Ten mandat w kodeksie wykroczeń rośnie 10-krotnie z 500 zł do 5000 zł, a grzywna rośnie 6-krotnie - zamiast 5000 zł będzie 30000 zł. Prezydent już podpisał nowelizację, zmiany wejdą w życie nieodwołalnie

Tomasz Piwowarski
Radca prawny z kilkunastoletnim prawniczym doświadczeniem, specjalizujący się w prawie cywilnym, gospodarczym, nieruchomości, pracy. Fan motoryzacji oraz Włoch, a od nie tak dawna – motocyklista.
rozwiń więcej
nowelizacja kodeksu wykroczeń 2025, kary za zagrożenie pożarowe, grzywna 30000 zł wykroczenie, mandat 5000 zł wykroczenie, wykroczenia pożarowe, zaostrzenie kar, kara za wypalanie traw, prezydent / Ten mandat w kodeksie wykroczeń rośnie 10-krotnie z 500 zł do 5000 zł, a grzywna rośnie 6-krotnie - zamiast 5000 zł będzie 30000 zł. Prezydent już podpisał nowelizację, zmiany wejdą w życie nieodwołalnie / ShutterStock

Prezydent RP podpisał 15 grudnia 2025 r. nowelizację Kodeksu wykroczeń oraz Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Nowe przepisy znacząco zaostrzają kary - grzywna wzrośnie nawet sześciokrotnie. Z katalogu sankcji zniknie też łagodna kara nagany. Natomiast mandat będzie można nałożyć w kwocie dziesięciokrotnie wyższej niż dotychczas.

Cel nowelizacji kodeksów wykroczeniowych: skuteczniejsza walka z zagrożeniami pożarowymi

Ustawa z dnia 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia stanowi odpowiedź ustawodawcy na narastający problem pożarów w Polsce. Zasadniczym celem wprowadzanych zmian jest skuteczniejsza walka z zachowaniami prowadzącymi do stwarzania zagrożeń pożarowych.

Podpisana nowelizacja obejmuje dwie kluczowe ustawy regulujące kwestie wykroczeń w naszym systemie prawnym. Pierwszą z nich jest Kodeks wykroczeń, a drugą Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Obie regulacje zostają dostosowane do nowych realiów i wyzwań ochrony przeciwpożarowej.

Zaostrzenie kar wynika z obserwacji, zgodnie z którymi dotychczasowe sankcje finansowe nie stanowiły wystarczającego środka działającego odstraszająco. Osoby, które dopuszczały się czynów zagrażających bezpieczeństwu pożarowemu nierzadko lekceważyły grożące konsekwencje prawne z tego tytułu. Nowo wprowadzane przepisy mają to zmienić poprzez bardziej dotkliwe karanie.

Drastyczny wzrost grzywny - nawet 30000 zł na podstawie kodeksu wykroczeń

Najważniejszą zmianą wprowadzaną nowelizacją podpisaną już przez Prezydenta Karola Nawrockiego jest znaczące podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za czyny związane ze sprowadzeniem zagrożenia pożarowego. Dotychczasowo sprawcy takich wykroczeń mogli zostać ukarani grzywną w wysokości od 20 do 5000 zł w razie skierowania sprawy do sądu. Po wejściu w życie nowych regulacji, górna granica przesuwa się z 5000 zł do aż 30000 zł - rośnie więc sześciokrotnie! Wyższa kara finansowa ma działać prewencyjnie i odstraszająco, skuteczniej zachęcając do nielekceważenia przepisów przeciwpożarowych i eliminowania lekkomyślnych zachowań, których skutki mogą prowadzić do pożaru.

Trzeba oczywiście zaznaczyć, że każdorazowo wymiar grzywny w dokładnej kwocie będzie określany przez sąd, który uwzględni m. in. okoliczności sprawy, stopień społecznej szkodliwości danego czynu oraz sytuację majątkową sprawcy. Maksymalna kwota grzywny wynosząca 30000 zł będzie więc zachowana na najbardziej rażące przypadki.

Nowy katalog sankcji - koniec z karą nagany, pozostanie grzywna, areszt lub ograniczenie wolności

Świeżo podpisana nowelizacja Kodeksu wykroczeń wprowadza również bardzo istotne zmiany w samym katalogu kar przewidywanych za wykroczenia związane ze sprowadzaniem zagrożenia pożarowego. Zdecydowano się na ujednolicenie sankcji poprzez określenie, że za tego rodzaju czyny zabronione będzie groziła kara aresztu, ograniczenia wolności, albo grzywny.

To jasno oznacza, że z katalogu możliwych do wymierzenia w takim przypadku kar wyeliminowano karę nagany. Do tej pory w niektórych przypadkach sądy mogły poprzestać na udzieleniu sprawcy jedynie nagany, co stanowi sankcję o symbolicznym charakterze (chociaż oczywiście sprawca jest już wówczas notowany jako karany - nagana to też kara), niezbyt dolegliwym dla ukaranego. Nowe przepisy nie przewidują już takiej możliwości - grzywna, areszt lub ograniczenie wolności to jest już realna dolegliwość dla sprawcy.

Trzeba jednocześnie zauważyć, że do katalogu możliwych kar za wykroczenia związane ze stwarzaniem zagrożenia pożarowego dodano karę ograniczenia wolności, wcześniej nieobecną. Najczęściej polega ona na nałożeniu na sprawcę obowiązku wykonywania nieodpłatnej kontrolowanej pracy na cele społeczne. Jest to rozwiązanie pośrednie pomiędzy karą grzywny, a zamknięciem sprawcy w areszcie. Sądy nadal będą więc dysponowały elastycznością w katalogu kar, ale z uwagi na ciężkość tego rodzaju wykroczenia, brakuje już kary nagany.

Wyższe mandaty za wykroczenia pożarowe - Policja nałoży mandat nawet 5000 zł zamiast 500 zł

Podpisana nowelizacja wprowadza jednocześnie ważne zmiany w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia, w zakresie postępowania mandatowego. Jest to o tyle ważne, że w praktyce sporo wykroczeń jest karanych właśnie w tym trybie, bez potrzeby kierowania sprawy do sądu, na podstawie mandatu wymierzanego na miejscu przez funkcjonariuszy.

Dotychczas w przypadku wykroczenia pożarowego grzywna nałożona w postaci mandatu karnego mogła być wymierzona w wysokości maksymalnie 500 zł, a 1000 zł w przypadku popełnienia więcej niż jednego wykroczenia. Teraz, po nowelizacji kwoty te wzrastają, i to znacznie - ograniczenie wysokości mandatu zamiast 500 zł będzie wynosić 5000 zł, a w przypadku więcej niż jednego wykroczenia - zamiast 1000 zł będzie to 6000 zł. Kwota mandatu za jednorazowe wykroczenie wzrasta więc, biorąc pod uwagę stawki maksymalne, aż dziesięciokrotnie, a w przypadku karania mandatem za więcej niż jedno wykroczenie - sześciokrotnie.

Możliwość ukarania tak wysoką kwotą już na etapie interwencji służb, bez konieczności kierowania sprawy do sądu, powoduje większą dolegliwość, niż dotychczas. Co więcej, nieprzyjęcie mandatu i skierowanie sprawy do sądu, może stwarzać ryzyko bycia ukaranym grzywną aż do 30000 zł, już wymierzaną przez sąd.

Oczywiście wyższa granica kwoty grzywny wymierzanej mandatem ma też w założeniu odciążyć sądy od konieczności rozpatrywania spraw kierowanych do rozpoznania przez nie, gdy dotychczas zdaniem funkcjonariusza ukaranie mandatem 500 zł nie było wystarczające. Po wejściu zmiany w życie, funkcjonariusz na miejscu będzie dysponował znacznie większymi widełkami co do wysokości mandatu.

Ważne

Jakich zachowań dotyczą opisywane grzywny? Przykłady, za które można będzie otrzymać nawet 30000 zł grzywny od sądu, lub 5000 zł mandatu od funkcjonariusza, to:

  • wypalanie traw,
  • składowanie rzeczy na częściach wspólnych nieruchomości,
  • blokowanie przejść i dróg ewakuacyjnych,
  • nieostrożne obchodzenie się z ogniem,
  • rozpalanie ogniska zbyt blisko łatwopalnych elementów, w pobliżu lasu, na suchej trawie,
  • parkowanie pojazdu z rozgrzanym katalizatorem po długiej trasie na suchej trawie,
  • wyrzucenie niezgaszonego papierosa w pobliżu łatwopalnych elementów,
  • odpalanie papierosa na stacji benzynowej.

Jak widać, nawet pozornie niegroźne zachowania, mogące tylko teoretycznie wywołać pożar, są zagrożone wysoką karą. Jest tak dlatego, że karane jest samo stwarzanie zagrożenia pożarowego - niekoniecznie musi ono doprowadzić faktycznie do pożaru.

Wejście w życie - od kiedy nowe stawki grzywien?

Zgodnie z treścią ustawy podpisanej przez Prezydenta, vacatio legis wynosi tylko 14 dni. Oczywiście termin ten będzie liczony od publikacji tekstu nowelizacji w Dzienniku Ustaw. Publikacja zapewne nastąpi jeszcze w grudniu, co oznacza że przepisy będą obowiązywać najpewniej już w pierwszej połowie stycznia 2026 r.

Jaka jest nowa maksymalna grzywna za wykroczenia związane ze stwarzaniem zagrożenia pożarowego?

Maksymalna grzywna za wykroczenia związane ze stwarzaniem zagrożenia pożarowego rośnie z 5000 zł do 30000 zł, czyli sześciokrotnie. Konkretną wysokość ustala sąd, uwzględniając okoliczności sprawy, stopień społecznej szkodliwości i sytuację majątkową sprawcy.

Jakie są nowe maksymalne kwoty mandatów za wykroczenia pożarowe w postępowaniu mandatowym?

Za wykroczenia pożarowe maksymalny mandat wzrasta z 500 zł do 5000 zł, a przy więcej niż jednym wykroczeniu z 1000 zł do 6000 zł. To odpowiednio dziesięciokrotny i sześciokrotny wzrost. Nieprzyjęcie mandatu może skutkować grzywną do 30000 zł wymierzaną przez sąd.

Jak zmienia się katalog kar za wykroczenia sprowadzające zagrożenie pożarowe w Kodeksie wykroczeń?

Z katalogu sankcji znika kara nagany. Za wykroczenia sprowadzające zagrożenie pożarowe grozi kara aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny. Dodano karę ograniczenia wolności, najczęściej jako nieodpłatna kontrolowana praca na cele społeczne.

Kiedy wejdą w życie zmiany dotyczące kar za zagrożenia pożarowe w Kodeksie wykroczeń i postępowania?

Vacatio legis zmian dotyczących kar za zagrożenia pożarowe wynosi 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw. Publikacja zapewne nastąpi jeszcze w grudniu, więc przepisy będą obowiązywać najpewniej w pierwszej połowie stycznia 2026 r.

Jakie przykłady zachowań będą zagrożone nowymi wyższymi karami za stwarzanie zagrożenia pożarowego?

Przykłady: wypalanie traw, składowanie rzeczy na częściach wspólnych nieruchomości, blokowanie dróg ewakuacyjnych, ognisko zbyt blisko łatwopalnych elementów lub lasu, parkowanie pojazdu z rozgrzanym katalizatorem na suchej trawie, wyrzucenie niezgaszonego papierosa, odpalanie papierosa na stacji benzynowej.

Prawo
Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA
23 gru 2025

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę
23 gru 2025

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]
22 gru 2025

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?
23 gru 2025

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.
22 gru 2025

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy
22 gru 2025

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?
22 gru 2025

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy
22 gru 2025

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?
22 gru 2025

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?
23 gru 2025

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

pokaż więcej
Proszę czekać...