e-CMR – czas digitalizacji dokumentów przewozowych

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
rozwiń więcej
transport / Shutterstock

Postępujący rozwój technologii oraz wzrost cyfryzacji w gospodarce wydaje się czymś oczywistym. Duża część systemów logistycznych jest już na tak wysokim poziomie rozwoju, że pojawienie się elektronicznego listu przewozowego (e-CMR) jest czymś naturalnym i mogłoby poprawić obszar dokumentacji transakcji międzynarodowych, a przy tym ułatwić rozliczenia.

Polska ratyfikowała  11 września 2019 r. Protokół Dodatkowy do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), dotyczący stosowania elektronicznego listu przewozowego. Natomiast na gruncie unijnym przyjęto Rozporządzenie e-FTI z 15 lipca 2020 r., które dotyczy elektronicznych informacji w transporcie towarowym, jednak zacznie obowiązywać od 21 sierpnia 2024 r. Z pewnością należy traktować to jako przełom w tym obszarze.

Charakterystyka e-CMR

Dokument zostanie udostępniony dla wszystkich podmiotów biorących udział w transakcji, bez możliwości zniszczenia go lub zagubienia, dzięki czemu bezpieczeństwo transakcji zostanie zwiększone. Dodatkowo e-CMR zostanie wzbogacony o potencjalne rozwiązania do śledzenia trasy transportu czy wyliczenia ETA (estimated time of arrival), co zwiększy możliwość kontroli nad procesem logistycznym. Uwierzytelnianie listu przewozowego odbywać się będzie poprzez podpis elektroniczny lub jakąkolwiek inną elektroniczną metodę uwierzytelnienia dozwoloną przez prawo danego kraju Wykorzystanie certyfikowanych platform umożliwi sprawny obrót oraz przechowywanie listów przewozowych w formie elektronicznej. W związku z tym list przewozowy wystawiony cyfrowo będzie posiadać taką samą wartość jak ten wystawiony w wersji papierowej.

Korzyści wynikające z e-CMR

Dzięki zastosowaniu e-CMR możliwe będzie uniknięcie zbędnego formalizmu i nadmiernego mnożenia dokumentacji papierowej, co zaoszczędzi czas, środki finansowe i wyeliminuje potencjalne ryzyko błędu. Takie rozwiązanie jest zdecydowanie pozytywne dla wszystkich stron. Ponadto bezpośredni dostęp do e-CMR na cyfrowej platformie zarówno dla uczestników transakcji, jak i państwowych instytucji, znacznie upraszcza korzystanie ze stawki 0% VAT.

Trzeba zwrócić uwagę na to, że w przypadku papierowych listów przewozowych często mają miejsce sytuacje, w których dokument jest wypełniony błędnie lub ma braki, które wymagają skorygowania. Zdarza się również, iż trafia on do dostawcy po dłuższym czasie lub potrafi zaginąć. Dzięki temu, że strony transakcji będą miały stały dostęp do elektronicznego listu przewozowego, możliwe będzie uniknięcie takich sytuacji.

Co oznacza to dla podatników

W przypadku eCMR na gruncie z Konwencji CMR nie przewidziano regulacji, które powodowałyby powstanie obowiązków dla podatników. Natomiast na gruncie Rozporządzenia eFTI takie obowiązki będą już istnieć. W sytuacji, gdy podatnik zamierza używać eCMR, wykorzysta do tego dedykowaną i zgodną z wymogami Rozporządzenia eFTI platformę lub zrobi to poprzez certyfikowanego dostawcę takiej usługi. Podatnik będzie przede wszystkim musiał przekazywać dane w określonym formacie i posiadać unikalne elektroniczne połączenie identyfikacyjne, umożliwiające właściwemu organowi jednoznaczną rozpoznanie informacji regulacyjnych związanych z przemieszczaniem towaru, z uwagi na to, że platformy te mają być interoperacyjne, tj. zapewnią wymianę informacji regulacyjnych między podmiotami a administracją publiczną. Prawdopodobnie będzie wymagać to ze strony podatników dostosowania swoich systemów informatycznych. Aktualnie trudno jest jednoznacznie określić, czy powstaną jeszcze jakieś obowiązki dla podatników z uwagi na to, że prace nad wytycznymi do Rozporządzenia eFTI mają zakończyć się w sierpniu 2023 roku. Wtedy też podatnicy powinni poznać wszystkie szczegóły tych regulacji.

e-CMR jako przyszły standard

Nowy standard w postaci e-CMR jest potencjalnym źródłem korzyści dla podmiotów uczestniczących w obrocie gospodarczym. Odnosząc to na grunt krajowy, Polska pod względem cyfryzacji, w tym elektronicznego obiegu dokumentów, nie znajduje się  w czołówce europejskiej oraz światowej. Powszechne wprowadzenie e-CMR niesie wiele korzyści i zastosowanie go z pewnością byłoby słusznym krokiem dla naszej gospodarki. Ponadto warto zauważyć, że dla funkcjonowania takiego systemu w pełni, potrzebne byłoby wprowadzenie go obligatoryjnie w skali globalnej.

Autor: Sławomir Buszko, Partner ID Advisory

Prawo
Będą zmiany w przyznawaniu obywatelom Ukrainy świadczeń 800 plus i 300 plus
30 kwi 2024

Przyjęta przez rząd nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy przedłuża ochronę tymczasową dla Ukraińców uciekających przed wojną do 30 września 2025 r. Co się zmieni w zakresie świadczeń rodzinnych?

Religia i etyka w grupach międzyklasowych. W szkołach i przedszkolach szykują się zmiany. Znamy propozycje MEN
30 kwi 2024

Religia i etyka w grupach międzyklasowych. W szkołach i przedszkolach szykują się zmiany. Znamy propozycje MEN. 30 kwietnia 2024 r. rozpoczynają się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe, które potrwają do 29 maja 2024 r.

Koszt bonu energetycznego wyniesie 20 zł? To prawie 6,7% wartości bonu w jego najbardziej popularnej wersji
30 kwi 2024

Samorządy chcą 20 zł za rozpatrzenie ….. 1 wniosku o bon energetyczny. Podstawowa wartość bonu to 300 zł.

Zakaz użytkowania "kopciuchów" od 1 maja 2024
30 kwi 2024

Zgodnie z uchwałą antysmogową w województwie małopolskim, od 1 maja 2024 roku, zabronione będzie użytkowanie kotłów poniżej 3 klasy do ogrzewania budynków. Ograniczenia dotyczą również właścicieli kominków na drewno – muszą one spełniać wymogi ekoprojektu lub posiadać sprawność cieplną na poziomie co najmniej 80 proc.

880 zł dofinansowania na dziecko na zajęcia z neurologopedą. Sprawdź, dla kogo w 2024 r. i jak uzyskać.
01 maja 2024

880 zł dofinansowania na dziecko na zajęcia z neurologopedą. Na taką pomoc mogą liczyć w 2024 r. mieszkańcy Sopotu po zaangażowaniu „wkładu własnego” w wysokości 1320 zł.

To pewne - W 2024 r. bez dodatkowej i z nędzną waloryzacją w 2025 r. GUS podał dane o inflacji
30 kwi 2024

To pewne - bez dodatkowej waloryzacji w 2024 r. i z nędzną waloryzacją w 2025 r.

Darmowe parkowanie w długi weekend majowy. Warszawa da odpocząć kierowcom
30 kwi 2024

Darmowe parkowanie w Warszawie. W tym roku długi weekend majowy ułożył się tak, że przez pięć dni, od środy do godz. 8.00 w poniedziałek, kierowcy parkujący w strefie płatnego parkowania nie muszą płacić za postój.

To była jedna z najgłośniejszych afer III RP. Sprawa Amber Gold wraca na wokandę
30 kwi 2024

Sprawa Amber Gold, jednej z najgłośniejszych afer III RP, wraca na wokandę - informuje "Dziennik Gazeta Prawna". Sąd Apelacyjny w Warszawie ma rozstrzygnąć, czy państwo zapłaci odszkodowania poszkodowanym.

Ceny gazu ziemnego wzrosną o 45 proc. w lipcu? Posłowie PiS chcą nowej ustawy
29 kwi 2024

Politycy partii Prawo i Sprawiedliwość wystąpili z inicjatywą przyjęcia przez Sejm ustawy, która miałaby na celu zamrożenie cen gazu ziemnego. W obliczu zbliżających się podwyżek, posłowie chcą chronić interesy polskich rodzin.

Od 300 do 1200 zł – tyle będzie wynosił bon energetyczny. A próg dochodowy? Od 1700 do 2500 zł. Decyzje zapadną 7 maja.
29 kwi 2024

Stały Komitet Rady Ministrów w poniedziałek przyjął nie tylko rewizję KPO i Plan Finansowy Państwa na lata 2024–2027, ale także projekt ustawy o bonie energetycznym – podał na platformie X szef Stałego Komitetu RM Maciej Berek. Projektem w sprawie bonu rząd zajmie się 7 maja.

pokaż więcej
Proszę czekać...