Mundurowi chcą: 1) nowelizacji przepisów albo 2) zwolnienia ze składek ZUS albo 3) zwrotu składek [List od Czytelnika]

tomasz.krol@infor.pl Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
rozwiń więcej
ZUS-ie zwolnij nas ze składek! Jako emeryci mundurowi nie mamy prawa do dwóch emerytur [List od Czytelnika] / Shutterstock

Infor.pl udostępnił miejsce dla publikacji listów od czytelników. Napisało do nas wielu emerytów mundurowych, którzy wciąż pracują jako pracownicy cywilni. ZUS obciąża ich cywilne dochody składkami emerytalnym (tak jak każdego innego pracownika). Składki te w praktyce przepadają dla mundurowych, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. Wynika to z zasady, że taki mundurowy może mieć emeryturę mundurową albo cywilną (ta druga z reguły jest niższa). Nie może mieć tych dwóch emerytur jednocześnie. Mundurowi mają własne pomysły jak rozwiązać ten problem. Przykładem jest poniższy list z tezą, żeby nie obciążać składkami cywilnymi wynagrodzeń mundurowych, Którym ZUS i tak nie może wypłacić drugiej emerytury (nie przewidują tego przepisy).

Wadą tego rozwiązania jest to, że taki pracownik (jego dochody nie są obciążone składkami) byłyby bezkonkurencyjny w porównaniu do „zwykłego” pracownika cywilnego. Nastąpiłoby zaburzenie na rynku pracy co do konkurencyjności.

Emeryt: Niech ZUS wybierze. I potrąca składki z emerytury albo z pracy, którą świadczę

List czytelnika:

Jestem emerytem, mam pełną wysługę zgodnie z razem i przepisami, w wysokości 75% wojskową. Przyjęty przed rokiem 1999 r. Tak więc nie korzystam ze składek cywilnych sprzed pójścia do wojska (jak również po zakończeniu służby wojskowej), bo nadal pracuję. Skoro nie korzystam, to przynajmniej niech mi nikt nie potrąca składek różnych z dwóch należności – niech się zdecydują, czy z emerytury, czy z pracy, którą świadczę.

Składki mundurowych już jako cywili zaparkowane w ZUS

Emeryt mundurowy zrzuca mundur, przechodzi na emeryturę i rozpoczyna płacę jako cywil. Płaci składki do ZUS, ale nie może z nich skorzystać. Opisywaliśmy to w poniższych artykułach:

Dla niektórych mundurowych informują, że mają w ZUS około 600 000 zł składek, których nie odbiorą w formie emerytury albo podwyżki emerytury mundurowej.

Dualizm u mundurowych co do emerytur. Kluczowy 1999 r.

Dualizm systemu emerytalnego mundurowych zależny jest od rocznika rozpoczęcia służby według daty granicznej 2 stycznia 1999 r.:

1) przed 2 stycznia 1999 r. - ma jedną emeryturę mundurową. Co się dzieje ze składkami do ZUS?

Zgodnie z art. 14 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, emerytowi uprawnionemu do emerytury obliczonej na podstawie art. 15 dolicza się do wysługi emerytalnej przypadające po zwolnieniu ze służby okresy zatrudnienia (przebyte przed dniem 1 stycznia 1999 r. w wymiarze czasu pracy nie niższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy) i okresy opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczenia (po dniu 31 grudnia 1998 r.). Okresy te uwzględnia się, jeżeli emerytura wynosi mniej niż 75% podstawy wymiaru i emeryt ukończył 55 lat życia – mężczyzna i 50 lat życia – kobieta albo stał się inwalidą. Za każdy rok okresu zatrudnienia lub ubezpieczenia zaliczonego do wysługi emerytalnej emeryturę obliczoną na podstawie art. 15 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin zwiększa się o 1,3% podstawy jej wymiaru.

2) rozpoczynający po 2 stycznia 1999 r. służbę emeryt mundurowy teoretycznie może mieć emeryturę cywilną obok emerytury wojskowej. Ale jak opisuje poniżej nasz Czytelnik nie jest to takie proste. M.in. z uwagi na problem zawieszania emerytury wojskowej z uwagi na zbyt duże dochody z pracy w cywilu, co ogranicza byłego mundurowego w zakresie bieżącej pensji (i obniża przyszłą emeryturę cywilną. Czytelnik też zestawił emeryturę mundurową swoją i kolegi - wynika z zestawienia, że jego kolega wyprzedził go o 1500 zł miesięcznie na przestrzeni ostatnich lat.

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

Prawo
Rewolucja w orzekaniu o niepełnosprawności od 11 czerwca 2025 r.: nowe rozporządzenie MRPiPS korzystne dla 192 tys. niepełnosprawnych dzieci, ale mniej dla 1,24 mln niepełnosprawnych dorosłych [częściowy zwrot w stosunku do przełomowych wytycznych]
30 maja 2025

W dniu 26 maja 2025 r. zostało wydane rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które „ugruntowało” w przepisach dotyczących orzekania o niepełnosprawności wcześniejsze wytyczne Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, które miały na celu zakończenie procederu „upokarzania” osób z trwałą niepełnosprawnością, zmuszając je do wielokrotnego stawania przed zespołami orzeczniczymi celem udowadniania braku szans na poprawę stanu zdrowia. Okazuje się jednak, że dla osób niepełnosprawnych, które ukończyły 16 rok życia – nie są one aż tak korzystne, jak zakładały ww. przełomowe wytyczne Łukasz Krasonia z marca br.

Stan alarmowy dla całej Polski: Służby w gotowości aż do sierpnia
30 maja 2025

Dla całej Polski, aż do końca sierpnia br. obowiązywać będzie drugi stopień alarmowy BRAVO oraz BRAVO-CRP. Zarządzenia w tej sprawie podpisał premier Donald Tusk. Decyzja ta wiąże się ze wzmożonymi działaniami służb bezpieczeństwa i administracji publicznej w odpowiedzi na narastające ataki hybrydowe ze strony Rosji i Białorusi.

Błędy Nawrockiego i Trzaskowskiego. Podsumowanie kampanii 2025 [Ekspert]
30 maja 2025

Jakie błędy popełnił Nawrocki, a jakie Trzaskowski podczas kampanii wyborczej? Kampanię prezydencką 2025 roku podsumowuje ekspert do spraw marketingu politycznego dr Sergiusz Trzeciak.

Nie było debat z tak ogromną oglądalnością. Kampania 2025 to kampania debat [Podsumowanie]
30 maja 2025

Podsumowując kampanię wyborczą w 2025 r. można stwierdzić, że to kampania debat. Nie było jeszcze debat z tak ogromną oglądalnością. Ważne punkty tej kampanii to: debata w Końskich z 11 kwietnia, debata Trzaskowski - Nawrocki w drugiej turze, debata jednego kandydata w Końskich 28 maja, wypływające fakty z przeszłości Karola Nawrockiego, rozmowy u Sławomira Mentzena i przekazanie poparcia innych kandydatów na prezydenta z pierwszej tury. Co przesądzi o wyniku wyborów?

Zasiłek pielęgnacyjny ... 0%. Świadczenie pielęgnacyjne za ostatnie lata podwyżka o 134%. Stratny stopień umiarkowany [osoby niepełnosprawna]
30 maja 2025

Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką aż o 10% (2025 r.). W złotówkach o 299 zł z 2988 zł na 3287 zł. Ale od 2017 r. wzrost tego świadczenia wynosi imponujące 134%! (podwyżka skumulowana). Zasiłek pielęgnacyjny (i jego beneficjenci) nie jest takim szczęściarzem, co do podwyżek. I od 2019 r. podwyżka (rok w rok) wynosi całe 0%.

Wybory prezydenckie 2025. 1 czerwca w wielu miastach bezpłatna komunikacja
29 maja 2025

W związku z drugą turą wyborów prezydenckich w wielu miastach w Polsce będzie można skorzystać z bezpłatnej komunikacji miejskiej. Darmowe przejazdy będą m.in. w Warszawie, Toruniu czy Rzeszowie.

Zasiłek pielęgnacyjny wstecz? Trzeba pamiętać o terminie
29 maja 2025

Osoby z niepełnosprawnościami nie zawsze pamiętają o jak najszybszym złożeniu wniosku o zasiłek pielęgnacyjny po uzyskaniu orzeczenia o niepełnosprawności lub jej stopniu. Dlaczego to tak ważne?

Ale największą grupą wojskowych traktowanych jako ludzie drugiej kategorii to Ci, którzy przeszli na emeryturę po 15 latach. Już Panu wyliczę
29 maja 2025

W artykule publikujemy kolejny list emeryta mundurowego, który jest niezadowolony z zasad łączenia emerytury z pracą w cywilu po zrzuceniu munduru.

Jednocześnie emerytura (ZUS) i renta (policja): W trakcie pełnienia służby uległ wypadkowi, w związku z tym przeszedł na rentę inwalidzką, ale jednocześnie na tyle ten jego stan zdrowia był dobry, że mógł podjąć pracę i pracował
29 maja 2025

Sejm jest przeciwny jednoczesności emerytury ZUS i policyjnej renty inwalidzkiej (BKSP-155-X-168/24). To sygnatura petycji o możliwość jednoczesnego pobierania emerytury z ZUS i policyjnej renty inwalidzkiej. Petycja została negatywnie rozpatrzona. W artykule przebieg dyskusji między posłami na posiedzeniu nr 37 Komisji do Spraw Petycji (Sejm) w dniu 17 października 2024 r.

Szkodliwa nadgorliwość polskiego ustawodawcy we wdrażaniu prawa UE. 100 przypadków tzw. „gold-platingu” [Raport]
29 maja 2025

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski, we współpracy z Fundacją Wsparcia Przedsiębiorczości oraz Kancelarią DZP opublikowała raport „Gold-plating i nadregulacja przy implementacji prawa UE do polskiego porządku prawnego”. Raport opisuje 100 przypadków szeroko rozumianego „gold-platingu” i nadregulacji w polskim porządku prawnym. Chodzi o wdrażanie prawa Unii Europejskiej, które wykracza poza wymagania unijne, generując dodatkowe obciążenia dla polskich przedsiębiorców. W Raporcie wskazano też przykłady, które mogą stanowić „quick wins”, czyli regulacje, których zmiana lub usunięcie z systemu prawa może przynieść odczuwalne korzyści dla przedsiębiorców, bez potrzeby kompleksowej reformy całego systemu.

pokaż więcej
Proszę czekać...