REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednocześnie emerytura (ZUS) i renta (policja). Jako policjant uległ wypadkowi. Ma rentę inwalidzką, ale może pracować i odprowadza składki do ZUS

prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Jednocześnie emerytura (ZUS) i renta (policja): W trakcie pełnienia służby uległ wypadkowi, w związku z tym przeszedł na rentę inwalidzką, ale jednocześnie na tyle ten jego stan zdrowia był dobry, że mógł podjąć pracę i pracował
Jednocześnie emerytura (ZUS) i renta (policja): W trakcie pełnienia służby uległ wypadkowi, w związku z tym przeszedł na rentę inwalidzką, ale jednocześnie na tyle ten jego stan zdrowia był dobry, że mógł podjąć pracę i pracował
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sejm jest przeciwny jednoczesności emerytury ZUS i policyjnej renty inwalidzkiej (BKSP-155-X-168/24). To sygnatura petycji o możliwość jednoczesnego pobierania emerytury z ZUS i policyjnej renty inwalidzkiej. Petycja została negatywnie rozpatrzona. W artykule przebieg dyskusji między posłami na posiedzeniu nr 37 Komisji do Spraw Petycji (Sejm) w dniu 17 października 2024 r.

W komisji pracowali

REKLAMA

REKLAMA

  • Poseł Urszula Augustyn /KO/
  • Przewodniczący poseł Rafał Bochenek /PiS/
  • Ekspert w Zespole Prawnym i Organizacji Wyborów Krajowego Biura Wyborczego Grzegorz Gąsior
  • Zastępca dyrektora Biura Ministra Ministerstwa Sprawiedliwości Danuta Głowacka-Mazur
  • Poseł Stanisław Gorczyca /KO/
  • Sekretarz Komisji Kamil Micał
  • Zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwa Finansów Jarosław Niezgoda
  • Dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Infrastruktury Adam Orzechowski
  • Przedstawiciel Związku Miast Polskich Adam Ostrowski
  • Poseł Anna Pieczarka /PiS/
  • Poseł Piotr Polak /PiS/
  • Główny specjalista w Departamencie Prawa Karnego Ministerstwa Sprawiedliwości Gabriel Szala

 Rozpatrując poniższą petycję (plik PDF do ściągnięcia):

petycja renta emerytura

petycja renta emerytura

REKLAMA

Rencista wypadkowy z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych po osiągnięciu wieku emerytalnego może wybrać rentę wypadkową i połowę potencjalnej emerytury lub emeryturę i połowę renty wypadkowej

Poseł Urszula Augustyn (KO):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziękuję bardzo.

Autor petycji zwraca uwagę na wyjątkową sytuację, w której się sam znalazł, jak mniemam inne osoby też w takiej sytuacji być mogą. W związku z tym zwraca uwagę na sytuację, w której był pracownikiem służb mundurowych czy funkcjonariuszem służb mundurowych. W trakcie pełnienia służby uległ wypadkowi, w związku z tym przeszedł na rentę inwalidzką, ale jednocześnie na tyle ten jego stan zdrowia był dobry, że mógł podjąć pracę i pracował, odprowadzając składki do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Autor petycji wskazuje, że w świetle obecnie obowiązujących przepisów, taki funkcjonariusz Policji, zwolniony ze służby z tytułu stwierdzenia całkowitej niezdolności do służby, który kontynuuje pracę zarobkową, nie może pobierać świadczeń z dwóch źródeł jednocześnie. Z dwóch źródeł, myślimy o dwóch różnych systemach, tutaj mamy do czynienia z systemem, który jest zabezpieczeniem dla wszystkich pracowników służb mundurowych i z drugiej strony ten Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, czyli taka emerytura, powiedziałabym, powszechna.

Ważną rzeczą, na którą zwraca autor petycji uwagę, jest to, że jego zdaniem – i to jest fragment z uzasadnienia – jest tutaj absolutna niesprawiedliwość, ponieważ mówi o tym, że jego sytuacja spowoduje kiedyś, że będzie mógł pobierać tylko emeryturę, może sobie wybrać świadczenie wyższe: czy renta inwalidzka, czy emerytura, to, co będzie wyższe, to będzie mu przysługiwało i może takiego wyboru dokonać. Natomiast czytam fragment uzasadnienia: „Rencista wypadkowy z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych po osiągnięciu wieku emerytalnego może wybrać rentę wypadkową i połowę potencjalnej emerytury lub emeryturę i połowę renty wypadkowej”. Czyli ma jakby dodatkowe środki, które pozwalają mu na godne funkcjonowanie.

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

Ci ludzie oczekują tego, żeby albo nie pobierano od nich składek, albo jeżeli pobiera się od nich składki, żeby mieli jakąkolwiek możliwość powiększenia swojej emerytury, mimo że mówimy o dwóch różnych systemach

Ten styk dwóch systemów ubezpieczeń, to zabezpieczenie emerytalne, które mamy przygotowane specjalnie dla pracowników służb mundurowych czy funkcjonariuszy, i ten drugi system powszechny, już wielokrotnie były podstawą do dyskusji, do debaty także na posiedzeniu naszej Komisji, ale są też tematem takiej debaty społecznej, którą od jakiegoś czasu się prowadzi. Jeżeli ktoś ma… To jest w trochę innej sytuacji niż autor petycji, bo – powiedzmy – ma emeryturę z tego funduszu służb mundurowych, ale jeszcze pracuje przez długi czas w systemie powszechnym i odprowadza składki do ZUS.  Ci ludzie oczekują tego, żeby albo nie pobierano od nich składek, albo jeżeli pobiera się od nich składki, żeby mieli jakąkolwiek możliwość powiększenia swojej emerytury, mimo że mówimy o dwóch różnych systemach.

Ostatnio dosyć dużo o tym rozmawiamy i takie przemyślenia też są, że jednak faktycznie byłoby sprawiedliwe, gdyby każda praca była wynagradzana. Jeżeli świadczy pracę i pobiera pensję czy jakieś świadczenie, a jeszcze odprowadza składki, to chciałby, żeby jego emerytura wzrastała. Czyli tutaj ten styk tych dwóch różnych systemów w jakiś sposób musi być połączony i takie analizy są prowadzone.

Przypomnę, że w odniesieniu do tej sprawy, o której teraz mówię, my, jako Komisja, wystąpiliśmy z dezyderatem do prezesa Rady Ministrów. Czekamy na odpowiedź, żeby wiedzieć dokładnie, jak można by było te dwa systemy ze sobą połączyć, żeby można było faktycznie te odprowadzane składki potem przeliczyć choćby na niewielki, jednak dodatek do wypracowanej emerytury. Tutaj sytuacja jest o tyle inna, że mówimy o rencie inwalidzkiej i mówimy o ubezpieczeniu w związku z pracą później w powszechnym systemie.

Eksperci jednoznacznie określają, że nie da się tak tego połączyć, żeby można było brać emeryturę i świadczenie, które nazywane jest rentą inwalidzką. W tym momencie na pewno tak jest, w tym momencie przepisy nam na to nie pozwalają. Natomiast może się ta sytuacja zmienić, kiedy będziemy próbowali połączyć te dwa systemy w jakiś sposób albo znaleźć rozwiązanie dla tych osób, które były funkcjonariuszami służb mundurowych, a potem pracowały jeszcze w tym ogólnym systemie. Zgodnie z tym, co dzisiaj się dzieje, czyli zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie ma takiej możliwości połączenia i tutaj należałoby zakończyć pracę nad tą petycją. Jednak myślę, że warto gdzieś z tyłu głowy zachować ten argument, ponieważ w momencie, kiedy otrzymamy odpowiedź na dezyderat, być może będziemy mogli zadawać następne pytania. Być może wtedy, kiedy rządzący pokażą nam, w jaki sposób można by było usankcjonować te oczywiste oczekiwania pracowników, którzy dopracowują jakiś czas i płacą, odprowadzają nadal składki oraz chcą powiększyć w ten sposób swoją emeryturę, to można byłoby także tę dyskusję ponowić – czy w takiej sytuacji, kiedy ktoś posiada jakieś świadczenie z jednego systemu, to w tym drugim systemie nie mógłby wzmocnić swoich finansów dzięki temu, że pracował, dzięki temu, że odprowadzał składki.

W obecnym stanie prawnym, nie mam innego wyjścia, jak świadomie powiedzieć, że nie powinniśmy tej petycji dalej rozpatrywać. Natomiast myślę, że kiedy dostaniemy odpowiedź na poprzednio zadane przez dezyderat pytanie, to będziemy mogli przeanalizować raz jeszcze, czy takie warunki nie spowodują, że te osoby, które są na rencie inwalidzkiej, korzystają z jednego świadczenia, mogłyby w tym innym systemie także otrzymywać wynagrodzenie. Czy tego w jakiś sposób połączyć się nie da.

Na dzisiaj proponuję, abyśmy nie uwzględniali żądania zawartego w treści tej petycji.

W taki właśnie sposób rozstrzygamy tę petycję – nie uwzględniamy żądania zawartego w tejże petycji. Bardzo dziękuję.

 Przewodniczący poseł Rafał Bochenek (PiS):

Jasne. Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Rekomendacja jest taka, abyśmy nie uwzględniali żądania zawartego w przedmiotowej petycji. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu.

W taki właśnie sposób rozstrzygamy tę petycję – nie uwzględniamy żądania zawartego w tejże petycji. Bardzo dziękuję.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Osoby niepełnosprawne: Trzy pytania lekarza ortopedy: "Jak masz na imię", "Ile masz lat", Czy sam się ubierasz". Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to ) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). 7421 zł to według stawek z 2025 r. Więc w 2026 r. (po podwyżkach obu świadczeń) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia.

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA