Reklamacja usługi stomatologicznej czy pozew o odszkodowanie za błąd medyczny?

Tamara Pokrzywka-Bensalem
Adwokat
rozwiń więcej
W ramach odpowiedzialności cywilnej stomatolog odpowiada przed pacjentem zarówno za prawidłowe wykonanie umowy zawartej z pacjentem, ale także za udzielanie świadczeń zdrowotnych w zgodzie ze sztuką lekarską i aktualną wiedzą medyczną./fot. Fotolia
Pacjenci mają swoje prawa – problem jednak polega w większości przypadków na tym, że co prawda wiedzą oni, że „te” prawa mają, ale nie do końca już potrafią określić jakie. Jakie prawa przysługują pacjentowi w relacji z lekarzem dentystą?

Uprawnienia pacjenta

W ramach odpowiedzialności cywilnej stomatolog odpowiada przed pacjentem zarówno za prawidłowe wykonanie umowy zawartej z pacjentem, ale także za udzielanie świadczeń zdrowotnych w zgodzie ze sztuką lekarską i aktualną wiedzą medyczną.

Polecamy: RODO 2019. Plusy i minusy zmian od 4 maja

Prawo do złożenia reklamacji na usługi stomatologiczne

Pacjentowi, który uważa, że usługa medyczna została wykonana w sposób niezgodny z umową przysługuje prawo do skorzystania z uprawnień z tytułu rękojmi za wady dzieła. Pacjent może złożyć reklamację. Sposób i forma reklamacji przeważnie ustalona jest w regulaminie organizacyjnym placówki, niekiedy informacje takie udostępniane są na tablicy ogłoszeń w gabinecie. Co do zasady pacjent może reklamacje dentyście złożyć ustnie, pisemnie, a nawet telefonicznie.

Czego może żądać pacjent w ramach reklamacji?

Pacjent może:

  • żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady – a to wszystko w rozsądnym czasie
  • złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że wada zostanie usunięta lub rzecz wymieniona. Nie dotyczy to jednak sytuacji gdy usługi naprawcze były już wykonywane.

Warto wiedzieć, że jeżeli pacjent zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a dentysta nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione!

Polecamy serwis: Reklamacje

Termin

Pacjent swoich praw z tytułu rękojmi może dochodzić w terminie do dwóch lat od wydania mu dzieła, czyli wykonania usługi stomatologicznej - co prawda zasadą jest, że roszczenia z tytułu rękojmi mogą być dochodzone w ciągu roku od stwierdzenia wady, ale nie dłużej niż w ciągu dwóch lat od wydania dzieła, ale w przypadku konsumentów (a pacjent jest konsumentem) bieg terminu przedawnienia nie może się skończyć przed upływem dwóch lat od wydania dzieła.

Gwarancja

Poza roszczeniami z tytułu rękojmi za wady dzieła, pacjentowi mogą przysługiwać także roszczenia z tytułu, udzielonej przez lekarza lub producenta wyrobu medycznego, gwarancji. Sposób uregulowania tych uprawnień uzależniony jest od warunków udzielonej gwarancji (warunki te ustala dentysta – w przypadku gwarancji na usługę stomatologiczną, lub producent – w przypadku gwarancji na produkt, np. implant czy protezę). Decyzję, o tym czy skorzystać z uprawnień gwarancyjnych czy z tytułu rękojmi, podejmuje pacjent.

Pozew o zapłatę odszkodowania i zadośćuczynienia za błąd medyczny

Czasem zdarza się jednak, że roszczenia przysługujące pacjentowi z tytułu rękojmi czy gwarancji nie są wystarczające i satysfakcjonujące dla pacjenta. Warto wtedy pamiętać, że dentysta ponosi względem pacjenta także odpowiedzialność odszkodowawczą za tzw. „błąd medyczny”.

Roszczenia pacjenta

Pacjent może od dentysty dochodzić:

  1. zapłaty odszkodowania - naprawienie szkody obejmuje wszelkie wynikłe z powodu „błędu” koszty, np. koszty leczenia, koszty potrzebne na przeprowadzenie leczenia naprawczego
  2. zapłaty zadośćuczynienia za doznaną krzywdę niematerialną
  3. ew. zapłaty renty – w sytuacjach gdy pacjent utracił zdolność do pracy zarobkowe (w całości lub w części), zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły się widoki powodzenia na przyszłość
  4. ustalenia odpowiedzialności dentysty / placówki na przyszłość

Kiedy dentysta ponosi odpowiedzialność za tzw. „błąd medyczny”

Warto wiedzieć, że nie każde niepowodzenie medyczne będzie błędem medycznym. Dentysta nie będzie ponosił odpowiedzialności za powstałe powikłania przy wykonywaniu usługi stomatologicznej (czyli takie negatywne następstwa, które powstają pomimo prawidłowego wykonania zabiegu).

Aby można było mówić o odpowiedzialności deliktowej muszą istnieć:

  1. zdarzenie wyrządzające szkodę – działanie lub zaniechanie lekarza, które ma charakter zawiniony i bezprawny
  2. szkoda majątkowa lub / i krzywda niemajątkowa
  3. adekwatny związek przyczynowy pomiędzy działaniem lekarza dentysty, a uszczerbkiem na zdrowiu pacjenta

Ciężar udowodnienia, że lekarz ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą spoczywa na pacjencie. Pacjent w postępowaniu sądowym musi wykazać, że na skutek działania lub zaniechania dentysty powstała u pacjenta szkoda i ewentualnie krzywda. W dalszej kolejności musi wykazać wysokość szkody – może to czynić za pomocą dokumentów potwierdzających poniesione koszty, czasem opinii lekarza o kosztach zabiegów naprawczych i in., a także uzasadnić wysokość żądanego zadośćuczynienia. W większości spraw sądowych kluczowym dowodem będzie opinia biegłego lekarza – potwierdzająca lub wykluczająca odpowiedzialność dentysty za powstałą u pacjenta szkodę.

Przedawnienie

Zgodnie z art. 4421 k.c. roszczenia w przypadku szkód na osobie przedawniają się z upływem 3 lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się albo przy zachowaniu należytej staranności mógł się dowiedzieć o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia

Inne roszczenia

Pacjentowi przysługują także roszczenia z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania umowy, a także z tytułu naruszenia praw pacjenta.

Komu pacjent powinien zgłosić swoje żądania/kogo pozwać?

Ustalenie kto ponosi odpowiedzialność cywilną będzie zależało od analizy łączącego dentystę z placówką medyczną stosunku prawnego.

Jeśli dentysta prowadzi indywidualną praktykę – nie ma wątpliwości, że to on ponosi odpowiedzialność i do niego pacjent powinien kierować swoje roszczenia.

W przypadku większych placówek medycznych, odpowiedzialność będzie uzależniona od tego czy dentysta:

  • zatrudniony jest na umowę o pracę (wtedy odpowiedzialność cywilną ponosi placówka medyczna i to do placówki pacjent kieruje reklamację, ewentualnie pozywa placówkę),
  • współpracuje z placówką na podstawie umowy o współpracy – wtedy odpowiedzialność cywilną solidarnie ponoszą placówka i lekarz.

Pacjent może także swoje roszczenia zgłosić bezpośrednio do ubezpieczyciela (każdy lekarz i placówka powinni mieć wykupione ubezpieczenie OC).

Polecamy serwis: Prawa pacjenta

Prawo
Rozwód bez sądu? Szybki sposób na rozwiązanie małżeństwa
13 maja 2025

Rząd szykuje rewolucję w prawie rodzinnym. Projekt nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego przewiduje możliwość pozasądowego rozwodu. Małżeństwo będzie można rozwiązać szybko i bez udziału sądu – pod pewnymi warunkami.

Aktywny rodzic. Ważna zmiana weszła w życie
13 maja 2025

Świadczenia otrzymywane w ramach programu „Aktywny rodzic” nie będą miały wpływu na prawo do zasiłków i innych form pomocy społecznej. Co to oznacza w praktyce?

Renta chorobowa po 50. roku życia: Komu przysługuje, ile wynosi?
13 maja 2025

Renta chorobowa, formalnie nazywana rentą z tytułu niezdolności do pracy, jest istotnym świadczeniem dla osób, które z powodu stanu zdrowia nie są w stanie kontynuować aktywności zawodowej. Dla osób po 50. roku życia, które często zmagają się z przewlekłymi schorzeniami, świadczenie to może stanowić ważne wsparcie. Obowiązują konkretne zasady przyznawania i wyliczania renty chorobowej, które warto poznać.

Wzór umowy NDA z omówieniem [WZÓR do pobrania]
13 maja 2025

Informacja to jeden z najdroższych towarów na świecie (Paulo Coelho, Zahir). Tajemnica przedsiębiorstwa to wypracowane przez lata doświadczenia, indywidualne i nowatorskie rozwiązania, kontakty, pamięć instytucjonalna. Wartość poufnych informacji przedsiębiorstwa nie daje się wycenić i potrzebuje szczególnej ochrony.

ZUS nie odda 550 000 zł kapitału emerytalnego wdowie tylko innym emerytom. Na otarcie łez renta rodzinna albo renta wdowia
13 maja 2025

System emerytalny w Polsce wyklucza możliwość dziedziczenia kapitału emerytalnego. W artykule prezentujemy opis systemu w jednym z pism rządowych przesłanych emerytce, która postulowała reformę systemu emerytalnego poprzez rozszerzenie możliwości dziedziczenia np. przez wdowy kapitału emerytalnego. Emerytce chodziło o środki zgromadzone na subkoncie, ale jej pismo otwarło szerszą dyskusję – „Dlaczego w zasadzie przepada 550 000 zł zgromadzonych na koncie emerytalnym zmarłego mężczyzny po 30 latach pracy”. ZUS nie odda 550 000 zł kapitału emerytalnego. Na otarcie łez renta rodzinna albo renta wdowia

Opłaca się być nauczycielem w małej miejscowości. Nauczyciel dyplomowany z pensją 6211 zł brutto, ale z dodatkami 10% i 20%
13 maja 2025

Nauczyciel dyplomowany z pensją 6211 zł brutto, to nie jest po szaleństwie inflacji za ostatnie lata, pensja marzeń. Ale są jeszcze dodatki do pensji. Najcenniejszy to 20% dodatek stażowy. Niestety przysługuje osobom z 20-letnim doświadczeniem zawodowym. Nie posiadają go nauczyciele początkujący więc odchodzą z zawodu nauczyciela.

1 sierpnia dniem wolnym od pracy? Uchwalono dezyderat. Sejmowa Komisja skierowała dezyderat do resortu pracy, czekamy teraz na ostateczną decyzję
13 maja 2025

W dniu 2 kwietnia 2025 r. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji obradująca pod przewodnictwem poseł Urszuli Augustyn (KO), zastępcy przewodniczącego Komisji analizowała szereg petycji. W porządku dziennym prac komisji była brana pod rozwagę petycja w sprawie ustanowienia rocznicy wybuchu powstania warszawskiego dniem ustawowo wolnym od pracy (BKSP-155-X-342/24). I stało się, uchwalono dezyderat, w sprawie 1 sierpnia - jako dnia wolnego od pracy. Ale trzeba wiedzieć, że Sejmowa Komisja skierowała ten dezyderat do resortu pracy, a teraz czekamy teraz na ostateczną decyzję MRPiPS. Później zdecyduje Sejm, Senat i Prezydent. Droga jest długa, ale przecież: kropla drąży skałę.

Debata prezydencka w TVP: Tak wyglądały końcowe wystąpienia kandydatów
13 maja 2025

Bezpośrednie apele do wyborców, polityczne manifesty, emocje i ostatnie akcenty kampanii — tak wyglądały końcowe wystąpienia kandydatów w debacie prezydenckiej w TVP. Co dokładnie powiedzieli?

Jawność cen czy legislacyjny chaos? Branża deweloperska alarmuje: ustawa to bubel, który zaszkodzi konsumentom
13 maja 2025

Miała być przejrzystość, a wyszło jak zwykle – ustawa o jawności cen mieszkań, uchwalona w rekordowym tempie, miała chronić konsumentów i ułatwić porównywanie ofert deweloperów. Zamiast tego wywołała burzę – branża mówi o prawnych absurdach, ignorowaniu głosu ekspertów i niebezpiecznych lukach, które mogą uderzyć nie tylko w firmy, ale też zwykłych obywateli. Ostatnią szansą na ratunek może być Senat.

Debata prezydencka na żywo na portalu infor.pl. Transmisja online od godz. 20.00
12 maja 2025

W poniedziałek 12.05.2025 r. o godz. 20:00 w siedzibie Telewizji Polskiej rozpoczęła się debata kandydatów na prezydenta RP, współorganizowana przez TVP, TVN i Polsat. To ostatnie takie starcie przed pierwszą turą wyborów i jeden z kluczowych momentów kampanii. Transmisję online można obejrzeć także na portalu infor.pl.

pokaż więcej
Proszę czekać...