REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kamery nasobne dla ratowników medycznych a RODO [Ochrona danych osobowych]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ratownik medyczny kamera nasobna rodo
Ratownik medyczny i kamera nasobna - co na to RODO i Konstytucja?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Z pewnością zgodzicie się że ratownicy medyczni są bardzo często narażeni na brutalne ataki ze strony agresywnych pacjentów. Coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu kamer nasobnych dla ratowników medycznych. Co na to przepisy RODO i Konstytucja?

Ataki na ratowników medycznych a kamery nasobne

REKLAMA

Ataki na ratowników medycznych, w tym agresja fizyczna i słowna, są poważnym problemem w Polsce. Według statystyk rocznie dochodzi do nawet 350 tysięcy ataków na ratowników. W 2024 roku ratownicy sami wzywali pomoc medyczną około 3080 razy. Jak powiedział rzecznik Polskiego Towarzystwa Ratowników Medycznych, rocznie ratownicy wyjeżdżają do 3,5 mln interwencji, a nawet od 10 do 15 procent z nich kończy się agresją skierowaną przeciwko służbom.

REKLAMA

Wszyscy mamy jeszcze w pamięci atak ze stycznia tego roku, gdzie w Siedlcach zginął ratownik medyczny – został on zabity przez pacjenta w trakcie udzielania mu pomocy. To tragiczne zdarzenie wywołało dyskusję na temat tego, w jaki sposób zapewnić ratownikom medycznym bezpieczeństwo w trakcie dyżurów.

Coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu kamer nasobnych dla ratowników medycznych. Kamery nasobne mają poprawić bezpieczeństwo ratowników w czasie interwencji, zwłaszcza w sytuacjach zagrożenia ich zdrowia a często nawet życia. Jednak ich stosowanie wiąże się z rejestracją danych osobowych – w tym danych szczególnych kategorii, takich jak informacje o stanie zdrowia pacjentów.

Kamery nasobne a RODO

REKLAMA

To oznacza, że administrator danych osobowych musi spełnić określone wymogi wynikające z RODO, Konstytucji RP oraz Karty Praw Podstawowych UE. Kamerki nasobne a więc monitoring audiowizyjny w tak wrażliwym środowisku, jakim jest ratownictwo medyczne, może naruszać prywatność pacjentów, osób trzecich, a także samych ratowników – dlatego jego wdrożenie wymaga szczególnej rozwagi, oceny skutków dla ochrony danych oraz prawidłowego wyważenia praw jednostki i interesu publicznego.

Musimy pamiętać że monitoring audiowizyjny ratowników medycznych to nie tylko narzędzie ochrony, ale również potencjalnie głęboka ingerencja w prawo do prywatności. Na potrzebę ostrożnego podejścia zwrócił uwagę Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który skierował w tej sprawie oficjalne wystąpienie do Minister Zdrowia. Krajowa Sekcja Pogotowia Ratunkowego i Ratownictwa Medycznego NSZZ „Solidarność” w piśmie do UODO również wskazała, że zastosowanie kamer narusza konstytucyjne prawa pracowników i pacjentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Musimy pamiętać o tym, iż zgodnie z RODO, dane osobowe dotyczące zdrowia należą do szczególnych kategorii danych. Ich przetwarzanie jest dopuszczalne m.in. na podstawie:

  • art. 6 ust. 1 lit. c i e w zw. z art. 6 ust. 3 RODO – obowiązek prawny lub zadania realizowane w interesie publicznym,
  • art. 9 ust. 2 i 3 RODO – w tym przypadku: zapewnienie opieki zdrowotnej, bezpieczeństwa publicznego lub obrony roszczeń.

To jednak nie wszystko, ponieważ nawet jeśli przetwarzanie jest uzasadnione to administrator danych osobowych(ADO) musi zapewnić, że rozwiązanie jest konieczne, proporcjonalne i zgodne z Konstytucją RP oraz Kartą Praw Podstawowych UE.

Kiedy można ograniczać prawa jednostki?

Konstytucja RP jasno określa warunki ograniczenia praw jednostki:

  • art. 31 ust. 3 – ograniczenia mogą być wprowadzane tylko wtedy, gdy są konieczne i proporcjonalne,
  • art. 51 ust. 2 i 5 – ochrona danych osobowych, w tym obowiązek ustawowego określenia zasad ich gromadzenia i przetwarzania,
  • art. 30 – nakaz poszanowania godności człowieka.

Z kolei Karta Praw Podstawowych UE (art. 7 i 8) chroni prawo do prywatności i ochrony danych osobowych, które mogą być ograniczone wyłącznie wtedy, gdy jest to niezbędne i służy realizacji uzasadnionego interesu publicznego. To jednak nadal nie koniec wytycznych, ponieważ każde planowane rozwiązanie prawne w zakresie monitoringu audiowizyjnego powinno być poprzedzone oceną skutków dla ochrony danych (DPIA) zgodnie z art. 35 RODO.

Ocena skutków dla ochrony danych

Ocena skutków dla ochrony danych (DPIA) pozwala:

  • opisać procesy przetwarzania danych osobowych,
  • ocenić ich konieczność i proporcjonalność,
  • oszacować ryzyko dla praw i wolności osób fizycznych.

Zgodnie z art. 35 ust. 10 RODO, przeprowadzenie DPIA jest szczególnie istotne w procesie legislacyjnym.

Zgodzicie się zapewne że monitoring podczas działań ratowniczych może ujawniać dane osobowe dotyczące zdrowia, sytuacje domowe, rodzinne, emocjonalne – bardzo często w trudnych okolicznościach. Musimy pamiętać zawsze o tym iż ochrona godności pacjenta wynika zarówno z ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, jak i z przepisów Konstytucji RP. Po drugiej stronie mamy ratownika medycznego, który jako pracownik również ma prawo do prywatności oraz ochrony danych osobowych – gwarantowane m.in. przez Kodeks pracy, ale ma również prawo do własnego bezpieczeństwa. Wprowadzenie kamer nasobnych musi więc uwzględniać wyważenie interesu publicznego jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa interwencji z prawem do ochrony danych osobowych i prawem do prywatności.

Kamery nasobne dla ratowników medycznych zgodne z RODO i Konstytucją?

Monitoring audiowizyjny przy pracy ratowników medycznych może być wprowadzany wyłącznie wtedy, gdy inne, mniej inwazyjne metody zapewniania bezpieczeństwa pacjentom i pracownikom medycznym są niewystarczające. Konieczne jest również zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa danych w związku z wykorzystywaniem urządzeń monitorujących. To niewątpliwie bardzo trudne zadanie lecz bez tego trudno będzie uznać takie rozwiązanie za zgodne z przepisami RODO i Konstytucji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwie składki emerytalne. Ale jedna emerytura. Nie tylko mundurowi, ale i KRUS

Do redakcji stale napływają listy od emerytów mundurowych, którzy płacą składki do ZUS (jako emeryci mundurowi), ale nie mają szansy na 1) otrzymanie drugiej emerytury (cywilnej obok wojskowej) albo 2)

Pomniejszył emeryturę o 2603,30 zł przez 60.526,60 zł. Nierówne traktowanie emerytów. Nie będzie nowelizacji [Emerytury mundurowe]

Do biura poselskiego zgłosili się emerytowani żołnierze, którzy wskazują na trudności wynikające z obecnych regulacji. Jednym z przykładów jest przypadek emeryta wojskowego, który w ciągu roku osiągnął dodatkowy dochód w wysokości 60 526,60 zł. Maksymalna kwota miesięcznego przychodu niepowodująca zmniejszenia świadczenia wynosiła 57 923,30 zł, przez co jego świadczenie emerytalne zostało pomniejszone o 2 603,30 zł.

Poczta Polska nie wygrała przetargu na dostarczanie przesyłek w sądownictwie i prokuraturze, mimo, że była jedynym oferentem. Ministerstwo Sprawiedliwości wyjaśnia dlaczego

Przetarg na świadczenie usług pocztowych w sądownictwie i prokuraturze został unieważniony. Jedyną ofertę w jego ramach złożyła Poczta Polska S.A., jednak jej cena była zbyt wysoka. Wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha zapewnił PAP, że nie dojdzie do przerwy w doręczeniach przesyłek.

Cena energii elektrycznej w 2026 roku. Minister finansów i gospodarki prognozuje obniżkę

Resort finansów oczekuje, że w przyszłym roku taryfa na energię dla gospodarstw domowych znajdzie się poniżej 500 zł/MWh - poinformował 2 września 2025 r. PAP Biznes minister finansów i gospodarki Andrzej Domański.

REKLAMA

Od 10 września 2025 r. zmiany w OC po zakupie auta. Kara za błąd nawet 9330 zł

Od 10 września 2025 r. zmieniają się przepisy dotyczące OC po zakupie auta. Nabywca używanego pojazdu będzie mógł wskazać konkretną datę zakończenia polisy poprzedniego właściciela, ale tylko pod warunkiem zachowania ciągłości ubezpieczenia. Brak choćby jednego dnia ochrony oznacza wysoką karę pieniężną. To nie wszystko, nowe zasady obejmą też rolników i ubezpieczenia budynków. Sprawdź, co musisz zrobić, żeby nie płacić.

Wielka reforma Centrów Usług Społecznych: Nowe prawo zmieni dostępność i jakość wsparcia w gminach – co planuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej?

Centra Usług Społecznych mają przejść długo wyczekiwaną reformę. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt ustawy, który zmienia zasady ich funkcjonowania. Nowe przepisy mają zwiększyć dostępność i jakość usług, ułatwić gminom tworzenie CUS i dopasować wsparcie do realnych potrzeb mieszkańców. Co konkretnie się zmieni i dlaczego ta reforma jest tak istotna?

Choroby zakaźne i aktualna sytuacja epidemiologiczna w Polsce [RAPORT]

W odpowiedzi na rosnącą potrzebę dostępu do rzetelnych informacji o stanie zdrowia publicznego, Centrum e-Zdrowia – we współpracy z Ministerstwem Zdrowia oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym – opracowało nowoczesny, interaktywny raport poświęcony chorobom zakaźnym. To innowacyjne źródło danych, dostępne zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Raport stanowi aktualny przegląd sytuacji epidemiologicznej w Polsce.

Asystencja osobista coraz bliżej. Kto dostanie darmowego asystenta i na jak długo?

Projekt ustawy o asystencji osobistej nabiera tempa i zbliża się do finalnych prac legislacyjnych. Rząd planuje objąć bezpłatnym wsparciem osoby z niepełnosprawnościami w wieku od 13 do 65 lat, zapewniając im pomoc asystenta finansowaną z budżetu państwa. Jeżeli ustawa zostanie uchwalona, część beneficjentów będzie mogła liczyć nawet na 240 godzin indywidualnej pomocy miesięcznie, w domu, pracy i w codziennym życiu.

REKLAMA

Za co rowerzysta może dostać mandat? ABC jazdy rowerem poza jezdnią: chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe, pasy, użycie dzwonka, parkowanie

Jakie są aktualne zasady jazdy rowerem poza jezdnią (chodniki, droga dla pieszych i rowerów, ścieżki i pasy rowerowe) i pieszo ścieżką rowerową przedstawia radca prawny Mirosław Siwiński. Autor wyjaśnia m.in. za co rowerzysta może otrzymać mandat, czy może używać dzwonka jadąc chodnikiem i z jaką prędkością może się poruszać.

Trzeba będzie mieć certyfikat cyberbezpieczeństwa żeby wykazać cyberodporność. Nowe przepisy od 28 sierpnia 2025 r.

Kilka dni temu w życie weszły nowe, ważne przepisy dotyczące certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Nowe przepisy pozwolą na wydawanie europejskich i krajowych certyfikatów bezpieczeństwa dla produktów, usług, systemów i procesów związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT). Będzie to potwierdzenie, że dany produkt, usługa lub proces spełnia określone standardy ochrony danych i odporności na cyberataki. Jest to też ważny dokument w przetargach publicznych.

REKLAMA