Usługa pre-paid

Anna Śmigulska
rozwiń więcej
Usługa pre-paid cieszy się dużym powodzeniem szczególnie wśród młodszych użytkowników telefonii komórkowej.
Usługa pre-paid cieszy się dużym powodzeniem szczególnie wśród młodszych użytkowników telefonii komórkowej. Zakup nowej karty po wykorzystaniu starej jest szybkim i wygodnym sposobem na rozmowy telefoniczne. Warto jednak zwrócić uwagę na przysługujące nam prawa i obowiązki związane z korzystaniem z usług przedpłaconych.

Usługa pre-paid jest zwana również usługą przedpłaconą, ponieważ konsument musi najpierw zapłacić za limit przydzielony na karcie, żeby móc wykonywać połączenia telefoniczne. Przy czym jednostki taryfowe możemy wykorzystywać przez określony czas, w zależności od rodzaju karty. Zazwyczaj trwa on od kilkunastu dni do kilku miesięcy. System ten jest oferowany tylko przez operatorów sieci komórkowej. W przypadku usług pre-paid nie trzeba zawierać pisemnej umowy z operatorem.

Po okresie, na jaki zostały nam przydzielone jednostki taryfowe konieczne jest uzupełnienie konta. Po każdym bowiem połączeniu lub wykonywaniu innych dostępnych nam usług, jednostki te są odejmowane. Po zakupie specjalnej karty nasz limit zostaje doładowany.

Nawet jeżeli okres aktywności konta już upłynął, tzn. nasz limit na koncie się wyczerpał, to i tak zazwyczaj może my odbierać połączenia przychodzące na nasz numer telefonu. W ten sposób operator telekomunikacyjny cały czas jest w stanie gotowości do ponownego świadczenia usług , a w związku z tym nadal ponosi koszty związane z utrzymaniem konta w systemach informatycznych i elementach sieciowych oraz funkcjonowaniem karty SIM. Niezbędne jest również zarezerwowanie danego numeru konsumenta. W związku z tym operator ponosi koszty, nawet jeżeli użytkownik nie może wykonywać połączeń wychodzących.

Bez umowy

Zawarciem umowy o świadczenie usług przedpłaconych nie jest podpisanie umowy z operatorem telekomunikacyjnym, lecz sama czynność faktyczna, tzn. doładowanie konta i rozpoczęcie korzystania z usług. Nie oznacza to jednak, że korzystanie z tej usługi nie jest w żadne sposób usystematyzowane. Przed zawarciem umowy należy zapoznać się z regulaminem świadczenia usług oraz z cennikiem. Poprzez rozpoczęcie korzystania z usług wyrażamy bowiem zgodę na wszystkie zapisy, jakie się w nich znajdują.

Czas korzystania z usługi

Regulaminy różnych operatorów telekomunikacyjnych mogą być w nieco odmienny sposób skonstruowane. Niemniej jednak w każdym z nich znajdują się zapisy dotyczące czasu w jakim użytkownik może korzystać z aktywnego konta.

Konsument, który korzysta z usługi pre-paid dokonuje przedpłaty za usługi, z których chce skorzystać w przyszłości. Może on z nich korzystać w ściśle określonym terminie wskazanym w regulaminie. Nieistotne jest czy użytkownik tychże usług korzysta z nich czy też nie.

Nie ma podstaw do żądania zwrotu wpłaconych pieniędzy, jeżeli nie wykorzystano jednostek taryfowych w umówionym terminie. Środki zgromadzone na koncie mogą w takiej sytuacji przepaść.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Prawo
Zaskoczenie przed majówką. Lepiej nie wchodzić do lasów obok Trójmiasta - zalecenie pomorskiego lekarza weterynarii
26 kwi 2024

W dniu 26 kwietnia 2024 r. pomorski lekarz weterynarii zalecił, aby nie wchodzić do trójmiejskich lasów. Powodem jest wykrycie u martwych dzików wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF).

Google schowa nasz adres IP. Reklamodawcy nas nie znajdą? Privacy Sandbox zamiast cookies
26 kwi 2024

Realizowany przez Google projekt Privacy Sandbox, który domyślnie ma zastąpić pliki cookies, ma na celu ochronę prywatności użytkowników w sieci. Tym razem Google chce schować nasz adres IP, przez co reklamodawcy nie namierzą naszej lokalizacji. Czy będzie lepiej? Według niektórych regulatorów niekoniecznie, bo rozwiązanie proponowane przez Google będzie „preferowało rozwiązania reklamowe technologicznego giganta”. 

3 milionom Polaków grozi grzywna 5000 zł. Sprawdź, co zrobić, aby uniknąć kary
26 kwi 2024

W bieżącym roku ponad trzy miliony Polaków staną przed koniecznością uzyskania nowego dowodu osobistego. Liczba dokumentów, które utracą ważność, przekracza dwa miliony. Pozostałe przypadki to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument. Czy Twój dowód jest wciąż ważny? Sprawdź to już teraz!

Kiedy można stracić prawo do zasiłku chorobowego?
26 kwi 2024

Na wstępie odróżnić trzeba brak prawa do zasiłku chorobowego od jego utraty. W drugim wypadku prawo takie początkowo przysługuje, ale na skutek zachowań ubezpieczonego zdefiniowanych w art. 17 ustawy z 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa dochodzi do jego utraty.

2150,00 zł miesięcznie na usługi dla seniora. Na jakich warunkach będzie przyznawany bon senioralny?
26 kwi 2024

Wartość bonu senioralnego wyniesie maksymalnie 2150,00 zł, co odpowiada połowie minimalnego wynagrodzenia w drugiej połowie 2024 roku. Osobą uprawnioną do korzystania z usług świadczonych w ramach bonu senioralnego będzie osoba, która ukończyła 75. rok życia w przypadku, której jest możliwe zidentyfikowanie określonych potrzeb w zakresie podstawowych czynności dnia codziennego.

Tymczasowe aresztowanie. Czy na pewno tymczasowe?
26 kwi 2024

Pozbawienie wolności, umieszczenie kogoś w więzieniu jest naturalną karą za popełnienie ciężkiego przestępstwa. Realizuje ono wiele funkcji, między innymi daje poczucie sprawiedliwości. Jest to jednak czynione po przeprowadzeniu stosownego postępowania oraz skazaniu. Tymczasem  funkcjonuje też środek zapobiegawczy, który może odizolować od świata oskarżonego, podejrzanego, czyli osobę, co do której dopiero toczy się postępowanie karne i nie wiadomo jeszcze czy zasługuje ona na jakąkolwiek karę. 

PFRON: Stawka w programie "Rehabilitacja 25 plus” wynosi 3200 zł miesięcznie. Wnioski tylko do 7 czerwca 2024 r.
26 kwi 2024

PFRON przyjmuje wnioski do programu "Rehabilitacja 25 plus” (od 29 kwietnia 2024 r.)

Mobbing - czym jest, jak udowodnić. Czym różni się od dyskryminacji, molestowania, naruszenia dóbr osobistych? Jaką ochronę ma pracownik? Co powinien zrobić pracodawca?
26 kwi 2024

O mobbingu mówi i pisze się wiele. Ale nie każdy wie, czym mobbing faktycznie jest i jak odróżnić mobbing od dyskryminacji, molestowania czy stalkingu, a także jednorazowego naruszenia dóbr osobistych. Mobberami wobec pracownika mogą być pracodawca lub inni pracownicy, w tym jego przełożeni, choć również przełożony może doznawać mobbingu ze strony podwładnych. Jaka ochrona przysługuje pracownikowi w razie mobbingu i jak powinien zachować się pracodawca? Wyjaśniamy te kwestie.

Dlaczego warto złożyć wniosek o 800 do końca kwietnia?
26 kwi 2024

Warto się pospieszyć ze złożeniem wniosku o 800 plus do ZUS, jeśli chce się zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego. Czy można złożyć wniosek również w weekend? 

pokaż więcej
Proszę czekać...