Znamy oficjalne wyniki I tury wyborów prezydenckich w 2025 r.: Rafał Trzaskowski z przewagą 1,82 punkta procentowego nad Karolem Nawrockim. Kiedy II tura wyborów prezydenckich w 2025 r.?

Aleksandra Rybak
rozwiń więcej
wybory, wybory prezydenckie, wyniki wyborów, Rafał Trzaskowski, prezydent / Znamy oficjalne wyniki I tury wyborów prezydenckich w 2025 r.: Rafał Trzaskowski z przewagą 1,82 punkta procentowego nad Karolem Nawrockim. Kiedy II tura wyborów prezydenckich w 2025 r.? / Shutterstock

W dniu 19 maja 2025 r. PKW podała oficjalne wyniki I tury wyborów prezydenckich w 2025 r. (obejmujące dane ze 100% obwodów głosowania w kraju, za granicą i zlokalizowanych na statkach). Zwyciężył Rafał Trzaskowski, uzyskując przewagę nad Karolem Nawrockim w wysokości 1,82 punkta procentowego. Kiedy odbędzie się II tura wyborów, kiedy należy spodziewać się zaprzysiężenia nowego prezydenta i jakie są jego najważniejsze kompetencje?

rozwiń >

AKTUALIZACJA [19 maja 2025 r., godz. 9:45]: Znamy oficjalne wyniki I tury wyborów prezydenckich w 2025 r. podane przez PKW

Zgodnie z oficjalnymi danymi PKW (ze 100% obwodów głosowania w kraju, za granicą i zlokalizowanych na statkach) – w I turze wyborów prezydenckich w 2025 r. zwyciężył Rafał Trzaskowski, zdobywając poparcie 31,36% wyborców. Drugie miejsce zajął Karol Nawrocki, z wynikiem 29,54%. Oznacza to przewagę Rafała Trzaskowskiego nad Karolem Nawrockim w wysokości 1,82 punka procentowego i II turę wyborów, która odbędzie się 1 czerwca 2025 r.

Jako ostatnie, do PKW spłynęły dane z obwodów głosowania zlokalizowanych w województwie mazowieckim, w którym Rafał Trzaskowski uzyskał 31,52% poparcia, a Karol Nawrocki – 29,53% poparcia. Frekwencja w mazowieckim wyniosła natomiast 73,40%, tym samym – plasując to województwo na pierwszym miejscu w kraju (pod względem najwyższej frekwencji).

Warto również zwrócić uwagę, w jaki sposób wyniki Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego, przedstawiają się w zależności od siedziby obwodowej komisji wyborczej:

Siedziba

Rafał Trzaskowski

Karol Nawrocki

Miasto

37,15%

25,20%

Wieś

21,94%

37,19%

Zagranica

36,82%

16,07%

Statek

38,01%

8,77%

Ze względu na liczbę mieszkańców w gminie lub mieście na prawach powiatuRafał Trzaskowski i Karol Nawrocki, uzyskali natomiast następujące wyniki:

Liczba mieszkańców

Rafał Trzaskowski

Karol Nawrocki

do 5 000

19,79%

40,47%

od 5 001 do 10 000

21,56%

38,36%

od 10 001 do 20 000

26,46%

34,02%

od 20 001 do 50 000

33,32%

28,67%

od 50 001 do 100 000

36,46%

27,18%

od 100 001 do 200 000

37,94%

24,85%

od 200 001 do 500 000

40,99%

20,16%

od 500 001

40,56%

19,08%

Z powyższych danych wynika, że Rafał Trzaskowski uzyskał większe poparcie w miastach, jak również, że im większa liczba mieszkańców – tym poparcie dla zwycięzcy I tury było większe (z wyjątkiem miast powyżej 500 001 mieszkańców, w których poparcie dla Trzaskowskiego było nieco niższe niż w miastach od 200 001 do 500 000 mieszkańców). Karol Nawrocki natomiast – większe poparcie uzyskał na wsiach, a im mniejsza liczba mieszkańców – tym poparcie dla tego kandydata było większe.

Po opublikowaniu przez PKW oficjalnych wyników I tury wyborów – na swoim profilu w mediach społecznościowych, głos zabrał Rafał Trzaskowski: „Dziękuję Wam za każdy głos! A my działamy dalej. Pełna mobilizacja!” – napisał. Karol Nawrocki natomiast, chwilę przed publikacją oficjalnych wyników I tury, zwrócił się do swoich wyborców w następujący sposób: „Jestem jednym z Was i będę Waszym głosem w Pałacu Prezydenckim, to obiecuję. Musimy wygrać wybory 1 czerwca.  To czas na uratowanie Polski, aby była suwerenna, silna, bogata i bezpieczna. Do zwycięstwa! ”

Jak przedstawiają się oficjalne wyniki pozostałych kandydatów (w kolejności od największej, do najmniejszej liczby głosów)?

  1. Sławomir Mentzen – 14,81%
  2. Grzegorz Braun – 6,34%
  3. Szymon Hołownia – 4,99%
  4. Adrian Zandberg – 4,86%
  5. Magdalena Biejat – 4,23%
  6. Krzysztof Stanowski – 1,24%
  7. Joanna Senyszyn – 1,09%
  8. Marek Jakubiak – 0,77%
  9. Artur Bartoszewicz – 0,49%
  10. Maciej Maciak – 0,19%
  11. Marek Woch – 0,09%

AKTUALIZACJA [19 maja 2025 r., godz. 8:30]: PKW podała oficjalne wyniki z 99,99% obwodów głosowania, 100% z zagranicy i 100% ze statków

Według podanych przez PKW danych dotyczących wyników głosowania w I turze wyborów prezydenckich w 2025 r., pochodzących z 99,99% obwodów, kandydaci uzyskali następujące poparcie w poszczególnych województwach:

Lp.

Województwo

Rafał Trzaskowski

Karol Nawrocki

1

dolnośląskie

36,52%

25,51%

2

kujawsko-pomorskie

35,63%

26,38%

3

lubelskie

20,65%

39,02%

4

lubuskie

40,49%

23,25%

5

łódzkie

30,27%

32,17%

6

małopolskie

24,41%

35,21%

7

mazowieckie

-

-

8

opolskie

35,59%

25,73%

9

podkarpackie

17,90%

42,77%

10

podlaskie

23,31%

35,64%

11

pomorskie

38,05%

22,19%

12

śląskie

33,37%

27,71%

13

świętokrzyskie

23,73%

39,94%

14

warmińsko-mazurskie

34,56%

27,00%

15

wielkopolskie

35,04%

24,52%

16

zachodniopomorskie

40,31%

24,29%

Do ostatecznych wyników I tury wyborów prezydenckich w 2025 r. brakuje zatem już tylko łącznych wyników głosowania z komisji wyborczych zlokalizowanych na terenie województwie mazowieckiego. Na chwilę obecną PKW posiada dane z 99,95% komisji z województwa mazowieckiego.

PKW podało już również oficjalne dane pochodzące ze 100% obwodów głosowania za granicą, w których poparcie kandydatów rozkłada się następująco:

Rafał Trzaskowski

Karol Nawrocki

zagranica

(511 obwodów głosowania)

36,82% (171 471 głosów)

16,07% (74 829 głosów)

Jak również dane pochodzące ze 100% obwodów głosowania, które zlokalizowane były na statkach:

Rafał Trzaskowski

Karol Nawrocki

statki

(5 obwodów głosowania)

38,01% (65 głosów)

8,77% (15 głosów)

Według wczorajszej zapowiedzi przewodniczącego PKW Sylwestra Marciniakaostateczne, oficjalne wyniki I tury wyborów (uwzględniające dane ze wszystkich obwodów) powinny zostać podane jeszcze w dniu dzisiejszym (tj. 19 maja 2025 r.), ale raczej nie w godzinach wczesnoporannych.

AKTUALIZACJA [19 maja 2025 r., godz. 8:30]: Znamy oficjalne wyniki frekwencji w I turze wyborów prezydenckich w 2025 r.

PKW podała już także oficjalne wyniki frekwencji w I turze wyborów prezydenckich w 2025 r. w zakresie 99,99% obwodów głosowania. W poszczególnych województwach, przedstawiają się one następująco:

Województwo

Frekwencja

dolnośląskie

65,53%

kujawsko-pomorskie

63,41%

lubelskie

65,58%

lubuskie

61,89%

łódzkie

68,22%

małopolskie

69,71%

mazowieckie

-

opolskie

57,64%

podkarpackie

65,62%

podlaskie

64,26%

pomorskie

69,06%

śląskie

66,22%

świętokrzyskie

63,89%

warmińsko-mazurskie

60,46%

wielkopolskie

67,19%

zachodniopomorskie

63,43%

Z powyższych danych (które nie obejmują województwa mazowieckiego), wynika zatem, że najwyższy stosunek liczby ważnych kart do głosowania w stosunku do liczby osób uprawnionych do głosowania osiągnięto w województwie małopolskim (69,71%), a najniższy w województwie opolskim (57,64%). Warto również zwrócić uwagę, że w każdym z 15 województw (bez województwa mazowieckiego, którego danych PKW jeszcze nie podała) frekwencja przekraczała 50%.

Frekwencja w zagranicznych obwodach głosowania wyniosła natomiast 89,21%, a na statkach 99,42%. W powyższych zakresach, PKW podała już pełne dane.

AKTUALIZACJA [19 maja 2025 r., godz. 2]: Znamy wyniki late late poll Ipsos z 90% komisji wyborczych, w których przeprowadzany był exit poll

Według wyników late late poll Ipsos z godz. 2 w nocy 19 maja 2025 r., czyli ostatniego badania late poll, które obejmuje dane z głosowania z 90% komisji wyborczych, w których przeprowadzane było badanie exit pol: Rafał Trzaskowski zdobył 31,2 procent głosów, a Karol Nawrocki 29,7 procent poparcia. Różnica pomiędzy kandydatami wynosi więc 1,5 punkta procentowego, a zatem ponownie się zmniejszyła.

AKTUALIZACJA [18 maja 2025 r., godz. 23:30]: Znamy wyniki late poll Ipsos z godz. 23:30, 18 maja 2025 r.

Według wyników late poll Ipsos z godz. 23:30 (18 maja 2025 r.) – przewaga Rafała Trzaskowskiego, względem Karola Nawrockiego uległa zwiększeniu z 1,7 punkta procentowego na 2 punkty procentowe. Według ww. sondażu Ipsos – Rafał Trzaskowski zdobył 31,1 proc. głosów, a Karol Nawrocki 29,1 proc. głosów.

Sondażowe wyniki I tury wyborów prezydenckich w 2025 r. [exit poll Ipsos]

W dniu 18 maja 2025 r., o godz. 21:00, zakończyło się głosowanie w ramach I tury wyborów Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w 2025 r. Według sondażowych wyników exit poll Ipsos, w I turze wyborów prezydenckich, które odbyły się w dniu 18 maja 2025 r., zwyciężył Rafał Trzaskowski (zdobywając poparcie 30,8 proc. wyborców), a wraz z nim – do drugiej tury wyborów, wszedł także Karol Nawrocki (zdobywając poparcie 29,1 proc. wyborców). W ramach wyników sondażowego badania exit poll – różnica pomiędzy kandydatami, wynosi więc 1,7 punktów procentowych.

Według wyników sondażowych exit poll – żaden z kandydatów nie uzyskał ponad 50% głosów. Jeżeli zatem, powyższe wyniki sondażowe znajdą potwierdzenie w oficjalnych wynikach głosowania podawanych przez Państwową Komisję Wyborczą (PKW) (tj. żaden z kandydatów na Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, nie uzyskał więcej niż połowy ważnie oddanych głosów) – odbędzie się II tura wyborów Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, najprawdopodobniej w dniu 1 czerwca 2025 r.

A teraz kilka słów na temat tego, czym jest badanie exit poll Ipsos: Exit poll Ipsos to badanie przeprowadzane w dniu wyborów, bezpośrednio po wyjściu wyborców z lokali wyborczych. Jego głównym celem jest oszacowanie procentowego poparcia dla poszczególnych kandydatów startujących w wyborach. Dają one wgląd w preferencje wyborcze i pozwalają przewidzieć wyniki głosowania na wiele godzin przed oficjalnym podaniem rezultatów głosowania przez PKW. Badanie exit poll w dniu 18 maja 2025 r., w ramach wyborów prezydenckich w 2025 r., zostało zlecone Ipsos przez trzy stacje telewizyjne: TVP, TVN i Polsat. Jak w rozmowie z Wojciechem Szackim w dniu 15 maja 2025 r., w podcaście Polityka Insight, poinformował Paweł Predko, socjolog z firmy Ipsos – metodologia badania exit poll w przypadku wyborów prezydenckich, zakłada zrealizowanie przez ok. 1 tys. ankieterów około 100-120 ankiet w 500 wylosowanych lokalach wyborczych na terenie kraju, co oznacza, że w różnych lokalach wyborczych, o oddany głos, pytany jest co któryś wyborca (czasami jest to co dziesiąta osoba, a innym razem – co druga). „To pozwala, z dobrą jakością, określić szacunek głosowania, w każdym z lokali wyborczych” – podkreślił Paweł Predko. Nie oznacza to jednak, że badanie nie jest obarczone błędem pomiaru – cechuje się ono bowiem tzw. błędem statystycznym na poziomie ok. 2 punktów procentowych (z tego powodu, że opiera się ono na próbie, a nie na całej populacji głosujących). Jeżeli zatem różnica pomiędzy dwoma kandydatami, którzy uzyskali największą liczbę głosów, jest na poziomie do 4 punktów procentowych – Paweł Predko podkreśla, że właściwie „wszystko może się wydarzyć”, a bardziej wiarygodne wyniki może wówczas dać badanie late poll, o którym mowa poniżej.

Rafał Trzaskowski zwycięzcą I tury wyborów prezydenckich w 2025 r. Podstawowe informacje o kandydacie i jego programie wyborczym

Zawód: pracownik samorządowy

Miejsce (zakład) pracy: Urząd m.st. Warszawy

Miejscowość zamieszkania: Warszawa

Wiek: 53

Wykształcenie: wyższe

Przynależność do partii politycznej: Platforma Obywatelska RP

Najważniejsze założenia programu wyborczego1:

  • „Nowy Centralny Okręg Przemysłowy” – projekt wsparty rządowymi i międzynarodowymi inwestycjami, który uczyni z Podkarpacia prawdziwe serce polskiej gospodarki oraz systemu bezpieczeństwa.
  • Pakt dla Bezpieczeństwa, obejmujący 5 najważniejszych założeń:
    • Zagadnienia bezpieczeństwa wyjęte poza bieżący spór polityczny.
    • Rada Bezpieczeństwa Narodowego z udziałem Prezydenta RP i wszystkich sił politycznych co najmniej raz na 60 dni.
    • Zwiększenie nakładów na obronność do 5% PKB.
    • Utworzenie Centrum "Druga Misja", które pozwoli zaangażować weteranów i byłych funkcjonariuszy służb do szkolenia kolejnych specjalistów dla państwa.
    • Minimum 50% środków na modernizację Sił Zbrojnych inwestowane w polskim przemyśle.
  • Patriotyzm gospodarczy – wspieranie polskich przedsiębiorców, inwestycje w nowoczesne technologie oraz ochrona rodzimego rynku, a w tym:
    • Aktywna promocja polskich firm na rynkach zagranicznych.
    • Uproszczenie prawa gospodarczego oraz wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw.
    • Rozwój polskiego przemysłu zbrojeniowego i technologicznego.
    • Ochrona polskich rolników przed nieuczciwym importem.
    • Silna pozycja Polski w Europie dzięki inwestycjom w innowacje i badania naukowe.
    • Uniezależnienie energetyczne poprzez rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE).
  • Zdrowy rozsądek w życiu społecznym, a w ramach niego:
    • Ograniczenie świadczenia 800+ dla obywateli i obywatelek Ukrainy tylko do tych, którzy pracują i mieszkają w Polsce.
    • Liberalizacja prawa aborcyjnego i wsparcie programu in vitro.
    • Zero tolerancji dla przestępczości.
    • Inwestycje w dostępność usług publicznych (szkoły, szpitale) na równym poziomie.
    • Ochrona i promocja tożsamości regionalnej.
  • Prezydencki Fundusz Inwestycyjny – czyli narzędzie realnego wsparcia regionów borykających się z długotrwałymi problemami gospodarczymi i społecznym:
    • Fundusz dysponujący kwotą 2 miliardów złotych rocznie.
    • Lokalne konsultacje społeczne jako podstawa decyzji inwestycyjnych.
    • Realizacja projektów modernizacji infrastruktury społecznej oraz transportowej.
    • Tworzenie nowych miejsc pracy i rewitalizacja gospodarcza.
    • Transparentność w podejmowaniu decyzji, wspólnie z mieszkańcami.
  • Deregulacja – mniej obciążeń, mniej papierologii, przyjazne urzędy, sprawniejsza administracja:
    • 1 za 2 – każda nowa regulacja oznacza likwidację dwóch istniejących.
    • Unia Europejska + 0 - zero dodatkowych przepisów przy wprowadzaniu unijnego prawa.
    • Ugoda podatkowa - wsparcie dla przedsiębiorców w kryzysie, czyli elastyczne negocjacje spłat zobowiązań i partnerska komunikacja z Urzędem Skarbowym.
    • Domniemanie niewinności podatnika – wszelkie wątpliwości rozstrzygane na jego korzyść.
    • Jasne podatki - zwiększenie liczby interpretacji ogólnych wydawanych przez Ministerstwo Finansów.
    • Automatyczne pozyskiwanie danych z rejestrów publicznych i koniec ze zbędną papierologią - dane zaciągane automatycznie, np. z rejestru PESEL.
    • Rozszerzenie aplikacji mObywatel – dostęp do wyników badań medycznych, cyfrowych skierowań i systemu kolejkowego wspieranego sztuczną inteligencją.

Karol Nawrocki drugi w kolejności z największą liczbą głosów w I turze wyborów prezydenckich w 2025 r. Podstawowe informacje o kandydacie i jego programie wyborczym

Zawód: wyższy urzędnik państwowy

Miejsce (zakład) pracy: Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu

Miejscowość zamieszkania: Gdańsk

Wiek: 42

Wykształcenie: wyższe

Przynależność do partii politycznej: -

Najważniejsze założenia programu wyborczego2:

  • Dobrobyt Polaków:
    • Niższe podatki: 0% PIT dla rodzin z dwójką i więcej dzieci, wyższy próg podatkowy, likwidacja podatku Belki.
    • Tani prąd – 33%: Zielone certyfikaty pokryją rachunki zamiast dopłat do aut elektrycznych. Inwestycje w tanią energię z węgla.
    • Godne emerytury: Waloryzacja emerytur zawsze powyżej wskaźnika inflacji. Bezpieczna przyszłość seniorów.
  • Normalne państwo:
    • Po pierwsze Polska: Pierwszeństwo dla Polaków w dostępie do usług społecznych, służby zdrowia i edukacji.
    • Stop Zielony Ład: Polska powinna natychmiast wypowiedzieć Zielony Ład i zwrócić jego koszty zwykłym obywatelom.
    • Dobra polska szkoła: Lepsza edukacja, szacunek dla nauczycieli, ochrona dzieci i wsparcie dla wszystkich rodziców.
  • Bezpieczeństwo:
    • Stop Pakt Migracyjny: Wypowiedzenie paktu migracyjnego i skuteczna ochrona granic przed napływem nielegalnych migrantów.
    • Konstytucja Bezpieczeństwa: 5% PKB na armię, 300 tys. wyszkolonych żołnierzy, przyspieszenie zbrojeń i szkolenia.
    • Obrona cywilna: Nowy system zarządzania kryzysowego w każdej gminie. Pełne dotacje na budowę schronów.
  • Rozwój:
    • Wielka Czwórka Rozwoju: CPK, energia atomowa, rozwój portów i stref inwestycyjnych – gwarancja dostatniej przyszłości.
    • Wsparcie polskiej wsi: Nie dla umowy Mercosur, nie dla Zielonego Ładu w rolnictwie. Polska ziemia w polskich rękach.
    • W końcu własne M: Więcej terenów pod budowę mieszkań dla samorządów, wsparcie przy zakupie pierwszego mieszkania.

Radość w sztabie wyborczym Rafała Trzaskowskiego. „Cieszę się, że wygrałem pierwszą turę, ale jeszcze dużo pracy przed nami”

Po ogłoszeniu pierwszych sondażowych wyników wyborów exit poll, według których Rafał Trzaskowski – w I turze wyborów prezydenckich w 2025 r. – zajął pierwsze miejsce (zdobywając poparcie 30,8 proc. wyborców) i wyprzedzając kolejnego kandydata o 1,7 punktów procentowych – w sztabie sondażowego zwycięzcy zapanowała radość.

Cieszę się że wygrałem pierwszą turę, ale jeszcze dużo pracy przed nami. Potrzebna jest pełna determinacja, wasze głosy, przekonanie wszystkich (...) Ten wynik pokazuje, jak musimy być silni, jak musimy być zdeterminowani i ile jeszcze przed nami pracy, którą zaczynamy już dzisiaj, żeby wygrać wybory prezydenckie” – powiedział kandydat KO i dodał – Idziemy po zwycięstwo.

Karol Nawrocki po ogłoszeniu sondażowych wyników exit poll: „będę prezydentem Polek i Polaków”, a „te wybory były najmniej sprawiedliwe w ciągu ostatnich 35 lat”

Po ogłoszeniu pierwszych sondażowych wyników wyborów exit poll, według których Karol Nawrocki – w I turze wyborów prezydenckich w 2025 r. – zajął drugie miejsce (zdobywając poparcie 29,1 proc. wyborców), tracąc wobec pierwszego kandydata - Rafała Trzaskowskiego, zaledwie 1,7 punkta procentowego – Nawrocki podziękował milionom Polaków i Polek, z to, że „nie ulegli presji propagandy, fałszu, kłamstwa. Nie ulegli sile instytucji państwa Donalda Tuska, mieli siłę, mieli odwagę, mieli determinację, żeby oddać swój głos na swojego kandydata Karola Nawrockiego za to wam z całego serca dziękuję. Jestem z tego dumny” – podkreślił Nawrocki.

Jednocześnie, wyraził on opinię, że wybory te, są najmniej sprawiedliwe w ciągu ostatnich 35 lat. „Były to wybory nieuczciwe. Strumień propagandy i kłamstwa finansowany przez Spółki Skarbu Państwa, instytucje państwa polskiego wykorzystywane do walki z kandydatem obywatelskim. Zabrana subwencja partii, która mnie popierała - PiS. I co? I nic! Jesteśmy i wygramy – skwitował.

Jaka była frekwencja w ramach I tury wyborów prezydenckich w 2025 r.?

Według badania exit poll Ipsos, na godz. 21 – szacowana frekwencja w głosowaniu w ramach I tury wyborów prezydenckich w 2025 r. wyniosła 66,8%. Wśród najmłodszych wyborców (w wieku 18-29 lat), w głosowaniu wzięło udział aż 72,8% uprawnionych, a wyższa frekwencja była tylko wśród 50-latków – wynika z sondażu Ipsos. Ostatnie oficjalne dane z PKW podają natomiast frekwencję na godz. 17, który wyniosła 50,69%.

Kiedy sondażowe wyniki I tury wyborów opierające się na danych z obwodowych komisji wyborczych? [late poll oraz late late poll Ipsos]

Badanie sondażowe late poll Ipsos polega na tym, że po zamknięciu lokali wyborczych i podliczeniu głosów przez komisje wyborcze w 500 wylosowanych lokalach, w których ankieterzy Ipsos „odpytywali” wyborców w ramach badania exit poll – sondażowe wyniki w poszczególnych lokalach, oszacowane w ramach badania exit poll, zastępowane są oficjalnymi wynikami, wynikającymi z podliczenia liczby głosów przez komisje wyborcze. Wyniki w ramach badania late poll podawane są do wiadomości przez firmę Ipsos dwukrotnie – wówczas, gdy:

  • zostaną uzyskane dane o wynikach głosowania z połowy lokali wyborczych, w których przeprowadzane było badanie exit poll (jest to badanie late poll Ipsos) i następnie
  • z 90% lokali wyborczych, w których przeprowadzane było badanie exit poll (jest to badanie late late poll Ipsos).

Jak poinformował Paweł Predko, socjolog z firmy Ipsos – na podstawie danych historycznych (czyli wyborów prezydenckich z 2020 r.) – pierwsza aktualizacja wyników sondażowych w ramach badania late poll (uwzględniająca dane wynikające z podliczenia kart do głosowania 50% lokali wyborczych, w których przeprowadzane było badanie exit poll) powinna nastąpić ok. godziny 23:00 w dniu 18 maja 2025 r., a kolejna (uwzględniająca dane wynikające z podliczenia kart do głosowania w 90% lokali wyborczych, w których przeprowadzane było badanie exit poll) – pomiędzy godziną 00:00, a 1:00 w nocy. Należy jednak podkreślić, że wyniki badania late poll, jak i late late poll, to nadal tylko wyniki sondażowe, gdyż uwzględniają one dane – najpierw z połowy, a następnie z 90% z wyłącznie 500 wylosowanych lokali wyborczych, w których Ipsos przeprowadzał badanie exit poll.

Czy głosy oddane za granicą, które nie są uwzględniane w badaniach exit poll, late poll oraz late late poll Ipsos – mogą znacznie wpłynąć na wyniki wyborów?

W badaniach exit poll jak i następczo late poll oraz late late poll Ipsos – nie są uwzględniane głosy oddane przez wyborców za granicą. Zarówno exit poll, jak i late poll oraz late late poll stanowią badania sondażowe ograniczające się wyłącznie do danych zebranych z wylosowanych przez Ipsos 500 lokali wyborczych w Polsce (pochodzących najpierw – od ankietowanych tam wyborców, a następnie – z oficjalnych wyników, wynikających z podliczenia głosów przez komisje wyborcze poszczególnych lokali). Powstaje zatem pytanie – czy po zliczeniu głosów oddanych przez wyborców za granicą, w I turze wyborów prezydenckich w 2025 r. – należy spodziewać się znacznej zmiany wyników w stosunku do wyników sondażowych Ipsos?

Na pytanie to, w rozmowie z Wojciechem Szackim w dniu 15 maja 2025 r., w podcaście Polityka Insight, udzielił odpowiedzi Paweł Predko, socjolog z firmy Ipsos, w którego ocenie (biorąc pod uwagę fakt, że za granicą głosuje ok. pół miliona wyborców, a w kraju, swoje głosy oddaje ok. 20 milionów wyborców, a więc udział procentowy głosów oddanych za granicą w sumarycznej licznie wszystkich głosów jest stosunkowo niewielki) – udział głosów z zagranicy decyduje (przy uwzględnieniu ww. założeń) co najwyżej o ok. 2 punktach procentowych.

„W Polsce, wpływ zagranicy rośnie – to się zmienia: ok. 300 tys. głosowało 5 lat temu w I turze wyborów prezydenckich. Podczas wyborów parlamentarnych w 2023 r. – było to już trochę ponad 500 tys., natomiast cały czas trzeba sobie zdawać sprawę, że chociaż ten udział rośnie – jest to jednak tylko ok. pół miliona głosów, biorąc pod uwagę 20 mln głosujących w kraju. Więc ten udział, jest cały czas taki, który decyduje o ok. 2 punktach procentowych.” – wyjaśnił Paweł Predko.

Kiedy oficjalne wyniki I tury wyborów prezydenckich w 2025 r. podawane przez PKW?

Zarówno wyniki exit poll, jak i late poll oraz late late poll, stanowią wyłącznie wyniki sondażowe instytutu badawczego Ipsos. Na oficjalne wyniki I tury wyborów prezydenckich w 2025 r. podawane przez PKW – trzeba będzie natomiast jeszcze chwilę poczekać.

Zgodnie z kodeksem wyborczym – każda obwodowa komisja wyborcza, po ustaleniu wyników wyborów, sporządza protokół głosowania w obwodzie i przekazuje go okręgowej komisji wyborczej. Każda okręgowa komisja wyborcza natomiast – po otrzymaniu protokołów ze wszystkich obwodów głosowania, ustala niezwłocznie zbiorcze wyniki głosowania i również sporządza protokół, który w zapieczętowanej kopercie, niezwłocznie przesyła do PKW. Po otrzymaniu protokołów od okręgowych komisji wyborczych – PKW dokonuje sprawdzenia prawidłowości ustalenia przez każdą z okręgowych komisji wyborczych zbiorczych wyników głosowania. W razie stwierdzenia nieprawidłowości w powyższym zakresie – PKW zarządza ponowne ustalenie tych wyników. Niezwłocznie po otrzymaniu i sprawdzeniu protokołów od wszystkich okręgowych komisji wyborczych – PKW ustala wyniki głosowania na kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej i sporządza protokół głosowania. Na podstawie wyników ustalonych w protokole głosowania – PKW stwierdza, w drodze uchwały, wynik wyborów na Prezydenta Rzeczypospolitej. Ww. uchwałę – PKW przekazuje niezwłocznie Marszałkowi Sejmu i urzędującemu Prezydentowi Rzeczypospolitej oraz wręcza nowo wybranemu Prezydentowi Rzeczypospolitej. Wyniki głosowania i wynik wyborów PKW podaje do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia, które podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. PKW publikuje ponadto opracowanie statystyczne zawierające szczegółowe informacje o wynikach głosowania i wyborów oraz udostępnia wyniki głosowania i wyborów w postaci elektronicznej.

W tym przypadku – z uwagi na fakt, iż odbędzie się jeszcze II tura wyborów (najprawdopodobniej w dniu 1 czerwca 2025 r.) – oficjalne wyniki głosowania, które zostaną podane do publicznej wiadomości przez PKW, będą ograniczały się do wyników I tury wyborów, a ostateczny wybór nowego Prezydenta Rzeczpospolitej Polski, nastąpi dopiero w II turze wyborów. Co do tego, kiedy należy spodziewać się ogłoszenia oficjalnych wyników I tury wyborów przez PKWnie ma na to jednoznacznej odpowiedzi w przepisach kodeksu wyborczego, ponieważ nie narzucają one PKW sztywnych ram czasowych w powyższym zakresie. W praktyce jednak – PKW ogłasza wyniki najczęściej w ciągu 24 do 48 godzin od zakończenia głosowania, czyli oficjalne wyniki I tury wyborów prezydenckich w 2025 r. powinniśmy poznać najpóźniej we wtorek 20 maja br.

Według najnowszych informacji, podanych w dniu 18 maja, podczas wieczornej konferencji prasowej podsumowującej niedzielne głosowanie, przez przewodniczącego PKW Sylwestra Marciniaka – oficjalne wyniki I tury wyborów prezydenckich w 2025 r., powinny być dostępne już poniedziałek 19 maja br., ale na pewno nie będzie to godz. 10 rano. „Wydaje mi się, że możemy być umiarkowanymi optymistami i raczej jutro, ale nie o dziesiątej” – poinformował Marciniak.

Kiedy II tura wyborów prezydenckich w 2025 r.?

II tura wyborów prezydenckich – w art. 292 kodeksu wyborczego zwana „ponownym głosowaniem” – przeprowadzana jest, jeżeli w I turze wyborów, żaden z kandydatów na Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, nie uzyskał więcej niż połowy ważnie oddanych głosów. Jest ona przeprowadzana czternastego dnia, po pierwszych głosowaniu i bierze w niej udział dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali największą liczbę głosów.

Zgodnie z art. 292 par. 3 kodeksu wyborczego – jeżeli którykolwiek z dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali największą liczbę głosów, wycofa zgodę na kandydowanie, utraci prawo wyborcze lub umrze – w jego miejsce do wyborów w ponownym głosowaniu dopuszcza się kandydata, który otrzymał kolejno największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu. W takim przypadku datę ponownego głosowania odracza się o dalszych 14 dni, a PKW niezwłocznie informuje, w drodze uchwały, o dopuszczeniu nowego kandydata do wyborów w ponownym głosowaniu oraz podaje do publicznej wiadomości datę przeprowadzenia ponownego głosowania.

Za wybranego na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej w ponownym głosowaniu, uznaje się tego kandydata, który otrzymał więcej głosów.

Według wyników sondażowych exit poll – żaden z kandydatów nie uzyskał ponad 50% głosów. Jeżeli zatem, powyższe wyniki sondażowe znajdą potwierdzenie w oficjalnych wynikach głosowania podanych przez Państwową Komisję Wyborczą (PKW) (tj. żaden z kandydatów na Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, nie uzyskał więcej niż połowy ważnie oddanych głosów) – odbędzie się II tura wyborów Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, najprawdopodobniej w dniu 1 czerwca 2025 r. (o ile nie wystąpią wyżej wymienione, nieprzewidziane okoliczności).

Najczęstsze pytanie związane z II turą wyborów prezydenckich: W I turze głosowałem w swoim obwodzie, ale w czasie, gdy odbędzie się II tura wyjeżdżam za granicę. Jak mogę zagłosować w II turze?

Jeżeli w I turze wyborów prezydenckich wyborca oddał głos w swoim obwodzie, ale w terminie, w którym odbędzie się II głosowanie – wyjeżdża za granicę, zgodnie z wytycznymi PKW, powinien wówczas: w okresie między I a II turą głosowania, złożyć wniosek o ujęcie w spisie wyborców u właściwego terytorialnie konsula – więcej informacji na ten temat, można znaleźć na stronie znajdziesz na stronie: LINK. Drugim sposobem jest pobranie zaświadczenia o prawie do głosowania w dowolnym urzędzie gminy.

Kiedy zaprzysiężenie nowego Prezydenta? [od kiedy nowy Prezydent obejmie urząd]

Zgodnie z art. 291 kodeksu wyborczego – nowo wybrany Prezydent Rzeczypospolitej składa przysięgę wobec Zgromadzenia Narodowego w ostatnim dniu urzędowania ustępującego Prezydenta Rzeczypospolitej. Z chwilą złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta – kończy urzędowanie ustępujący Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, a urząd obejmuje nowy Prezydent.

Ostatni dzień urzędowania Prezydenta Andrzeja Dudy przypada na 6 sierpnia 2025 r. W tym dniu zatem – odbędzie się zaprzysiężenie nowo wybranego Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej i nastąpi objęcie przez niego urzędu.

Warto również wspomnieć, że Prezydent Rzeczypospolitej wybierany jest na 5-letnią kadencję (która zakończy się więc 6 sierpnia 2030 r.) i ponownie może zostać wybrany tylko raz.

Jakie są najważniejsze kompetencje nowego Prezydenta?

Co należy do obowiązków Prezydenta? W jakich sprawach to jego głos jest decydujący? Jakie uprawnienia nadaje mu Konstytucja? Przeczytaj, jakie są najważniejsze kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej:

  1. Akty urzędowe: W świetle regulacji art. 144 Konstytucji, Prezydent – korzystając ze swoich konstytucyjnych i ustawowych kompetencji – wydaje akty urzędowe. Dla swojej ważności wymagają one, co do zasady, podpisu Prezesa Rady Ministrów. Dokonując kontrasygnaty, Prezes Rady Ministrów przyjmuje za ten akt polityczną odpowiedzialność przed Sejmem.
  2. Legislacja:
    1. Działalność prawotwórcza:
      1. Zgodnie z art. 235 ust. 1 Konstytucji, Prezydent jest jednym z podmiotów legitymowanych (obok co najmniej 1/5 ustawowej liczby posłów oraz Senatu) do przedłożenia projektu ustawy o zmianie Konstytucji.
      2. Art. 234 Konstytucji umocowuje Prezydenta do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy, które mają charakter źródeł powszechnie obowiązującego prawa.
      3. Art. 118 Konstytucji przyznaje Prezydentowi prawo inicjatywy ustawodawczej. Prezydent, przedkładając Sejmowi projekt ustawy, przedstawia skutki finansowe jej wykonania.
      4. Art. 142 ust. 1 Konstytucji upoważnił Prezydenta do wydawania rozporządzeń na zasadach określonych w art. 92 Konstytucji.
      5. Zgodnie z art. 142 ust. 1 Konstytucji, Prezydent może wydawać zarządzenia na zasadach określonych w art. 93 Konstytucji. W świetle art. 144 ust. 3 pkt 29 jest to prerogatywa prezydencka, zwolniona z wymogu kontrasygnaty. Aktem prawa wewnętrznego, który przewiduje wprost Konstytucja, jest statut Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
      6. Na mocy art. 142 ust. 2 Konstytucji, w zakresie realizacji pozostałych swoich kompetencji Prezydent wydaje postanowienia.
    2. Prezydent wobec uchwalonych ustaw: W świetle regulacji art. 88 ust. 1 w zw. art. 122 ust. 2 Konstytucji, warunkiem wejścia w życie każdej ustawy jest podpisanie jej przez Prezydenta, a następnie ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Przed podpisaniem ustawy Prezydent, na podstawie art. 122 ust. 3 Konstytucji, może wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie zgodności ustawy z Konstytucją, w trybie kontroli prewencyjnej. Jeżeli Prezydent nie wystąpił z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3, może z umotywowanym wnioskiem przekazać ustawę Sejmowi do ponownego rozpatrzenia (tzw. weto ustawodawcze, weto prezydenckie). Weto prezydenckie nie ma charakteru selektywnego, co oznacza, że Prezydent nie może zakwestionować tylko niektórych przepisów, lecz całą ustawę. Konstytucja przewiduje również możliwość wystąpienia przez Prezydenta do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie zgodności już podpisanej i ogłoszonej w Dzienniku Ustaw ustawy z Konstytucją, w trybie kontroli następczej.
    3. Ratyfikowanie umów międzynarodowych: Zgodnie z art. 133 ust. 1 pkt. 1 Konstytucji, umowy międzynarodowe ratyfikuje Prezydent. Dokonuje on także wypowiedzenia umów podlegających ratyfikacji. Ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy.
  3. Zwierzchnik Sił Zbrojnych: Uprawnienia Prezydenta RP w zakresie bezpieczeństwa i obronności państwa wynikają wprost z postanowień Konstytucji. Przepis art. 126 ust. 2 Konstytucji RP stanowi, że „Prezydent Rzeczypospolitej czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji, stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium”. Zatwierdzane i wydawane przez Prezydenta dokumenty (m.in. rekomendacje do strategii bezpieczeństwa narodowego oraz do przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej) stanowią podstawę do realizacji przedsięwzięć oraz planowania zamierzeń w sferze polityki bezpieczeństwa narodowego, jak również w sferze podejmowania czynności mających na celu doskonalenie systemu obronnego państwa. Ponadto – zgodnie z art. 134 ust. 1 Konstytucji – „Prezydent Rzeczypospolitej jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”. W czasie pokoju sprawuje on zwierzchnictwo nad Siłami Zbrojnymi za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej.
  4. Reprezentant państwa w stosunkach międzynarodowych: Prezydent, jako reprezentant Rzeczypospolitej, uosabia państwo na arenie międzynarodowej, szczególnie w kontaktach z innymi państwami oraz organizacjami międzynarodowymi jak Unia Europejska, Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) czy Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ). Na podstawie przepisu art. 133 Konstytucji, Prezydent jest reprezentantem państwa „w stosunkach zewnętrznych”, a ponadto do jego uprawnień należy:
    1. ratyfikacja i wypowiadanie umów międzynarodowych, o czym zawiadamia Sejm i Senat,
    2. mianowanie i odwoływanie pełnomocnych przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w innych państwach i przy organizacjach międzynarodowych oraz
    3. przyjmowanie listów uwierzytelniających i odwołujących akredytowanych przy nim przedstawicieli dyplomatycznych innych państw i organizacji międzynarodowych.
  5. Ordery i odznaczenia: Zgodnie z art. 138 Konstytucji, Prezydent nadaje ordery i odznaczenia. Ordery i odznaczenia stanowią najwyższe wyróżnienie zasług cywilnych i wojskowych położonych w czasie pokoju lub wojny dla chwały i rozwoju Rzeczypospolitej Polskiej.
  6. Referendum ogólnokrajowe: Przepis art. 125 Konstytucji przyznaje Prezydentowi prawo zarządzenia – za zgodą Senatu wyrażoną bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów – referendum ogólnokrajowego w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa.
  7. Uprawnienia kreacyjne i nominacyjne: Prezydent dysponuje szeregiem kompetencji kreacyjnych i nominacyjnych, które pozwalają – w określonym Konstytucją zakresie – na kształtowanie m.in. sposobu wykonywania uprawnień przez organy władzy sądowniczej:
    1. powoływanie sędziów,
    2. powoływanie Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego,
    3. powoływanie Prezesa i Wiceprezesa Trybunału Konstytucyjnego,
    4. powoływanie Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
    5. powoływanie prezesów Sądu Najwyższego oraz wiceprezesów Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Poza kompetencjami w zakresie powoływania sędziów i organów kierowniczych sądów – Prezydent powołuje również m.in.: trzech członków Rady Polityki Pieniężnej, członków Rady Bezpieczeństwa Narodowego, dwóch członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, mianuje pełnomocnych przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w innych państwach i przy organizacjach międzynarodowych, ambasadorów, Szefa Sztabu Generalnego czy dowódców rodzajów Sił Zbrojnych. To jednak tylko niektóre z kompetencji kreacyjnych i nominacyjnych Prezydenta.

  1. Desygnowanie i powoływanie Prezesa Rady Ministrów i Rady Ministrów: W myśl art. 154 Konstytucji, Prezydent desygnuje Prezesa Rady Ministrów. Jest to zazwyczaj osoba wskazana przez większość parlamentarną. Desygnowany Prezes Rady Ministrów proponuje Prezydentowi skład Rady Ministrów. Następnie Prezydent powołuje Prezesa Rady Ministrów i pozostałych członków rządu w ciągu 14 dni od dnia pierwszego posiedzenia Sejmu lub przyjęcia dymisji poprzedniej Rady Ministrów i odbiera przysięgę od członków nowo powołanej Rady Ministrów.
  2. Rada Gabinetowa: Na mocy art. 141 Konstytucji, w sprawach szczególnej wagi Prezydent może zwołać Radę Gabinetową. Radę tę tworzy Rada Ministrów obradująca pod przewodnictwem Prezydenta. Stanowi ona forum współpracy władzy wykonawczej, umożliwiające uzgodnienie wspólnego stanowiska.
  3. Nadawanie obywatelstwa polskiego: W myśl art. 137 Konstytucji, Prezydent nadaje obywatelstwo polskie i wyraża zgodę na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego.
  4. Prawo łaski: Zgodnie z art. 139 Konstytucji Prezydent RP stosuje prawo łaski. Prawa łaski nie stosuje się do osób skazanych przez Trybunał Stanu. Prezydent RP stosuje prawo łaski w szczególności wobec osób skazanych wyrokiem przez sąd powszechny za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, w zakresie wymierzonej tym wyrokiem kary lub środków karnych.

1 https://trzaskowski.pl/moj-plan-na-polske

2 https://karolnawrocki2025.pl/

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 5.01.2011 r. – Kodeks wyborczy (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 365)

fot. https://www.facebook.com/rafal.trzaskowski; Shutterstock

Prawo
Ile nieważnych głosów oddano w w wyborach?
19 maja 2025

Ile nieważnych głosów oddano w w wyborach? Z jakiego powodu stwierdza się, że glos jest nieważny? Gdzie zagłosowało najwięcej wyborców?

Głosowanie za granicą: druga tura wyborów prezydenckich 2025
19 maja 2025

Jak zagłosować za granicą w drugiej turze wyborów prezydenckich 2025 roku? Są dwa sposoby na głosowanie poza granicami Polski w dniu 1 czerwca 2025 roku na nowego Prezydenta Polski.

Do czego uprawnia legitymacja osoby niepełnosprawnej w 2025 roku?
19 maja 2025

Legitymacja jest ważnym dokumentem osoby z niepełnosprawnością. Kto może ją uzyskać i na jak długo? Jak wygląda taki dokument i co daje w 2025 roku?

Niepełnosprawni śmieją się (płacząc) Znaczny stopień niepełnosprawności z 40 punktami od WZON
19 maja 2025

Do redakcji Infor.pl stale przychodzą emaile osób niepełnosprawnych ze znacznym stopniem niepełnosprawności, orzeczeniem niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Osoby niepełnosprawne otrzymują 40-50 punktów w teście niesamodzielności jakim jest określenie poziomu potrzeby wsparcia w WZON. W efekcie nie otrzymują świadczenia wspierającego z ZUS.

Od 1 czerwca 2025 r. (Dzień Dziecka) zabierają 800 plus dużej grupie. To koniec: nie spełniasz kryterium, nie masz świadczenia
19 maja 2025

Od 1 czerwca, przypadającego na Dzień Dziecka, nastąpią zmiany, które pozbawią dużą grupę beneficjentów świadczenia 800 plus. Program Rodzina 800+ – najpopularniejsze wsparcie finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z opieką i wychowaniem dziecka – od 1 czerwca 2025 roku zacznie funkcjonować na nowych zasadach

Francuska emerytura: system pełen przywilejów czy tykająca bomba demograficzna?
19 maja 2025

Choć Francja szczyci się jednym z najbardziej hojnych systemów emerytalnych w Europie, jego struktura przypomina labirynt – z ponad 40 planami zawodowymi, redystrybucją środków i niskim wiekiem przejścia na emeryturę. Mimo reformy z 2023 roku, eksperci biją na alarm: rosnące koszty i starzejące się społeczeństwo mogą pogrążyć system, który już dziś pochłania 14% PKB i spada w światowych rankingach. Czy francuska emerytura to przywilej, który stał się luksusem na kredyt?

Zaświadczenie o prawie do głosowania także na drugą turę wyborów?
19 maja 2025

Głosujący w innym miejscu otrzymali zaświadczenie o prawie do głosowania. Czy ten dokument dotyczy tylko pierwszej tury, czy także ważny jest dla drugiej tury wyborów prezydenckich w dniu 1 czerwca 2025 roku?

Wzór wezwania do zapłaty w obrocie profesjonalnym [Wzór do pobrania]
19 maja 2025

Od lat w Polsce obserwowany jest niepokojący trend wzrostu zadłużenia przedsiębiorców. W tym kontekście szczególnie dotkliwe są tzw. zatory płatnicze, czyli sytuacje, w których przedsiębiorcy nie regulują na czas należności za dostarczone towary lub usługi, co prowadzi do opóźnień w płatnościach ich kontrahentów (powstałe należności generują powstawanie kolejnych opóźnień).

Wyniki wyborów 2025. Zagranica prawie 30% na Mentzena i Brauna [PKW]
19 maja 2025

Wyniki wyborów prezydenckich 2025 - PKW podała nie tylko wyniki z kraju, ale i z zagranicy. Okazuje się, że tutaj zdecydowanie wygrywa Trzaskowski, ale prawie 30% głosów zebrali łącznie Mentzen i Braun.

Wybory prezydenckie: Trzaskowski czy Nawrocki? Sonda przed drugą turą
19 maja 2025

To starcie, które zadecyduje o przyszłości Polski. Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki zmierzą się 1 czerwca w drugiej turze wyborów prezydenckich – tak zadecydowali wyborcy w niedzielnym głosowaniu. Różnica między kandydatami jest minimalna, a stawka ogromna. Kto obejmie najwyższy urząd w państwie? Weź udział w naszej sondzie i wskaż swojego faworyta w finałowym pojedynku.ą

pokaż więcej
Proszę czekać...