REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uważaj na promocje. Sprawą TEMU i innych znanych sieci zajął się UOKiK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Temu, UOKIK, promocje
Uważaj na promocje. Sprawą TEMU i innych znanych sieci zajął się UOKiK
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Uważaj na promocje: sprawą TEMU zajął się UOKiK. W sprawie kluczowe są informacje o obniżkach cen. Co istotne generalna zasada jest taka, że przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, ma obowiązek poinfomować o obniżce ceny w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Jak było z TEMU? Co więcej, UOKiK informuje, że monitoruje sposób prezentacji tych danych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w handlu elektronicznym, stosując jednolite zasady. Obecnie trwa sześć postępowań wyjaśniających błędne prezentowanie informacji o promocjach, w których wymienione są m.in. takie firmy jak Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo, Shell Polska oraz AzaGroup (sklepy Renee i Born2Be). Dodatkowo, UOKiK wystosował ponad 70 miękkich wystąpień w tym zakresie.

rozwiń >

Uważaj na promocje - sprawą TEMU zajął się UOKiK

Jak czytamy w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: "Tajemnicze i zwodnicze promocje na Temu? Jak duża jest obniżka? Klienci Temu mogą tego nie wiedzieć. Brak informacji o najniższej cenie z 30 dni przed promocją lub podawanie jej nieprawdziwej wartości – to zarzuty stawiane przez Prezesa UOKiK. Temu grozi kara do 10 proc. obrotu.".

REKLAMA

Jak poinformować klienta o promocji?

Jak można wywieść z przepisu art. 4 ust. 2, 3, 4 i 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U.2023.168 t.j.) dotyczący sposobu uwidaczniania cen towarów i usług i informowania o promocji, w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi – np. poprzez użycie zwrotu „obniżka”, „promocja”, „przecena”, „okazja” obok informacji o aktualnej cenie należy zamieścić informację o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeżeli towar lub usługa są w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki. Ten obowiązek informacyjny dotyczy sprzedaży stacjonarnej, internetowej oraz reklamy.

UOKIK: Klienci korzystający z platformy TEMU mogą nie zdawać sobie sprawy, jak wysoka naprawdę jest zniżka. Sprawa jest wyjaśniana

Klienci korzystający z platformy Temu mogą nie zdawać sobie sprawy, jak wysoka naprawdę jest zniżka. Zarzuty, które wysunął Prezes UOKiK, dotyczą braku transparentności – serwis prawdopodobnie nie zawsze podaje najniższą cenę obowiązującą przez 30 dni przed wprowadzeniem promocji bądź prezentuje jej wartość niezgodną z rzeczywistością. W związku z tym TEMU grozi kara, która może wynieść do 10% jego obrotu - jeśli rzeczywiście do takich praktyk dochodzi a prawa konsumentów są naruszane.

Co to jest TEMU?

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny odniósł się do sposobu prezentowania cen promocyjnych na TEMU – jednej z największych platform zakupowych z udziałem kapitału chińskiego. Za jej pośrednictwem niezależni sprzedawcy oferują szeroki wachlarz towarów, od ubrań i kosmetyków, po elektronikę oraz artykuły gospodarstwa domowego. Sprzedażą prowadzoną na terytorium Polski zajmuje się irlandzka firma Whaleco Technology Limited z siedzibą w Dublinie.

Uważaj na promocje. Sprawą TEMU zajął się UOKiK

REKLAMA

Prezes UOKiK zbadał, w jaki sposób konsumenci są informowani o promocyjnych cenach na TEMU, zwracając szczególną uwagę na ujawnianie najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Analiza strony internetowej oraz aplikacji mobilnej prowadzona przez UOKiK wykazała, że klienci nie zawsze mają dostęp do rzetelnego punktu odniesienia, do tego jaka była cena, jaka jest promocja – czasem taka informacja w ogóle nie jest prezentowana, a kiedy już się pojawi, może być błędna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla: obowiązek rzetelnego informowania o cenie obejmuje wszystkie etapy sprzedaży – od przekazów reklamowych, aż do momentu zawarcia umowy. W każdym miejscu, w którym pojawia się komunikat o obniżce, musi znaleźć się informacja o najniższej cenie z 30 dni przed jej wprowadzeniem. Celem jej podawania jest ograniczenie fałszywych promocji. Najniższa cena z 30 dni przed obniżką pozwala konsumentom ocenić, czy oferta jest rzeczywiście korzystna.

Sposób prezentacji obniżki a rzetelność danych

Niezależnie od formy – czy obniżka jest przedstawiana procentowo, liczbowo, za pomocą haseł reklamowych czy graficznych oznaczeń – informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni powinna być zawsze czytelnie widoczna. Na platformie Temu ma to obejmować etapy takie jak przeglądanie listy produktów, karta produktu oraz wirtualny koszyk. Niestety, analiza UOKiK wykazała, że firma nie we wszystkich przypadkach spełnia ten wymóg, a rozbieżności mogą występować nawet między różnymi wariantami tego samego produktu.

Przykład 1

UOKiK odnotował sytuacje, w których – mimo zmieniających się cen produktu na przestrzeni kilku dni – prezentowana najniższa cena z 30-dniowego okresu nie była aktualizowana. Przykładowo, przy zestawie foliowych balonów cena promocyjna wahała się od 10,07 zł do 14,38 zł, natomiast informacja o najniższej cenie nie zmieniała się i wynosiła 18,48 zł. Choć tego rodzaju stan mógł być adekwatny przy pierwszym ogłoszeniu obniżki, to przy kolejnych zmianach cena odniesienia również powinna ulec aktualizacji.

Przykład 2

Podobne nieprawidłowości zauważono przy promocji rzutnika LCD. Początkowo produkt był oferowany w cenie 849,02 zł przy odniesieniu do najniższej ceny ze 30 dni wynoszącej 960,99 zł. Kilka dni później, mimo że cena rzutnika wzrosła do 891,61 zł, wartość referencyjna pozostawała niezmieniona, czyli wciąż 960,99 zł.

Znaczenie rzetelnej informacji dla konsumenta

Prezes UOKiK podkreślił, że informacja o najniższej cenie obowiązującej przez 30 dni poprzedzających promocję jest kluczowa dla weryfikacji prawdziwości obniżki. Nieprawidłowe dane mogą wprowadzić konsumenta w błąd i sprawić, że zapłaci on więcej, wierząc, że kupuje towar po wyjątkowo atrakcyjnej cenie. Skutkiem fałszywych promocji jest bowiem impuls do dokonywania nieplanowanych zakupów, dlatego przedsiębiorcy mają obowiązek dbać o aktualizację wszystkich przekazywanych informacji.

Wpływ promocji na zachowania zakupowe – wyniki badania

Badanie UOKiK „Wpływ promocji na zachowania zakupowe” wskazało, że 82% konsumentów przy wyborze sklepu internetowego kieruje się obecnością promocji i rabatów – mają one znaczący wpływ na cały proces zakupowy, od pierwszego kontaktu z reklamą, przez analizę oferty, aż po finalny wybór produktu. Choć 85% badanych zna pojęcie „najniższa cena z 30 dni przed obniżką”, to aż 56% ma trudności ze znalezieniem tej informacji podczas korzystania z promocji. Wśród osób, które są zaznajomione z tym pojęciem, 84% porównuje aktualną cenę z ceną referencyjną, a 70% respondentów wskazało na konieczność umieszczenia tej informacji przy ogłaszaniu procentowych obniżek. Dla 61% konsumentów taka informacja stanowi wystarczający punkt odniesienia, aby ocenić korzyści płynące z promocji.

Zjawisko zakotwiczenia

W ramach badania konsumenci, patrząc na prezentowane grafiki, mieli ocenić wartość faktycznej promocji. Okazało się, że powszechne jest zjawisko zakotwiczenia – konsumenci skłonni są przyjmować podaną wartość procentową obniżki bezbłędnie, nawet jeśli ta informacja wynika z odniesienia do ceny rekomendowanej lub jest elementem oferty dotyczącej dodatkowego produktu.

Podsumowując, Prezes UOKiK wyjaśniał przedsiębiorcom, że wielkość promocji musi być obliczana względem najniższej ceny z 30 dni poprzedzających obniżkę, a wszystkie komunikaty promocyjne muszą być zgodne z przepisami. Urząd monitoruje sposób prezentacji tych danych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w handlu elektronicznym, stosując jednolite zasady. Obecnie trwa sześć postępowań wyjaśniających błędne prezentowanie informacji o promocjach, w których wymienione są m.in. takie firmy jak Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo, Shell Polska oraz AzaGroup (sklepy Renee i Born2Be). Dodatkowo, UOKiK wystosował ponad 70 miękkich wystąpień w tym zakresie.

Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U.2023.168 t.j.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent powiedział 3 razy „nie” wobec nowelizacji ustawy lex Kamilek – rodzice nie unikną kłopotliwego obowiązku, ale do szkoły nie wejdzie też osoba skazana za poważne przestępstwa

W dniu 29 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki odmówił podpisania nowelizacji ustawy lex Kamilek, która miałaby wyjaśnić niektóre wątpliwości interpretacyjne związane ze stosowaniem ustawy, jak również m.in. uprawnić pracowników zakwaterowania zbiorowego (czyli np. hoteli) do weryfikacji osób, które przebywają w takich obiektach z dziećmi. Jednocześnie jednak zakładała ona złagodzenie wymogów weryfikacji osób dopuszczonych do kontaktu z dziećmi (w tym m.in. rodziców pomagających w przedszkolu, szkole czy podczas wycieczek), co Prezydent ocenił jako – osłabienie gwarancji bezpieczeństwa małoletnich.

Jak uniknąć niechcianego spadku – poradnik na 2025 r.

Niechciany spadek kojarzy się przede wszystkim z dziedziczeniem długów i innych kłopotliwych zobowiązań. W polskim prawie spadkobierca dziedziczy zarówno prawa, jak i obowiązki majątkowe. Obejmują one m.in. kredyty, zaległe alimenty i inne długi. Aby uniknąć przejęcia cudzych zobowiązań, trzeba w odpowiednim terminie podjąć świadomą decyzję. Poniżej przedstawiamy najważniejsze sposoby uniknięcia niechcianego spadku w świetle aktualnych przepisów obowiązujących w 2025 r.

Sądy kwestionują WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Kluczowe orzeczenia o braku transparentności klauzul zmiennego oprocentowania

Pojawiły się nowe rozstrzygnięcia sądów powszechnych, w których to sędziowie, nie czekając na zbliżające się rozstrzygnięcie TSUE, zakwestionowali odesłanie do wskaźnika WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Orzeczenia te, wydane w sprawach konsumenckich oraz między przedsiębiorcami, wskazują na istotne naruszenia obowiązków informacyjnych banków i pożyczkodawców, skutkujące uznaniem klauzul oprocentowania za nieważne lub abuzywne. Te omawiane niżej orzeczenia rzucają nowe światło na problem stosowania wskaźnika WIBOR w umowach finansowych, wskazując na konieczność zapewnienia pełnej transparentności przez instytucje finansowe w toku zawierania umowy kredytu bądź pożyczki.

Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn 2025 – rząd szykuje rewolucję: łatwiejsze zasady dziedziczenia, przywracanie terminów i koniec z pułapkami podatkowymi

Rząd planuje istotne zmiany w podatku od spadków i darowizn. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji, który ma wprowadzić większą przejrzystość, uproszczenie procedur oraz ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Najważniejsze rozwiązania to możliwość przywrócenia terminu na zgłoszenie spadku oraz doprecyzowanie momentu powstania obowiązku podatkowego, co ma zakończyć wieloletnie wątpliwości i pułapki prawne.

REKLAMA

Przepisy nie przewidują jednoznacznych zasad umożliwiających bliskim dostęp do dokumentacji osobistej zmarłych

Przepisy nie przewidują jasnych i jednoznacznych zasad dostępu do dokumentów osobistych zmarłych przez ich bliskich. Powoduje to problemy osób, które chcą poznać przeszłość swoich najbliższych. Rzecznik Praw Obywatelskich występuje do MSWiA o podjęcie prac legislacyjnych ws. jednoznacznych przesłanek takiego dostępu do historycznych dokumentów ewidencji ludności osób zmarłych - czytamy w komunikacie biura RPO.

W Sejmie: Przepadły pieniądze dla osób niepełnosprawnych. Rząd zapomniał zapisać art. 136 ustawy emerytalnej

Posłanka Iwona Hartwich próbowała załatwić sprawę dodatku dopełniającego, który przepadł w efekcie śmierci osoby niepełnosprawnej. Osoba ta nabyła prawo do dodatku w styczniu 2025 r. Ponieważ dodatek wypłacano (z wyrównaniem od stycznia) dopiero w maju 2025 r. pieniądze przepadły (np. za styczeń i luty, kiedy osoba niepełnosprawna zmarła w marcu).

Apelują: dziadkowie i babcie nie róbcie tego swoim wnukom. Jak uchronić przed niechcianym spadkiem?

Wydawało się, że dziedziczenie przynosi przede wszystkim zysk - no nie zawsze. Dla pewnego młodego mężczyzny okazało się jednak, że spuścizna może mieć zupełnie inny wymiar. Gdy jego dziadek zmarł, nastoletni wówczas wnuk zdawał się jedynym spadkobiercą – i jednocześnie dłużnikiem. Taka właśnie sprawa (zresztą już nie pierwsza tego typu) rozegrała się w polskim sądzie i de facto zmusiła Rzecznika Praw Obywatelskich do interwencji. W komunikacie RPO czytamy: "Jako dziecko odziedziczył dług dziadka - po latach sąd nakazał mu spłatę. Zasadna skarga nadzwyczajna RPO". Poniżej szczegóły tego interesującego przypadku.

Fiskus wszczyna coraz mniej kontroli podatkowych. Mimo to zyskuje na skuteczności [DANE MF]

W pierwszej połowie 2025 roku liczba wszczętych kontroli podatkowych spadła o ponad 16% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Spośród tego typu działań, zakończonych od stycznia do czerwca tego roku, w przeszło 99% stwierdzono nieprawidłowości. Ostatnio uszczuplenia wyniosły prawie 769 mln zł, a wpłaty pokontrolne – niespełna 208 mln zł. Część ekspertów przekonuje, że dla organów podatkowych wygodniejsze są czynności sprawdzające. Nie brakuje też opinii, że po stronie podatników zmniejsza się zjawisko nieprawidłowości.

REKLAMA

Jawność transakcji kryptowalutowych. Jakie dane trafią do fiskusa? Czy mniejsza anonimowość to mniejsza innowacyjność?

Świat kryptowalut zawsze balansował pomiędzy wolnością a kontrolą. Dopóki branża nie stała się dochodowa, waluty wirtualne można było uznać za ciekawostkę. To właśnie wtedy jeszcze kilka lat temu były anonimowe. Z jednej strony technologia blockchain została stworzona po to, aby dawać niezależność i przejrzystość bez konieczności angażowania instytucji centralnych. Z drugiej, coraz częściej pojawiają się przepisy, które wymagają raportowania transakcji do organów podatkowych. W Polsce już wiadomo, że kolejne zmiany w tym obszarze są nieuniknione. Warto w tym zakresie odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czy większa jawność oznacza krok naprzód w profesjonalizacji rynku? Czy może jednak ograniczenie anonimowości jest raczej zagrożeniem dla innowacyjności? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Rząd informuje Polaków co mają robić, jak wybuchnie wojna – „Poradnik bezpieczeństwa” trafi do każdego domu w Polsce [udostępniamy wersję PDF]. „Ten poradnik ma czynić nas bezpieczniejszymi”

W dniu 28 sierpnia 2025 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB) został opublikowany „Poradnik bezpieczeństwa” dla wszystkich Polaków, który został opracowany wspólnie przez MON, MSWiA oraz RCB. Ma on pełnić funkcję praktycznego poradnika, umożliwiającego każdemu obywatelowi skuteczne przygotowanie i działania w sytuacjach kryzysowych, takich jak wojna, klęski żywiołowe czy awarie infrastruktury. Już wkrótce, ma on trafić do wszystkich gospodarstw domowych w Polsce.

REKLAMA