Kiedy zmienić opony na zimowe w 2025 – czy w tym roku to już obowiązek? Warto uważać na symbole 3PMSF oraz M+S

Tomasz Piwowarski
Radca prawny z kilkunastoletnim prawniczym doświadczeniem, specjalizujący się w prawie cywilnym, gospodarczym, nieruchomości, pracy. Fan motoryzacji oraz Włoch, a od nie tak dawna – motocyklista.
rozwiń więcej
opony, opony zimowe, zmiana opon, przepisy, zmiana / Kiedy zmienić opony na zimowe w 2025 – czy w tym roku to już obowiązek? Warto uważać na symbole 3PMSF oraz M+S / Maciej Lubczyński / dziennik.pl

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas pierwszymi przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie.

Zmiana opon z letnich na zimowe – czy jest to obowiązek?

W Polsce nie obowiązują jak dotąd regulacje, które wprowadzałaby obowiązek zmiany opon letnich na zimowe w określonej dacie czy przy określonych warunkach pogodowych. Jednakże wybierając się za granicę w okresie jesienno-zimowym, trzeba uważać i sprawdzać regulacje, jakie obowiązują w innych państwach. Wiele bowiem wprowadziło taki obowiązek, a w razie kontroli przez Policję, może ona nawet uniemożliwić dalszą jazdę, jeżeli nie mamy prawidłowych opon – samochód może być uznany za niesprawny do dalszej jazdy. Taki przegląd regulacji w wybranych państwach Europy jest zamieszczony w dalszej części artykułu. Natomiast wracając do zmiany opon w Polsce – mimo braku prawnego obowiązku rozsądek, fizyka oraz wykonywanie opon z mieszanek o określonych parametrach, gdzie jedne zapewniają przyczepność w warunkach niskich temperatur, a inne nie, podpowiadają, aby jednak opony na zimowe zmieniać. Tylko kiedy?

Kiedy powinno się zmieniać opony z letnich na zimowe?

Uniwersalną i wciąż sprawdzającą się zasadą, jest zasada siedmiu stopni. Oznacza ona, że jeżeli temperatury powietrza spadają do 7 stopni Celsjusza, jest to właściwy czas, aby zmienić opony na zimowe. Oczywiście w przypadkach, kiedy jesienią za oknem wciąż panuje stosunkowo przyjemna pogoda, a taki spadek temperatury będzie jednorazowy, nie oznacza to, że już jak najszybciej trzeba zmienić opony na zimowe. Warto jednak śledzić prognozy i jeżeli zauważymy, że temperatury poniżej 7 stopni Celsjusza występują dosyć często, to jest już ten czas, kiedy trzeba na poważnie rozważyć zmianę opon na zimowe. Będzie to tym bardziej zasadne, kiedy zaczną pojawiać się informacje o przymrozkach. Opony zimowe są bowiem wykonane z innego rodzaju mieszanki, która nie twardnieje w niskich temperaturach tak, jak opona letnia. Dlatego opona zimowa zachowuje większą elastyczność przy niskich temperaturach, lepiej „klei się” do drogi i zapewnia lepszą przyczepność. Opona letnia natomiast w niskich temperaturach znacznie się utwardza, traci elastyczność i zaczyna zachowywać się bardziej jak plastik, a mniej niż jak przyczepna guma. Oczywiście także opony letni i zimowe różnią się kształtem bieżnika, gdzie ten w zimowej jest bardziej przystosowany do wgryzania się w drogę pokrytą śniegiem czy błotem pośniegowym i jego odprowadzania spod opony, a letni tylko do odprowadzania wody.

Ważne

Opony zimowe, to jest takie, które faktycznie są przystosowane do użytkowania w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza, posiadają stosowne oznaczenia na ścianach bocznych opon. Takie oznaczenia to „M+S” lub „3PMSF”. To pierwsze jest skrótem od angielskiego „mud + snow”, czyli „błoto + śnieg”. To drugie oznaczenie jest skrótem od „3 Peak Mountain Snow Flake”, to jest z angielskiego „góra z trzema szczytami i płatkiem śniegu”. Drugie oznaczenie jest często zawierane tylko w formie graficznej – to jest wytłoczonej na boku opony góry z trzema ostrymi szczytami, a w jej środku jest płatek śniegu. Tutaj jednak istotna uwaga – symbol M+S oznacza, że to producent danej opony sam deklaruje, że nadaje się ona do użytkowania w warunkach zimowych i zapewnia w nich odpowiednie osiągi. Natomiast oznaczenie 3PMSF oznacza, że opony z takim symbolem były specjalnie zaprojektowane do jazdy w warunkach zimowych i po śniegu. Ich zimowe osiągi zostały zaś potwierdzone w testach. Jak wspomniano na początku, niektóre z państw europejskich wprowadzają prawne wymogi korzystania z opon zimowych, a nawet wymagają konkretnego oznaczenia na oponie – może być to właśnie tylko 3PMSF. Warto więc jako zimowe wybierać opony właśnie z tym oznaczeniem.

Co jeżeli nie chcę zmieniać opon 2 razy w roku, ale jeździć bezpiecznie?

Zmiana opon z wyważeniem, jeżeli zmieniamy opony posiadając jeden komplet felg, to operacja kosztująca w warsztatach samochodowych przeważnie od 150 do 300 zł. Koszty mogą się zwiększać, jeżeli posiadamy nietypowy rozmiar felg (przeważnie duży, np. 20 cali lub więcej). Dodatkowo, jeżeli koła są wyposażone w tzw. czujniki ciśnienia TPMS, które komunikują do samochodu faktyczne ciśnienie w danej oponie, zapłacimy jeszcze więcej. Wymiany opon sezonowych trzeba zaś dokonać 2 razy w roku – z zimowych na letnie i z letnich na zimowe. To powoduje koszty od 300 zł do 600 zł w roku, a nawet więcej w przykładowo wyżej wskazanych przypadkach mniej standardowych. Jeżeli nie chcemy zmieniać opon, a jeździć z poczuciem bezpieczeństwa o każdej porze roku i przy każdej temperaturze, to można rozważyć zakup opon całorocznych, wykonanych z mieszanki termoadaptacyjnej, która jest w stanie zapewnić dobre właściwości jezdne w każdych warunkach temperaturowych. Takie opony wykonane w aktualnej technologii nie mają już wiele wspólnego z tzw. „oponami wielosezonowymi”, które pojawiały się w sprzedaży jeszcze w latach 90., ale ich właściwości stanowiły mocny kompromis pomiędzy oponami letnimi a zimowymi – to jest ani w wysokich, ani w niskich temperaturach nie zapewniały dobrych właściwości, a raczej mocno przeciętne. Oczywiście koszt zakupu opon całorocznych jest wyższy, niż sezonowych, ale wówczas aż do ich zużycia możemy jeździć bez zmiany opon, ciesząc się dobrymi właściwościami jezdnymi. Opony całoroczne mają również stosowne oznaczenia wskazujące na ich dopuszczalne użycie zimą.

Ważne

W Polsce obowiązuje dopuszczalna prawem wysokość bieżnika w oponie – graniczna wartość to 1,6 mm wysokości bieżnika dla samochodów osobowych, ciężarowych i motocykli. Jednakże eksperci i wulkanizatorzy zalecają pozbycie się opon letnich, gdy wysokość bieżnika osiągnie 3 mm, a opon zimowych, gdy osiągnie 4 mm. Wynika to z tego, że bieżnik i specjalne rowki w oponach, które zapewniają ich dobre właściwości, ścierają się i już przy tych głębokościach właściwości jezdne opony w porównaniu do stanu początkowego, mogą się zauważalnie pogorszyć. Z drugiej strony, producenci opon pracują jednak nad tym, aby opony mogły służyć jak najdłużej i utrzymywały swoje właściwości do końca okresu eksploatacji i zużycia bieżnika do wartości granicznej wynikającej z przepisów prawa.

Przykładowe regulacje dotyczące opon zimowych w wybranych państwach Europy

Poniżej można zapoznać się z regulacjami dotyczącymi stosowania opon zimowych w niektórych państwach Europy, w zakresie samochodów osobowych. Niektóre z nich mogą stanowić zaskoczenie, dlatego w sezonie jesienno-zimowym w przypadku wyjazdów za granicę trzeba na to zwrócić szczególną uwagę, aby nie zostać w przykry sposób zaskoczonym przez tamtejszą Policję. Podróż może bowiem nawet zostać przerwana, a auto zostać unieruchomione, dopóki nie zostaną zamontowane właściwe opony.

    1. Austria: przepisy wymagają, aby od 1 listopada posiadać zimowe opony w samochodzie, a są one obowiązkowe aż do 15 kwietnia. Dopuszczalne jest oznaczenie M+S oraz 3PMSF. Co ciekawe, dopuszczalne jest użycie na drogach ośnieżonych lub oblodzonych opon letnich, ale co najmniej na dwóch kołach muszą być zamontowane łańcuchy (oczywiście w przypadku napędu na jedną oś – na kołach napędowych). Głębokość bieżnika powinna wynosić co najmniej 4 mm.
    2. Chorwacja: opony zimowe są wymagane od 15 listopada do 15 kwietnia, ale tylko na drogach określonych w rozporządzeniu ministerialnym. Opony z oznaczeniem M+S są uznawane za zimowe. Bieżnik musi wynosić co najmniej 4 mm.
    3. Czechy: obowiązek zakładania opon zimowych istnieje między 1 listopada a 31 marca, ale co ciekawe, tylko warunkowo – to jest gdy droga jest zaśnieżona, oblodzona, lub należy się spodziewać takich warunków. W praktyce więc lepiej w tym okresie posiadać opony zimowe. Niezależnie od tych warunków i terminów, oznaczenia na poszczególnych drogach mogą osobno wskazywać na konieczność zakładania opon zimowych. Wymagane jest, aby opony zimowe były założone co najmniej na napędowej osi pojazdu (zatem w przypadku pojazdów z napędem 4x4 – na każdej). Wymagana głębokość bieżnika to co najmniej aż 6 mm.
    4. Finlandia: obowiązek stosowania opon zimowych od 1 listopada do 31 marca, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Aktualnie za zimowe są uznawane wyłącznie opony z symbolem 3PMSF. Opony z symbolem M+S nie są już uznawane za zimowe. Bieżnik musi być głęboki na co najmniej 3 mm.
    5. Niemcy: wymóg stosowania opon zimowych istnieje w zależności od sytuacji i panujących warunków. Trzeba je stosować na wszystkich kołach, gdy występuje na drodze lód, gołoledź, śnieg czy błoto pośniegowe. Użytkowanie jest tylko zalecane między październikiem, a kwietniem, kiedy można się spodziewać powyższych warunków. Za zimowe uznawane jest ogumienie z oznaczeniem 3PMSF (M+S się nie liczy). Bieżnik powinien mieć co najmniej 1,6 mm.
    6. Słowacja: opony zimowe są obowiązkowe w okresie od 15 listopada do 31 marca oraz gdy droga jest zaśnieżona lub oblodzona. Dopuszcza się opony M+S. Wymagane jest co najmniej 3 mm głębokości bieżnika.
Prawo
Wynagrodzenie wypłacane „pod stołem” pod ochroną prawa. Przełomowy wyrok sądu, po którym pracodawca już się nie wywinie
09 lis 2025

W dniu 4 listopada 2025 r., w Sądzie Okręgowym w Gdańsku, zapadł wyrok, którym sąd zasądził bisko 70 tys. zł na rzecz pracownika, który część wynagrodzenia otrzymywał od swojego pracodawcy „pod stołem”, jednak pewnego dnia pracodawca poinformował go, że – „od teraz” jego zarobki będą o połowę niższe. Jest to precedens, który dowodzi, że wynagrodzenie, choć przekazywane nielegalnie – nadal pozostaje pod ochroną prawa.

Oni nie wzięli wolnego, a i tak mają długi weekend. Zanim wyjdziesz z domu, sprawdź, czego nie załatwisz w poniedziałek 10 listopada
09 lis 2025

Listopad rozpoczął się długim weekendem. Układ kalendarzowy roku sprawił, że wielu pracowników 10 listopada zostanie w domach i odda się relaksowi, zamiast pracy. Niektórzy wykorzystają w tym celu 1 dzień urlopu, jednak inni nie będą musieli tego robić, a i tak będą wypoczywali.

Najnowszy wyrok dot. WIBOR w umowie kredytu – dlaczego nie można zgodzić się z argumentacją Sądu Okręgowego w Suwałkach
09 lis 2025

Kilka dni temu opublikowano na portalu Infor.pl artykuł, w którym mec. Marta Kosowicz odniosła się do orzeczenia „wyborowego” Sądu Okręgowego w Suwałkach, ponieważ Sąd ten 23 października 2025 roku wydał wyrok „unieważniający” umowę kredytu złotowego z zastosowaniem oprocentowania zmiennego opartego o wskaźnik referencyjny WIBOR. Nieco dziwi mnie, że wspomniany artykuł powstał zanim Sąd Okręgowy w Suwałkach sporządził pisemne uzasadnienie orzeczenia, ale jak rozumiem, autorka publikacji opierała się na ustnych motywach wygłoszonych przez sędziego referenta, które w ocenie autorki artykułu stanowią wystarczająca podstawę do formułowania kompleksowej oceny zapadłego wyroku. Ja też nie znam pisemnego uzasadnienia (nie zostało sporządzone na dzień pisania nin. artykułu), ale odniosę się do niektórych tez wyrażonych przez mec. M. Kosowicz.

Przesunęliśmy wskazówki zegarów. Ktoś pospał dłużej, a ktoś inny zarobił więcej. Za nami zmiana z czasu letniego na zimowy. Takie były zasady w 2025 roku
07 lis 2025

W 2025 roku dwukrotnie przesunęliśmy już wskazówki zegarów. W związku ze zmianą czasu z letniego na zimowy jedni będą spali dłużej, a drudzy zarobili więcej. Jak należało rozliczyć czas pracy dla pracowników pracujących w nocy?

Blokada strony internetowej nawet bez decyzji i wyjaśnień - wystarczy podejrzenie popełnienia przestępstwa. Radca prawny: te nowe przepisy budzą poważne wątpliwości prawne
09 lis 2025

Uchwalona przez Sejm 26 września 2025 roku ustawa o rynku kryptoaktywów daje Komisji Nadzoru Finansowego prawo do natychmiastowego blokowania stron internetowych prowadzących nielegalną działalność kryptowalutową. To rewolucyjne narzędzie, które może skutecznie chronić polskich konsumentów przed oszustami z egzotycznych jurysdykcji. Problem w tym, że konstrukcja tego systemu budzi poważne wątpliwości prawne i może prowadzić do arbitralnych decyzji uderzających w legalnie działające podmioty.

Ile naprawdę kosztuje pogrzeb w Polsce? Najnowszy raport WEI ujawnia koszty pożegnania bliskich
07 lis 2025

Śmierć to temat, którego większość z nas unika. Jednak kiedy przychodzi moment pożegnania, rodziny w Polsce zderzają się nie tylko z bólem straty, ale także z ogromnymi wydatkami i gąszczem formalności. Najnowszy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia brutalną prawdę o tym, jak wygląda proces pożegnania zmarłych w naszym kraju.

300 zł dla emerytów co miesiąc. Bez względu na dochody. Najbliżsi przejmą świadczenie po śmierci. Kiedy złożyć wniosek na 2026 rok?
07 lis 2025

Jak poprawić stan budżetu domowego seniora? Warto rozważyć to, o jakie dodatki do emerytury może się ubiegać. Choć przewidziane w obowiązujących przepisach świadczenia nie mają powszechnego charakteru, to zazwyczaj może ubiegać się o nie dość szerokie grono osób.

Na zasiłek pielęgnacyjny 500 zł miesięcznie trzeba będzie poczekać 10 lat. To za długo dla 1 mln Polaków
07 lis 2025

Nie było szans na podwyżkę zasiłku pielęgnacyjnego w 2025 r. Żadnej. Wciąż tylko 215,84 zł. I tak od 2019 r. W przyszłości nie będzie lepiej. Przedstawiciele rządu już oficjalnie potwierdzają, że najwcześniej zasiłek ten zostanie podniesiony dopiero od 1 stycznia 2029 r. To wyrok na realną wartość zasiłku pielęgnacyjnego porównując ze znacznymi podwyżkami tylko w 2025 r. dla świadczenia pielęgnacyjnego, dodatku dopełniającego i świadczenia wspierającego. Z zasiłku pielęgnacyjnego korzysta aż 1 mln osób (głównie osoby z umiarkowaną niepełnosprawnością). Nie ma kryterium dochodowego więc politycy nie mogą zamrozić  progów dochodów (tak zrobili przy zasiłkach rodzinnych).

Sprzątanie grobów po Wszystkich Świętych - nieprzestrzeganie nowych zasad może kosztować nawet 5000 zł! Uwaga na te pułapki na cmentarzach, łatwo się pomylić
07 lis 2025

Już po 1 listopada – Dniu Wszystkich Świętych oraz 2 listopada – zaduszkach. Jak co roku, był to czas pamięci o tych, którzy odeszli, szczególnie osobach bliskich. Za chwilę, korzystając z dobrej pogody oraz długiego weekendu listopadowego, zapewne ruszymy sprzątać groby po wypalonych zniczach i wkładach. Nocne przymrozki mogły też zaszkodzić żywym kwiatom, być może je też trzeba będzie wyrzucić. Jednak nawet podczas porządkowania grobów bliskich musimy pamiętać o przestrzeganiu przepisów. Także na cmentarzach obowiązują zasady segregacji, a w tym roku w niektórych miejscach czeka na nas nowość.

Kolejny rok niesprawiedliwości. Dalej składki 250 000 zł są "zaparkowane" w ZUS. Bez w praktyce możliwości konsumpcji w postaci emerytury [Mundurowi sprzed 1999 r.]
07 lis 2025

Od kilku lat emeryci mundurowi z poprzedniego systemu walczą o możliwość zwiększenia emerytury mundurowej poprzez dołożenie do niej emerytury cywilnej. Chodzi o osoby, które były mundurowymi przed 1999 r. - nie mogą łączyć emerytury mundurowej i cywilnej. Od kilkunastu miesięcy osoby poszkodowane ślą petycje do rządu, Sejmu i Senatu. Bezskutecznie. Dalej składki odprowadzone przez nich do ZUS są w praktyce "zaparkowane" w ZUS bez możliwości konsumpcji w postaci emerytury.

pokaż więcej
Proszę czekać...