Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformowało o wszczętym postępowaniu przeciwko działu prawdopodobnie "kartelu cementowego" w Polsce. Chodzi o możliwą Potencjalna zmowę, która mogła wpływać na wyższe ceny cementu. Miliony konsumentów mogło paść ofiarom tych nie uczciwych praktyk. Co dalej będzie działo się w sprawie?
- Prezes UOKiK wszczyna postępowanie. Chodzi o tzw." kartel cementowy"
- Czy po 16 latach wraca zmowa cenowa?
- Co sprawdza UOKiK?
Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformowało o wszczętym postępowaniu przeciwko działu prawdopodobnie "kartelu cementowego" w Polsce. Chodzi o możliwą Potencjalna zmowę, która mogła wpływać na wyższe ceny cementu. Miliony konsumentów mogło paść ofiarom tych nie uczciwych praktyk. Co dalej będzie działo się w sprawie? Na chwilę obecną wiemy, że miały miejsce przeszukania. Przeszukani przedsiębiorcy to: Holcim Polska (dawniej Lafarge), Cemex Polska, Dyckerhoff Polska, Cement Ożarów, Góradżdże Cement oraz Górażdże Beton. W tej chwili trwa analiza pozyskanych podczas przeszukania danych. Trwa postępowanie w sprawie, a nie przeciwko tym przedsiębiorcom, to ważne.
Prezes UOKiK wszczyna postępowanie. Chodzi o tzw." kartel cementowy"
Jak czytamy na stronie UOKiK w informacji z dnia 9 czerwca 2025 r.: "Powrót kartelu cementowego? Prezes UOKiK wszczyna postępowanie i zleca przeszukania.
- Czy producenci cementu ponownie mogli stworzyć kartel, który ustalał ceny i dzielił rynek?
- Prezes UOKiK wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające, a pracownicy UOKiK przeszukali siedziby sześciu cementowni.
- Potencjalna zmowa może wpływać na wyższe ceny cementu, a tym samym mieć negatywny wpływ na całą gospodarkę.
Czy po 16 latach wraca zmowa cenowa?
W komunikacie UOKiK czytamy: "w 2009 r. Prezes UOKiK wydał decyzję, w której stwierdził zmowę producentów cementu. Siedem spółek, które miało prawie 100 proc. udziału w rynku, przez ponad 11 lat dzieliło rynek i ustalało ceny, wymieniając się w tym celu poufnymi informacjami. Po kilkunastu latach od rozbicia kartelu cementowego do UOKiK dotarły sygnały, że przedsiębiorcy mogli ponownie odtworzyć nielegalne porozumienie. Dlatego Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, a pracownicy UOKiK, za zgodą sądu i w asyście Policji, przeszukali siedziby sześciu podmiotów".
Tomasz Chróstny - Prezes UOKiK podkreśla: "Powrót kartelu byłby szczególnie bulwersujący, biorąc pod uwagę, że cement jest jednym z podstawowych surowców budowlanych, koniecznych dla rozwoju mieszkalnictwa, infrastruktury drogowej i całej gospodarki. Brak konkurencji i wyższe ceny cementu mogłyby negatywnie wpływać na realizację strategicznych projektów, tak ważnych dla rozwoju Polski. To wymaga wyjaśnienia, zamierzamy bardzo dokładnie przyjrzeć się tej sprawie, obecnie analizujemy szczegółowo pozyskany materiał dowodowy"
Co sprawdza UOKiK?
Obszar działań i kontroli UOKiK jest szeroki. Do najważniejszych możemy zaliczyć:
- Ochrona konsumentów: UOKiK kontroluje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, niedozwolone klauzule w umowach, oraz zapewnia bezpieczeństwo produktów nieżywnościowych.
- Nadzór rynku: UOKiK nadzoruje produkty w zakresie ogólnego bezpieczeństwa, w tym produkty przeznaczone dla konsumentów.
- Ochrona konkurencji: UOKiK kontroluje praktyki antykonkurencyjne, takie jak porozumienia ograniczające konkurencję, nadużywanie pozycji dominującej, koncentracje przedsiębiorców, praktyki nieuczciwie wykorzystujące przewagę kontraktową.
- Kontrola inwestycji: UOKiK kontroluje transakcje, w których podmioty spoza Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przejmują polskie spółki ważnego znaczenia dla porządku, bezpieczeństwa lub zdrowia publicznego.
- Kontrola Inspekcji Handlowej (IH): UOKiK sprawuje nadzór merytoryczny nad Inspekcją Handlową, która prowadzi kontrole artykułów nieżywnościowych, usług, obowiązków przedsiębiorców, produktów w zakresie bezpieczeństwa i oceny zgodności, paliw i paliw stałych.
- Kontrola w biurach przedsiębiorcy: UOKiK może przeprowadzić kontrolę u przedsiębiorcy w toku postępowania, jeśli będzie to niezbędne do uzyskania dokumentów lub informacji.
- Kontrola „tajemniczego klienta”: UOKiK może zlecić kontrolę „tajemniczego klienta” w celu sprawdzenia, jak konsumenci są obsługiwani w placówkach handlowych.
Podsumowując, trzeba wskazać, że UOKiK ma szeroki zakres kontrolny, który ma głównie na celu ochronę konsumentów, przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców. W niniejszej sprawie potencjalnego: "kartelu cementowego" podejrzewane porozumienie może polegać na ustaleniu cen i podziale rynku – np. przydzieleniu sobie klientów do wyłącznej obsługi, co mogłoby prowadzić do niekonkurowania o nabywców. W praktyce kupujący mógłby nie otrzymywać atrakcyjnych i konkurencyjnych ofert cenowych, ponieważ cementownie mogłyby wzajemnie informować się o wprowadzanych podwyżkach. Do więcej, firma budowlana nie mogłaby zmienić dostawcy, ponieważ była już klientem konkurencyjnej cementowni.