Czy promocje w Black Friday są opłacalne?

oprac. Tomasz Piwowarski
Radca prawny z kilkunastoletnim prawniczym doświadczeniem, specjalizujący się w prawie cywilnym, gospodarczym, nieruchomości, pracy. Fan motoryzacji oraz Włoch, a od nie tak dawna – motocyklista.
rozwiń więcej
Black Friday, promocje / Czy promocje w Black Friday są opłacalne? / Shutterstock

Czy promocje w Black Friday są opłacalne? Okazuje się, że według najnowszych badań promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6% dorosłych Polaków. Przeciwnego zdania jest 29% rodaków, a 23,4% nie ma jeszcze wyrobionej opinii w tym temacie. Korzyści z corocznych akcji rabatowych widzą głównie osoby w wieku 35-44 lat i z dochodami powyżej 9 tys. zł netto. Nie dostrzegają zysków z tego typu obniżek przede wszystkim seniorzy i konsumenci uzyskujący co miesiąc 5000-6999 zł na rękę.

Blisko co drugi dorosły konsument w Polsce uważa, że promocje w Black Friday są opłacalne

Promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6% dorosłych Polaków. Przeciwnego zdania jest 29% rodaków, a 23,4% nie ma jeszcze wyrobionej opinii w tym temacie. Korzyści z corocznych akcji rabatowych widzą głównie osoby w wieku 35-44 lat i z dochodami powyżej 9 tys. zł netto. Nie dostrzegają zysków z tego typu obniżek przede wszystkim seniorzy i konsumenci uzyskujący co miesiąc 5000-6999 zł na rękę.

Ważne

Jak wynika z raportu UCE RESEARCH i Shopfully pt. „Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025”, 47,6% konsumentów uważa, że promocje oferowane w ramach Black Friday są opłacalne. 29% rodaków jest przeciwnego zdania, a 23,4% nie potrafi się określić w tym zakresie. Autorzy raportu zauważają, że prawie połowa Polaków dostrzega realne korzyści z Black Friday, a niemal jedna trzecia jest sceptyczna. Według analityków z UCE RESEARCH, to pokazuje, że zaufanie do handlu jest wciąż dość ograniczone, co nie zaskakuje. Od kilku lat w Polsce utrzymuje się przekonanie, że część promocji jest sztuczna, czyli poprzedzona wcześniejszym podniesieniem cen. Niemniej jednak wielu konsumentów faktycznie znajduje okazje, zwłaszcza w e-commerce.

Wyniki wpisują się w trend rosnącego pragmatyzmu konsumentów. Polacy nie są już naiwni wobec marketingowych akcji, ale chętnie z nich korzystają, jeśli dostrzegą dla siebie realny zysk. Sklepy powinny stawiać na przejrzystość i autentyczność promocji, ponieważ konsumenci potrafią weryfikować ceny. Warto też komunikować konkretne zyski, np. procent rabatu względem poprzedniej ceny czy gwarancję ceny minimalnej, zamiast używać ogólnych haseł. Wciąż jest potencjał do zwiększenia sprzedaży, ale warunkiem jest wiarygodność oferty – mówi Robert Biegaj, współautor raportu z Shopfully Poland.

Według analityków z UCE RESEARCH, osoby, które mają dobre zdanie o corocznych promocjach, najpewniej same doświadczyły realnych oszczędności

Według analityków z UCE RESEARCH, osoby, które mają dobre zdanie o corocznych promocjach, najpewniej same doświadczyły realnych oszczędności, np. kupując sprzęt RTV i AGD, elektronikę, odzież czy kosmetyki w faktycznie niższych cenach. Dla nich Black Friday to praktyczna okazja, a nie medialny mit. Przeciwną opinię z reguły wyrażają konsumenci rozczarowani wcześniejszymi doświadczeniami. To także osoby mocno sceptyczne wobec samej idei marketingu.

Natomiast niezdecydowana postawa najczęściej świadczy o braku osobistych doświadczeń w robieniu zakupów w okolicach Black Friday i o niezainteresowaniu promocjami. Może to też sugerować sprzeczne doświadczenia i informacje związane z akcjami wyprzedażowymi. Jeśli dominować będą sztuczne promocje i marketingowe triki, to niezdecydowani konsumenci staną się niechętni lub pozostaną bierni. Kluczowe będzie więc zdobycie ich zaufania – wyjaśnia ekspert z Shopfully Poland.

Mężczyźni częściej niż kobiety oceniają promocje jako opłacalne

Z raportu wynika też, że mężczyźni częściej niż kobiety oceniają promocje jako opłacalne. Głównie tak uważają osoby w wieku 35-44 lat, z dochodami powyżej 9 tys. zł i z wykształceniem zawodowym. Przeważnie dotyczy to mieszkańców miejscowości liczących 5-19 tys. ludności.

Mężczyźni częściej nabywają dobra trwałe, takie jak elektronika, sprzęt sportowy czy narzędzia. W tych kategoriach rabaty rzeczywiście mogą być wyraźne. Kobiety są ostrożniejsze, porównują ceny i pamiętają wcześniejsze oferty i z tego wynika u nich większy sceptycyzm. Osoby w wieku 35-44 lat są najbardziej aktywne zawodowo i konsumencko. Często kupują online i potrafią ocenić, gdzie faktycznie jest promocja. Z kolei grupa dochodowa, która ma środki na produkty wyższej wartości, uzyskuje najwyższe procentowo rabaty – tłumaczy Robert Biegaj.

Nieco częściej mężczyźni niż kobiety uważają promocje za nieopłacalne, ale różnica jest minimalna. Tak twierdzą głównie osoby w wieku 65-74 lat, z dochodami w przedziale 5000-6999 zł i z wyższym wykształceniem. Przeważnie jest to opinia mieszkańców największych polskich miast, tj. mających co najmniej 500 tys. ludności.

Sceptycyzm jest już powszechny i niezależny od płci, bo wielu konsumentów zraziło się do sztucznych rabatów

Sceptycyzm jest już powszechny i niezależny od płci, bo wielu konsumentów zraziło się do sztucznych rabatów. Starsi klienci częściej nie ufają nowym formom promocji i e-commerce. Mają też doświadczenie z wieloletnich obserwacji handlu. Polacy z dochodami rzędu 5000-6999 zł mogą mieć większe oczekiwania wobec transparentności ofert. Lepiej wykształcone osoby są często bardziej krytyczne wobec przekazów marketingowych i skłonne weryfikować informacje. Z kolei mieszkańcy dużych miast częściej widzą, że promocje są powtarzalne i rozciągnięte w czasie, więc postrzegają je jako mniej atrakcyjne.

Źródło i opis metody analitycznej/badawczej: Raport „Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025” powstał na kanwie specjalnego badania opinii publicznej, które zostało przeprowadzone w dniach 06-08.11.09.2025 metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i Shopfully Poland na próbie 1007 Polaków w wieku 18-80 lat.

Prawo
Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?
24 lis 2025

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów
24 lis 2025

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu
24 lis 2025

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować
23 lis 2025

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?
24 lis 2025

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady
23 lis 2025

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu opiekuńczego. Ale zapłacić za niego nie musi.
23 lis 2025

Urlop opiekuńczy funkcjonuje już ponad 2 lata, jednak ze względu na to, że nie jest powszechnie wykorzystywany, nie każdy wie, na jakich zasadach można z niego skorzystać. Warto znać przepisy, by wiedzieć, na co można liczyć.

Żeby rozwiązać umowę o pracę, musi istnieć prawdziwa i istotna przyczyna. Trzeba też pamiętać, aby ją odpowiednio wskazać w oświadczeniu
23 lis 2025

Każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Jednak trzeba pamiętać o tym, że trwałość stosunku pracy podlega szczególnej ochronie. To sprawia, że pracodawca jako podmiot profesjonalny musi w takim wypadku pamiętać o dopełnieniu szczególnych formalności.

Te kwoty pracodawca odliczy z pensji pracownika. Ochrona wynagrodzenia ich nie obejmuje. Dlaczego?
23 lis 2025

Jak powinien postąpić pracodawca, jeśli wypłaci pracownikowi wyższe wynagrodzenie niż należne? W przepisach przewidziano specjalną regulację, która pozwala na dokonanie odliczenia, ale tylko na ściśle określonych zasadach. Jak trzeba zrobić to poprawnie?

Pracownik rozwiąże umowę, a pracodawca będzie mógł starać się o odszkodowanie. Jakie warunki muszą być spełnione?
23 lis 2025

Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. Jednak robiąc to, muszą przestrzegać określonych zasad, by nie narazić się na konieczność wypłacenia drugiej stronie odszkodowania. O co chodzi?

pokaż więcej
Proszę czekać...