Emeryt mundurowy. W cywilu mam 14 000 zł brutto. Nie mam z tego emerytury. Byłaby pokaźna

tomasz.krol@infor.pl Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
rozwiń więcej
Emeryt mundurowy. W cywilu mam 14 000 zł brutto. Nie mam z tego emerytury. Byłaby pokaźna / Shutterstock

W artykule publikujemy kolejny list emeryta mundurowego, który jest niezadowolony z zasad łączenia emerytury z pracą w cywilu po zrzuceniu munduru.

Dzień dobry. Uważnie czytałem artykuł na temat emerytur wojskowych, gdzie jeden z nich przeszedł na emeryturę po 26.5 roku a drugi po 25 latach. Ale największą grupą wojskowych traktowanych jako ludzie drugiej kategorii to Ci, którzy przeszli na emeryturę po 15 latach. Już Panu wyliczę: Odszedłem po 15 latach czyli mam 40% . Pracuję już w cywilu 20 lat. Moje brutto to 14 tysięcy. Za 5 lat byłaby pokaźna emerytura cywilna. A tak (....) 25x 1.3. %.... No chyba że byłbym rolnikiem , wtedy dwie emerytury... Nawet pełna z wojska nie wychodzi. (....)

Pozdrawiam.

Czytelnik odniósł się do tego listu innego emeryta mundurowego:

List od czytelnika - "Starzy" i "młodzi" mundurowi, praca po emeryturze mundurowej, wysokość emerytur:

Przeczytałem Państwa artykuł Emerytury Mundurowe. Nie mogą korzystać z z rozliczenia stażu pracy w % wysługi. Nie do końca uważam, że to co piszecie jest sprawiedliwe i pozwolę sobie przytoczyć parę przykładów odmiennego traktowania i rozliczania funkcjonariuszy przyjętych przed 1 stycznia 1999 r. (tzw. starych) i przyjętych do służby po 1 stycznia 1999 r. (tzw. nowych).

Piszecie Państwo o tym że funkcjonariusze staży pracujący w cywilu są źle traktowani bo nie będą mieli cywilnej emerytury. Otóż nie zgadzam się z Państwem bo za każdy rok przepracowany w cywilu ich emerytura wzrasta o 1.3%. Postaram się zaraz może nie dość szczegółowo, ale wskazać różnice między tzw. starymi a nowymi funkcjonariuszami. Twierdzę, że staży są traktowani przez polski system emerytalny i prawo lepiej jak nowi i dodam, że przez 2 lata sam w sądzie okręgowym w Warszawie walczyłem o to aby zaliczono mnie do grupy starych funkcjonariuszy z Biurem Emerytalnym Służby Więziennej.

Odszedłem na emeryturę z moim kolegą.

Po przejściu na emeryturę moja była o 50 zł wyższa od kolegi, a dzisiaj kolega ma wyższą emeryturę ode mnie o 1500 złotych. To według Państwa jest niesprawiedliwe dla starych, czy może jednak dla nowych?

Przykład

Moja emerytura z racji zajmowanego trochę wyższego stanowiska, pomimo że kolega służył o 1,5 roku dłużej była o 50 zł wyższa od jego emerytury. Od czasu przejścia na emeryturę obydwaj podjęliśmy pracę i z tego co policzyliśmy po przejściu, to ja przed służbą miałem przepracowane 11 lat i 10 lat po przejściu na emeryturę, natomiast kolega przed służbą miał wysługi 0 a po przejściu na emeryturę 9 lat i 8 miesięcy. Po przejściu na emeryturę moja emerytura z racji zajmowanego stanowiska i wyższego dodatku służbowego była o 50 zł wyższa od kolegi, a dzisiaj z uwagi na fakt że jemu dolicza się za pierwsze 2 lata pracy po 2,6 % a za następne 1,3% plus od wyższej emerytury wyższe rewaloryzacje, dzisiaj kolega ma wyższą emeryturę ode mnie o 1500 złotych. To według państwa jest niesprawiedliwe dla starych, czy może jednak dla nowych?

Staremu za każdy rok przepracowany w cywilu dolicza się do emerytury 1.3 % aż do osiągnięcia 75% wysokości emerytury do tego czasu obowiązują ograniczenia w dochodach z pracy w wysokości 70% średniego wynagrodzenia  a po przekroczeniu zawieszana jest część emerytury. Po osiągnięciu 75 % może stary zarabiać, ile chce.

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

Natomiast nowy ma dokładnie takie same ograniczenia dochodowe, ale z kilkoma zasadniczymi różnicami. Pomimo że nic mu się do emerytury mundurowej nie dolicza po przekroczeniu limitu 75%, zawiesza mu się część emerytury (tym samym ograniczając jemu wysokość przyszłej emerytury z ZUS bo przecież po co zarabiać więcej jak na koniec zabiorą ci emeryturę). No i nigdy nie będzie mógł zarabiać, ile chce albo inaczej nigdy nie będzie tak, że będzie mógł zarabiać dużo bez konsekwencji zawieszenia emerytury mundurowej bo nigdy nie będzie ona pełna czyli wynosząca 75%. Czy to według Państwa jest sprawiedliwe czy nie i dla kogo.

Zapytajcie Państwo u ustawodawcy, czy w ministerstwach dlaczego przyjętym przed rokiem 99 dolicza się cywila do wysokości emerytury i procentów a w konsekwencji po osiągnięciu 75 % mogą zarabiać ile chcą, a przyjętym po 99 nie dolicza się nic mówiąc że w cywilu pracują na drugą emeryturę z ZUS i jednocześnie ograniczają jej wysokość poprzez pozostawienie dla nas limitów dochodowych dożywotnio takich samych jak dla tych którzy nie pracują na drugą emeryturę.

Proszę w waszych artykułach o rzetelność i przedstawienie wszystkich krzywdzących rozwiązań zarówno dla przyjętych przed 99 jak i po 99 roku. Tym bardzie że ja jak i tysiące moich kolegów uważamy że rozwiązania przyjęte w 2003 roku które objęły funkcjonariuszy przyjętych od 1 stycznia 1999 roku są  dużo bardziej krzywdzące nas niż tych przed 99 rokiem i z miłą chęcią przejdziemy na stare zasady. 

Proszę o przedstawienie obu stron a nie tylko jednej i to tej uprzywilejowanej.

Polemika z listem od czytelnika:

Prawo
Terapia Zachowania Tożsamości (SET): przełomowe podejście terapeutyczne do opieki nad osobami z demencją
02 cze 2025

Współczesny świat stoi przed coraz większymi wyzwaniami, jakimi jest opieka nad dynamicznie rosnącą liczbą osób z zaburzeniami neurologicznymi, w tym z chorobami neurodegeneracyjnymi.

Wybory 2025: protesty do Sądu Najwyższego tylko do 16 czerwca
02 cze 2025

Podanie przez Państwową Komisję Wyborczą do publicznej wiadomości wyniku wyborów i ogłoszenie wyboru Karola Nawrockiego na prezydenta otworzyło termin, w którym można wnieść do Sądu Najwyższego protest przeciwko wyborowi prezydenta - przypomniał w poniedziałek SN. Upłynie on 16 czerwca.

Jawność wynagrodzeń i granice absurdu w ogłoszeniach o pracę – już niedługo nowe przepisy
02 cze 2025

Oferty pracy bez widełek płacowych, absurdalne wymagania i niejasne procesy rekrutacyjne – ta rzeczywistość wkrótce ma się skończyć. Od 2026 roku Polska, zgodnie z unijną dyrektywą, wprowadzi obowiązek jawności wynagrodzeń. Pracodawcy mają ostatnią szansę, by uporządkować politykę płacową i system rekrutacji – inaczej ryzykują nie tylko wizerunkiem, ale i odpowiedzialnością prawną. To nie kosmetyczna zmiana, lecz konieczność przedefiniowania podejścia do zatrudniania i wynagradzania pracowników.

Wyniki wyborów prezydenckich 2025: komentarz Trzaskowskiego i innych kandydatów
02 cze 2025

Jak pozostali kandydaci na Prezydenta RP skomentowali wyniki drugiej tury wyborów 2025 r.? Co powiedział Rafał Trzaskowski, Sławomir Mentzen, Grzegorz Braun, Szymon Hołownia, Magdalena Biejat, Krzysztof Stanowski i Marek Jakubiak?

Małoletni z niepełnosprawnościami: będzie gorzej i wbrew rekomendacjom RPD (miało być na stałe jest na 7 lat, miało być 5 lat jest na 3 lata). Od 11 czerwca 2025 r. nowe zasady orzekania
02 cze 2025

Zmienią się zasady orzekania o niepełnosprawności oraz o ustalaniu stopni niepełnosprawności. Wszystko za sprawą nowego rozporządzenia, o którym mówi się już od kilku miesięcy. Dokonując jednak analizy postulatów środowisk osób z niepełnosprawnościami oraz samej Rzecznik Praw Dziecka, która zaangażowała się w sprawię, trzeba przyznać, że zdaniem wielu - przepisy nie są tak korzystne jak postulowano i jak mogłyby być.

Nowy prezydent chce zmian w podatkach. Sprawdź: ile możesz zyskać?
02 cze 2025

Wybory prezydenckie w Polsce w 2025 roku przyniosły zwycięstwo Karolowi Nawrockiemu, który w swojej kampanii wyborczej obiecywał znaczące zmiany w systemie podatkowym. Analiza przeprowadzona przez Centrum Analiz Ekonomicznych (CenEA) pozwala ocenić potencjalne skutki tych propozycji dla różnych grup społecznych oraz dla budżetu państwa.

Ile trwa kadencja prezydenta? [Konstytucja RP]
02 cze 2025

Długość kadencji prezydenta RP określona jest w art. 127 rozdziału piątego Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku. Ile lat trwa kadencja prezydenta?

We wszystkich największych miastach wygrał Trzaskowski [Wyniki PKW]
02 cze 2025

Gdyby to największe polskie miasta decydowały, wygrałby Trzaskowski i to z dużą przewagą nad Nawrockim. Jakie są wyniki dla Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Łodzi, Poznania, Gdańska, Szczecina, Lublina, Bydgoszczy i Białegostoku?

Jak głosowali Polacy w drugiej turze wyborów prezydenckich? [ZESTAWIENIE]
02 cze 2025

Według danych Państwowej Komisji Wyborczej, Karol Nawrocki uzyskał 10 mln 606 tys. 877 głosów, a Rafał Trzaskowski 10 mln 237 tys. 286 głosów poparcia. Trzaskowski najwięcej głosów zdobył w warszawskim Wilanowie, a Nawrocki w gminie Godziszów w województwie lubelskim. Jak głosy te rozłożyły się w poszczególnych województwach?

PKW wyniki 2025: Karol Nawrocki już oficjalnie wygrywa wybory prezydenckie, z wynikiem 50,89 proc.
02 cze 2025

PKW podała już oficjalnie wyniki wyborów na prezydenta RP w 2025 r. Popierany przez PiS Karol Nawrocki wygrał w II turze wybory prezydenckie z wynikiem 50,89 proc.; kandydat KO Rafał Trzaskowski uzyskał 49,11 proc. głosów.

pokaż więcej
Proszę czekać...