REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak drogie są ceny usług telefonii komórkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Raport o wysokości opłat z tytułu usług świadczonych klientom telefonii ruchomej, jak również preferencje konsumentów w zakresie cen oferowanych przez krajowych operatorów telefonii ruchomej.

Celem raportu jest przedstawienie aktualnych cen podstawowych usług telefonii ruchomej w Polsce oraz kosztów korzystania z telefonów komórkowych w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawione zostały ceny koszyków usług dla klientów abonamentowych, klientów usług przedpłaconych oraz abonamentowych i usług przedpłaconych łącznie. Porównane zostały ceny koszyków dla Polski oraz dla wybranych 18 krajów Unii Europejskiej – wzięto pod uwagę ceny połączeń głosowych, wiadomości SMS i MMS oraz transmisji danych, oferowanych przez krajowych operatorów telefonii ruchomej. Ponadto przedstawione zostały preferencje użytkowników w zakresie ponoszonych kosztów usług telefonii ruchomej w Polsce.

Wnioski z raportu

Według danych Teligen na luty 2009 roku, koszyki usług dla Polski we wszystkich trzech analizowanych wariantach klienta średnio aktywnego (post-paid, pre-paid, post-paid i pre-paid łącznie) plasowały się w zestawieniu wybranych 19 krajów Unii Europejskiej poniżej średniej dla tych krajów. Zdecydowanie najkorzystniej w punktu widzenia kosztów ponoszonych przez klientów sieci, prezentował się koszyk klienta abonamentowego – 946 PLN. Droższy był koszyk klienta usług przedpłaconych 1461 PLN. Łączny koszyk usług był z kolei aż o 241 PLN tańczy niż średnia dla wszystkich analizowanych krajów.

REKLAMA

Z roku na rok w Polsce utrzymuje się trend, zgodnie z którym koszyk usług przedpłaconych jest zdecydowanie droższy od koszyka abonamentowego, co jest efektem m.in. wyższych podstawowych cen połączeń głosowych pre-paid wobec post-paid, w ofertach uwzględnionych przez Teligen, jak również w innych ofertach analizowanych przez UKE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analizując koszyki usług zasadnym jest odniesienie się do danych o cenach zawartych w 14 Raporcie Implementacyjnym Komisji Europejskiej, gdzie zaprezentowane zarówno w Raporcie jak i w jego streszczeniu ceny miesięcznych koszyków usług dla Polski oraz wybranych przez Teligen polskich operatorów, w niektórych przypadkach wzrastały na przestrzeni lat 2007-2008. Taki stan rzeczy stanowi efekt spadku wartości złotego wobec euro, co w konsekwencji powoduje pozorny wzrost ceny usługi, nawet gdy jej realna cena dla konsumenta w walucie krajowej spada. Warto podkreślić, iż UKE nie odnotowało w analizowanym okresie wzrostów cen detalicznych usług, które mogłyby realnie wpłynąć na wzrost ceny koszyków, przy poczynionych przez Teligen założeniach. Co więcej w innych fragmentach Raportu Polska prezentowana jest jako kraj charakteryzujący się jednymi z najniższych cen usług mobilnych w Unii Europejskiej już w 2007 roku, co częściowo potwierdza korzystną dla konsumentów tendencję spadku krajowych cen usług telefonii ruchomej.

Wspomniana powyżej tendencja w znacznej mierze inicjowana jest przez sieć Play. Wprowadzona w marcu 2009 r. oferta na kartę – Play Fresh – oferuje najniższe na rynku podstawowe ceny połączeń głosowych – 0,29 PLN/min oraz wiadomości SMS 0,09 PLN/SMS.

Mimo, iż preferencje konsumentów powoli zaczynają wskazywać na zmiany w priorytetach doboru ofert – nieznacznie zaczyna spadać istotność ceny – w najbliższym roku należy spodziewać się aktywnej rywalizacji operatorów o klientów właśnie w tym obszarze. Z jednej strony corocznie zdecydowanie więcej na telefon wydają klienci abonamentowi, z drugiej strony klientów usług przedpłaconych trudniej zatrzymać w sieci, tak więc trudno ocenić w na który segment bardziej zorientowana będzie obniżka cen usług operatorów.

Należy pamiętać, iż w 2008 roku na rynku pojawiło się wielu operatorów wirtualnych, którzy z racji przyjętych biznesowych modeli działalności, nie mają możliwości bezpośredniego konkurowania ceną z silnymi operatorami infrastrukturalnymi. Dla nich metodą tworzenia wartości dodanej dla klientów mogą być nie ceny usług telekomunikacyjnych, ale inne usługi, często związane z podstawowym profilem działalności (branża spożywcza, bankowa, kosmetyczna, itp.). W tym przypadku klient nie będzie oszczędzał na samych usługach telefonii ruchomej, ale na szerokim koszyku usług uwzględniającym zupełnie inne typy usług. Taki scenariusz uprawdopodabniają zapowiedzi kolejnych debiutów MVNO – więcej podmiotów oznacza więcej ofert, również w konkretnych segmentach, jak usługi bankowe czy branża spożywcza. Wysoka penetracja z pewnością wymusi aktywną walkę o klienta.

Pełna treść raportu znajduje się na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Źródło: UKE

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawa samotnego rodzica. Zasiłki, ulgi, alimenty i uprawnienia pracownicze. Oto, co Ci się należy!

Samotne rodzicielstwo stawia przed rodzicami wiele wyzwań, zarówno emocjonalnych, jak i finansowych. W Polsce system prawny oferuje szereg narzędzi i wsparcia, które mają ułatwić funkcjonowanie samotnego rodzica. Wiedza na temat przysługujących uprawnień jest kluczowa, aby w pełni korzystać z ochrony, jaką zapewniają przepisy. Dotyczy to zarówno aspektów socjalnych, jak i kwestii zatrudnienia.

Wyłączenie od dziedziczenia a wydziedziczenie. Co z zachowkiem?

Chociaż nazwy te brzmią podobnie, to w praktyce wyłączenie od dziedziczenia i wydziedziczenie są różnymi instytucjami prawa spadkowego. Na czym polega wyłączenie od dziedziczenia? Czy testament negatywny pozbawi niedoszłego spadkobiercę zachowku? Kiedy wydziedziczenie jest skuteczne?

Opłata Śmieciowa 2026. Nowe zasady i podwyżki w segregacji bioodpadów

Właściciele domów i mieszkań muszą przygotować się na kolejne obciążenie budżetu. W 2026 roku opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wielu miastach i gminach wzrosną, a jednocześnie wejdą w życie nowe, bardziej restrykcyjne zasady segregacji, zwłaszcza w zakresie bioodpadów i systemu kaucyjnego.

Budżet państwa zapłaci składki za nianię (np. za babcię). Dla emerytki to szansa na wyższą emeryturę. Trzeba tylko podpisać tę umowę

Znalezienie odpowiedzialnej osoby, która z troską zajmie się dzieckiem, to dla wielu rodziców ogromne wyzwanie. Nianią może być zarówno młoda osoba wchodząca na rynek pracy, jak i babcia, która chce dorobić do emerytury. ZUS informuje, że zatrudnienie opiekunki (także np. babci) na podstawie umowy uaktywniającej to rozwiązanie proste, bezpieczne i korzystne finansowo dla obu stron.

REKLAMA

Tyle dla emerytów, tyle dla rodziców. Sejm bierze się za budżet na 2026 rok

Sejm rozpoczął prace nad budżetem państwa na 2026 rok, który przewiduje zarówno rekordowe wydatki na obronę i ochronę zdrowia, jak i konkretne wsparcie dla emerytów, rencistów oraz rodziców. Projekt ustawy kładzie nacisk na stabilność finansów państwa, rozwój infrastruktury, inwestycje strategiczne i politykę prorodzinną, a jednocześnie przewiduje kontynuację popularnych programów społecznych, takich jak 13. i 14. emerytura czy „Rodzina 800+”.

Polski sąd pyta TSUE o WIBOR w umowach kredytu sprzed 2018 roku. Czy to będzie „orzecznicza bomba”?

Zapamiętajmy datę 25 września 2025 roku, gdyż może ona być jedynym z kamieni milowych spraw dotyczących kredytów ze zmienną stopą procentową opartą na WIBOR. Tego dnia Sąd Okręgowy w Warszawie, rozpoznający sprawę o sygn. akt XXVIII C 22943/22, postanowił zadać Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalne, które mogą okazać się przełomowe dla kredytobiorców, którzy zawarli umowy przed 1 stycznia 2018 roku.

Czy to koniec z promocjami skłaniającymi klientów do kupowania dużej ilości piwa, np. 5 puszek + 5 gratis? Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Wszystko zaczęło się od alkotubek, a teraz całkiem możliwe, że już w 2026 r. będzie koniec z promocjami skłaniającymi klientów do kupowania dużej ilości piwa, np. 5 puszek + 5 gratis. Nie wiadomo natomiast co ze sprzedażą alkoholu na stacjach benzynowych. Wciąż trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - propozycji jest dużo, stanowiska są zróżnicowane a resort zdrowia próbuje wypracować najbardziej optymalne rozwiązanie dla konsumentów ale i przedsiębiorców.

Wiek emerytalny kobiety w górę? To tylko pierwszy krok do koniecznych zmian!

Wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn jest raczej nieuniknione, a w przyszłości może czekać nas jego dalsze podnoszenie. To jest efekt zmian demograficznych oraz wyzwań ekonomicznych, z którymi musi zmierzyć się system emerytalny w Polsce. Co nas czeka?

REKLAMA

Ustawa o asystencji osobistej wchodzi w życie. Co czeka osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów?

Projekt ustawy o asystencji osobistej to ogromny krok w kierunku niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami. Ma zastąpić niestabilne programy (jak AOON) systemową regulacją. Nowa ustawa, przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów we wrześniu 2025 r., wprowadza pełną indywidualizację wsparcia, którego wymiar może sięgnąć nawet 240 godzin miesięcznie. Sprawdź, co ta rewolucja oznacza dla Ciebie i Twoich bliskich.

Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością w 2026 r. Jakie zmiany w programie i jak złożyć wniosek o wsparcie?

W 2026 r. program "Asystent osobisty" wchodzi w okres przejściowy. Resortowy AOON 2026 nadal bazuje na stopniach niepełnosprawności, ale przygotowuje grunt pod Ustawową Asystencję z 2027 r., powiązaną z punktami PPW. Nowe wytyczne zwiększają limity do 840 godzin rocznie i stawiają na elastyczność. Sprawdź, jak złożyć wniosek i wykorzystać wsparcie asystenta.

REKLAMA