Jak szybko pojedziemy na drogach UE?

Karol Muż
rozwiń więcej
fot. Fotolia
Okres wakacyjny to dla wielu z nas czas upragnionych urlopów, które chętnie spędzamy w krajach należących do Unii Europejskiej. Jeśli już decydujemy się na podróż samochodem na zachód lub południe Europy, warto wiedzieć jaka jest dopuszczalna prędkość na niemieckiej autostradzie oraz ile kosztuje przejazd w słonecznej Italii.

Oblężone w lipcu, sierpniu i wrześniu Włochy, Hiszpania czy Francja kuszą także Polaków. Powszechnie wiadomo, że stan dróg w tych krajach znacząco różni się od tych polskich, również zasady poruszania się po nich nie są takie same.

Niemcy

Z racji bliskości i tego, że Niemcy to kraj tranzytowy w drodze do większości najpopularniejszych miejsc w Europie, dlatego  kluczowym wydaje się zapoznanie z przepisami drogowymi obowiązującymi za naszą zachodnią granicą.

Na niemieckich autostradach nie obowiązują żadne ograniczenia prędkości. Niemiecka policja zaleca jednak, by podróżować maksymalnie do 130 km/h. Samochody osobowe są zwolnione od jakichkolwiek opłat za przejazd, co czyni niemieckie drogi idealnymi do użytkowania. Nie obowiązuje tam też nakaz jazdy z włączonymi światłami za dnia, a dopuszczalny limit alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila.

Austria

Austria jest także krajem, przez który trzeba przejechać, kiedy pragniemy dostać się do słonecznych miejsc w Europie, takich jak Włochy czy Chorwacja.

Na drogach w Austrii samochody osobowe mogą rozwinąć prędkość do 130 km/h, przy czym w przeciwieństwie do przepisów niemieckich jest to prędkość maksymalna. Prowadzący pojazd mechaniczny pociągany jest do odpowiedzialności karnej, jeżeli stężenie alkoholu w jego krwi wyniesie 0,5 promila.

Za przejazd austriackimi autostradami niestety pobierane są opłaty( 10 dniowa winieta to koszt około 8 EURO). Każdy kierowca obowiązany jest posiadać kamizelkę odblaskową oraz zimowe opony w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia.

Francja

Francja to jeden z najbardziej atrakcyjnie turystycznie państw świata i Europy. Ma ona bardzo rozwiniętą sieć autostrad, co zachęca turystów do korzystania z nich.

Na francuskiej autostradzie pojedziemy najwyżej 130 km/h, choć istnieją odcinki, gdzie obowiązuje nakaz poruszania się maksymalnie do 110 km/h. Co trzecia autostrada we Francji jest płatna, jednak wysokość myta za przejazd jest zróżnicowana. 

Dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi wynosi pół promila. Kierowcy nie mają obowiązku jazdy za dnia z włączonymi światłami, mają za to posiadać we wnętrzu auta odblaskową kamizelkę oraz trójkąt ostrzegawczy.

Hiszpania 

Rozpalona słońcem Hiszpania to punkt docelowy większości urlopowiczów, pragnących połączyć wypoczynek ze zwiedzaniem interesujących miast, których w nim nie brakuje.

Na hiszpańskich autostradach nie pojedziemy szybciej niż 120 km/h, a co ciekawe rząd tego kraju w związku z polityką oszczędzania paliwa zdecydował, że jeszcze przez niespełna rok maksymalna prędkość wynosi „jedynie” 110 km/h.

Hiszpańskie przepisy przewidują, że już 0,25 promila alkoholu we krwi stanowi podstawę do ukarania nietrzeźwego kierowcy. Każdy kierujący ma obowiązek posiadania kamizelki odblaskowej, nie muszą za to z oczywistych względów używać opon zimowych. W Hiszpanii jedynie część autostrad jest płatnych, a cena przejazdu nie jest jednolita.

Włochy

Zachwycająca Italia jest najczęściej odwiedzanym krajem w Europie. Kusi wieloma zabytkami kultury antycznej oraz wspaniałym wybrzeżem czy to Morza Adriatyckiego czy Śródziemnego. Rzesze turystów, aby dostać się do wymarzonych miejsc, muszą przejechać najpierw odcinki włoskich autostrad.

Po włoskich drogach pojedziemy maksymalnie 130 km/h, zaś w przypadku deszczowej pogody będziemy musieli nieco zwolnić ( 110 km/h).

Przejazd włoskimi autostradami wiąże się z uiszczeniem stosownych opłat, podobnie jak wjazd do niektórych miast jak Rzym, Bolonia czy Neapol. Każdy kierowca jest zobligowania do posiadania kamizelki odblaskowej oraz jazdy przy włączonych światłach za dnia na autostradach ( w miastach i pozostałych drogach jest to niewymagalne).

Zobacz: Które państwa najbardziej rygorystycznie egzekwują przepisy drogowe?

Wielka Brytania 

Niezależnie od pory roku czy okresów wypoczynkowych, po brytyjskich drogach poruszają się pojazdy prowadzone przez polskich obywateli. Okres wakacyjny jest czasem natomiast czasem szczególnie wzmożonego ruchu, co daje się zaobserwować na drogach całej Europy. 

Na brytyjskich autostradach nie pojedziemy zbyt szybko, ponieważ obowiązuje ograniczenie do 112 km/h. Są one w większości bezpłatne.  Kierowcę obowiązuje limit stężenia alkoholu we krwi, wynoszący 80 miligramów alkoholu w 100 mililitrach krwi. Każdy kierujący pojazdem mechanicznym zobowiązany jest posiadać kamizelkę odblaskową, nie musi za to mieć włączonych świateł w ciągu dnia.

Zobacz: Korki w czasie podróży: jak je omijać?

Czechy

Nasz południowy sąsiad może pochwalić się dobrze rozwiniętą siecią autostrad i dróg szybkiego ruchu. Każdego lata do Pragi udają się miliony turystów, w tym oczywiście z Polski. Gdy już miniemy granicę, musimy zdawać sobie sprawę, że przepisy drogowe w Czechach nie są tak podobne do polskich jak podobne są nasze języki.

Po czeskich autostradach pojechać można maksymalnie 130 km/h. Czeskie prawo jest surowe i zabrania kierowania pojazdem osobom, które choćby spożyły niewielką ilość alkoholu. Powinniśmy posiadać kamizelkę odblaskową oraz mieć włączone światła w ciągu dnia. Czeskie autostrady są płatne, a cena za przejazd 10 dniowy ( winieta) wynosi 250 czeskich koron ( około 40 zł). Jedynie motocykliści są zwolnieni od wszelkich opłat autostradowych.

Wybierając się do któregoś z powyższych krajów warto zatem nie tylko sprawdzić pogodę ale także przepisy drogowe, których będziemy musieli przestrzegać poruszając się po europejskich drogach, gdyż tak jak wskazaliśmy powyżej nie są one jednolite.

Zobacz: Jak podróżować z przyczepą?

Prawo
Gorąca debata prezydencka: migranci, miliardy i mylące liczby
24 maja 2025

Emocje, riposty i... dezinformacja. W telewizyjnej debacie kandydaci mierzyli się w sześciu blokach tematycznych, ale częściej niż faktami – operowali mitami. Karol Nawrocki mówił o „10 tysiącach migrantów wypychanych z Niemiec”, co nie ma potwierdzenia w danych. Rafał Trzaskowski przypisał sobie unijne miliardy, których formalnie nie pozyskał. Sprawdzamy, co naprawdę wydarzyło się na granicy, w szpitalach i na sali debat.

Co kandydaci na Prezydenta RP zamierzają zmienić w ochronie zdrowia? Szczegółowa relacja debaty prezydenckiej Trzaskowski-Nawrocki z dnia 23 maja 2025 r. [wybory prezydenckie w 2025 r.]
24 maja 2025

W dniu 23 maja br. w Telewizji Polskiej, odbyła się debata prezydencka z udziałem dwóch kandydatów II tury wyborów prezydenckich w 2025 r. – Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego. Była ona podzielona na sześć bloków tematycznych, wśród których jednym była ochrona zdrowia. W tym segmencie, każdy z kandydatów udzielił odpowiedzi na trzy pytania przeciwnika. Oto szczegółowa relacja.

Po jakim czasie nie można odwołać darowizny?
23 maja 2025

Termin na odwołanie przekazanej darowizny jest dość krótki. Od czego zależy? Kiedy jest możliwe odwołanie darowizny?

Kiedy złożenie przysięgi przez nowo wybranego prezydenta RP? [WYBORY 2025]
23 maja 2025

Zgodnie z art. 128 Konstytucji, kadencja prezydenta RP rozpoczyna się w dniu objęcia przez niego urzędu. Pytanie brzmi: co to dokładnie oznacza i kiedy ten moment następuje? Kto stwierdza ważność wyborów na prezydenta RP?

Tusk obiecuje: Kwota wolna wzrośnie do 60 tys. zł, ale nie w tym roku
23 maja 2025

Premier Donald Tusk nie owija w bawełnę: podniesienie kwoty wolnej od podatku to jego priorytet, ale w 2025 roku Polacy nie mają na co liczyć. „To moja twarda obietnica – zrealizuję ją w tej kadencji” – zapowiada. Warunek? Deficyt musi trzymać się w ryzach, bo inaczej grozi nam utrata miliardów z UE.

Tydzień, maksymalnie dwa. Wielu pracowników nie czeka dłużej na wynik rekrutacji
23 maja 2025

6 na 10 badanych pracowników fizycznych deklaruje, iż maksymalny czas rekrutacji, jakiego oczekują od potencjalnego pracodawcy, to dwa tygodnie. Tak wynika z badania „Rynek pracowników fizycznych”, przeprowadzonego na zlecenie serwisu Pracuj.pl.

Obniżenie wieku emerytalnego dla kolejnej grupy zawodowej już w 2026 r.? Resort pracy daje minus Senatorom [PROJEKT]
23 maja 2025

Trwają prace nad obniżeniem wieku emerytalnego dla kolejnej grupy zawodowej. Chodzi o projekt nowelizacji o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o emeryturach pomostowych wniesiony przez senatorów 18 grudnia 2024 r. Projekt trafił do sejmu na początku maja 2025 r.

Specjalny dodatek z ZUS trafił do 133,6 tys. osób w Polsce. Sprawdź konto
23 maja 2025

Specjalny dodatek z ZUS trafił do 133,6 tys. osób w Polsce. Warto zweryfikować swoje konto, ponieważ w wielu przypadkach ZUS wypłacił świadczenie automatycznie, bez składania wniosku. Wielu osobom należą się bowiem z urzędu dodatkowe pieniądze i to nie miało, bo z wyrównaniem od stycznia i z uwzględnieniem marcowej waloryzacji.

Zmiany w e-ZLA już od 15 czerwca 2025 r. Zwolnienia lekarskie będą wyłącznie akceptowane w protokole HTTP/1.1
23 maja 2025

Od 15 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wymusi korzystanie wyłącznie z protokołu HTTP/1.1 przy przesyłaniu elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA). O co chodzi z tą zmianą techniczną? ZUS odpowiada: Pacjenci mogą czuć się spokojnie.

Niemcy ujawnili ilu mają migrantów. To już ponad jedna czwarta mieszkańców
23 maja 2025

Ilu migrantów jest u naszego zachodniego sąsiada? Z danych ujawnionych przez Federalny Urząd Statystyczny wynika, że ubiegłym roku w Niemczech mieszkało około 21,2 miliona osób z historią migracji. A zatem jest to już ponad jedna czwarta mieszkańców Niemiec.

pokaż więcej
Proszę czekać...