Nowe prawo już działa: od 13 kwietnia przyspieszy budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
Polska infrastruktura ładowania w odniesieniu do liczby pojazdów elektrycznych nie jest imponująca / shutterstock

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych – AFIR, które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią milowy krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu.

Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci.

Podróżowanie elektrykiem bez potrzeby szukania stacji ładowania

Rozporządzenie AFIR zakłada, że do 2025 roku wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) strefy ładowania o mocy minimum 400 kW powinny być rozmieszczone nie rzadziej niż co 60 km (w obu kierunkach). Do roku 2027 ich moc ma wzrosnąć do co najmniej 600 kW. Ponadto stacje te będą musiały zostać wyposażone w systemy umożliwiające dokonanie szybkiej płatności.

– Warto zwrócić uwagę, że pod koniec lutego 2024 r. działało w Polsce 6213 ogólnodostępnych punktów ładowania z czego większość (63%) stanowiły wolne punkty ładowania o mocy do 22 kW . Dlatego też istotnym kierunkiem działań Polski w ramach AFIR powinno być nie tylko zwiększanie liczby stacji ładowania, ale również ich mocy – wskazuje Bartłomiej Jaworski, Senior Product Manager w firmie Eaton.

Elektryczne ciężarówki też będą miały łatwiej

Polska jako kluczowy kraj tranzytowy w UE oraz jeden z liderów branży TSL stoi przed dużym wyzwaniem związanym z rozwojem elektromobilności transportu ciężkiego (eHDV). Rozporządzenie AFIR zakłada, że do 2025 wzdłuż sieci TEN-T, której długość w Polsce stanowi ponad 7,5 tys. km, powinno powstać co najmniej 20 stref ładowania pojazdów eHDV (zakładając rozmieszczenie co 120 km). Natomiast do 2027 roku liczba ta powinna wzrosnąć do minimum 64 . 

– Plan ten można nazwać ambitnym, szczególnie biorąc pod uwagę, że jak na razie w całym kraju działa tylko jeden taki hub ładowania – mówi Bartłomiej Jaworski.

– Jeśli chodzi o priorytety działań w rozwoju infrastruktury ładowania transportu ciężkiego, kluczowe jest tworzenie hubów ładowania wzdłuż sieci dróg szybkiego ruchu, a dopiero w dalszej kolejności wzdłuż dróg krajowych. Jednak, aby było to możliwe do zrealizowania, trzeba dofinansować cały proces projektowo-budowlany i zapewnić odpowiednią moc wszystkim punktom ładującym – dodaje ekspert.

I podkreśla, że to oczywiście wymaga czasu, ale również koordynacji działań na linii: energetyka zawodowa-GDDiKA-rząd-samorządy-biznes.

Potrzebne są lepsze przepisy wykonawcze

Polska infrastruktura ładowania w odniesieniu do liczby pojazdów elektrycznych nie jest imponująca, jednak, jak nakazuje AFIR, powinna być szybko rozwijana. Hamulcem tego procesu jest czas oczekiwania na decyzję o przyłączeniu stacji ładowania do sieci. Budowa przyłącza energetycznego przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) do stacji ładowania może wynieść od 6 miesięcy do nawet 3 lat. 

– Proces ten jest zbyt długi, a mogłoby go przyspieszyć przede wszystkim uproszczenie zasad przyłączania stacji do sieci oraz rządowa pomoc finansowa na ich budowę. Kluczowe jest również, aby OSD traktowały projekty przyłączeniowe priorytetowo – wskazuje Bartłomiej Jaworski.

W związku z realizacją celów AFIR Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił na początku 2024 roku plany programu dofinansowania stacji ładowania DC o mocy powyżej 350 kW wzdłuż sieci TENT-T . Stanowiłoby to impuls do rozbudowy infrastruktury ładowania. Jednak bez usprawnienia procesu przyłączania stacji do sieci energetycznej, potencjał programu może nie zostać w pełni wykorzystany.

– Warto jednak zwrócić uwagę także na pozytywy, w tym uwzględnienie finansowania kosztów budowy magazynów energii na potrzeby samego procesu ładowania pojazdów. Pozwoli to zabezpieczyć dostępną moc w szczytowych momentach jej zużycia, a także pomóc w uelastycznianiu sieci energetycznej – podsumowuje Bartłomiej Jaworski.

Konfrontując z założeniami AFIR obecny stan infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w kraju, który obwarowany jest szeregiem barier rozwojowych, widać, że Polska ma twardy orzech do zgryzienia. Od teraz kluczowe będzie dokładne przeanalizowanie i planowanie przyszłych kroków, a także intensyfikacja współpracy między najważniejszymi graczami rynku.

Prawo
Kiedy 14 emerytura w 2024 roku? Ministerstwo podało termin wypłaty
17 maja 2024

14 emerytura ma być wpłacana w 2024 roku we wrześniu. Taki termin zaproponowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w informacji zamieszczonej w wykazie prac legislacyjnych rządu. Ile będzie wynosiła czternasta emerytura w 2024 roku?

Babciowe, czyli 1500 zł na dziecko przez 24 miesiące, ale może być także 1900 zł
16 maja 2024

Babciowe to pakiet nowych świadczeń, czyli trzy opcje świadczeń w ramach programu "Aktywny rodzic”. Nowe świadczenia już od 1 października 2024 r. Zasadniczo będzie to 1500 zł na dziecko przez 24 miesiące, ale może to być także 1900 zł. Przy czym, na to samo dziecko, za dany miesiąc, przysługuje tylko jedno ze świadczeń „Aktywny rodzic”.

Już 17 maja 2024 r. mija termin na wdrożenie nowych zasad bhp! Sprawdź nowe obowiązki pracodawcy i przywileje pracownika
16 maja 2024

17 maja 2024 r. mija termin dla pracodawców na dostosowanie się do nowych przepisów bhp i ergonomii. Jakie będą nowe obowiązki pracodawcy? Jak skorzysta pracownik? 

Wynagrodzenie 6000 zł. Za udział w przeszkoleniu. Nie możesz mieć więcej niż 35 lat
16 maja 2024

6000 zł to wynagrodzenie za udział w wojskowym przeszkoleniu. Trwa 27 dni.

Dziedziczenie długów podatnika – kto i kiedy?
16 maja 2024

Jak wygląda dziedziczenie długów podatnika w świetle przepisów prawa? Jaki jest zakres odpowiedzialności spadkobiercy za zobowiązania podatkowe spadkodawcy? Jaki jest termin płatności przez spadkobiercę zobowiązań wynikających z decyzji o zakresie jego odpowiedzialności?

Różnica między listem gończym a listem żelaznym. Sprawdź w jakich sytuacjach mogą zostać wydane i jakie skutki prawne wywołują
16 maja 2024

W społeczeństwie panuje mylne przekonanie, iż list żelazny i list gończy to to samo. Powyższych pojęć w żadnym wypadku nie można uznać za synonimy. Różnica między listem żelaznym a listem gończym jest fundamentalna, a w analizie tych dwóch dokumentów warto zrozumieć ich przeznaczenie oraz skutki, jakie mogą wywołać.

1000 zł od 1 lipca 2024 r. dla tej grupy pracowników. Jest podpis prezydenta
16 maja 2024

Prezydent Andrzej Duda zatwierdził zmiany w ustawie dotyczącej dodatków dla pracowników sektora opieki społecznej. Zgodnie z nowymi przepisami, rząd będzie mógł wprowadzać programy umożliwiające wypłatę dodatku w wysokości 1 tys. zł brutto dla pracowników pomocy społecznej, pieczy zastępczej oraz opieki nad dziećmi do lat trzech, począwszy od 1 lipca 2024 roku.

Odpowiedzi ekspertów z języka angielskiego. Arkusz egzaminacyjny [Egzamin ósmoklasisty 2024 r. CKE i PDF]
16 maja 2024

Egzamin ósmoklasisty 2024 r:  Publikujemy arkusz egzaminacyjne i odpowiedzi na pytania - egzamin z języka obcego zakończył dziś zmagania ósmoklasistów. Powodzenia w szkole średniej.

Rewolucyjne zmiany w Kodeksie pracy już niedługo? Umowy zlecenia i działalność gospodarcza będą wliczane do stażu pracy
15 maja 2024

Projektowane zmiany Kodeksu pracy zakładają, że do stażu pracy będą zaliczane okresy wykonywania pracy m.in. w ramach umowy zlecenia i działalności gospodarczej. Do stażu pracy mają być zaliczane również umowy o świadczenie usług przez uczniów szkół ponadpodstawowych lub studentów do ukończenia 26 lat.

Czy można podawać dzieciom leki na wycieczce szkolnej lub przedszkolnej?
15 maja 2024

Podawanie leku na wycieczce szkolnej lub przedszkolnej - czy jest dopuszczalne? Co w sytuacji nagłej niedyspozycji dziecka? Kto może podać lek?

pokaż więcej
Proszę czekać...