Czy polski konsument wie, jakie prawa mu przysługują? Na pytanie, czy paragon jest niezbędny do złożenia reklamacji poprawnie odpowiedziało tylko 15% Polaków

Czy polski konsument wie, jakie prawa mu przysługują? / ShutterStock

15 marca to Światowy Dzień Konsumenta. Jak Polacy oceniają swoja wiedzę na temat przysługujących im praw konsumenckich?

Polacy nie wiedzą czy paragon jest potrzebny do reklamacji

Co Polacy wiedzą o prawach konsumenta? W indeksie wiedzy konsumenckiej składającym się z 8 pytań średnia poprawnych odpowiedzi wyniosła 4,4. Na więcej niż 6 pytań poprawnie odpowiedziało 27% osób, na mniej niż dwa pytania 15%. Temat praw dotyczących rezygnacji z towaru, gdy produkt jest niezgodny z umową, zastania w pokoju hotelowym brudnej łazienki lub awarii oraz prawa do odstąpienia od umowy zawartej przez Internet - tutaj rodacy mają największą wiedzę. Zdecydowanie najmniej wiedzą z zakresu praw dotyczących warunków składania reklamacji. Tylko 26% Polaków wiedziało w jakim terminie podróżny ma prawo wysłać reklamację na uszkodzony lub zagubiony bagaż lotniczy, a 39% w jakim terminie od momentu zakupu można reklamować towar. Na pytanie czy paragon lub faktura są niezbędne do złożenia reklamacji poprawnie odpowiedziało tylko 15% Polaków.

Jak Polacy oceniają swoją wiedzę na temat praw konsumenta

15 marca to Światowy Dzień Konsumenta. A jaka jest wiedza polskich konsumentów na temat przysługujących im praw? Najnowsze badanie przeprowadzone na panelu Ariadna (N=1103) pokazało, że większość Polaków (62%) ocenia poziom swojej wiedzy jako średni. Ponadto nieco więcej osób ocenia swoją wiedzę jako dużą (23%), niż małą (15%). Wyraźnie lepiej własną wiedzę oceniają osoby z wykształceniem wyższym (31% uważa, że ma dużą wiedzę), niż średnim (20%) i podstawowym (10%).

Co ciekawe, w przypadku porównania własnej wiedzy do wiedzy innych, to więcej osób uważa, że wie więcej niż inni Polacy (28%), a wyraźnie mniej (11%) jest takich, którzy oceniają swoją wiedzę jako mniejszą od innych.

poziom wiedzy konsumenckiej

 

Źródło zewnętrzne

- W kontekście Światowego Dnia Konsumenta warto się zastanowić nad tym jak Polacy postrzegają poziom swojej wiedzy na temat praw konsumenckich oraz jak ta wiedza wygląda w rzeczywistości. Przeprowadzone badania pokazały, że większość respondentów ocenia swoją wiedzę na poziomie średnim i porównywalnym do wiedzy innych Polaków. Widać również duże różnice w zależności do wykształcenia – zdecydowanie więcej osób z wykształceniem wyższym postrzega swoją wiedzę na temat praw konsumenckich jako dużą i jeszcze więcej jako większą niż innych Polaków. Wskaźniki wiedzy obiektywnej (indeks wiedzy konsumenckiej) potwierdzają, że nie są to tylko przekonania, ale mają one przełożenie na rzeczywistość. W pytaniach o znajomość konkretnych praw osoby z wyższym wykształceniem wypadają zdecydowanie lepiej niż te z niższym. Widać tu, podobnie jak w przypadku wiedzy finansowej, że nawet jeżeli w trakcie edukacji nie była przekazywana konkretna wiedza (tu z zakresu praw konsumenckich), to jednak wykształcenie jest zasobem, który pomaga w nabywaniu wiedzy w oparciu o doświadczenia życiowe i sprzyja poszukiwaniu informacji, które mogą chronić konsumenta. – mówi prof. Dominika Maison

Młodzież nie zna praw konsumenta

Poprawne odpowiedzi na 8 pytań pozwoliły na stworzenie wskaźnika - indeksu wiedzy konsumenckiej z wartościami od 0 do 8. Okazuje się, że największa grupa Polaków (58%) udzieliła między 3 a 5 poprawnych odpowiedzi, czyli ich wiedza jest na poziomie średnim. Osób, które odpowiedziały poprawnie na 1-2 pytania lub żadne, czyli prezentujące bardzo niska wiedzę, jest 15%. Natomiast takich, którzy odpowiedzieli poprawnie na 6 pytań lub więcej – czyli osób o dużej wiedzy – jest 27%. W tej grupie jest najwięcej osób w wieku 35-45 lat (37%), z dużych i wielkich miast (33%) oraz z wyższym wykształceniem (41%).

wskaźnik wiedzy konsumenckiej

 

Źródło zewnętrzne

- Wskaźnik obiektywnej wiedzy konsumenckiej pokazał, że osoby młode (przede wszystkim w wieku 18-25 lat) mają najniższą wiedzę na temat praw konsumenckich. Wynik ten jest niepokojący, gdyż pokazuje, że młodzi ludzie, którzy wchodzą w dorosły świat i samodzielnie wydają zarabiane przez siebie pieniądze są bardzo narażeni na negatywne skutki niekorzystania z przysługujących im praw. Wysoką wiedzę mają natomiast Polacy na temat zakupów przez Internet – 78% wie, ile ma czasu na zwrot towaru zakupionego przez Internet. Jest to prawdopodobnie odzwierciedleniem coraz większej popularności zakupów przez Internet, ale również intensywnego podkreślania przez sprzedawców informacji o przysługującym konsumentowi prawie do zwrotu towaru. Zdecydowanie najmniejszą natomiast wiedzę wykazali polscy konsumenci na temat tego czy paragon lub faktura są konieczne do złożenia reklamacji (tylko 15% poprawnych odpowiedzi). Wynik ten wyraźnie pokazuje, że wielu konsumentów prawdopodobnie nie skorzystało z przysługującego im prawa i być może straciło w wyniku niezłożenia reklamacji, mimo że mieli do tego prawo. – mówi prof. Dominika Maison

W przypadku odpowiedzi na poszczególne pytania składające się na wskaźnik wiedzy konsumenckiej widać duże zróżnicowanie – są dziedziny, w których Polacy mają dosyć dobrą orientację w prawach, jakie im przysługują, choć są też obszary, gdzie Polacy mają duże luki w wiedzy. Największą orientację badani wykazali w obszarze wiedzy na temat praw dotyczących rezygnacji z towaru, gdy produkt jest niezgodny z umową (82% poprawnych odpowiedzi), zastania w pokoju hotelowym brudnej łazienki lub awarii (80%) oraz prawa do odstąpienia od umowy zawartej przez Internet (78%). Zdecydowanie najmniejszą wiedzę mają polscy konsumenci w zakresie praw dotyczących składania reklamacji. Najmniej poprawnych odpowiedzi było w pytaniu o to, czy paragon lub faktura są niezbędne do złożenia reklamacji – tylko 15% Polaków udzieliło poprawnej odpowiedzi, że ani paragon, ani faktura nie są konieczne, natomiast 77% dało błędną odpowiedź. Tylko 26% Polaków wiedziało w jakim terminie podróżny ma prawo wysłać reklamację na uszkodzony lub zagubiony bagaż lotniczy, a 39% w jakim terminie od momentu zakupu można reklamować towar.

3

 

Źródło zewnętrzne

Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1103 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 8 - 11 marca 2024 roku. Metoda: CAWI.

Dominika Maison – profesor psychologii, pracuje na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się naukowo psychologią konsumenta.

Zobacz także: Trzy czwarte Polaków płaci bezgotówkowo w supermarketach, a 58 proc. - w aptekach
Wojna cenowa między dyskontami a inflacja. Ile na sporze zyskują konsumenci?

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

oprac. Kinga Olszacka
rozwiń więcej
Prawo
Zwolnienie z powodu siły wyższej. Stracisz nie tylko przy wypłacie. Sprawdź, ile będzie Cię to kosztowało na koniec roku
12 maja 2024

Pracownicy chętnie korzystają ze zwolnienia z powodu siły wyższej. Pracodawcy twierdzą wręcz, że go nadużywają. Tymczasem to zwolnienie nie tylko obniża wynagrodzenie. Wpływa również na wysokość trzynastki.

Rząd proponuje: Dodatkowy zasiłek 2000 zł do zasiłku pogrzebowego 7000 zł. Gminy: Nie mamy na to pieniędzy
12 maja 2024

Rząd podwyższa wysokość zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł. Wprowadza jednocześnie nowość w postaci powiązania zasiłku pogrzebowego (7000 zł) z zasiłkiem celowym (do 2000 zł). Ta nowość nie podoba się gminom.

MSWiA i MON: Egzaminy dla funkcjonariuszy, policjantów, strażaków, żołnierzy. Z kwalifikowanej pierwszej pomocy. Teoretyczny (30 zadań, 90% odpowiedzi) i praktyczny [nowe rozporządzenie]
11 maja 2024

Podstawą do zaliczenia egzaminu teoretycznego jest udzielenie prawidłowych odpowiedzi na co najmniej 90% zadań testowych zawartych w karcie testowej.

10 dni płatnego urlopu po 25 latach pracy dla tej grupy zawodowej
10 maja 2024

To jedna z propozycji Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, która miałaby objąć opiekunów i opiekunki w żłobkach. Co jeszcze proponuje rząd?

Po wyrejestrowaniu z ZUS, pracownik ma prawo do korzystania z bezpłatnej opieki medycznej. Jak długo?
10 maja 2024

Ubezpieczenie zdrowotne i chorobowe to dwa różne rodzaje ubezpieczeń. Składka zdrowotna zapewnia dostęp do bezpłatnej opieki medycznej NFZ, natomiast składka chorobowa umożliwia otrzymanie różnych świadczeń, takich jak zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek macierzyński czy zasiłek opiekuńczy. Co się dzieje z prawami pracownika po tym, jak zostanie wyrejestrowany z ZUS?

Komornik zajął zwrot z ulgi na dziecko? Sprawdź, czy miał prawo i czy zostawił na koncie tyle, ile musiał.
10 maja 2024

Świadczenia na rzecz dzieci, np. alimenty na dziecko podlegają szczególnej ochronie. Ale czy tak samo jest z ulgą na dziecko? Sprawdź, jaką część może zabrać komornik.

Rozliczenie składki zdrowotnej 2024. Do kiedy możliwa korekta? Jak złożyć wniosek o zwrot nadpłaty?
12 maja 2024

ZUS przypomina przedsiębiorcom, że do 20 maja 2024 r. część płatników składek powinna przekazać do ZUS rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok. Jeśli rozliczenie wykaże nadpłatę, to przedsiębiorcy przysługuje jej zwrot, pod warunkiem, że nie miał zaległości w opłacaniu składek ani nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Sejm: W 2025 r. nowy dodatek 2519,04 zł dla osób niepełnosprawnych? Zamiast podwyżki? Dalej jednak chodzi o 4300 zł brutto [nowelizacja]
11 maja 2024

Zamiast podwyżki renty socjalnej do 4300 zł brutto prawdopodobnie będzie dodatek do tej renty. Wyniesie około 2519,04 zł (ostateczna wartość ma być obliczona na koniec 2024 r.). Dodatek komplikuje życie osobom niepełnosprawnym. Ale ułatwia rządowi rozwiązanie problemu świadczenie wspierającego, które musiałoby znacznie wzrosnąć, gdyby podnieść rentę socjalną do 4300 zł (i potem w 2025 r. o kolejne kwoty do poziomu rosnącej stale pensji minimalnej).

500 plus dla emerytów od czerwca 2024 r.
10 maja 2024

Już wkrótce seniorzy będą mogli liczyć na dodatkowe pieniądze w związku z coroczną waloryzacją kapitału przeprowadzaną przez ZUS. W tym roku może być to nawet 500 zł. Kto nie skorzysta?

W 2024 r. od 230,00 zł do 320,00 zł dla uczniów klas I-III na powszechną naukę pływania. Sprawdź zasady.
10 maja 2024

W 2024 r. przeznaczono od 230,00 zł do 320,00 zł dla uczniów klas I-III na naukę pływania. Program powszechnej nauki pływania to propozycja uczestnictwa w dodatkowych zajęciach sportowych i jest kierowany do dzieci bez selekcjonowania na mniej lub bardziej sprawnych czy uzdolnionych ruchowo.

pokaż więcej
Proszę czekać...