Jak reklamować powszechne usługi pocztowe?

W razie nieprawidłowego wykonania powszechnej usługi pocztowej, konsument ma prawo wnieść reklamację. Do sądu może się udać dopiero po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego.

Roszczenia z tytułu nieprawidłowego wykonywania usługi pocztowej zostały określone w Prawie pocztowym. Chodzi tutaj zarówno sytuacje, kiedy to przesyłka uległa uszkodzeniu, utracie jak również wtedy, gdy nie została dostarczona na czas.

Co do zasady roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi pocztowej wygasa wskutek przyjęcia przesyłki bez zastrzeżeń. Nie dotyczy to jednak roszczeń z tytułu niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki zgłoszonych przez adresata operatorowi nie później niż po upływie 7 dni od przyjęcia przesyłki.

Zobacz serwis: Konsument w święta

Powszechna usługa pocztowa

W praktyce należy jednak rozróżnić sytuacje, w których dochodzi do nieprawidłowego wykonania usługi pocztowej, a powszechnej usługi pocztowej. Ta druga to określenie katalogu usług, do których świadczenia zobowiązany jest operator publiczny, czyli Poczta Polska.

Powszechne usługi pocztowe polegają na:

  • przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu:
    • przesyłek listowych do 2000 g, w tym przesyłek poleconych i przesyłek z zadeklarowaną wartością;
    • paczek pocztowych do 10 000 g, w tym z zadeklarowaną wartością;
    • przesyłek dla ociemniałych;
  • doręczaniu nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych do 20 000 g;
  • realizowaniu przekazów pocztowych.

 Wskazane wyżej usługi, świadczone są przez Pocztę Polską w ramach tzw. powszechnej usługi pocztowej.

Reklamacja usługi powszechnej

Zgodnie z przepisami Prawa pocztowego w przypadku nieprawidłowego wykonania lub niewykonania powszechnej usługi pocztowe konieczne jest wniesienie reklamacji. Jest to o tyle istotne, gdyż dochodzenie określonych roszczeń na drodze sądowej jest dopuszczalne dopiero po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego.

Jak sporządzić reklamację?

Reklamację na usługę pocztową można złożyć na piśmie, ustnie do protokołu lub w każdej innej formie, która ujawnia wolę osoby reklamującej usługę w sposób dostateczny. Tym samym możliwe jest złożenie reklamacji także np. w formie elektronicznej, za pomocą maila.

Zobacz: Poradnik na święta - reklamacja krok po kroku

Reklamacja może być wniesiona zarówno przez nadawcę, jak i adresata. Można ją zgłosić do każdej placówki operatora. Zostanie ona przekazana do właściwego organu, celem rozpatrzenia.

Co powinno znajdować się w reklamacji?

W reklamacji powinny znajdować się następujące informacje:

  1. rodzaj przesyłki,
  2. uzasadnienia reklamacji – tzn. wskazać okoliczności, zgodnie z którymi konsument twierdzi, iż usługa nie została wykonana albo wykonano ją w sposób nienależyty,
  3. kwotę odszkodowania,
  4. podpis reklamującego,
  5. oryginał potwierdzenia nadania przesyłki,
  6. protokół szkody sporządzony podczas odbierania przesyłki uszkodzonej oraz jego opakowanie,
  7. datę i miejsce nadania przesyłki,
  8. numer nadany jej przez operatora pocztowego.

Zadaj pytanie: Forum prawników

Prawo
Zaskoczenie przed majówką. Lepiej nie wchodzić do lasów obok Trójmiasta - zalecenie pomorskiego lekarza weterynarii
26 kwi 2024

W dniu 26 kwietnia 2024 r. pomorski lekarz weterynarii zalecił, aby nie wchodzić do trójmiejskich lasów. Powodem jest wykrycie u martwych dzików wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF).

Google schowa nasz adres IP. Reklamodawcy nas nie znajdą? Privacy Sandbox zamiast cookies
26 kwi 2024

Realizowany przez Google projekt Privacy Sandbox, który domyślnie ma zastąpić pliki cookies, ma na celu ochronę prywatności użytkowników w sieci. Tym razem Google chce schować nasz adres IP, przez co reklamodawcy nie namierzą naszej lokalizacji. Czy będzie lepiej? Według niektórych regulatorów niekoniecznie, bo rozwiązanie proponowane przez Google będzie „preferowało rozwiązania reklamowe technologicznego giganta”. 

3 milionom Polaków grozi grzywna 5000 zł. Sprawdź, co zrobić, aby uniknąć kary
26 kwi 2024

W bieżącym roku ponad trzy miliony Polaków staną przed koniecznością uzyskania nowego dowodu osobistego. Liczba dokumentów, które utracą ważność, przekracza dwa miliony. Pozostałe przypadki to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument. Czy Twój dowód jest wciąż ważny? Sprawdź to już teraz!

Kiedy można stracić prawo do zasiłku chorobowego?
26 kwi 2024

Na wstępie odróżnić trzeba brak prawa do zasiłku chorobowego od jego utraty. W drugim wypadku prawo takie początkowo przysługuje, ale na skutek zachowań ubezpieczonego zdefiniowanych w art. 17 ustawy z 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa dochodzi do jego utraty.

2150,00 zł miesięcznie na usługi dla seniora. Na jakich warunkach będzie przyznawany bon senioralny?
26 kwi 2024

Wartość bonu senioralnego wyniesie maksymalnie 2150,00 zł, co odpowiada połowie minimalnego wynagrodzenia w drugiej połowie 2024 roku. Osobą uprawnioną do korzystania z usług świadczonych w ramach bonu senioralnego będzie osoba, która ukończyła 75. rok życia w przypadku, której jest możliwe zidentyfikowanie określonych potrzeb w zakresie podstawowych czynności dnia codziennego.

Tymczasowe aresztowanie. Czy na pewno tymczasowe?
26 kwi 2024

Pozbawienie wolności, umieszczenie kogoś w więzieniu jest naturalną karą za popełnienie ciężkiego przestępstwa. Realizuje ono wiele funkcji, między innymi daje poczucie sprawiedliwości. Jest to jednak czynione po przeprowadzeniu stosownego postępowania oraz skazaniu. Tymczasem  funkcjonuje też środek zapobiegawczy, który może odizolować od świata oskarżonego, podejrzanego, czyli osobę, co do której dopiero toczy się postępowanie karne i nie wiadomo jeszcze czy zasługuje ona na jakąkolwiek karę. 

PFRON: Stawka w programie "Rehabilitacja 25 plus” wynosi 3200 zł miesięcznie. Wnioski tylko do 7 czerwca 2024 r.
26 kwi 2024

PFRON przyjmuje wnioski do programu "Rehabilitacja 25 plus” (od 29 kwietnia 2024 r.)

Mobbing - czym jest, jak udowodnić. Czym różni się od dyskryminacji, molestowania, naruszenia dóbr osobistych? Jaką ochronę ma pracownik? Co powinien zrobić pracodawca?
26 kwi 2024

O mobbingu mówi i pisze się wiele. Ale nie każdy wie, czym mobbing faktycznie jest i jak odróżnić mobbing od dyskryminacji, molestowania czy stalkingu, a także jednorazowego naruszenia dóbr osobistych. Mobberami wobec pracownika mogą być pracodawca lub inni pracownicy, w tym jego przełożeni, choć również przełożony może doznawać mobbingu ze strony podwładnych. Jaka ochrona przysługuje pracownikowi w razie mobbingu i jak powinien zachować się pracodawca? Wyjaśniamy te kwestie.

Dlaczego warto złożyć wniosek o 800 do końca kwietnia?
26 kwi 2024

Warto się pospieszyć ze złożeniem wniosku o 800 plus do ZUS, jeśli chce się zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego. Czy można złożyć wniosek również w weekend? 

pokaż więcej
Proszę czekać...