Naruszenia w umowach z biurami podróży

Anna Śmigulska
rozwiń więcej
Klauzule niedozwolone są czesto spotykane w umowach z biurami podróży. / inforCMS
Podpisując umowę z biurem podróży należy dokładnie sprawdzić czy jest ona zgodna z wcześniejszymi uzgodnieniami oraz czy nasze prawa i obowiązki nie są w jakikolwiek sposób naruszone. Zdarza sie bowiem tak, że organizator turystyki ogranicza swoją odpowiedzialność za nienależyte wykonania umowy albo zmienia postanowienia dotyczące ceny i innych kosztów.

Najczęściej spotykane klauzule niedozwolone w umowach o świadczenie usług turystycznych

Niedopuszczalne jest stosowanie postanowień umownych, zgodnie z którymi organizator turystyki uprawniony jest do zmiany ceny imprezy spowodowanej np. dużą inflacją, zmianą cen u swojego kontrahenta, zmianą przepisów prawa, kursów walut lub innych nieprzewidzianych przez biuro podróży kosztów. Konsument w takim wypadku powinien móc skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy.

Jeżeli po wpłacie zaliczki, a przed zapłatą pełnej kwoty, zostanie zmieniona cena imprezy, to jej uczestnik zobowiązany jest do dokonania dopłaty do nowego poziomu ceny.

Niedozwolona klauzulą umowną jest stosowanie ryczałtowych stawek opłat przewidzianych na wypadek rezygnacji przez konsumenta z imprezy turystycznej. W ten sposób konsument, który rezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania zostaje pozbawiony możliwości żądania zwrotu uiszczonej zapłaty za świadczenie niespełnione w całości bądź w części. Poza tym takie ryczałty nie są rzeczywistymi kosztami, jakie musiało ponieść biuro podróży, w przypadku rezygnacji.

Jeżeli uczestnik nie weźmie udziału w imprezie z przyczyn niezależnych od biura turystycznego, to biuro może potrącić opłatę manipulacyjną w wysokości 5 proc. ceny imprezy od każdego rezygnującego oraz odpowiednią kwotę uzależnioną od terminu rezygnacji. Jeżeli więc konsument zrezygnuje z wycieczki np. w okresie od 30 do 15 dni przed jej rozpoczęciem, to biuro potrąci 35% ceny, a jeżeli zrezygnuje np. w okresie krótszym niż 8 dni przed rozpoczęciem wycieczki, to biuro potrąci aż 100 % ceny.

Organizator turystyki wykonując imprezę turystyczną często dla prawidłowego jej wykonania korzysta z usług innych podmiotów, np. przewoźników, właścicieli hoteli itp. Jednakże za wszystkie czynności dokonane przez pozostałych przedsiębiorców odpowiada przed konsumentem strona, z którą on zawarł umowę, czyli organizator turystyki. Jeśli oni nie wywiążą się ze swoich zobowiązań, konsument może złożyć reklamację i zażądać stosownego odszkodowania do biura podróży. Inne postanowienia ograniczałyby odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.

Organizator turystyki nie odpowiada za szkody, jakie powstały na skutek działania i winy osób trzecich.

W umowie nie powinny znajdować się ograniczenia co do terminu złożenia reklamacji. W ten sposób interesy konsumenta są rażąco naruszone i sprzeczne z dobrymi obyczajami. W wielu przypadkach tak krótki okres może w ogóle uniemożliwić konsumentom złożenie reklamacji.

Klient, który chce zgłosić reklamację, ma na to jedynie siedem dni od zakończenia imprezy i powinien to zrobić w formie pisemnej.

Inne przykłady klauzul niedozwolonych:

  • biuro ponosi odpowiedzialność za szkody, nie będące szkodami na osobie, w granicach rzeczywistej szkody poniesionej przez Klienta;
  • organizator nie bierze na siebie odpowiedzialności za wady lub niewykonanie usług podwykonawców, oferowanych na miejscu trwania imprezy (np. wycieczki fakultatywne, wynajem samochodów, itp.). Wyżej wymieniona odpowiedzialność nie powstaje wówczas, jeśli nasz przedstawiciel uczestniczy w organizowaniu tych dodatkowych usług;
  • biuro podróży nie ponosi odpowiedzialności za zmiany godzin lotów lub ich odwołania spowodowane decyzjami przewoźnika oraz innymi przyczynami obiektywnymi;
  • biuro nie ponosi odpowiedzialności za imprezy fakultatywne;
  • organizator nie rekompensuje reklamacji dotyczących hoteli lub przewoźnika, jeżeli przedmiot reklamacji w uznaniu hoteli lub przewoźnika jest bezpodstawny i stanowi normalną praktykę hotelu lub przewoźnika;
  • biuro podróży nie odpowiada za te przedmioty (w tym biżuterię, przedmioty znacznej wartości),których posiadanie nie jest uzasadnione celem wycieczki;
  • organizator wyłącza swoją odpowiedzialność z przyczyn związanych ze zgodnością świadczeń z ofertą w przypadku ofert specjalnych (Last minute);
  • oferty specjalne oraz ofert z ostatniej chwili (last minute) nie podlegają reklamacji, ze względu na swój specyficzny charakter oraz na możliwość występowania zmiennych warunków realizacji świadczeń.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Prawo
Czy można robić grilla na balkonie w bloku? Jakie są przepisy?
02 maja 2024

Majówka zwykle zaczyna sezon na grillowanie. Co roku wracają te same pytania np. o to czy można robić grilla na balkonie w bloku? Jakie są przepisy? Sprawdźmy, czy można dostać mandat za grilla na balkonie.

Marszałek Hołownia: jestem absolutnie przekonany, że teraz idzie czas flagi
02 maja 2024

Te czasy flagi, bo jestem absolutnie przekonany, że teraz idzie czas flagi, pokazują, że jak mamy flagę to mamy siebie, nawzajem. Flaga była po to, żeby ludzie gromadzili się wokół; dzisiaj tego bycia ze sobą bardzo nam trzeba - powiedział marszałek Sejmu Szymon Hołownia w Dzień Flagi RP.

Matura 2024 r. Sprawdź czy rozwiążesz maturę z matematyki 2023 r. [Formuła 2023 r. arkusz egzaminacyjny CKE]
02 maja 2024

Sprawdź, czy rozwiążesz arkusz z matematyki z "Matura 2023 r."

Wreszcie podwyżki w samorządach. O 700 zł - 1000 zł [rozporządzenie, projekt]
02 maja 2024

Podwyżka wyniesie od  700 do 1000 zł. I dotyczy osób zarabiających najmniej w samorządach.

Dodatkowe 100 zł miesięcznie dopłaty do prądu. Niezależnie od bonu energetycznego. Sprawdź, kto dostanie. Budżet to 30 mln zł.
02 maja 2024

Dodatkowe 100 zł miesięcznie dopłaty do prądu. Niezależnie od bonu energetycznego. Ma to zapobiec rezygnacji z leczenia. PFRON przeznaczy na ten cel 30 mln. złotych.

System kaucyjny: Zwrot butelek szklanych w każdym sklepie. Projekt ustawy trafił do konsultacji
02 maja 2024

Projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi trafił do konsultacji społecznych i uzgodnień. Projektowane regulacje dotyczą systemu kaucyjnego, który ma obowiązywać od 2025 r.

Bon senioralny od 1 stycznia 2026 r. Komu będzie przysługiwał, na jakich zasadach, w jakiej wysokości? Pieniądze w ramach KPO
02 maja 2024

W ramach finansowania z KPO, od 1 stycznia 2026 r. wprowadzony zostanie bon senioralny przysługujący osobom w wieku powyżej 75. lat, które będą potrzebowały pomocy w codziennych czynnościach. Wartość bonu senioralnego ma wynosić maksymalnie 2150 zł miesięcznie. Komu dokładnie będzie przysługiwał, na jakich zasadach?

Matury 2024. Harmonogram i szczegóły
02 maja 2024

Matury 2024 to ważne wydarzenie dla wielu młodych Polaków. Egzaminy pisemne odbędą się od 7 do 24 maja, a egzaminy ustne od 11 do 25 maja. Poniżej przedstawiamy szczegółowy harmonogram i informacje na temat nadchodzących egzaminów.

Czy Polska może stać się centrum kwalifikowanej opieki senioralnej w Europie?
02 maja 2024

Celem niniejszego artykułu jest li tylko zainicjowanie wprowadzenia na forum debaty publicznej w gronie ekspertów branży opieki senioralnej oraz polityków odpowiedzialnych za ten dział spraw społecznych w Polsce tematu: "Polska jako centrum kwalifikowanej opieki senioralnej w Europie".

pokaż więcej
Proszę czekać...