350 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych dla uczniów. Jakie zmiany na lekcjach WF w 2024 r.?

oprac. Marta Pawłowska
rozwiń więcej
szkoła sport wf / 350 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych dla uczniów. Jakie zmiany na lekcjach WF w 2024 r.? / shutterstock

Profilaktyka prozdrowotna w szkołach bardzo ważnym zadaniem w 2024 r. MEiN i AWF będą ściśle współpracować w 2024 r.

rozwiń >

W 2024 roku ruszy kolejna edycja programu WF z AWF. Inicjatywa jest realizowana we współpracy Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Na realizację zadania przeznaczymy blisko 30 mln zł. Projekt jest poświęcony szeroko rozumianej profilaktyce prozdrowotnej.

Cele WF z AWF w 2024

Głównym celem inicjatywy jest:

  • poprawa i monitoring stanu kondycji fizycznej oraz fundamentalnych umiejętności ruchowych uczniów, 
  • wdrożenie regularnej, wewnętrznej potrzeby uczestniczenia w zajęciach ruchowych,
  • budowania świadomości dotyczącej korzyści płynących z regularnych zajęć sportowych. 

Bardzo ważnym i innowacyjnym elementem działań, poza kontynuacją dotychczasowych działań, będzie wprowadzenie i upowszechnienie koncepcji alfabetu ruchowego.

Alfabet ruchowy to proces nabywania umiejętności fizycznego (ruchowego) „czytania i pisania”, czyli umiejętności bycia aktywnym. 

Cele - dodatkowe zajęcia, monitoring kondycji

Podczas realizacji przedsięwzięcia AWF planuje zrealizować następujące cele:

  • Wdrożenie dodatkowych zajęć ruchowych aktywizujących dzieci i młodzież szkolną, których efektem będzie poprawa kondycji fizycznej. 
  • Monitorowanie kondycji fizycznej dzieci i młodzieży oraz przygotowanie praktycznych wytycznych i rekomendacji do wykorzystania przez nauczycieli i rodziców.
  • Wdrażanie i monitorowanie fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie (FUS) 
  • oraz przygotowanie wytycznych i rekomendacji praktycznych do wykorzystania 
  • przez nauczycieli i rodziców.
  • Wdrażanie do szkół (szkoły z certyfikatem) polskiej wersji Oceny Alfabetu Ruchowego (PAPL – Polish Assessment Physical Literacy) jako narzędzia do śledzenia postępów 
  • w umiejętnościach fizycznego „czytania i pisania” dzieci w wieku 8-12 lat.
  • Promowanie i wdrażanie świadomości potrzeby regularnej aktywności fizycznej potrzeby ruchu, działań prozdrowotnych i idei alfabetu ruchowego w społeczeństwie.

350 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych dla uczniów

  • Zorganizowanie i zlecenie 350 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych dla uczniów.
  • Monitoring kondycji fizycznej dzieci i młodzieży szkolnej za pomocą pomiarów podstawowych cech somatycznych i wybranych prób sprawności fizycznej.
  • Przeprowadzenie ankiet kierowanych do rodziców/opiekunów prawnych, dotyczących aspektów zdrowotnych i społeczno-ekonomicznych uczestników zajęć.
  • Kontynuacja monitoringu fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie (FUS).
  • Wprowadzenie narzędzia do Oceny Alfabetu Ruchowego. Rezultatem badań będzie wskazanie aktualnego stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży i jej uwarunkowań, fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie oraz poziomu wykształcenia fizycznego (alfabetyzacji ruchowej), a na tej podstawie opracowane zostaną rekomendacje co do dalszych działań w przyszłości mających na celu poprawę kondycji fizycznej i zdrowia dzieci i młodzieży.
  • Wdrożenie postulatów i rekomendacji zawartych w tzw. „Piątce dla aktywności i zdrowia”, które zostaną zaprezentowane we wrześniu 2024 r..
  • Modyfikacja portalu WF z AWF.
  • Kontynuowanie możliwości przeszkolenia nowych nauczycieli (wykorzystanie portalu WF z AWF) w celu uzyskania certyfikatu i uruchomienia nowych zajęć „Sport Klubów”.

Grupa docelowa zadania:

  • nauczyciele wychowania fizycznego,
  • nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.

Łączny koszt realizacji zadania w 2024 roku wyniesie 29 997 220,00 zł.

WF z AWF -ostatnie 3 lata

Od kilku lat specjaliści monitorujący kondycję fizyczną dzieci i młodzieży odnotowują systematyczny spadek poziomu sprawności fizycznej uczniów. Czas pandemii znacznie pogłębił ten stan. Pierwsza edycja projektu odbyła się w 2021 roku. Jej celem było ograniczenie negatywnych skutków pandemii. 
Projekt został bardzo dobrze przyjęty zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów, dlatego był kontynuowany w latach kolejnych.
W kolejnym roku obok realizacji szkoleń dla nauczycieli oraz zajęć pozalekcyjnych w „Sport Klubach” wdrożono pierwsze w Polsce innowacyjne narzędzie do oceny fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie.

W roku 2023 natomiast projekt ewaluował w kierunku działań profilaktycznych, upowszechniających potrzebę regularnej aktywności fizycznej dzieci i młodzieży oraz budowania świadomości w zakresie korzyści, jakie przynosi regularna aktywność fizyczna. Opracowane zostały też konkretne rekomendacje i wytyczne. Przedstawiono je w postaci tzw. „Piątki dla aktywności fizycznej i zdrowia” złożonej z następujących elementów: powszechności, jakości, celowości, innowacyjności i ciągłości.
Realizacja programu potwierdziła duże zainteresowanie nauczycieli, dzieci i młodzieży formułą zajęć w „Sport Klubach”, a także potrzebę dalszego ich prowadzenia. Wyniki badań wskazały na korzyści związane z regularnym uczestnictwem w tego typu aktywnościach pozalekcyjnych. Dodatkowo szersze spojrzenie na kondycję fizyczną potwierdziło, że aktualny stan kondycji fizycznej dzieci i młodzieży jest na niskim poziomie.

WF z AWF w liczbach

Projekt na przestrzeni trzech lat odniósł ogromny sukces. Jesteśmy przekonani, że jego powodzenie będzie stale rosło. 

Szkolenia dla nauczycieli:

  • ponad 31 tys. przeszkolonych nauczycieli,
  • 350 szkoleń w 9 ośrodkach AWF,
  • ponad 87% wysokich i bardzo wysokich ocen szkoleń, prawie 90 % nauczycieli widzi potrzebę dalszych szkoleń. 

Sport-Kluby:

  • ponad 450 tys. uczniów (2021-2023),
  • ponad 31 tys. Sport Klubów (2021-2023), w których przeprowadzono 780 tys. dodatkowych godzin zajęć ruchowych,
  • prawie połowa zajęć prowadzona była w klasach 1-3 szkół podstawowych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej,
  • 39% uczniów uczestniczących w programie to uczniowie ze szkół wiejskich.

Wspieranie aktywności fizycznej przez MEiN

Ministerstwo Edukacji i Nauki prowadzi szereg działań wspierających uczniów w budowaniu ich kondycji zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Oprócz programu „WF z AFW” MEiN wspiera finansowo rozwój infrastruktury szkolnej poprzez m.in. budowę nowoczesnych i w pełni wyposażonych hal sportowych.

 

Prawo
ZUS już wypłaca świadczenia wspierające. Kto może je otrzymać w 2024 roku?
15 maja 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o pierwszych wypłatach świadczeń wspierających. Wpłynęły one na konta 1,5 tys. osób. Jednak nie zawsze osoba niepełnosprawna może otrzymać wsparcie już w 2024 roku. Jakie warunki trzeba spełnić?

Cezary Pazura ma swoją planetoidę
15 maja 2024

Międzynarodowa Unia Astronomiczne (IAU) podjęła decyzję, że jedna z planetoid krążących w głównym pasie planetoid pomiędzy orbitami Marsa i Jowisza będzie nosiła nazwę polskiego aktora, Cezarego Pazury.

Dodatkowe pieniądze dla nauczycieli. Prawie 2500,00 zł wpłynie na konta w ciągu 3 miesięcy. To zasługa odmrożenia kwot.
15 maja 2024

Dodatkowe pieniądze dla nauczycieli. Prawie 2500,00 zł wpłynie na konta w ciągu 3 miesięcy. To zasługa odmrożenia kwot, na które wszyscy czekali.

15.676 zł wpłynęło na konta niektórych uprawnionych. Ruszyły wypłaty nowego świadczenia z ZUS. Należy się wyrównanie za 3 miesiące.
15 maja 2024

Nawet 15.676 zł może wypłynąć na konto z ZUS. Ruszyły wypłaty świadczenia wspierającego. Oprócz bieżącej należności, na konto wpłynie wyrównanie za 3 miesiące.

15 maja - Ogólnopolski Dzień Opiekuna Osoby Starszej. W Polsce nie docenia się ich pracy
15 maja 2024

15 maja obchodzimy Ogólnopolski Dzień Opiekuna Osoby Starszej. To ciężka, wymagająca, niedoceniana i niestety niewystarczająco wynagradzana praca. Opiekunów osób starszych brakuje od lat i zapotrzebowanie będzie tylko rosło.

Gorsze wskaźniki charakterystyki energetycznej budynku mogą zablokować dostęp do ekokredytu
15 maja 2024

Gorsze wskaźniki charakterystyki energetycznej budynku mogą zablokować dostęp do tańszych, zielonych kredytów. Preferencyjny ekokredyt jest przyznawany na podstawie charakterystyki energetycznej budynku, dlatego ostateczne wskaźniki dla konkretnego mieszkania mogą się okazać gorsze, gdy np. jest ono narożne - donosi Dziennik Gazeta Prawna.

Egzamin ósmoklasisty 2024. 15 maja matematyka
15 maja 2024

Dziś przeprowadzony zostanie pisemny egzamin z matematyki. Jest to druga część egzaminu ósmoklasistów. We wtorek uczniowie pisali egzamin z języka polskiego. W czwartek odbędzie się egzamin z języka obcego.

Aktywnie w żłobku to 1500 zł lub 1900 zł. Sprawdź warunki, dla kogo ten program i jak wnioskować
15 maja 2024

Świadczenie „aktywnie w żłobku” to nowy rodzaj dofinansowania dla rodziców. Na jakim etapie są prace nad programem? Komu będzie przysługiwała pomoc i jak się o nią ubiegać?

Matura 2024. 15 maja pisemny egzamin z matematyki na poziomie rozszerzonym
15 maja 2024

Do pisemnego egzaminu z matematyki na poziomie rozszerzonym maturzyści przystąpią rano. Po południu odbędą się pisemne egzaminy z języka francuskiego na poziomie rozszerzonym i na poziomie dwujęzycznym. Egzaminy z tych przedmiotów nie są obowiązkowe.

MS: tabele alimentacyjne i alimenty natychmiastowe. Czy sądy stracą prawo do przyznawania indywidualnie alimentów?
14 maja 2024

W MS powołana została grupa robocza, która zajmie się opracowaniem dla Polski tabel alimentacyjnych. Tabele miałyby ułatwiać sądom zasądzenie alimentów w odpowiedniej wysokości. Obecnie występują tu duże rozbieżności między sądami w poszczególnych rejonach Polski.

pokaż więcej
Proszę czekać...