Pozwolenie na budowę zastąpione zgłoszeniem

Aleksandra Pajewska
rozwiń więcej
Zgłoszenie budowy zamiast pozwolenia/ Fot. Fotolia / Fotolia
Pozwolenie na budowę zastąpione zgłoszeniem budowy domu jednorodzinnego to jedna z głównych propozycji przewidywanych w projekcie zmian w ustawie – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.). Zastąpienie pozwolenia na budowę zgłoszeniem nastąpi, gdy dom jednorodzinny nie będzie negatywnie oddziaływał na środowisko ani na sąsiednie działki.

Pozwolenie na budowę domu

Zgodnie z regulacją art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414 z późn. zm.) roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Oznacza to, że warunkiem niezbędnym rozpoczęcia budowy domu jednorodzinnego jest uzyskanie w drodze ostatecznej decyzji administracyjnej pozwolenia na budowę.

Zgłoszenie budowlane zamiast pozwolenia

Główne zmiany zaproponowane w projekcie zmian w ustawie – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) dotyczą rezygnacji z wymogu uzyskania pozwolenia na budowę dla domów jednorodzinnych. W przypadku budowy domu jednorodzinnego, którego obszar oddziaływania nie wykracza poza granice działki, wystarczające będzie samo zgłoszenie projektu budowlanego inwestycji do odpowiedniego organu. Po upływie 30-dniowego terminu, zastrzeżonego na rzecz organu na wniesienie sprzeciwu, można rozpocząć realizację inwestycji (tzw. domniemanie zgody budowlanej). W ciągu trzech dni od dokonania zgłoszenia starosta umieści informację o planowanej budowie w Biuletynie Informacji Publicznej.

Zniesienie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę dotyczy zarówno nieruchomości mieszkalnych (domów jednorodzinnych) jak i garaży oraz budynków gospodarczych, związanych z budownictwem jednorodzinnym.

Warunkiem zastosowania tej uproszczonej procedury jest brak negatywnego wpływu realizowanej inwestycji na środowisko oraz na sąsiednie działki i nieruchomości. Oddziaływanie oceniane jest przez pryzmat paragrafu 12 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. nr 75, poz. 690 ze zm.). Precyzuje on, kiedy powstaje tzw. obszar oddziaływania. Nad tym, czy zachodzi oddziaływanie środowiskowe czuwał będzie projektant, bowiem już w projekcie budowlanym należy wskazać obszar oddziaływania obiektu. Zbada to organ administracji architektoniczno-budowlanej w ramach postępowania prowadzonego w związku z wniesieniem zgłoszenia.

Skutkiem nowelizacji będzie więc możliwość budowy domu jednorodzinnego bez konieczności uzyskania pozwolenia na budowę.

Negatywny wpływ na środowisko

Konieczność uzyskania pozwolenia na budowę na dotychczasowych zasadach zajdzie w przypadku zaistnienia negatywnego wpływu środowiskowego. Obowiązek uzyskania pozwolenia pozostanie także w stosunku do budynków o wysokości przekraczającej 12 m i o kubaturze ponad 5 tys. m sześciennych.

Zobacz również: Co to jest pozwolenie na budowę?

Inwestor – obowiązki informacyjne

W związku z zastosowaniem uproszczonej procedury na inwestora nałożone zostaną dodatkowe obowiązki o charakterze informacyjnym. Na terenie budowy będzie musiała znajdować się tablica informacyjna, zawierająca podstawowe dane dotyczące budowy. Wskazany obowiązek powinien zostać dopełniony jeszcze przed rozpoczęciem realizacji inwestycji. Do zgłoszenia projektu dołączyć bowiem należy oświadczenie o umieszczeniu informacji (tj. tablicy informacyjnej). Oświadczenie może zostać zastąpione dowodami doręczenia właścicielom, użytkownikom wieczystym lub zarządcom nieruchomości bezpośrednio sąsiadujących z terenem inwestycji, informacji o zamiarze realizacji robót budowlanych. Wskazane obowiązki mają charakter alternatywny. Wystarczy więc spełnienie tylko jednego z nich. Powinności inwestora wynikają z zasady, iż planując inwestycję, musimy wziąć pod uwagę interesy osób trzecich, która wynika wprost z wyroku TK (20 lipca 2010 r., sygnatura K 17/08). TK podkreślił konieczność stosowania mechanizmów, które mające ochronić interesy osób sąsiadujących z działkami (sąsiadów).

Projekt budowlany

Na gruncie zaproponowanych zmian zniknie konieczność dołączania do projektu budowlanego oświadczeń o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu, odbioru ścieków. Kontrola zapewnienia powyższych dostaw nastąpi dopiero na etapie oddawania budynku do użytkowania. Ta zmiana oceniana jest negatywnie, jako zwiększająca ryzyko po stronie inwestora. Natomiast nadal wymagane będzie oświadczenie zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną. Obowiązek ten dotyczył będzie tylko dróg wojewódzkich i krajowych.

Zakończenie budowy

Uproszczeniu mają ulec także regulacje obejmujące zakończenie budowy. Aktualnie od inwestora wymagany jest wniosek o pozwolenie na użytkowanie. Projekt zakłada zastąpienie go zawiadomieniem o zakończeniu budowy. Skrócony, z 21 do 14 dni, zostanie czas przewidziany na reakcję organu administracji (milczącą zgodę na użytkowanie, czyli brak sprzeciwu).

Zmodyfikowane zasady obejmą także budowę warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych, garaży na pięć stanowisk, parkingów.

Plan zagospodarowania przestrzennego

Zmiany zmierzają w kierunku znacznego skrócenia postępowania i umożliwienia szybszej realizacji inwestycji. Obejmą jednak tylko te tereny, co do których istnieją miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy.

Projekt zmian w ustawie – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) znajduje się na etapie prac legislacyjnych (został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów).

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Podstawa prawna:

Projekt zmian w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.).

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. nr 75, poz. 690 ze zm.).

Wyrok TK z dnia 20 lipca 2010 r., (sygnatura K 17/08).

Prawo
Rozwód pozasądowy – będzie można rozwiązać małżeństwo przed kierownikiem USC. Jaka będzie procedura? Są już założenia nowelizacji
06 maja 2025

W ramach deregulacji prawa Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło pod koniec kwietnia 2025 r. założenia nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw, która ma na celu wprowadzenie możliwości pozasądowego rozwiązania małżeństwa (tzw. rozwodu pozasądowego). W tym nowym trybie rozwiązanie małżeństwa następowało będzie w drodze czynności podejmowanych przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, który sprawdzi, czy zaistniały ustawowe przesłanki rozwodu pozasądowego i dokona odpowiednich wpisów w rejestrze stanu cywilnego. Ten nowy tryb rozwodu ma być wyjątkiem od zasady rozwiązania małżeństwa przez sąd.

Ile jest warta informacja czy akcja zdrożeje? Kolizja interesów prawnych i obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej a należyte wykonywanie zadań giełdowych. Przepisy i sankcje
05 maja 2025

W sytuacji kolizji pomiędzy obowiązkiem lojalnego wykonywania obowiązków służbowych a obowiązkiem zachowania tajemnicy i ochrony informacji poufnych, rozstrzygnięcie, które przyznaje pierwszeństwo temu drugiemu, opiera się na fundamentalnych zasadach prawa rynku kapitałowego oraz etyce zawodowej. Zasadniczo, ochrona rynku finansowego i zapobieganie nadużyciom w obrocie papierami wartościowymi mają nadrzędne znaczenie, a w związku z tym obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej w kontekście informacji poufnych staje się priorytetowy. Jest to nie tylko kwestia przestrzegania przepisów prawa, ale także zapewnienia uczciwości i przejrzystości w działaniach podejmowanych na rynku kapitałowym - pisze radca prawny K. Jakub Gładkowski. I wyjaśnia także jakie są sankcje i odpowiedzialność za tego typu naruszenia w unijnym i polskim porządku prawnym.

Rozwód w 2025 i 2026 r. [FAQ]
05 maja 2025

Co może się zmienić w procedurach rozwodowych? Jakie są aktualne przepisy? Co trzeba wiedzieć o rozwodzie w 2025 2026 r.? Oto odpowiedzi na najważniejsze pytania!

Sejm na żywo 5 maja: Komisja śledcza ds. Pegasusa
05 maja 2025

Przesłuchanie nadinsp. Adama Cieślaka, Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Emerytura i renta po śmierci seniora. Kiedy można ją zatrzymać, a kiedy trzeba zwrócić. ZUS musi wypłacić świadczenie jeżeli zmarły nabył do niego prawo
05 maja 2025

ZUS informuje, że po śmierci osoby pobierającej emeryturę lub rentę, ZUS wstrzymuje wypłatę świadczeń, ponieważ prawo do nich wygasa. Jeśli jednak emerytura lub renta została wypłacona po śmierci, ale w miesiącu, w którym ta śmierć miała miejsce, nie zawsze jest konieczne zwracanie tych pieniędzy do ZUS-u. W niektórych sytuacjach rodzina może zatrzymać ostatnią wypłatę, o ile zmarły miał do niej prawo.

Dwie decyzje w jednej kopercie prześle ZUS do emerytów i rencistów w maju 2025 r. Przeczytaj uważnie i sprawdź wysokość świadczeń
05 maja 2025

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę corocznej korespondencji do emerytów i rencistów. W jednej kopercie znajdą dwie decyzje – o waloryzacji z marca 2025 r. oraz przyznaniu dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego czyli tzw. trzynastki.

Grillowanie na balkonie i w parku – czy jest dozwolone?
05 maja 2025

Nadejście wiosny można poczuć nie tylko w zwiększonych temperaturach, ale także w zapachach unoszonych przez powietrze. Bowiem gdy tylko zaczyna się sezon, Polacy chętnie zaczynają grillować. Rośnie wtedy nie tylko sprzedaż grillowych akcesoriów, ale także statystyczna liczba mandatów udzielonych przez Straż Miejską plenerowym koneserom. Większość mieszkańców miast nie posiada własnego ogrodu, dlatego wielu zadaje sobie pytanie, czy grillowanie na balkonie lub w parku jest dozwolone.

Jak nie zaciągać pożyczki?
05 maja 2025

Każde postanowienie w umowie pożyczkowej może mieć realny wpływ na sytuację finansową pożyczkobiorcy, zwłaszcza jeśli chodzi o dodatkowe opłaty, prowizje czy warunki spłaty. Bardzo ważna jest świadomość prawna, pochopne podejmowanie decyzji odłóż na bok. Zatem jak nie zaciągać pożyczki?

2962 zł dla matek czy ojców, bo: 500 zł (aktywnie w domu) + 1662 zł (zasiłek) + 800plus. Nie opłaca im się pracować za minimalną krajową
05 maja 2025

Mówi się o państwie opiekuńczym, o państwie socjalnym. I coś w tym jest. Wśród rodziców dzieci, którzy nie są zatrudnieni mówi się, że przy różnych świadczenia pieniężnych i zasiłkach jakie można otrzymać od państwa nie opłaca im się pracować za minimalną krajową. Wprawdzie może mieliby netto te kilkaset złotych więcej, ale za to jakim kosztem, kosztem pracy i czasu. Rodzice wolą dostać np. 2962 zł, bo: 500 zł (aktywnie w domu) + 1662 zł (zasiłek) + 800plus. Oczywiście taki schemat nie jest dany raz na zawsze! Jeśli jest dwoje dzieci kwota ta zwiększa się o kolejne 500 i 800 zł.

Uważam, że Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 4 czerwca 2024 r. niesprawiedliwie pominął grupę emerytów, która złożyła wnioski o wcześniejszą emeryturę między 6 czerwca a 31 grudniem 2012 r.
04 maja 2025

Do naszej redakcji stale trafiają historie emerytów, którzy uważają, że zostali pokrzywdzeni przez niekorzystne przeliczenie wcześniejszych emerytur. Trwa to od 2013 r. aż do dnia dzisiejszego. Mechanizm pokrzywdzenia? Emerytura powszechna jest pomniejszana o np. 1000 zł miesięcznie jako sankcja za pójście na emeryturę wcześniejszą. Miesiąc w miesiąc. W artykule przykład takiego listu – autorem jest emerytowany operator kamery. Opisał, że wprost pytał się w ZUS w 2012 r (pracowników i służby prasowe), czy straci na emeryturze powszechnej za pójście na wcześniejszą emeryturę. Usłyszał, że absolutnie nie. Okazało się, że stracił i traci do teraz (do 2025 r.). Historia emeryta jest więc interesująca bo czuł w 2012 r., że zbyt piękne jest, aby nie było jakiegoś haczyka we wcześniejszej emeryturze. I próbował uniknąć zagrożenia szukając informacji w ZUS. Nie udało mu się (pomimo starań).

pokaż więcej
Proszę czekać...