Tachografy w busach (DMC 2,5-3,5 tony) obowiązkowe od lipca 2026 r. Jest kilka wyjątków. Kara 12 tys. zł za brak nowoczesnego urządzenia G2V2

transport drogowy, ciężarówka, bus, dostawczak, transport towarów, samochód dostawczy, minibus / Tachografy w busach (DMC 2,5-3,5 tony) obowiązkowe od lipca 2026 r. Jest kilka wyjątków. Kara 12 tys. zł za brak nowoczesnego urządzenia G2V2 / Shutterstock

Za kilka miesięcy wchodzi w życie przełomowa zmiana dla sektora tzw. transportu lekkiego. Od 1 lipca 2026 roku busy o DMC 2,5-3,5 tony, które realizują międzynarodowy transport towarów, zostaną objęte obowiązkiem posiadania inteligentnych tachografów drugiej generacji (G2V2), a ich kierowców dotyczyć będą takie same przepisy w zakresie czasu pracy, jak kierowców ciężarówek. Celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie konkurencyjności w branży. Eksperci podkreślają - by sprostać przepisom, potrzebne są nowe rozwiązania technologiczne, administracyjne i edukacyjne. Co czeka firmy, których floty bazują na busach?

Tachografy w busach to rewolucja - dużo pracy, kosztów i formalności

Od 1 lipca 2026 roku, przedsiębiorcy z sektora transportu lekkiego, którzy chcą nadal wykonywać międzynarodowe przewozy towarów, będą musieli spełniać identyczne przepisy z zakresu czasu pracy i stosowania urządzeń kontrolnych, jak firmy z flotami ciężarówek. Nowe regulacje zostały wprowadzone na podstawie unijnego rozporządzenia 561/2006 i są częścią Pakietu Mobilności – zbioru zasad dotyczących transportu drogowego, realizowanego na obszarze Unii Europejskiej. Wdrażanie zmian rozpoczęło się już w 2020 roku.

- Niewielu przewoźników ma świadomość wielkości czekającego ich przedsięwzięcia. Zakup i montaż nowej generacji tachografów to zaledwie jedna z kilku czynności, których trzeba dokonać do końca czerwca 2026 roku. Firmy będą musiały wyrobić karty kierowców, przeszkolić personel z zakresu obsługi urządzeń rejestrujących i czasu pracy oraz dostosować procedury wewnętrze. Wyposażenie się w oprogramowanie do odczytu danych lub zlecenie rozliczania zewnętrznej firmie pomoże przedsiębiorcom transportowym w spełnieniu nowych wymogów prawnych. Przepisy te stanowią więc duże wyzwanie finansowe i logistyczne dla branży przewozów lekkich, szczególnie dla mniejszych firm, wykorzystujących tylko lub głównie busy - wyjaśnia Mateusz Włoch, ekspert ds. analiz i szkoleń z Grupy Eurowag.

Obowiązującym urządzeniem rejestrującym będzie wyłącznie tachograf inteligentny drugiej generacji (G2V2) – najnowszy, homologowany model cyfrowy, który od 2 lat jest obligatoryjnie instalowany w nowych ciężarówkach. Brak montażu urządzenia na czas lub zamontowanie starszego typu tachografu w busie spowoduje niespełnienie wymogów prawnych, co w Polsce wiąże się z karą w wysokości 12 000 zł.

Nie każdy bus musi mieć tachograf – jakie pojazdy obejmą nowe przepisy?

Obowiązek instalacji tachografu G2V2 będzie dotyczyć pojazdów o DMC 2,5-3,5 tony, które wykonują międzynarodowy transport drogowy na terytorium krajów UE, Szwajcarii i państw EOG. Przepisy obejmą zarówno nowe pojazdy, jak i aktualnie zarejestrowane, o ile będą użytkowane za granicą.

Busy o DMC do 3,5 tony, które służą wyłącznie do przewozów krajowych, nie będą musiały instalować tachografów. Istnieje także wyjątek dla busów wykonujących międzynarodowy transport na potrzeby własne kierowcy lub firmy, ale pod warunkiem, że prowadzenie pojazdu nie stanowi głównego zajęcia kierowcy. Ponadto z obowiązku stosowania urządzeń rejestrujących, także w transporcie międzynarodowym, zwolnione są busy do przewozów osób (do 9 osób razem z kierowcą).

- Szacuje się, że w Polsce obowiązek montażu tachografów obejmie niemal 40 000 pojazdów dostawczych o DMC 2,5–3,5 tony. Zakup jednego inteligentnego tachografu drugiej generacji to koszt rzędu 1000 euro (ponad 4000 zł) bez montażu. Przy dużych flotach może być to spore obciążenie finansowe. Co więcej, większość jeżdżących po europejskich drogach busów nie jest fabrycznie przystosowana do instalacji takiego urządzenia. Część przedsiębiorstw może zatem zrezygnować z funkcjonowania w dotychczasowy sposób i np. zdecydować się na zamianę lekkich busów na ciężarówki, a nawet zaprzestać międzynarodowych przewozów i ograniczyć się tylko do krajowej działalności. Dużo tutaj zależy od tego, czy obecnie wykonywane przewozy będą dalej opłacalne – szczególnie w związku z podleganiem pod restrykcyjne zasady dotyczące m.in. czasu pracy – dodaje Mateusz Włoch z Grupy Eurowag.

Montażu tachografu to nie wszystko - trzeba wyrobić: kartę przedsiębiorstwa, karty kierowców

Instalacja tachografu związana jest szeregiem obowiązków, będących całkowitą nowością dla wielu firm z sektora transportu lekkiego. Firmy zostają zobligowane do wyrobienia karty przedsiębiorstwa, a kierowcy busów do wyposażenia się w kartę kierowcy. Karta kierowcy służy do rejestrowania czasu jazdy, pracy i odpoczynku, natomiast karta przedsiębiorstwa jest niezbędna do blokowania tachografu i do odczytywania danych z urządzenia. Aby otrzymać takie karty, firma musi opłacić i złożyć wnioski do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (PWPW) – z odpowiednim wyprzedzeniem, by zdążyć przed 1 lipca 2026 roku.

Do zmian trzeba przygotować personel - szczególnie kierowców busów, których wkrótce dotyczyć będą takie same przepisy o czasie jazdy i odpoczynku, jak kierowców ciężarówek. Wielu z nich nigdy nie miało styczności z tachografami. Dlatego kluczowe dla sukcesu przedsięwzięcia są szkolenia z obsługi tachografu, ale też z czasu prowadzenia pojazdu, przerw i odpoczynków oraz procedur przeprowadzania kontroli.

- Aby uniknąć kosztownych błędów i naruszeń firma przewozowa powinna zadbać o edukację całego personelu odpowiedzialnego za transport: od kadry zarządzającej, przez kierowców busów, po spedytorów i dysponentów oraz pracowników biurowych. Pracownicy muszą nauczyć się efektywnego planowania tras, zgodnego z obowiązującymi przepisami o czasie jazdy i odpoczynków. Należy przestrzegać obowiązujących limitów oraz trafnie odczytywać i interpretować dane pobrane z urządzeń rejestrujących, co może okazać się dużym wyzwaniem dla całego przedsiębiorstwa. Warto zatem o zmianach pomyśleć już teraz, w szczególności, że oprócz dotkliwych sankcji finansowych za brak tachografu, inspektorzy mogą unieruchomić pojazd za granicą i skierować go do warsztatu w celu zamontowania urządzenia na koszt przewoźnika. - podkreśla Mateusz Włoch.

Jak firma transportowa ma się przygotować do zmian?

Każda firma transportowa, planująca dalej wykorzystywać busy w przewozach międzynarodowych, powinna jak najszybciej podjąć czynności, które pozwolą dostosować się do nowych wymogów prawnych. Zacząć należy od weryfikacji floty w celu ustalenia liczby potrzebnych do montażu tachografów G2V2. Następnym krokiem jest umówienie instalacji urządzeń w autoryzowanym serwisie – najlepiej jak najszybciej, bo po nowym roku ceny mogą wzrosnąć, a kolejki się wydłużyć. W najbliższym czasie należy także złożyć wnioski o karty kierowców i kartę przedsiębiorstwa, zaplanować szkolenia dla różnych grup pracowników oraz zaktualizować procedury wewnętrzne. Decydujący wpływ na przyszłość firmy może mieć wybór narzędzi do odczytu i analizy danych z tachografów oraz planowania transportu.

- Objęcie kierowców busów przepisami z zakresu czasu pracy może mieć istotny wpływ na rentowność zleceń transportowych, zwłaszcza na krótkodystansowych trasach międzynarodowych. Na znaczeniu zyskuje skuteczne planowanie transportu i wybieranie najbardziej opłacalnych tras z użyciem odpowiednich narzędzi. W Eurowag dysponujemy rozwiązaniami, które wraz z tachografami G2V2 współtworzą kompletny, zintegrowany ekosystem do zarządzania transportem, a niezbędne informacje o transporcie są gromadzone w jednym miejscu. Nasza telematyka GBox umożliwia zdalny odczyt danych z tachografu i kart kierowców, a pozyskane dane mogą trafić do systemu analizy czasu pracy 4Trans. Na ich podstawie system klasy TMS może dynamicznie korygować trasy i planować kolejne zlecenia czy szacować obciążenie floty. Przewoźnicy, którzy podejdą do zmiany strategicznie, nie tylko spełnią obowiązki prawne, ale mają realną szansę zwiększyć efektywność działania i zyskać przewagę nad konkurencją – podsumowuje ekspert.

Więcej praktycznych wskazówek przewoźnicy znajdą w e-booku Eurowag, który w całości poświęcony jest zmianom od 1 lipca 2026 roku. Omówione zostały w nim, m.in. zasady użytkowania tachografu, działania niezbędne do podjęcia w celu sprostania przepisom, w tym także obowiązki dotyczące rozliczania czasu pracy kierowców oraz potencjalne trudności, które firma może napotkać w procesie wdrażania zmian.

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Prawo
Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?
22 gru 2025

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prezenty stanowią nawet do 40 proc. świątecznych wydatków większości Polaków [BADANIE]
22 gru 2025

Polacy wskazują, jaką część ich bożonarodzeniowego budżetu stanowią wydatki na prezenty. Spośród 10 wariantów odpowiedzi najczęściej wybierane są przedziały 20-30% oraz 30-40% – odpowiednio 18,5% i 18,2%. Na trzecim miejscu jest zakres 40-50%, podawany przez 12,9% rodaków. Na czwartej pozycji widać 10-20% – 11,3% wskazań. Z kolei 10,2% ankietowanych jest niezdecydowanych. 8,4% respondentów deklaruje 50-60%. Natomiast 6,6% badanych nie kupuje żadnych prezentów.

Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?
22 gru 2025

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

Przekazanie pracownikowi informacji o warunkach pracy i płacy to za mało. Jakie jeszcze obowiązki obciążają pracodawcę?
22 gru 2025

Choć co do zasady strony stosunku pracy są równe, to jednak z uwagi na jego charakter i fakt, że pracodawca jest podmiotem profesjonalnym, na gruncie prawa pracy zapewniono szereg narzędzi, które umacniają pracownika i zapewniają realizację przysługujących mu praw. Dotyczy to w szczególności informowania o warunkach pracy.

Nie każdego zatrudnianego pracownika trzeba skierować na badania. Dlaczego? Przepisy jasno to wskazują
21 gru 2025

Aby pracodawca zgodnie z przepisami mógł dopuścić zatrudnianego pracownika do pracy, ten musi legitymować się wymaganym orzeczeniem lekarskim o braku przeciwskazań do jej wykonywania. Jednak ta zasada nie obowiązuje w każdym przypadku. Dlaczego?

Od grudnia uważaj na dane udostępniane w czasie rekrutacji. Przepisy się zmieniają, a mało kto zwraca na to uwagę
20 gru 2025

Katalog danych, których udostępnienia można żądać od kandydata przed zatrudnieniem jest ograniczony. W grudniu 2025 r. w tym zakresie zajdzie też jedna mała, ale niezwykle istotna zmiana. Mało się o niej mówi, a wiele osób w ogóle nie zwraca na to uwagi.

Gorzka niespodzianka dla korzystających z kominków i centralnego ogrzewania. Można zapłacić wysoką grzywnę
21 gru 2025

Jak co roku wraz z rozpoczęciem sezonu grzewczego ponownie da się wyczuć duszący zapach dymu unoszącego się z kominów. Niestety, nie każdy korzysta wyłącznie z dozwolonych paliw, powodując tym samym smog oraz zwiększając zanieczyszczenie powietrza. Osoby, które wrzucają do pieców i kominków śmieci, muszą liczyć się z dotkliwymi karami.

Czy w tym roku na Wigilię obowiązuje zakaz sprzedaży żywego karpia? Czy grożą za to kary? Co mówią przepisy?
20 gru 2025

Co roku przed świętami Bożego Narodzenia wraca debata o sprzedaży żywych karpi. Istnieje grono zwolenników tradycji, a także ich przeciwników. Czy w 2025 roku obowiązują jakieś nowe przepisy zakazujące handlu żywymi karpiami? Jakie kary ewentualnie grożą za łamanie prawa? Sprawdzamy aktualny stan prawny i wyjaśniamy na co zwrócić uwagę podczas rybnych świątecznych zakupów.

Jak WIBOR wpływa na ratę kredytu? Radca prawny objaśnia cały mechanizm i tłumaczy z „bankowego” na nasze
20 gru 2025

WIBOR, czyli Warsaw Interbank Offered Rate. Brzmi to trochę jak nazwa skomplikowanej procedury technicznej i szczerze mówiąc - dla Twojego domowego budżetu ma podobne znaczenie. To właśnie ten parametr, niczym niewidzialna ręka, steruje wysokością rat milionów kredytów hipotecznych i leasingów w Polsce. Ale tu pojawia się pewien paradoks. Mimo że ten wskaźnik zagląda do portfela niemal każdemu z nas, zasady jego powstawania są dla większości ludzi - a nawet i przedsiębiorców - równie czytelne, co instrukcja obsługi promu kosmicznego.

Tego wniosku nie składaj pracodawcy z wyprzedzeniem. Rozpatrzy go odmownie i będzie miał rację
19 gru 2025

Pewnych spraw nie należy odkładać na ostatnią chwilę. Innych z kolei nie można załatwiać zbyt wcześnie. Dotyczy to również relacji między pracodawcą a pracownikiem. Każdorazowo trzeba rozważyć, który moment będzie najlepszy na dopełnienie konkretnego obowiązku.

pokaż więcej
Proszę czekać...