UWAGA: prawa pasażerów linii lotniczych będą słabiej chronione. Nadchodzi zmiana przepisów w całej Unii Europejskiej. Będą niższe odszkodowania. Co więcej, opóźnienia nawet do 6 godzin przy lotach długodystansowych nie będą uprawniały do odszkodowania. Co jeszcze się zmieni?
Mniej korzystne prawa pasażerów linii lotniczych w UE
W Unii Europejskiej trwają prace nad kontrowersyjną nowelizacją rozporządzenia EC261/2004, które od ponad 20 lat chroni prawa pasażerów linii lotniczych w przypadku opóźnień, odwołań czy odmowy przyjęcia na pokład. Propozycje, które zostały przyjęte przez Radę UE w czerwcu 2025 roku, oznaczają poważne ograniczenie praw konsumentów w całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce.
Prawa pasażerów linii lotniczych - zmiany
Najważniejsze zmiany przewidują:
- wydłużenie minimalnego czasu opóźnienia uprawniającego do odszkodowania z obecnych 3 godzin nawet do 6 godzin na lotach długodystansowych,
- obniżenie maksymalnej wysokości rekompensaty z 600 euro do 500 euro,
- całkowite wyłączenie odszkodowań w przypadku utraty przesiadek (tzw. missed connections), nawet jeśli pasażer dociera do celu z wielogodzinnym opóźnieniem,
- rozszerzenie katalogu „nadzwyczajnych okoliczności” — czyli sytuacji, w których linie lotnicze mogą uniknąć odpowiedzialności — o niektóre usterki techniczne samolotów.
Jeśli zmiany wejdą w życie w obecnym kształcie, realna ochrona pasażerów zostanie cofnięta o ponad dwie dekady. Obecnie obowiązujące przepisy EC261/2004, wspierane przez orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, należą do najbardziej efektywnych na świecie instrumentów ochrony konsumentów w transporcie lotniczym.
Autor: Adam Ziemba