W pandemii konsumenci częściej zgłaszają problemy

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
rozwiń więcej
W pandemii konsumenci częściej zgłaszają problemy/Fot. Shutterstock / Shutterstock
W pandemii konsumenci częściej zgłaszają się o pomoc w rozwiązywaniu transgranicznych problemów. Czego dotychczas dotyczyły skargi?

Od marca 2020 r. konsumenci częściej niż wcześniej zwracali się o do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) o pomoc w rozwiązywaniu ich transgranicznych problemów. Od początku pandemii Sieć odzyskała dla konsumentów ponad 4 miliony euro.

Sieć ECC-Net pomaga uzyskać zwrot pieniędzy

Pandemia nie tylko ograniczyła możliwości podróżowania, ale naraziła na straty konsumentów.

Ci którzy mieli prawo do zwrotu pieniędzy, często otrzymywali część kwoty lub wcale. Firmy oferowały vouchery, podczas gdy konsumenci mogli domagać się zwrotu gotówki. W takich sytuacjach konsumenci często zwracali się o pomoc do ECC-Net. W prawie 70% sporów, które otrzymała sieć, udało się uzyskać pozytywne rozwiązanie dla konsumenta.

ECC-Net COVID-19 rok w liczbach

Przez rok (od marca 2020 do marca 2021) do sieci wpłynęło 170 000 zgłoszeń od konsumentów z całej Europy, których prawa zostały naruszone. To o 44% więcej skarg niż w tym samym okresie rok wcześniej. Zdecydowana większość dotyczyła branży turystycznej: odwołane loty, rezygnacja z zakupionych usług turystycznych i przewozowych z powodu pandemii, zamknięte noclegi lub odwołane wyjazdy zorganizowane.

Przykładowa sprawa:

Polski konsument wynajął jacht we Włoszech. Nie mógł z niego skorzystać z powodu pandemii. Firma zasugerowała zwrot w formie vouchera. Klient odrzucił propozycję, mimo to na jego skrzynkę mailowa trafił voucher. Konsument skierował sprawę do ECK Polska. Okazało się, że włoski sprzedawca odmawia wypłaty pieniędzy na podstawie przepisów włoskiej tarczy antykryzysowej. ECK Włochy zauważyło jednak, że tarcza nie obejmuje wynajmu jachtów, dzięki czemu polski konsument uzyskał zwrot 560 euro.

Więcej przykładowych spraw: https://konsument.gov.pl/category/przykladowe-sprawy/

Kontekst:

W każdym kraju UE, Islandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii znajduje się Europejskie Centrum Konsumenckie. Razem tworzą one Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich, która informuje konsumentów w Europie o ich prawach i zapewnia bezpłatną pomoc w przypadku problemów transgranicznych. Sieć jest współfinansowana przez Komisję Europejską. W Polsce Europejskie Centrum Konsumenckie działa przy UOKiK.

Więcej informacji: www.eccnet.eu lub konsument.gov.pl/.

Masz, problem? Zgłoś go do ECK!

Jeżeli nie możesz dojść do porozumienia z firmą zarejestrowaną w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, zgłoś się po pomoc lub poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Więcej: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.

Jeżeli mieszkasz poza Polską, skorzystaj z pomocy ECK w kraju zamieszkania. Kontakt do ECK w innym kraju UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii znajdziesz tutaj: https://konsument.gov.pl/eck-w-europie/

Prawo
Debata prezydencka TVP. Finałowe wypowiedzi kandydatów
13 maja 2025

Bezpośrednie apele do wyborców, polityczne manifesty, emocje i ostatnie akcenty kampanii — tak wyglądały końcowe wystąpienia kandydatów w debacie prezydenckiej w TVP. Co dokładnie powiedzieli?

Jawność cen czy legislacyjny chaos? Branża deweloperska alarmuje: ustawa to bubel, który zaszkodzi konsumentom
13 maja 2025

Miała być przejrzystość, a wyszło jak zwykle – ustawa o jawności cen mieszkań, uchwalona w rekordowym tempie, miała chronić konsumentów i ułatwić porównywanie ofert deweloperów. Zamiast tego wywołała burzę – branża mówi o prawnych absurdach, ignorowaniu głosu ekspertów i niebezpiecznych lukach, które mogą uderzyć nie tylko w firmy, ale też zwykłych obywateli. Ostatnią szansą na ratunek może być Senat.

Debata prezydencka na żywo na portalu infor.pl. Transmisja online od godz. 20.00
12 maja 2025

W poniedziałek 12.05.2025 r. o godz. 20:00 w siedzibie Telewizji Polskiej rozpoczęła się debata kandydatów na prezydenta RP, współorganizowana przez TVP, TVN i Polsat. To ostatnie takie starcie przed pierwszą turą wyborów i jeden z kluczowych momentów kampanii. Transmisję online można obejrzeć także na portalu infor.pl.

Debata prezydencka: Burza wokół prowadzącej z TVP. Konfederacja i inne sztaby protestują
12 maja 2025

Debata kandydatów na prezydenta już dziś o 20:00 w TVP. Jeszcze przed startem nie brak kontrowersji — aż osiem sztabów wyborczych sprzeciwia się obecności Doroty Wysockiej-Schnepf jako współprowadzącej. Padają zarzuty o brak obiektywizmu i złamanie wcześniejszych ustaleń z TVP.

Zmiany w stwierdzaniu zgonu. Rząd planuje nową ustawę i szczególne regulacje dla żołnierzy
12 maja 2025

Rząd pracuje nad nowelizacją ustawy o działalności leczniczej. Nowe przepisy mają uporządkować zasady stwierdzania i dokumentowania zgonów, w tym poza szpitalami. Projekt zakłada też cyfryzację kart zgonu i narodzin oraz szczególne regulacje dla żołnierzy.

Ekwiwalent za pranie odzieży roboczej w 2025 roku – ile wynosi, jak obliczyć, komu przysługuje, terminy wypłat, ewidencja
12 maja 2025

Czym jest ekwiwalent za pranie odzieży roboczej? Komu przysługuje? Jakie są zasady obliczania i wypłacania tego ekwiwalentu w 2025 roku. Czy od tego ekwiwalentu trzeba płacić składki ZUS i podatek? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Flaga Polski - jak wieszać zgodnie z przepisami? [ZASADY]
12 maja 2025

Coraz więcej osób prywatnych wywiesza flagę Polski w maju, listopadzie, a niektórzy nawet przez cały rok. Nie każdy wie, że flagę wiesza się w określony sposób, a naruszenie przepisów może doprowadzić do nałożenia kary. Jakie są zasady wieszania flagi Polski?

Czy alimenty wlicza się do dochodu w MOPS?
12 maja 2025

„Samotnie wychowuję dziecko i chcę ubiegać się o zasiłek okresowy z pomocy społecznej. Czy alimenty, które dostaję na córkę MOPS wliczy do naszego dochodu?” – pyta Czytelniczka.

Co 12 skontrolowane przez ZUS L4 uznane za nieprawidłowe [dane ZUS za I kwartał 2025 r.]
12 maja 2025

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazał redakcji Infor.pl, że w I kwartale 2025 r. ZUS przeprowadził kontrolę prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich wobec 35 810 osób. Nieprawidłowości stwierdził w 2 886 przypadkach. ZUS może przeprowadzić kontrolę z własnej inicjatywy lub na wniosek pracodawcy. Kiedy można spodziewać się kontroli?

Wsparcie dla rodziców po urodzeniu martwego dziecka. MRPiPS zapowiada zmiany w przyznawaniu zasiłków: macierzyńskiego i pogrzebowego
12 maja 2025

W przypadku urodzenia martwego dziecka, rodzice dziecka mogą wystąpić z wnioskiem o zasiłek macierzyński oraz o zasiłek pogrzebowy. Jednakże muszą zmierzyć się z biurokracją. Resort rodziny zapowiada likwidację skomplikowanych barier administracyjnych. Zaświadczenie lekarskie zamiast aktu urodzenia - to jedna ze zmian planowanych przez resort rodziny.

pokaż więcej
Proszę czekać...