REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uważaj na promocje. Sprawą TEMU i innych znanych sieci zajął się UOKiK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Temu, UOKIK, promocje
Uważaj na promocje. Sprawą TEMU i innych znanych sieci zajął się UOKiK
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Uważaj na promocje: sprawą TEMU zajął się UOKiK. W sprawie kluczowe są informacje o obniżkach cen. Co istotne generalna zasada jest taka, że przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, ma obowiązek poinfomować o obniżce ceny w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Jak było z TEMU? Co więcej, UOKiK informuje, że monitoruje sposób prezentacji tych danych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w handlu elektronicznym, stosując jednolite zasady. Obecnie trwa sześć postępowań wyjaśniających błędne prezentowanie informacji o promocjach, w których wymienione są m.in. takie firmy jak Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo, Shell Polska oraz AzaGroup (sklepy Renee i Born2Be). Dodatkowo, UOKiK wystosował ponad 70 miękkich wystąpień w tym zakresie.

rozwiń >

Uważaj na promocje - sprawą TEMU zajął się UOKiK

Jak czytamy w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: "Tajemnicze i zwodnicze promocje na Temu? Jak duża jest obniżka? Klienci Temu mogą tego nie wiedzieć. Brak informacji o najniższej cenie z 30 dni przed promocją lub podawanie jej nieprawdziwej wartości – to zarzuty stawiane przez Prezesa UOKiK. Temu grozi kara do 10 proc. obrotu.".

REKLAMA

Jak poinformować klienta o promocji?

Jak można wywieść z przepisu art. 4 ust. 2, 3, 4 i 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U.2023.168 t.j.) dotyczący sposobu uwidaczniania cen towarów i usług i informowania o promocji, w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi – np. poprzez użycie zwrotu „obniżka”, „promocja”, „przecena”, „okazja” obok informacji o aktualnej cenie należy zamieścić informację o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeżeli towar lub usługa są w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki. Ten obowiązek informacyjny dotyczy sprzedaży stacjonarnej, internetowej oraz reklamy.

UOKIK: Klienci korzystający z platformy TEMU mogą nie zdawać sobie sprawy, jak wysoka naprawdę jest zniżka. Sprawa jest wyjaśniana

Klienci korzystający z platformy Temu mogą nie zdawać sobie sprawy, jak wysoka naprawdę jest zniżka. Zarzuty, które wysunął Prezes UOKiK, dotyczą braku transparentności – serwis prawdopodobnie nie zawsze podaje najniższą cenę obowiązującą przez 30 dni przed wprowadzeniem promocji bądź prezentuje jej wartość niezgodną z rzeczywistością. W związku z tym TEMU grozi kara, która może wynieść do 10% jego obrotu - jeśli rzeczywiście do takich praktyk dochodzi a prawa konsumentów są naruszane.

Co to jest TEMU?

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny odniósł się do sposobu prezentowania cen promocyjnych na TEMU – jednej z największych platform zakupowych z udziałem kapitału chińskiego. Za jej pośrednictwem niezależni sprzedawcy oferują szeroki wachlarz towarów, od ubrań i kosmetyków, po elektronikę oraz artykuły gospodarstwa domowego. Sprzedażą prowadzoną na terytorium Polski zajmuje się irlandzka firma Whaleco Technology Limited z siedzibą w Dublinie.

Uważaj na promocje. Sprawą TEMU zajął się UOKiK

REKLAMA

Prezes UOKiK zbadał, w jaki sposób konsumenci są informowani o promocyjnych cenach na TEMU, zwracając szczególną uwagę na ujawnianie najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Analiza strony internetowej oraz aplikacji mobilnej prowadzona przez UOKiK wykazała, że klienci nie zawsze mają dostęp do rzetelnego punktu odniesienia, do tego jaka była cena, jaka jest promocja – czasem taka informacja w ogóle nie jest prezentowana, a kiedy już się pojawi, może być błędna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla: obowiązek rzetelnego informowania o cenie obejmuje wszystkie etapy sprzedaży – od przekazów reklamowych, aż do momentu zawarcia umowy. W każdym miejscu, w którym pojawia się komunikat o obniżce, musi znaleźć się informacja o najniższej cenie z 30 dni przed jej wprowadzeniem. Celem jej podawania jest ograniczenie fałszywych promocji. Najniższa cena z 30 dni przed obniżką pozwala konsumentom ocenić, czy oferta jest rzeczywiście korzystna.

Sposób prezentacji obniżki a rzetelność danych

Niezależnie od formy – czy obniżka jest przedstawiana procentowo, liczbowo, za pomocą haseł reklamowych czy graficznych oznaczeń – informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni powinna być zawsze czytelnie widoczna. Na platformie Temu ma to obejmować etapy takie jak przeglądanie listy produktów, karta produktu oraz wirtualny koszyk. Niestety, analiza UOKiK wykazała, że firma nie we wszystkich przypadkach spełnia ten wymóg, a rozbieżności mogą występować nawet między różnymi wariantami tego samego produktu.

Przykład 1

UOKiK odnotował sytuacje, w których – mimo zmieniających się cen produktu na przestrzeni kilku dni – prezentowana najniższa cena z 30-dniowego okresu nie była aktualizowana. Przykładowo, przy zestawie foliowych balonów cena promocyjna wahała się od 10,07 zł do 14,38 zł, natomiast informacja o najniższej cenie nie zmieniała się i wynosiła 18,48 zł. Choć tego rodzaju stan mógł być adekwatny przy pierwszym ogłoszeniu obniżki, to przy kolejnych zmianach cena odniesienia również powinna ulec aktualizacji.

Przykład 2

Podobne nieprawidłowości zauważono przy promocji rzutnika LCD. Początkowo produkt był oferowany w cenie 849,02 zł przy odniesieniu do najniższej ceny ze 30 dni wynoszącej 960,99 zł. Kilka dni później, mimo że cena rzutnika wzrosła do 891,61 zł, wartość referencyjna pozostawała niezmieniona, czyli wciąż 960,99 zł.

Znaczenie rzetelnej informacji dla konsumenta

Prezes UOKiK podkreślił, że informacja o najniższej cenie obowiązującej przez 30 dni poprzedzających promocję jest kluczowa dla weryfikacji prawdziwości obniżki. Nieprawidłowe dane mogą wprowadzić konsumenta w błąd i sprawić, że zapłaci on więcej, wierząc, że kupuje towar po wyjątkowo atrakcyjnej cenie. Skutkiem fałszywych promocji jest bowiem impuls do dokonywania nieplanowanych zakupów, dlatego przedsiębiorcy mają obowiązek dbać o aktualizację wszystkich przekazywanych informacji.

Wpływ promocji na zachowania zakupowe – wyniki badania

Badanie UOKiK „Wpływ promocji na zachowania zakupowe” wskazało, że 82% konsumentów przy wyborze sklepu internetowego kieruje się obecnością promocji i rabatów – mają one znaczący wpływ na cały proces zakupowy, od pierwszego kontaktu z reklamą, przez analizę oferty, aż po finalny wybór produktu. Choć 85% badanych zna pojęcie „najniższa cena z 30 dni przed obniżką”, to aż 56% ma trudności ze znalezieniem tej informacji podczas korzystania z promocji. Wśród osób, które są zaznajomione z tym pojęciem, 84% porównuje aktualną cenę z ceną referencyjną, a 70% respondentów wskazało na konieczność umieszczenia tej informacji przy ogłaszaniu procentowych obniżek. Dla 61% konsumentów taka informacja stanowi wystarczający punkt odniesienia, aby ocenić korzyści płynące z promocji.

Zjawisko zakotwiczenia

W ramach badania konsumenci, patrząc na prezentowane grafiki, mieli ocenić wartość faktycznej promocji. Okazało się, że powszechne jest zjawisko zakotwiczenia – konsumenci skłonni są przyjmować podaną wartość procentową obniżki bezbłędnie, nawet jeśli ta informacja wynika z odniesienia do ceny rekomendowanej lub jest elementem oferty dotyczącej dodatkowego produktu.

Podsumowując, Prezes UOKiK wyjaśniał przedsiębiorcom, że wielkość promocji musi być obliczana względem najniższej ceny z 30 dni poprzedzających obniżkę, a wszystkie komunikaty promocyjne muszą być zgodne z przepisami. Urząd monitoruje sposób prezentacji tych danych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w handlu elektronicznym, stosując jednolite zasady. Obecnie trwa sześć postępowań wyjaśniających błędne prezentowanie informacji o promocjach, w których wymienione są m.in. takie firmy jak Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo, Shell Polska oraz AzaGroup (sklepy Renee i Born2Be). Dodatkowo, UOKiK wystosował ponad 70 miękkich wystąpień w tym zakresie.

Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U.2023.168 t.j.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w rozwodach: koniec z orzekaniem o winie i przyznawaniem alimentów z powodu odpowiedzialności drugiego współmałżonka za rozpad małżeństwa. Ale skorzystają na tym dzieci

W dniu 23 czerwca 2025 r. Komisja Kodyfikacyjna Prawa Rodzinnego, będąca organem działającym przy Ministrze Sprawiedliwości przyjęła projekt ustawy nowelizującej kodeks rodzinny i opiekuńczy, który zakłada eliminację orzekania o winie rozkładu pożycia w sprawach o rozwód i separację. Z powyższym, ściśle związana jest również zmiana zasad alimentacji po rozwodzie i separacji – na przyznanie alimentów nie ma już mieć wpływu odpowiedzialność byłego współmałżonka za rozpad małżeństwa. Na zmianach tych, skorzystać mają przede wszystkim dzieci.

Najnowszy sondaż partyjny 2025

Najnowszy sondaż partyjny 2025: dla Rzeczpospolitej, WP, Onet. We wszystkich sondażach partyjnych wygrywa PiS. Jakie partie są poniżej progu 5%?

Maksymalna temperatura w miejscu pracy (35 stopni Celsjusza w pomieszczeniu). MRPiPS chce zmienić przepisy bhp. Dlaczego dopiero od 2027 roku?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej od grudnia 2024 r. pracuje nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. MRPiPS chce nowych przepisów dotyczących pracy w czasie wysokich temperatur i nowych obowiązków dla pracodawców. Zmiany mają wejść w życie dopiero od 2027 roku. Pod koniec czerwca 2025 r. ukazała się już trzecia wersja tego projektu - przepisy w dwóch pierwszych wersjach były krytykowane m.in. jako zbyt skomplikowane.

Zmiany dotyczące żłobków: 2 dni wolne w roku, obowiązkowy plac zabaw, Mały ZUS Plus i Aktywny Rodzic

Zmiany dotyczące żłobków obejmują m.in. 2 dni wolne w roku na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, obowiązkowy plac zabaw na terenie placówki czy doprecyzowanie przepisów o Małym ZUS Plus i świadczeniu Aktywny Rodzic. Jak nowe przepisy ocenia Rzecznik MŚP Agnieszka Majewska?

REKLAMA

Od 7 lipca 2025 r. Polska przywraca czasową kontrolę na granicach z Niemcami i Litwą

W dniu 1 lipca 2025 r. Premier Donald Tusk zapowiedział przywrócenie od 7 lipca czasowej kontroli na granicy z Niemcami i Litwą. Wyjaśnił, że jest to konieczne, aby zredukować do minimum niekontrolowane przepływy migrantów.

Od 1 lipca 2025 r. wnioski o 3 ważne świadczenia. Kto może je otrzymać?

Startuje nabór wniosków o świadczenie Dobry start. 300 zł na szkolną wyprawkę ZUS wypłaci bez względu na dochód. Rodzice mniej zamożni od 1 lipca 2025 r. mogą również ubiegać się o zasiłki rodzinne i dodatki na nowy okres zasiłkowy. Ważną formą wsparcia wielu dzieci jest fundusz alimentacyjny.

Likwidacja USAID to śmierć 14 mln ludzi do 2030 r.

Likwidacja amerykańskiej agencji pomocy międzynarodowej USAID może doprowadzić do śmierci 14 milionów osób do 2030 roku – wynika z analiz opublikowanych w brytyjskim czasopiśmie medycznym „Lancet”. Naukowcy szacują, że aż jedną trzecią ofiar będą stanowić dzieci poniżej piątego roku życia.

Kiedy wybrać konto oszczędnościowe, a kiedy lokatę? Praktyczne porady

Oszczędzanie to nie tylko kwestia systematyczności, ale także wyboru odpowiednich narzędzi finansowych. Konto oszczędnościowe i lokata to dwa rozwiązania, które pomagają gromadzić i pomnażać środki, ale ich działanie i cel mogą się istotnie różnić. Jeśli zastanawiasz się, które z nich będzie dla Ciebie lepsze, poświęć chwilę na zrozumienie mechanizmów ich funkcjonowania.

REKLAMA

Komu ZUS nie przyzna renty wdowiej. Najczęstsze przyczyny decyzji odmownych

ZUS i inne organy emeryalno-rentowe rozpoczęły już wypłaty renty wdowiej. Organy te wysyłają też do seniorów decyzje w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. W jakich przypadkach wdowa lub wdowiec na pewno nie dostanie nowego świadczenia? ZUS wymienił najczęstsze przyczyny decyzji odmownych.

Min. Pełczyńska-Nałęcz: to przekręt! deweloperzy sprzedają "pseudometry" - tj. powierzchnię pod ścianami działowymi. Jak być powinno wyjaśnia PKN

W dniu 30 czerwca 2025 r. minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz napisała na platformie X: "Od prawie 30 lat deweloperzy sprzedają Polakom za ciężkie pieniądze pseudometry, czyli metry pod ścianami działowymi. A kolejne rządy pozostają zaskakująco bezsilnej w tej kwestii. Ofiarą tych nieuczciwych praktyk padło nawet setki tysięcy konsumentów, którzy stracili w sumie miliardy zł na rzeczy deweloperów." Z tego powodu napisała pismo do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o podjęcie działań. Zasady uwzględniania ścian działowych przy obliczaniu powierzchni użytkowej budynku, w świetle normy PN-ISO 9836 wyjaśnił Andrzej Pogorzelski, Przewodniczący Komitetu Technicznego 232 ds. Zasad Sporządzania Dokumentacji Projektowej w Budownictwie w Polskim Komitecie Normalizacyjnym.

REKLAMA