Nowe świadczenie 1000 plus miesięcznie na drugie (również dorosłe) dziecko dla każdego, jeżeli rodzina nie przekracza 280 tys. zł dochodu rocznie. Ustawa ponownie na biurku Prezydenta

Aleksandra Rybak
rozwiń więcej
świadczenie, dzieci, prezydent, Karol Nawrocki, zerowy PIT / Nowe świadczenie 1000 plus miesięcznie na drugie (również dorosłe) dziecko dla każdego, jeżeli rodzina nie przekracza 280 tys. zł dochodu rocznie. Ustawa ponownie na biurku Prezydenta / Kancelaria Prezydenta RP

„Szacuje się, że w portfelu przeciętnej polskiej rodziny może zostać średnio 1 000 zł miesięcznie” – poinformowała Kancelaria Prezydenta, po podpisaniu przez Karola Nawrockiego, w dniu 8 sierpnia br., projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, który został następnie wniesiony przez Prezydenta do Sejmu. Świadczenie ma być skierowane do osób z co najmniej dwójką dzieci (również już dorosłych – jeżeli będą spełniać określone w ustawie warunki), które nie przekraczają poziomu dochodów 140 tys. zł rocznie na małżonka, czyli 280 tys. zł rocznie na rodzinę. 11 września br. zakończyły się konsultacje społeczne projektu ustawy zakładającej wprowadzenie ww. wsparcia, a za sprawą Marszałka Sejmu – kilka dni wcześniej (bo w dniu 5 września br.), ustawa ponownie trafiła na biurko Prezydenta.

rozwiń >

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – Prezydent RP Karol Nawrocki złożył już swój podpis pod projektem ustawy

W dniu 8 sierpnia 2025 r. w Kolbuszowej, w województwie podkarpackim, Prezydent Karol Nawrocki podpisał projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, który w poniedziałek 11 sierpnia br. został wniesiony do Sejmu. Projekt ten – według informacji opublikowanej na stronie internetowej Kancelarii Prezydenta – zakłada wprowadzenie zerowego PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci.

W swoim przemówieniu Prezydent podkreślił, że Polska dotknięta jest ogromnym kryzysem demograficznym. – „Dlatego będę konsekwentnie powtarzał, że polskie rodziny mogą liczyć na wsparcie polskiego Prezydenta, a zwolnienie z PIT rodziców dwójki i więcej dzieci jest nie tylko moją obietnicą, ale też moim obowiązkiem wobec trwania Polski i niepodległości państwa polskiego” – mówił.

Na stronie internetowej Sejmu, projekt ten został oznaczony nr RPW/27021/2025 i przewiduje on dodanie do art. 27 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – ust. 1aa i 1ab, zgodnie z którymi – w przypadku podatników, którzy w danym roku podatkowym:

  • wykonywali władzę rodzicielską,
  • pełnili funkcję opiekuna prawnego – jeżeli dzieci z nimi zamieszkiwały,
  • sprawowali funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą lub
  • wykonywali ciążący na nich obowiązek alimentacyjny – w stosunku do pełnoletnich, ale nadal uczących się dzieci,

w stosunku do co najmniej dwojga dzieci:

  • małoletnich, czyli takich, które nie ukończyły jeszcze 18 roku życia,
  • pełnoletnich, które otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną jak również
  • pełnoletnich do ukończenia przez nie 25 roku życia, jeżeli nadal się uczą,

kwota zmniejszająca podatek dochodowy ma wynieść 16 800 zł (zamiast obecnych – 3 600 zł), a od nadwyżki ponad 140 000 zł (zamiast obecnych – 120 000 zł) – 32%.

Do powyższej liczby dzieci, od której miałoby być uzależnione prawo do nowej preferencji w rozliczeniu podatku dochodowego – nie miałyby jednak podlegać wliczeniu dzieci, które na podstawie orzeczenia sądu zostały umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie oraz te, które pozostają w związku małżeńskim.

Z ulgi nie mieliby również skorzystać podatnicy, którzy w danym roku podatkowym zobowiązani są do zapłaty tzw. daniny solidarnościowej, czyli osoby o najwyższych dochodach, przekraczających rocznie 1 mln zł.

Z powyższego wynika, że ulga w rozliczeniu podatku – na powyższych warunkach – przysługiwałaby wyłącznie osobom rozliczającym się według skali podatkowej, a już nie przedsiębiorcom rozliczającym się podatkiem liniowym.

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – jakie kryteria miałyby decydować o przysługiwaniu wsparcia?

Z nowego świadczenia na drugie dziecko, czyli z zerowego PIT dla rodzin 2+2, którego wprowadzenie zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, podpisany 8 sierpnia br. przez Prezydenta Karola Nawrockiego i następnie – 11 sierpnia br. – złożony przez niego do Sejmu – miałyby skorzystać (w dużym uproszczeniu; szczegółowe warunki wynikające z projektu, zostały opisane powyżej) rodziny z dwójką i więcej dzieci:

  • w wieku do ukończenia przez nie 18 roku życia, a jeżeli wciąż się uczą i nie osiągają samodzielnych dochodów – do ukończenia przez nie 25 roku życia,
  • których roczne dochody nie przekraczają 280 tys. zł, czyli na jednego małżonka – 140 tys. zł,

rozliczające się według skali podatkowej.

Kto natomiast nie skorzystałby z zerowego PIT dla rodzin 2+2?

  • najmniej zarabiające osoby, z dochodami poniżej kwoty wolnej od podatku,
  • osoby posiadające wyłącznie jedno dziecko,
  • osoby bezdzietne,
  • osoby rozliczające woje dochody podatkiem liniowym.

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – ile miałoby wynieść wsparcie i skąd wynika tytułowe „1000 plus miesięcznie?

Według informacji opublikowanej na stronie internetowej Prezydenta – szacuje się, że dzięki wprowadzeniu powyższej ulgi – „w portfelu przeciętnej polskiej rodziny może zostać średnio 1 000 zł miesięcznie.” Zerowy PIT dla rodzin miałby obowiązywać w pierwszym progu podatkowym, który z obecnie maksymalnych 120 tys. miałby zostać podwyższony do 140 tys. zł.

Przykładowych wyliczeń tego, ile w rzeczywistości – w zależności od osiąganych dochodów – wyniosłoby wsparcie, gdyby rozwiązania zawarte w projekcie Prezydenta zostały wprowadzone – dokonali analitycy z Grant Thornton.1 Z dokonanych przez nich wyliczeń wynika, że największymi beneficjentami zerowego PIT dla rodzin 2+2 byłyby osoby o ponadprzeciętnych dochodach. Jak zwraca uwagę Grant Thornton – taki efekt, byłby zresztą zgody z hasłem głoszonym przez Prezydenta, aby „dać przestrzeń do rozwoju klasy średniej”. Osoby najsłabiej zarabiające, osiągające dochody poniżej kwoty wolnej od podatku, nie osiągnęłyby natomiast żadnej korzyści. A oto konkretne przykłady:

  • Osoby z minimalnym wynagrodzeniem osiągnęłyby korzyść na poziomie ok. 75 zł na osobę, czyli odpowiednio – 150 zł na rodzinę miesięcznie.
  • Osoby otrzymujące przeciętne wynagrodzenie zaoszczędziłyby na podatku ok. 500 zł na osobę, czyli ok. 1000 zł na rodzinę miesięcznie, pod warunkiem że oboje z rodziców osiągaliby taki dochód.
  • Osoby z wynagrodzeniem 15 tys. zł zyskałyby 1400 zł miesięcznie (czyli 17 tys. rocznie na osobę). Im wyższe dochody, tym wyższa korzyść.

Analitycy podkreślają ponadto, że gdyby kwota wolna wynosiła 140 tys. zł, uwzględniając prawo do zryczałtowanych kosztów oraz odliczenia składek ZUS – podatek pojawiłby się dopiero przy dochodach oscylujących wokół 14 tys. brutto miesięcznie. A zatem – zarabiający poniżej tej kwoty, nie płaciliby go w ogóle. Podwyższenie kwoty wolnej do 140 tys. zł oznaczałoby 90 tys. zł nieopodatkowanych według stawki 12% oraz 20 tys. zł nieopodatkowanych według 32%. Maksymalna korzyść wyniosłaby zatem 17 200 zł.

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – jak swój pomysł na wsparcie polskich rodzin uzasadnia Prezydent Karol Nawrocki?

Prezydent Karol Nawrocki, który jest autorem projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (nr RPW/27021/2025), który w dniu 11 sierpnia br. – w ramach jego inicjatywy ustawodawczej – został wniesiony do Sejmu i który zakłada obniżenie ciężaru podatku PIT dla rodziców wychowujących co najmniej dwoje dzieci (potocznie określane – zerowym PIT dla rodzin 2+2), pomysł wprowadzenia powyższej ulgi argumentuje w następujący sposób:

„W obliczu rosnących wyzwań demograficznych oraz dynamicznego wzrostu kosztów życia, niezbędne jest tworzenie rozwiązań prawnych, które realnie wspierają polskie rodziny, w szczególności te wychowujące dzieci. Wzmacnianie kondycji finansowej rodzin poprzez odpowiednie dostosowanie przepisów podatkowych jest istotnym elementem polityki prorodzinnej państwa. Ulgowe i preferencyjne rozwiązania w systemie podatkowym stanowią wyraz uznania dla roli rodziców w wychowaniu młodego pokolenia, a jednocześnie pozwalają na lepsze zabezpieczenie potrzeb dzieci i zapewnienie im właściwych warunków rozwoju.

Celem projektowanej ustawy jest zmniejszenie obciążeń fiskalnych, istotne obniżenie ciężaru podatku PIT dla rodziców wychowujących co najmniej dwoje dzieci, a tym samym zwiększenie dochodów rozporządzalnych obywateli, pobudzenie konsumpcji wewnętrznej oraz wzmocnienie bodźców do podejmowania aktywności zawodowej i gospodarczej.

Rozwiązanie to ma na celu:

  • poprawę sytuacji materialnej rodzin,
  • przeciwdziałanie kryzysowi demograficznemu,
  • ograniczenie obciążenia podatkowego dla osób pracujących zawodowo i podejmujących wysiłek urodzenia i wychowania dzieci,
  • realizację zasady sprawiedliwości społecznej poprzez premiowanie rodzinnych form życia i wspieranie wychowywania dzieci.”

Prezydent przekonuje, że projekt ten stanowi realizację jednego z kluczowych zobowiązań złożonych przez niego polskim rodzinom w trakcie kampanii wyborczej, jest „wyrazem konsekwentnej troski o ich dobra oraz wsparciem w codziennych wyzwaniach”, jak również, że proponowane przez niego rozwiązanie w postaci obniżenia obciążenia podatkowego dla osób, które „podejmują wysiłek wychowania co najmniej dwójki dzieci” ma znacznie głębsze uzasadnienie w obecnym kryzysie demograficznym Polski niż „wielokrotnie droższa dla finansów publicznych alternatywna propozycja bezwarunkowego podwyższenia kwoty wolnej od podatku dla wszystkich podatników do 60 tys. zł, która według szacunków Ministerstwa Finansów stanowiłaby uszczerbek dla budżetu na poziomie 56 miliardów zł, czyli trzykrotnie większy niż projektowana zmiana.”

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – jakie zdanie, na temat proponowanego przez Prezydenta wsparcia polskich rodzin, mają analitycy finansowi?

W ocenie analityków z Grant Thornton – wprowadzenie proponowanej przez Prezydenta Karola Nawrockiego ulgi podatkowej w postaci zerowego PIT dla rodzin 2+2 mogłoby spowodować pogłębienie się polaryzacji społeczeństwa, czyli rozwarstwienia się społeczeństwa w taki sposób, że utworzyłyby się dwa przeciwstawne bieguny społeczne o skrajnie odmiennych poglądach i interesach. „Obecnie mamy już 800+, rodzice mogą korzystać z ulgi prorodzinnej, a ci, którzy wychowują co najmniej czwórkę dzieci, mają także prawo do tzw. ulgi „4 plus”, a więc zwolnienia przychodów u każdego z rodziców do kwoty 85 528 zł.” – podkreślają eksperci, zwracając również uwagę, że koszt takiego programu byłby ogromny. Ministerstwo Finansów oszacowało, że koszt wprowadzenia takiej ulgi mógłby wynieść nawet 30 mld zł rocznie.”1 Kancelaria Prezydenta wskazała natomiast, że proponowana w projekcie preferencja dla rodziców skutkowałaby spadkiem wpływów budżetowych o zaledwie ok. 13-14 mld zł i dotyczyłaby potencjalnie ponad 2 mln rodzin i ponad 3 mln podatników z dwójką lub większą liczbą dzieci.

Zdaniem analityków – biorąc pod uwagę objęcie Polski procedurą nadmiernego deficytu przez Komisję Europejską – wprowadzenie tak kosztownej dla budżetu państwa propozycji obniżenia podatków – jest mało realne do wprowadzenia w najbliższych latach.

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – jakie zdanie, na temat proponowanego przez Prezydenta wsparcia polskich rodzin, mają... sami Polacy?

W dniu 11 września br. zakończyły się konsultacje społeczne przedstawionego przez Prezydenta projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada wprowadzenie zerowego PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci. W konsultacjach tych, wzięło udział 476 uczestników, z których 71% stanowili mężczyźni, a 29% kobiety. 76% ankietowanych stwierdziło, że przyjęcie ustawy wprowadzającej „nowe świadczenie 1000 plus na drugie dziecko” jest zdecydowanie potrzebne, a tylko 16% wyraziło zdecydowany sprzeciw wobec rozwiązania proponowanego przez Prezydenta Karola Nawrockiego. Przedstawiona w projekcie ocena skutków gospodarczych, jak i finansowych wprowadzenia zerowego PIT dla rodzin 2+2, została pozytywnie oceniona przez 66% ankietowanych, 10-11% respondentów natomiast się z nią nie zgodziło.

Reasumując – według powyższych statystyk, większość Polaków, pomysł Prezydenta na wprowadzenie nowego wsparcia dla rodzin, które posiadają co najmniej dwoje dzieci – ocenia pozytywnie.

Z pełną treścią raportu statystycznego po konsultacjach społecznych dotyczących projektu ustawy mającej wprowadzić zerowy PIT dla rodzin 2+2, można zapoznać się poniżej:

Raport statystyczny po konsultacjach społecznych dot. projektu ustawy mającej wprowadzić zerowy PIT dla rodzin 2+2

Wśród uwag zgłoszonych do całości projektu ustawy, pojawiły się natomiast zarówno komentarze pozytywnie oceniające proponowane rozwiązanie, a wśród nich m.in. następujące opinie:

  • „Uważam, że jest to bardzo dobry projekt. Osoby fizyczne w porównaniu do np. osób prawnych (w szczególności zagranicznych) płacą zbyt wysokie podatki w Polsce.”
  • „Ustawa jest bardzo potrzebna i sprawiedliwa. W przypadku posiadania 2 dzieci i wydatkowania właściwie wszystkich środków na cele związane z ich wychowaniem a jednocześnie będące w znacznej mierze objęta podatkiem VAT rodziny i tak zapewniają wysokie wpływy do budżetu. Bardzo niesprawiedliwe jest to co sugeruje rząd że nieuczciwym jest że lepiej zarabiający zyskają więcej. Żeby mieć dzieci każdy rodzic stara się zarobić jak najwięcej. Skoro rząd uważa że osoby na minimalnej powinny otrzymać więcej (tak by w liczbach bezwzględnych kwoty były podobne i na początku i na końcu progu to nic nie stoi na przeszkodzie żeby uregulować to np dodatkowym odpisem od podatku składki zdrowotnej dla tych lepiej zarabiających).”
  • „Projekt może znacząco pomóc rodzinom z dziećmi.”
  • „Bardzo popieram zerowy PIT dla rodziców co najmniej 2 dzieci, zwłaszcza jeżeli to dotyczy osób które nie zarabiają powyżej 140000 zł rocznie dzięki czemu zyskają na tym najbiedniejsze rodziny.”
  • „Uważam że wprowadzenie PIT 0 dla rodzin z dwójką dzieci jest elementem, który wpłynie pozytywnie na dzietność w Polsce. Podniesienie kwoty PIT do 140 tys jest rzeczą pozytywną, ponieważ w ostatnich latach znacząco wzrosły wynagrodzenia.”
  • „To świetna inicjatywa dla polskiej demografii. Ludzie boją się mieć dzieci, bo ich na nie nie stać, a z taką pomocą na pewno będą bardziej skłonni przemyśleć posiadanie potomstwa. Na pewno MNIE to zachęca, wiedza że polskie władze mają na uwadze nasze poświęcenie w postaci sprowadzania na świat dzieci i ich wychowanie, że władza to docenia i stara się ułatwić to zadanie.”
  • „W pełni popieram ten projekt ustawy. Obecne progi podatkowe nie są dostosowane do wysokości zarobków, co prowadzi do niesprawiedliwości i obciąża osoby o niskich i średnich dochodach. Zmiana ta jest niezbędna, aby system podatkowy był bardziej sprawiedliwy i odpowiadał na realia ekonomiczne w Polsce.”

Jak i komentarze mniej pochlebne:

  • „Wprowadzenie tej ustawy jest krzywdzące dla rodzin z jednym dzieckiem i rodzin bezdzietnych. Są rodziny, które mają jedno dziecko lub nie mają dzieci nie z własnego wyboru a z przyczyn medycznych. Program 500+ pokazał, że dzietność Polaków nie wzrosła tak jak prognozowano. Warto wprowadzić pomoc rodzinom w sferze żłobków, przedszkoli, opieki medycznej czy ułatwieniu kupna mieszkania przez rodziny bez względu na ilość dzieci.”
  • „Projekt ustawy dyskryminuje rodziców posiadających 1 dziecko. Co jest wynikiem wyboru lub jest spowodowane czynnikami zdrowotnymi niezależnymi od rodziców. Gdzie rozwiązanie dla rodzin 2+1, czy są gorsze i mniej istotne społecznie? Sam pomysł na Projekt ok ale wymaga doprecyzowania i głębszej analizy. Skąd pojawią się pieniądze na to rozwiązanie lub komu zostaną odebrane w konsekwencji tego projektu?”
  • „Z ogromnym wzruszeniem i nadzieją śledzę prace nad projektem ustawy, której celem jest wsparcie rodzin. Mam jedno, dziś już osiemnastoletnie dziecko. Przez ostatnich pięć lat, razem z mężem, marzyliśmy, aby nasza rodzina mogła się powiększyć. Niestety, z powodu stwierdzonej u mnie endometriozy, droga do tego marzenia była wyjątkowo trudna. Dwa razy udało nam się zajść w ciążę - dwa razy też straciliśmy nasze maleństwa, zanim zdążyliśmy je przytulić. Wiem, że projekt ustawy przewiduje wsparcie dla rodzin wychowujących dzieci. Ale z całego serca proszę, aby dostrzec także tych rodziców, którzy chcieli, pragnęli i starali się, lecz z przyczyn niezależnych od siebie nie mogli tego pragnienia spełnić. Dla nas ból utraconych szans i codzienne mierzenie się z pytaniem "dlaczego nam się nie udało" jest realny, choć niewidoczny na pierwszy rzut oka. Czy naprawdę miarą rodzicielstwa i prawa do ulgi podatkowej ma być jedynie liczba dzieci w domu? Czy nie warto pochylić się także nad losem rodzin, które latami starały się aby dać życie, choć ostatecznie nie było im to dane? Ustawa może być nie tylko dokumentem prawnym, ale także symbolem empatii i zrozumienia. Proszę, aby znalazło się w niej miejsce dla tych, którzy choć nie trzymają w ramionach noworodka, to w sercu noszą miłość i żal po dzieciach, których nigdy nie poznali.”
  • „Piszę jako żona żołnierza zawodowego i mama dwójki dzieci. Zauważam, że projekt w obecnym kształcie nie obejmuje rodzin służb mundurowych, ponieważ uposażenie żołnierzy jest zwolnione z podatku PIT. W praktyce oznacza to, że mimo iż formalnie rozliczamy się z podatku, nasza rodzina nie mogłaby skorzystać z ulgi 1000+, a więc zostalibyśmy pominięci w systemie wsparcia. Uważam, że takie rozwiązanie jest niesprawiedliwe, ponieważ rodziny żołnierzy ponoszą takie same koszty wychowania dzieci jak inne rodziny, a dodatkowo mierzą się z trudnościami związanymi ze specyfiką służby - częstymi rozłąkami, przeprowadzkami czy ograniczeniami w podejmowaniu dodatkowej pracy. Proszę o rozważenie wprowadzenia rozwiązań, które uwzględnią sytuację rodzin żołnierzy i innych służb mundurowych - np. poprzez świadczenie pieniężne w równowartości ulgi lub inną formę wsparcia.”
  • „Projekt tzw. PIT Zero, choć atrakcyjny w przekazie, w praktyce stanowi nadmierne obciążenie dla finansów publicznych i w największym stopniu premiuje zamożniejsze gospodarstwa domowe. Wpływ tego rozwiązania na realny wzrost dzietności będzie znikomy, natomiast koszty dla budżetu - bardzo wysokie. W mojej ocenie nie jest to narzędzie skutecznej polityki prorodzinnej i nie powinno zostać wprowadzone w obecnym kształcie.”
  • „Projekt prowadzi do nierówności obywatelskich i łamie Konstytucję. Uderza w osoby które ze względów medycznych i zdrowotnych nie mogą posiadać dzieci wcale lub mogą mieć tylko 1. Celem projektu jest dyskryminacja części społeczeństwa która rzetelnie pracuje i odprowadza w Polsce podatki.”

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – od kiedy miałoby przysługiwać wsparcie?

Zgodnie z art. 6 projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw – rodziny 2+2 z nowej preferencji w rozliczeniu podatku dochodowego, miałyby skorzystać po raz pierwszy w ramach rozliczenia przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2026 r., czyli w – 2027 r. Należy jednak mieć na względzie, że nowelizacja zakładająca ww. zmiany – w ramach inicjatywy ustawodawczej nowego Prezydenta Karola Nawrockiego – w dniu 11 sierpnia br. została dopiero wniesiona do Sejmu i pomimo, że ma ona poparcie Prezydenta (jeżeli finalnie trafi do podpisu na jego biurko) – musi przejść przez cały proces legislacyjny. 12 sierpnia br. projekt został skierowany do opinii sejmowego Biura Legislacyjnego, Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji oraz do konsultacji społecznych, które zakończyły się w dniu 11 września br. Ponadto, zgodnie z art. 34 ust. 3 Regulaminu Sejmu – 20 sierpnia br. projekt został również skierowany do opinii Sądu Najwyższego, NBP, Prokuratora Generalnego, Komisji Nadzoru Finansowego, Krajowej Rady Radców Prawnych, Naczelnej Rady Adwokackiej, Krajowej Rady Doradców Podatkowych, Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, Krajowej Izby Gospodarczej, Konfederacji Lewiatan, Business Centre Club, Związku Rzemiosła Polskiego, organizacji pracodawców Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej, Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Federacji Przedsiębiorców Polskich, Forum Związków Zawodowych, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, NSZZ Solidarność, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz Rady Dialogu Społecznego.

Skąd w budżecie państwa miałyby znaleźć się pieniądze na nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2?

„Muszą się znaleźć środki finansowe dla polskich rodzin – dzisiaj i zawsze” – podkreślił podczas swojego przemówienia, w dniu 8 sierpnia br., Karol Nawrocki i przekonywał, że finansowanie projektu wprowadzającego zerowy PIT dla rodzin 2+2 będzie możliwe m.in. w związku z uszczelnieniem wpływów do budżetu państwa (zwłaszcza w zakresie podatku VAT i CIT). „Pancerz podatkowy” uszczelniający ww. podatki – według zapowiedzi Prezydenta – również został już przez niego uwzględniony w proponowanej regulacji, która została opublikowana na stronie Sejmu.

„Dzisiaj jest bardzo ważny dzień w Polsce, bowiem dowiedzieliśmy się, jak środki finansowe z KPO zostały w Polsce rozdysponowane. Ja nie chcę środków finansowych w imieniu 10,5 miliona Polaków, którzy wybrali Plan 21, na sauny, solaria i ekspresy. Ja chcę środków finansowych dla polskich rodzin.” – podsumował Prezydent.

Z uzasadnienia projektu ustawy, która w dniu 11 sierpnia br. została złożona przez Prezydenta do Sejmu i która zakłada wprowadzenie zerowego PIT dla rodzin 2+2, wynika, że źródłem finansowania proponowanych rozwiązań miałyby być zmiany wprowadzone w:

  • ustawie CIT (czyli – ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych), polegające na rozszerzeniu zakresu publikowanych informacji dotyczących największych polskich podatników o szczegółowe informacje dotyczące tych kategorii transakcji kontrolowanych, które powszechnie uznawane są za najczęściej wykorzystywane do tzw. przerzucania dochodów między jurysdykcjami, celem „zapobiegania nieuzasadnionym transferom dochodów z polskich dużych przedsiębiorstw i grup kapitałowych do powiązanych podmiotów zagranicznych”,
  • Ordynacji podatkowej (czyli – ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa), polegające na podwyższeniu stawki dodatkowej sankcji pieniężnej z 10 do 20% w szczególności w przypadku doszacowania dochodu do opodatkowania lub zmniejszenia straty w związku z transakcjami z podmiotami powiązanymi jak również
  • ustawie o KAS, czyli (ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej), polegające na rozszerzeniu zakresu stosowania mechanizmu podzielonej płatności w celu dalszego uszczelniania systemu VAT oraz wprowadzeniu obowiązku corocznego publikowania przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych raportu dotyczącego wpływów z VAT i efektywności działań KAS.

Zmiany te – w ocenie Prezydenta – miałyby przynieść dodatkowe dochody dla budżetu państwa, w związku ze zwiększeniem transparentność działań dużych przedsiębiorstw w zakresie rozliczeń podatkowych oraz społecznej presji na uczciwe rozliczanie dochodów przez grupy kapitałowe. Zwiększenie dochodów z powyższych tytułów, uwzględniając wzrost gospodarczy i inflację – Kancelaria Prezydenta oszacowała na co najmniej 10 mld zł rocznie. Na kolejne 10 mld rocznie oszacowane zostało natomiast zwiększenie dochodów z tytułu poszerzania mechanizmu podzielonej płatności oraz aktywizacji ministra odpowiedzialnego za finanse publiczne w zarządzaniu zakresem stosowania tego instrumentu. Pozostałe skutki dla budżetu państwa, wynikające z obniżenia podatków, zgodnie z propozycją Prezydenta – miałyby natomiast zostać zrekompensowane poprzez:

  • zwiększenie wpływów pośrednich z tytułu wzrostu konsumpcji rodzin objętych wprowadzaną preferencją (większe wpływy do budżetu państwa z tytułu podatku VAT),
  • a w dłuższy czasookresie: wzrost liczby urodzeń, a w konsekwencji długofalowe wzmocnienie bazy podatkowej.

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – dlaczego projekt ustawy zakładający wprowadzenie ww. wsparcia dla polskich rodzin, wrócił na biurko Prezydenta?

W dniu 5 września 2025 r., podczas konferencji prasowej, Marszałek Sejmu Szymon Hołownia poinformował, że nadał numery druków pięciu inicjatywom ustawodawczym złożonym przez Prezydenta Karola Nawrockiego. Zaznaczył jednak równocześnie, że dwie z nich – ze względu na braki formalne – zostały zwrócone do Kancelarii Prezydenta do uzupełnienia. Wśród nich, znajduje się projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (nr RPW/27021/2025), który przewiduje wprowadzenie nowego świadczenia na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 oraz podniesienie pierwszego progu podatkowego ze 120 tys. zł do wysokości 140 tys. zł.

Marszałek Hołownia zaznaczył, że projekt złożony przez Prezydenta posiada liczne braki dotyczące m.in. tego „jak ta ustawa widzi się z ustawą Prawo o Przedsiębiorcach”, jak również z jego uzasadnienia nie wynika „czy można ten problem rozwiązać innymi środkami”.

Zwracam je do wnioskodawcy z prośbą o uzupełnienie i kiedy to uzupełnienie przyjdzie, te projekty będą normalnie procedowane, tak jak wszystkie inne projekty, które trafiają do Sejmu. Mam nadzieję, że pan minister [tj. szef KPRP Zbigniew Bogucki] zrobi te uzupełnienia niezwłocznie” – powiedział Marszałek Sejmu.

1 Grant Thornton, „PIT Zero. Rodzina na plus” – na czym polega i kto skorzysta z ulgi?, 11.08.2025 r.

Podstawa prawna:

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (nr RPW/27021/2025)
  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 163 z późn. zm.)

fot. Mikołaj Bujak/Kancelaria Prezydenta RP

Infor.pl
Czy partner ma prawo do zachowku? Przepisy i propozycje zmian
16 paź 2025

Partnerzy często nie wiedzą czy po sobie dziedziczą i jakie mają prawa. Komu przysługuje zachowek? Co z osobami będącymi w związkach nieformalnych? Czy obecne przepisy mogą się zmienić? Odpowiadamy na najważniejsze pytania!

Darowizna samochodu po wycofaniu z firmy – czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości
16 paź 2025

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Wezwanie do ZUS – zwolnienie lekarskie od psychiatry. Co oznacza taka kontrola L4?
16 paź 2025

Masz zwolnienie lekarskie od psychiatry, a mimo to ZUS wzywa Cię na komisję? To wcale nie pomyłka. Urząd może sprawdzić każde L4, także wystawione z powodu depresji czy zaburzeń lękowych. Wielu pacjentów nie wie jednak, co grozi za niestawienie się na badanie ani jak się do niego przygotować. Zobacz, jak przebiega kontrola ZUS przy zwolnieniu od psychiatry, co powiedzieć lekarzowi orzecznikowi i jak bronić swojego prawa do zasiłku.

Szybciej, prościej, bezpieczniej – szykuje się nowe prawo dla znalazców i właścicieli zgub [PROJEKT]
16 paź 2025

Aktualnie obowiązuje jeszcze ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 501), ale czas gruntownie ją znowelizować. W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o rzeczach znalezionych oraz Kodeksu cywilnego (druk nr 1629). Celem zmian jest uproszczenie procedur, zwiększenie skuteczności poszukiwań właścicieli zgubionych przedmiotów oraz lepsza ochrona danych osobowych. Praktyka pokazała wiele problemów – m.in. niejasne kompetencje urzędów, brak procedur dla dokumentów z danymi osobowymi czy zbyt długie postępowania. Nowelizacja odpowiada na postulaty starostw, portów lotniczych i innych instytucji.

Mini-prohibicja tuż za rogiem – Ministerstwo Zdrowia chce poważnie ograniczyć sprzedaż alkoholu już od 1 stycznia 2026 roku
16 paź 2025

Ministerstwo Zdrowia przyspieszyło pracę nad zmianami w ustawie o przeciwdziałaniu alkoholizmowi i wychowaniu w trzeźwości. U podstaw nowych założeń leży ograniczenie sprzedaży alkoholu i wyrobów alkoholowych. Projekt jest już na etapie konsultacji społecznych. Okazuje się, że najnowsza propozycja zawiera rozwiązania idące dalej, niż wcześniej zapowiadane przez Ministerstwo. Wszystko w trosce o zdrowie Polaków.

ZUS wypłaca ponad 350 zł miesięcznie. Wnioski można składać również w KRUS, WBE, ZER MSWiA czy w BESW. O jakie świadczenie chodzi?
16 paź 2025

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przeznaczył ponad 1,4 miliarda złotych na wypłaty rent wdowich, z których skorzystało prawie 420 tysięcy uprawnionych. Każda z tych osób otrzymała średnio 356,79 zł miesięcznie. Jednocześnie ZUS wydał 51,3 tysiąca decyzji odmawiających przyznania tego świadczenia. Oto szczegóły.

Skrócony czas pracy. Eksperci ostrzegają: problemem będą absencje i urlopy – firmy już muszą przygotować się na chaos w kadrach
16 paź 2025

Skrócony czas pracy staje się faktem – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zakończyło nabór firm do pilotażu „Skrócony czas pracy – to się dzieje!”. Do programu zakwalifikowano około 90 przedsiębiorstw, choć zgłosiło się niemal dwa tysiące. Eksperci już ostrzegają, że choć to historyczny projekt, może on przynieść poważne problemy z ewidencją, absencjami i urlopami. Firmy będą musiały prowadzić dwa systemy rozliczeń, a kadry staną przed jednym z największych wyzwań organizacyjnych ostatnich lat.

Zmiana czasu na zimowy w 2025 r. – w którą noc zegarki przestawiamy godzinę do tyłu? Co z wynagrodzeniem? Jakie korzyści ze zmian czasu?
16 paź 2025

Zmiana czasu letniego na zimowy w 2025 roku nastąpi (jak co roku) w ostatni weekend października – a dokładnie w nocy z soboty 25 października na niedzielę 26 października. Zmiana ta następuje w Polsce i całej Unii Europejskiej zmiana czasu z zimowego na letni. Wskazówki zegarów trzeba przesunąć z godz. 3.00 na 2.00 a zatem tej nocy będziemy spać (a niektórzy - pracować) całą godzinę dłużej. Zyskamy 60 minut snu i będziemy mieli więcej jaśniejszych poranków z naturalnym światłem dziennym (słonecznym) ale za to popołudniami szybciej będzie się robiło ciemno. Jaki ma wpływ październikowa zmiana czasu na wynagrodzenie za pracę?

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.
16 paź 2025

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencję przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Właściciele psów i kotów poniosą dodatkowe koszty. Chodzi o obowiązkową ewidencję zwierząt w systemie KROPiK
16 paź 2025

Obowiązek rejestracji psów i kotów w systemie KROPiK będzie wiązał się dla właścicieli zwierząt z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów? Czy da się ich uniknąć? Kto będzie miał dostęp do danych wprowadzonych do systemu? Po co zwierzętom PESEL?

pokaż więcej
Proszę czekać...