęcie pracy zarobkowej w czasie zwolnienia lekarskiego – traci się prawo do zasiłku chorobowego.

Czy i kiedy można spodziewać się wejścia regulacji w życie?

Na obecnym etapie prac legislacyjnych nad projektem – nie trafił on jeszcze do laski marszałkowskiej. Na chwilę obecną – toczą się nad nim prace na poziomie Rady Ministrów, a około połowy listopada 2024 r. upłynął termin na zgłaszanie do niego uwag w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania. Teraz – do ww. uwag – musi ustosunkować się autor projektu, czyli Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Z aktualnym etapem prac Rady Ministrów nad projektem, można zapoznać się pod adresem: LINK. Projekt zakłada że nowe przepisy miały wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. Tak się jednak nie stało. Pozostaje zatem bacznie obserwować jego dalszą „drogę” przez proces legislacyjny.

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

1 I. Jędrasik-Jankowska [w:] Ustawa o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Omówienie [w:] Prawo socjalne, Warszawa 2001, art. 17

Podstawa prawna:

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114)
  • Ustawa z dnia 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2780)

Sprawdź - Szkolenie: Zasiłki chorobowe i wypadkowe w oświacie w nowych interpretacjach ZUS

Prawo
Wybory prezydenckie 2025 coraz bliżej. Sprawdź, jak głosować poza miejscem zamieszkania. Nie przegap terminów!
03 maja 2025

Już 18 maja odbędzie się pierwsza tura wyborów prezydenckich. Jeśli w dniu głosowania nie będziesz w swoim miejscu zameldowania, masz jeszcze kilka dni, by złożyć odpowiednie wnioski. Wyjaśniamy, jak zagłosować korespondencyjnie, przez pełnomocnika lub w innym lokalu – i do kiedy trzeba to załatwić.

Rewolucja w urlopach: im więcej dzieci (i to nie tylko własnych) – tym więcej dni wolnych, a dla pracodawców, którzy nie będą się stosować – 30 tys. zł kary
03 maja 2025

Na 1 dziecko – 2 dni wolnego, na 2 dzieci – 3 dni wolnego, na 3 dzieci – 4 dni wolnego, a na 4 i więcej – 5 dni wolnego, z zachowaniem prawa do pełnego wynagrodzenia, a za odmowę zwolnienia od pracy w ramach ww. puli – 30 tys. zł kary dla pracodawcy. O zmianę art. 188 kodeksu pracy – w dniu 12 kwietnia br., zawnioskowały do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczka Praw Dziecka i Okręgowa Rada Adwokacka, powołując się m.in. na naruszenie przez ww. przepis konstytucyjnej zasady równości. Czy położy to kres absurdowi tylko 2 dni zwolnienia od pracy na wszystkie dzieci i obojga rodziców?

MRPiPS: nowe rozwiązania na rzecz osób z niepełnosprawnościami i przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności. Termin do 20 maja 2025 r. na składanie dokumentów
02 maja 2025

Rok 2025 jest wyjątkowo obfitujący w zmiany prawa czy też projekty zmian w zakresie uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami i ogólnie dla całego systemu orzecznictwa. Ale to nie koniec! Idą kolejne zmiany i to na z góry określone lata: na 2026, 2027 a nawet 2028 r. Perspektywa odległa - to fakt, ale takie działania jak zapowiada resort pracy wymagają długiej perspektywy. Udało się dotrzeć do informacji, z których wynika, że MRPiPS ogłasza program: "Przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności". Co będzie obejmował program, do kogo jest skierowany i co można zyskać?

Znieważenie flagi państwowej – co grozi za obrazę symboli narodowych?
02 maja 2025

Flaga państwowa to jeden z najważniejszych symboli każdego kraju – wyraża tożsamość narodową, suwerenność, a także dumę z historii i wspólnoty obywatelskiej. W Polsce ochrona flagi jest zagwarantowana przepisami prawa, a jej znieważenie jest przestępstwem. Warto więc wiedzieć, czym jest znieważenie flagi Rzeczypospolitej Polskiej, jakie formy może przybrać oraz jakie sankcje grożą za tego rodzaju działanie.

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób [NOWE ŚWIADCZENIE]. Dodatkowo wyrównanie od stycznia 2025
03 maja 2025

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób. Co istotne osoby, który mają prawo do tego nowe dodatku dostaną również wyrównanie od 1 stycznia 2025 r. Wysokość dodatku wynosiła w styczniu i lutym 2025 r. 2520 zł, a od marca jest to 2610,72 zł. Na konta świadczeniobiorców wpłyną więc w maju spore pieniądze.

Powstaje kompletnie nowa gałąź gospodarki, kompletnie nowy zawód: tylko czy będą chętni [PROJEKT skierowany do stałej komisji]
02 maja 2025

Powstaje kompletnie nowa gałąź gospodarki, kompletnie nowy zawód - podkreśla Łukasz Krasoń. Jednak czy będą chętni na tą specyficzną i wymagającą dużego wysiłku psychicznego i fizycznego pracę?: Nie wiadomo też jak będzie z wynagrodzeniem, a nie wydaje się, żeby byli chętni do tej pracy tylko za minimalną krajową.

Donald Trump spotkał się z Karolem Nawrockim w Gabinecie Owalnym Białego Domu. "You will win"
02 maja 2025

Prezydent Stanów Donald Trump spotkał się w czwartek 1 maja 2025 r. z kandydatem na prezydenta RP Karolem Nawrockim - podał Biały Dom. Nawrocki relacjonował, że D. Trump przepowiadał mu wygraną w wyborach.

7 lat ważności części orzeczeń o niepełnosprawności i inne zmiany. Nowelizacja rozporządzenia dot. orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności
03 maja 2025

W dniu 30 kwietnia 2025 r. opublikowano projekt rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Celem tej nowelizacji jest doprecyzowanie zasad wydawania orzeczeń o niepełnosprawności oraz o stopniu niepełnosprawności, a także wydłużenie okresów ważności tych orzeczeń. Co się dokładnie zmieni i od kiedy?

Grill na balkonie? Uważaj - może kosztować Cię nawet 5 500 zł, a ognisko w ogrodzie - nawet 11 500 zł
02 maja 2025

Można śmiało powiedzieć, że majówka to narodowe święto grilla (a w nieco mniejszym zakresie - również ogniska). Mieszkańcy bloków - z przyczyn oczywistych - mogą zdecydować się wyłącznie na to pierwsze, a posiadacze własnych ogródków - rozniecić nieco większy płomień. Czy jednak takie przyjemności - w obrębie własnych balkonów i ogródków są legalne? Okazuje się, że nie w każdym przypadku, a ich nieroztropnych amatorów, mogą niekiedy spotkać niemiłe konsekwencje.

Rząd szykuje zmiany w emeryturach – grupa pracowników popracuje do 70 roku życia
01 maja 2025

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zmian w przepisach, które mają wydłużyć maksymalny wiek pełnienia funkcji przez komorników sądowych oraz ich asesorów. Zgodnie z planowanymi regulacjami, osoby wykonujące te zawody miałyby obowiązek pozostawać aktywne zawodowo nawet do 70. roku życia.

pokaż więcej
Proszę czekać...