Cena usługi musi zostać precyzyjnie określona w cenniku

Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów zlecił Inspekcji Handlowej kontrolę punktów usługowych. Jej efekt jest niestety mało optymistyczny, ponieważ dopatrzono się szeregu nieprawidłowości u usługodawców, w tym braku cennika czy niewłaściwego oznakowanie sprzedawanych produktów.

Na zlecenie UOKiK Inspekcja Handlowa skontrolowała ponad 330 przedsiębiorstw, działających na terenie całej Polski (pralnie, salony fryzjerskie, salony optyczne czy motoryzacyjne). Doboru kontrolowanych punktów dokonano losowo, na podstawie skarg konsumentów lub w ramach ponownej kontroli.

Około 37 % przedsiębiorców nie przeszło tej kontroli bez szwanku, ponieważ w ich działalności Inspekcja dopatrzyła się pewnych nieprawidłowości. Pocieszającą wiadomością może okazać się fakt, iż kontrola w 2008 roku wykazała, że ponad połowa sprawdzanych przedsiębiorstw nie przeszła weryfikacji pozytywnie.

"Wadliwe" cenniki

Najwięcej uwag Inspekcji dotyczyło braku cennika usług ( około 13 % punktów usługowych nie posiadało go w ogóle). Gdzie najczęściej? U fryzjera, warsztacie motoryzacyjnym oraz salonach sukni ślubnych. Wielu przedsiębiorców umieszcza w cenniku zakres cenowy „ od ..do”, co zdaniem Inspekcji Handlowej jest praktyką nieuczciwą.

Problem wadliwie skonstruowanego cennika ujawniono w 6% skontrolowanych punktach usługowych. Pamiętajmy więc, że cenę usługi musimy znaleźć u każdego przedsiębiorcy, a przy oddawaniu produktu do naprawy, musimy zostać poinformowani o cenie naprawy.

Inspektorzy badali także mechanizmy naliczania i pobierania opłat za świadczone usługi w stosunku do cen umieszczonych w cennikach. Choć wynik tego badania nie wypadł najgorzej, to martwi fakt, że wiele rachunków w serwisie RTV/AGD nie informowało o kosztach użytych części zamiennych, samej naprawy, transportu. Ograniczały się one jedynie do ogólnej informacji o cenie serwisu.

Zobacz: Letnie wyprzedaże-na co trzeba uważać?

Oznakowanie produktów

Inspekcja Handlowa dokonała kontroli przedsiębiorstw również pod kątem prawidłowego oznakowania sprzedawanych produktów. W wielu punktach usługowych można, poza samą usługą , nabyć określony towar ( np. u fryzjera można dokonać zakupu żelu do włosów czy szamponu). Sprawdzono oznakowanie ponad 900 partii wyrobów stosowanych lub sprzedawanych w związku z prowadzoną działalnością. Inspektorzy zakwestionowali poprawne oznakowanie u 30 %. Największe nieścisłości pojawiają się w salonach optycznych i warsztatach zegarmistrzowskich.

Kontrola wykazała, że przedsiębiorcy sprzedają produkty , które na opakowaniu mają podany fałszywy opis, niezgodny z rzeczywistością skład surowcowy, a także błędną cenę. UOKiK podaje do publicznej wiadomości sytuację, w której w salonie optycznym sprzedawano okulary przeciwsłoneczne dla dzieci, nie zawierające informacji przy jakim natężeniu oświetlenia chronią. Należy podkreślić fakt, że każdy przedsiębiorca, któremu zarzucono takie praktyki, wycofał „ trefne” towary z obrotu i zadeklarował nie powtórzyć jej w przyszłości.

Na podstawie kontroli Inspekcja Handlowa nałożyła 87 mandatów karnych na całkowitą kwotę 13,3 tysiąca złotych. Oprócz nich upomniała przedsiębiorców do usunięcia wykrytych nieprawidłowości.

Zobacz: Czy biura podróży nas oszukują?

Informacje niezbędne konsumentom

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę czy w punkcie usługowym widnieje cennik, a jeżeli tak, czy nie zawiera on informacji cenowej sformułowanej w postaci zapisu „ od..do”. Gdybyśmy przed dokonaniem usługi ( np. ścięciem włosów) zawarli umowę ustną dotyczącą jej ceny, umowa taka ma moc obowiązującą i może stanowić podstawę do zgłaszania jakichkolwiek zastrzeżeń. Oczywiście, konsumentowi ciężko jest udowodnić istnienia takiej umowy, dlatego na wstępie należy ustalić całkowity koszt usługi i jej pożądany efekt. Gdybyśmy z usługodawcy zawierali umowę pisemną, wtedy należy w niej zamieścić informacje dotyczące wysokości zaliczki, zadatku oraz ewentualnej kary za niewykonanie usługi w oznaczonym terminie.

Reklamacja usługi

Niestety nie istnieją żadne szczegółowe przepisy, które normowałyby reklamowanie usług. Tutaj zastosowanie mają ogólne przepisy kodeksu cywilnego, zgodnie z którymi reklamację możemy złożyć w ciągu 2 lat od daty zakupu. Możemy ponadto żądać od usługodawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności. Jeśli zaś przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn – to wówczas mamy prawo odstąpienia od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Jedynie wada istotna stanowi podstawę odstąpienia od umowy, tak więc nie należy o tym zapomnieć. Jesteśmy uprawnieni do zażądania odszkodowania, ale tylko wówczas, gdy w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty.

Zobacz: Robisz zakupy-pamiętaj o paragonie!

Reklamacja produktu

Osoby reklamujące produkt zakupiony w punkcie usługowym, przy okazji samej usługi, są chronione przez przepisy identyczne jak w przypadku zakupu towarów w sklepie. Reklamacje możemy złożyć od usługodawcy w ciągu 2 lat od daty zakupu. Możemy również żądać wymiany lub bezpłatnej naprawy - a w sytuacji, gdy te rozwiązania nie są możliwe, przysługuje nam prawo do obniżenia ceny , a nawet zwrotu pieniędzy. Reklamacji takiej możemy dokonać pisemnie u sprzedawcy , który ma 14 dni na ustosunkowanie się do niej.

Zobacz: Książki i płyty przez Internet?- Raport UOKiK

Praktyczne informacje

Gdybyśmy mieli problemy z usługodawcą w jakimkolwiek przypadku, możemy uzyskać nieodpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Działają oni przy urzędach miejskich i starostwach powiatowych. Konsumenci mają także możliwość bezpłatnej pomocy ze strony oddziałów terenowych Federacji Konsumentów.

KM/Źródło: UOKIK

Prawo
Rząd szykuje zmiany w emeryturach – grupa pracowników popracuje do 70 roku życia
01 maja 2025

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zmian w przepisach, które mają wydłużyć maksymalny wiek pełnienia funkcji przez komorników sądowych oraz ich asesorów. Zgodnie z planowanymi regulacjami, osoby wykonujące te zawody miałyby obowiązek pozostawać aktywne zawodowo nawet do 70. roku życia.

Prawne ryzyka używania AI przez pracowników. Odpowiedzialność pracodawcy wobec osób trzecich. Prawo pracy, prawo autorskie, ochrona danych poufnych i osobowych
30 kwi 2025

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi dużą pomoc w pracy, ułatwiając ją i przyspieszając w znacznym stopniu. Zdają sobie z tego sprawę zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Tak jednak ze strony pracodawców lub potencjalnych pracodawców wobec pracowników lub kandydatów, jak po ze strony pracowników, nieodpowiedzialne korzystania z AI może rodzić określone ryzyka prawne, które możemy ocenić przez pryzmat prawa pracy. Świadomość tych ryzyk jest ważna pod kątem znalezienia rozwiązań przed nimi zabezpieczających w sytuacji w której prawo powszechne takiego zabezpieczenia nie przewiduje.

Zmiana miejsca głosowania. Wybory 2025. Jak zagłosować w innym obwodzie?
30 kwi 2025

Zmiana miejsca głosowania w wyborach na Prezydenta RP w dniu 18 maja 2025 r. jest możliwa. Co zrobić, aby zagłosować w obwodzie poza stałym miejscem zamieszkania? Niezbędne jest zaświadczenie o zmianie miejsca głosowania.

Ostatni dzień na rozliczenie PIT 2024 Sprawdź, co musisz zrobić, zanim system zamknie dostęp
30 kwi 2025

Ministerstwo Finansów przypomina: 30 kwietnia mija termin składania zeznań podatkowych za 2024 rok. Ponad 8 milionów Polaków skorzystało już z usługi Twój e-PIT. Sprawdź, co zrobić, by nie zapłacić kary, jak uniknąć błędów i co grozi za brak reakcji.

Specustawa o przeliczeniu emerytur: Bez wniosku, bez wyrównania i bez waloryzacji. I dopiero od połowy 2026 r.
30 kwi 2025

Specustawa: ZUS załatwi sam ponowne przeliczenie emerytur. Bez wniosku, bez wyrównania i bez waloryzacji. I niestety dopiero od połowy 2026 r.

Artur Bartoszewicz – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydat na Prezydenta RP 2025]
30 kwi 2025

Artur Bartoszewicz – czy należy do partii politycznej? Przedstawiamy program wyborczy kandydata na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. i wyniki najnowszego sondażu.

Kamery nasobne dla ratowników medycznych a RODO [Ochrona danych osobowych]
30 kwi 2025

Z pewnością zgodzicie się że ratownicy medyczni są bardzo często narażeni na brutalne ataki ze strony agresywnych pacjentów. Coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu kamer nasobnych dla ratowników medycznych. Co na to przepisy RODO i Konstytucja?

Koniec z wypłacaniem przez pracodawcę 140 zł, za okulary które kosztowały 900 zł i limitowaniem częstotliwości refundacji? Nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk
01 maja 2025

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, przedstawiło swoje stanowisko w sprawie uregulowania minimalnej kwoty refundacji okularów (lub soczewek kontaktowych) korygujących wzrok dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy. Wynika ono z odpowiedzi na interpelację poselską nr 4813 posłanki Marta Stożek, z dnia 12 września 2024 r.

Praca w majówkę. Czy należy się dodatek?
30 kwi 2025

Zbliżają się 3 ważne dni w roku 2025: 1 maja, 2 maja, 3 maja. Niektórzy w tym czasie pracują. Czy zatem za pracę w majówkę należy się dodatek pieniężny czy inna rekompensata?

Kto nowym papieżem? Media kreują „papabile”, a Kościół przygotowuje się do konklawe 2025
30 kwi 2025

7 maja rozpoczyna się konklawe, które wybierze nowego papieża. Papież Franciszek niestety już nie żyje, a świat katolicki z napięciem śledzi możliwych następców. Media już teraz lansują swoich faworytów – tzw. papabili. Kim są kandydaci na nowego papieża? Jakie poglądy reprezentują? Czy Kościół czeka kontynuacja, czy radykalna zmiana?

pokaż więcej
Proszę czekać...